Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-25@15:28:49 GMT

تپه حصار دامغان شهر باستانی با قدمت ۶ هزار سال+تصاویر

تاریخ انتشار: ۸ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۷۳۷۳۸۴

تپه حصار دامغان شهر باستانی با قدمت ۶ هزار سال+تصاویر

تپه حصار واقع در حاشیه جنوبی شهر دامغان برای نخستین بار توسط اریخ اشمیت از دانشگاه پنسیلوانیا در سال ۱۳۱۲ مورد کاوش قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از دامغان، براثر این کاوش‌ها روشن شد که این محوطه باستانی دارای سه دوره اصلی فرهنگی از اواخر نوسنگی تا پایان عصر مفرغ است. از زمان کاوش‌های اشمیت در تپه حصار این محوطه به‌عنوان یکی از محوطه‌های مبنا برای شناسایی فرهنگ‌های هم‌زمان در فلات مرکزی ایران مورد استناد باستان‌شناسان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سال 1355 هیئتی از باستان‌شناسان دانشگاه پنسیلوانیا، تورین ایتالیا و مرکز باستان‌شناسی ایران به سرپرستی رابرت دایسون و موریتزیو توزی کاوش‌هایی در تپه حصار انجام دادند.

هدف از این کاوش‌ها بازنگری مواد به‌دست‌آمده و دوره بندی فرهنگی توسط اشمیت بود. براثر این کاوش‌ها روشن شد که تپه حصار در هزاره‌های چهارم و سوم قبل از میلاد یکی از مراکز مهم تولیدی برای ساخت انواع اقلام صادراتی نظیر اشیای سنگی و فلزی در فلات ایران بوده است.

در سال 1373 تپه حصار برای سومین بار مورد کاوش قرار گرفت. در آن سال قرار بود خط دوم راه‌آهن تهران- مشهد که در زمان پهلوی اول در دل تپه حصار ایجادشده بود ساخته شود.

این کاوش‌ها به سرپرستی احسان یغمائی، نتایجی قابل‌توجه در برداشت ازجمله کشف شماری گل نبشته به خط میخی بابلی قدیم که هنوز خوانده‌نشده است.

این گل نبشته‌ها که قدمت آنها به سال‌های 2000 تا 2200 قبل از میلاد برمی‌گردد، شاهد بسیار خوبی بر وجود مبادلات فرهنگی بین تمدن‌های بین‌النهرین و فلات ایران است که جزئیات آن هنوز بر ما روشن نیست.

بر اساس یافته‌های به‌دست‌آمده و سن سنجی‌های مطلق به روش کربن 14 تاریخ قدیمی‌ترین لایه‌های تپه حصار به اواسط هزاره پنجم قبل از میلاد بازمی‌گردد.

استقرار در تپه حصار در ظاهر تا حدود 1700 قبل از میلاد به‌طور پیوسته ادامه داشته است و پس‌ازآن هیچ‌گاه مورد سکونت قرار نگرفت. باوجوداین در دوره ساسانی ساختمانی بزرگ دارای گچ‌بری‌های زیبا در فاصله حدود 200 متری تپه حصار ساخته شد.

در گمانه‌زنی‌های سال 1385به‌منظور تعیین محدوده واقعی این محوطه، با کشف گورستانی از عصر آهن (550 تا 1500 پیش از میلاد) در غرب تپه حصار مشخص شد که این محوطه، برخلاف آنچه تصور می‌شد، پس از عصر مفرغ نیز مورد سکونتِ اقوامی بوده است.

انتهای پیام/

R41366/P1357/S6,64/CT6

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۷۳۷۳۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزش شدید باد و بارش باران در دامغان

دریافت 6 MB

به گزارش خبرنگار مهر، تصاویری از بارش باران در شهرستان دامغان را ملاحظه می‌کنید این تصاویر متعلق به شامگاه سه شنبه چهارم اردیبهشت است. لحظاتی قبل وزش باد شدید نیز در دامغان آغاز شده است. بنا به اعلام هواشناسی تا ساعاتی دیگر سرعت وزش باد در این شهرستان از ۷۶ کیلومتر بر ساعت نیز خواهد گذشت.

کد خبر 6087095

دیگر خبرها

  • ایمن سازی زیست محیطی حاشیه رودخانه کرج
  • روزی به نام سنه / از قدمت شهر سنندج چه می‌دانید؟
  • مرمت و بازسازی زورخانه ده‌ونک با قدمت بیش از یک قرن
  • ضرورت تامین اعتبار برای کاوش‌های باستان شناسی حیله ور
  • افتتاح نمایشگاه نقاشی در دامغان
  • ترافیک سنگین در محور دامغان - سمنان
  • «زیرخاکی» پدیده‌ای فراگیر در اصفهان/ قانون بازدارنده نیست!
  • وزش شدید باد و بارش باران در دامغان
  • ضرورت تامین اعتبار برای کاوش‌های باستان شناسی در روستای حیله ور
  • اختراعی با قدمت دوهزار سال| یخچال‌هایی در دل کویر