Web Analytics Made Easy - Statcounter

گمرک ایران با هوشمندسازی نظام تجارت خارجی همواره در مسیر کمک به تحقق اقتصاد مقاومتی ؛ تولید و اشتغال تلاش می کند. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ؛ نامگذاری سال 96 به‌عنوان سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال از سوی مقام معظم رهبری همچون سال‌های پیش، با توجه به اینکه در همه آنها لزوم تقویت و توسعه اقتصاد مورد تأکید قرار گرفته است، نشان می‌دهد که سازمان‌ها و دستگاه‌های کشور به‌ویژه نهادهای اجرایی باید در سال جدید بیشترین تلاش خود را صرف عملی شدن اقتصاد مقاومتی به‌ویژه مباحث تولید و اشتغال کنند و از تمام ظرفیت‌ها، استعدادها و امکانات در این زمینه استفاده شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در سازمان گمرک جمهوری اسلامی ایران که یک سازمان حاکمیتی است و علاوه بر وظایف سنتی، مسئولیت‌های تازه‌ای همچون ایجاد امکانات و تسهیلات برای افزایش رقابت و امنیت تجارت نیز به آن اضافه شده، کمک به تحقق اهداف و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی همواره مدنظر بوده و در دستور کار قرار داشته و اتفاقاً یکی از برنامه‌های مهم گمرک در این راستا حمایت از تولید و به تبع آن اشتغال بوده است.
این موارد با فراهم‌سازی تسهیلات و امکانات گوناگون برای تسهیل و تسریع ترخیص مواد اولیه و قطعات و لوازم خطوط تولید و ماشین‌‌آلات مورد نیاز تولیدکنندگان صورت گرفته است.
سیستمی شدن امور در گمرک با استفاده از سامانه‌های الکترونیکی که با کمک و همکاری گمرک و دانشگاه میسر شده است ، مدت زمان ترخیص مواد اولیه وارداتی و رسیدن آن به خطوط تولید را به شدت کاهش داده و در کنار نظارت‌های سیستمی، امکان مدیریت بهتر و کارآمدتر گمرک مهیا شده است.

ارائه خدمات به فعالان مجاز اقتصادی (AEO) ،ارائه تسهیلات ویژه در قبول ضمانت ‌های بانکی مدت دار برای واحدهای تولیدی ، تسریع در استرداد حقوق ورودی به صادرکنندگان و امکان ورود موقت مواد اولیه جهت پردازش و تولید کالاهای صادراتی نمونه هایی از تسهیلاتی است که گمرک در راستای اقتصاد مقاومتی آن را در برنامه کار خود قرار داده است.
شناسایی کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف و شرکت‌های صوری در گمرک از طریق سامانه جامع امور گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی اقدام دیگری است که به معنای واقعی حمایت از تولیدکنندگان به حساب می‌آید و راه تخلف را بر سوءاستفاده‌کنندگان مسدود کرده است.
در بحث حمایت از فعالان تولیدی، تسهیلات گمرک برای صادرکنندگان کالاهای غیرنفتی نیز قابل توجه بوده است.
همانطور که مقام معظم رهبری هم در حرم مطهر رضوی فرمودند؛ رشد صادرات غیر نفتی در بعد از انقلاب اسلامی نسبت به قبل از آن 57 برابر بوده و برای اولین بار در سال 95 و پس از چند دهه، نیز تراز تجارت خارجی کشور به سود صادرات مثبت شده است و خوشبختانه این تراز مثبت تا پایان سال گذشته تداوم داشته که به اعتقاد صاحبنظران ایجاد پنجره واحد گمرکی تاثیر قابل توجهی در افزایش صادرات غیر نفتی کشورمان طی سالهای اخیر داشته است.
نکته دیگری که باید به آن اشاره کنیم این است که با توجه به محدودیت و عدم تنوع بازارهای صادراتی برای صادرکنندگان کشورمان، گمرک ایران سامانه ثبت اطلاعات تجاری را به صورت آنلاین راه‌اندازی کرده و فعالان اقتصادی می‌توانند با دسترسی لحظه‌ای به آمارهای گمرکی و تجاری و کسب اطلاعات لازم برای بازارهای صادراتی جدید برنامه‌ریزی کنند و گمرک در این زمینه آماده هر نوع کمک و همکاری است.
البته دیپلماسی گمرکی نیز در سالهای اخیر فعال تر شده که از نتایج آن می توان به کریدور سبز گمرکی با روسیه و آغاز پنجره واحد مجازی با برخی کشورها اشاره نمود.
بحث قاچاق از مباحث بسیار مهمی است که بیشترین و شدیدترین لطمات را به تولید و اشتغال زده و می‌زند. خسارات و آسیب‌هایی که از این بابت به تولیدکنندگان داخلی وارد شده در بعضی از بخش‌ها واقعاً نگران‌کننده است و موضوع دارای آنچنان اهمیتی است که واکنش بالاترین مقامات و مسئولان کشور را در پی داشته است.
گمرک ایران به‌عنوان سازمانی که در خط مقدم مبارزه با قاچاق (کالا، مواد مخدر، انسان و سایر موارد) قرار دارد، با پیاده‌سازی سامانه جامع امور گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی طی سه سال گذشته نقش و تأثیر غیرقابل انکاری در مبارزه با قاچاق داشته و با استفاده از تجهیزات و ابزارهای پیشرفته الکترونیکی و همچنین بهره‌گیری از تجربیات ارزشمند کارکنان خود موفق به کشف صدها تن کالا و انواع مواد مخدر به‌خصوص مواد مخدر صنعتی و پیش‌سازهای آن شده است.
اما سئوالی که هرازچند گاهی توسط برخی از افراد و حتی مسئولان مطرح می‌شود، این است که چرا همه کانتینرهای حامل کالاهای وارداتی کنترل نمی‌شود و شبهاتی مبنی بر ورود کالاهای قاچاق از مبادی رسمی گمرکی مطرح می‌ شود.
با آنکه تاکنون چندین بار در این زمینه توضیح داده‌ شده باز هم می گوییم که جلوگیری از ورود و خروج کالاهای قاچاق به طور صددرصد نیازمند تجهیز گمرکات کشور به دستگاه‌های پیشرفته الکترونیکی بیشتر و گسترده‌تر است که خوشبختانه با بذل توجه بیشتر مسئولان در مجلس و دولت محترم و تقویت زیرساخت‌ها و امکانات مورد نیاز قرار است در سال جدید گمرک از این نظر قوی‌تر و مجهزتر شود .
بکارگیری دستگاه‌های ایکس‌ری جدید، سگ‌های مواد یاب و سایر امکانات کنترلی و نظارتی توان گمرک را برای مقابله با قاچاق به نحو محسوسی افزایش خواهد داد.
ضمن اینکه الکترونیکی شدن گمرک تاثیر قابل توجهی در پیشگیری و کشف کالای قاچاق داشته که در این خصوص می توان به الکترونیکی شدن پروانه ها و حذف پروانه های کاغذی،تشکیل بانک اطلاعاتی واردکنندگان ، نظارت الکترونیکی بر عملکرد گمرکات ، اظهارنامه الکترونیکی، اتصال الکترونیکی بارنامه ها به سامانه جامع گمرکی ،تبادل الکترونیکی اطلاعات میان گمرک وبندر و امکان استعلام الکترونیکی محموله ها توسط نیروی انتظامی و دیگر کارکردهای سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد گمرک در پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالا اشاره کرد.
البته در چارچوب سیاست های اقتصاد مقاومتی کمترین کنترل ها برای کالاهای وارداتی واحدهای تولیدی صورت می گیرد تا مواد اولیه و کالاهای واسطه ای خطوط تولید در کمترین زمان به این واحدها برسد.
از سوی دیگر همین الان هم توانایی گمرک در زمینه مبارزه با قاچاق کالا و مواد مخدر در مقایسه با سال‌های گذشته به‌طور چشمگیری افزایش یافته و عملکرد گمرک ایران در این بخش از سوی سازمان‌های داخلی و بین‌‌المللی ازجمله سازمان جهانی گمرک و سازمان ملل مورد تحسین قرار گرفته و رتبه کشورمان در میان سایر کشورها به‌خصوص کشورهای منطقه ارتقا یافته است. بنابراین به جرأت می‌توانیم بگوییم محیط‌های عملیاتی و ستادی گمرک با پیاده‌سازی سامانه‌های الکترونیکی و اعمال شیوه‌های مدرن مدیریتی دارای شفافیت بالایی بوده و منحنی تخلفات به سمت صفر در حال حرکت است.
امیدواریم در سال 96 گمرک بتواند به اجرا و پیاده‌سازی سیستم‌های مکانیزه از جمله تجهیز گمرکات به تجهیزات پیشرفته کنترلی(ایکس ری و گاماری) و کاهش دخالت نیروی انسانی در بخش‌های مختلف شتاب بیشتری ببخشد تا در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی گام‌های بلندتری بردارد و خدمات مطلوب‌تری به مردم عزیزمان ارائه دهد.

کرباسیان : تکمیل نظام هوشمند گمرکی ادامه دارد

دکتر مسعود کرباسیان رئیس کل گمرک ایران هم با تبریک سال نو و عید نوروز ضمن مثبت خواندن عملکرد کلی این سازمان در سال 95، از همه کارکنان گمرک به‌خصوص کسانی که در مناطق محروم و دور افتاده مرزی مشغول خدمت‌گذاری هستند قدردانی کرد.
وی افزوده است : گمرک جمهوری اسلامی ایران در سال 95 مانند سال قبل از آن تلاش دامنه‌داری را برای توسعه و تکمیل برنامه مکانیزاسیون رویه‌های گمرکی به عمل آورد. در این سال چند سامانه هوشنمند به تعداد سامانه‌های قبلی که همگی در بستر فناوری‌های مدرن اطلاعاتی و ارتباطی اجرایی شده است، از جمله سامانه هوشمند درب خروج، سامانه هوشمند و... راه‌اندازی شد که به نوبه خود موجب تسهیل و توسعه بیشتر تجارت، افزایش شفافیت عملکرد و آمار و اطلاعات گمرکی، ناامن‌تر شدن فضا برای متخلفان و قاچاقچیان و در کل بهبود وضعیت گمرک الکترونیکی شد.
سال 95 از جمیع جهات سالی موفقیت‌آمیز برای گمرک بود و این سازمان توانست در ارائه خدمات به ذی‌نفعان در سراسر کشور گام‌های بلندی بردارد.
کرباسیان اظهار داشت : در قالب بسته حمایتی، واردکنندگان و صادرکنندگان از مزایا و تسهیلات بیشتری برخوردار شدند و مواردی همچون تسریع در استرداد حقوق ورودی به صادرکنندگان، پذیرش ضمانت‌ها و رفع برخی نواقص طرح کارشناسی متمرکز، شرایط بهتری را برای فعالان تجاری فراهم ساخت، با این حال اوضاع آن طور که دلخواه ما بود و بنا داشتیم مکانیزاسیون و رویه‌های گمرکی را به مراحل پیشرفته‌تری برسانیم پیش نرفت و برخی از طرح‌ها و پروژه‌های مرتبط با مدرانیزسیون به سال آینده موکول شد.
نکته مهمی که باید به آن اشاره کنم و در سال 95 وقت و انرژی فراوانی از مدیران و مسئولان گمرک گرفت، وارد کردن برخی اتهامات ناروا به گمرک در موضوع کشف کالاهای قاچاق در بنادر جنوبی کشور به‌خصوص بندرشهید رجایی بندرعباس و مسائل و موضوعات حاشیه‌ای آن بود که جنجال‌ رسانه‌ای زیادی را با هدایت و مدیریت یک گروه خاص به دنبال داشت، اما پس از بررسی و تحقیقات لازم معلوم شد این هیاهو به خاطر تهدید منافع عده‌ای از افراد سودجو و منفعت‌طلب در پی شفاف شدن فرآیندهای تشریفات ترخیص کالا از طریق سامانه‌ها مانع امور گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی بوده است.
در این زمینه خوشبختانه افزایش سطح همکاری سازمان‌های دخیل در امر تجارت با گمرک و همچنین هماهنگی بیشتر بین گمرک و نهادهای بازرسی و نظارت کننده، فعالیت‌های تجاری در این منطقه را به روال معمول بازگردانده؛ کارها با نظم و انسجام بالایی در حال انجام است و همه مسئولان به نقش و تاثیر سامانه‌های الکترونیکی در افزایش امنیت تجاری و ناامن کردن فضا برای تخلفات احتمالی تأکید می‌کنند.
در سال 95 گمرک‌ شاهد یک تغییر و تحول دیگر هم بود و آن افزایش چشمگیر سفرمقامات و مسئولان گمرکات کشورهای خارجی و دیدار و مذاکره آنها با مسئولان گمرک بوده.
هیئت‌های بلندپایه از کشورهای اروپایی، آسیایی و همچنین سازمان‌های بین‌المللی در تهران حضور یافته و درخصوص درباره راه‌های توسعه همکاری‌ گمرکی و تجاری به بحث و تبادل‌نظر پرداختند و چندین تفاهم‌نامه بین طرفین به امضا رسید که ایجاد و توسعه کریدور سبز گمرکی بین ایران و روسیه و مشارکت ایران در توسعه جاده ابریشم 2 از جمله آنها است. همین طور برگزاری هفتمین اجلاس رؤسای گمرکات عضو اکو در تهران که از آن به‌عنوان موفق‌ترین گردهمایی در بین اجلاس‌های برگزار شده نام برده می‌شود.
وی گفت : در همین چارچوب حضور مسئولان گمرک کشورمان در کنفرانس‌ها و اجلاس‌های بین‌المللی در خارج از کشور به‌خصوص سازمان جهانی گمرک و ارائه پیشنهادهایی که عموماً با استقبال و پذیرش آنها مواجه می‌شود و همچنین انتخاب نماینده گمرک ایران به‌عنوان عضو شورای اجرایی کنوانسیون بین‌المللی را باید از توفیقات سیاست برون مرزی گمرک در سال 95 به حساب آورد.
کرباسیان تصریح کرد : موضوع بعدی که باید به آن اشاره کنم و به‌طور مستقیم به عملکرد خوب و موفقیت‌آمیز گمرک مربوط می‌شود افزایش درآمدهای گمرکی در سال 95 است که در ادامه روند افزایشی درآمد این سازمان در دو سه سال گذشته صورت گرفت. دستیابی به رقم 270 هزار میلیارد ریال درآمد گمرکی در سال 95 و ارقام بالاتر از آن (با توجه واگذاری کسب درآمد برای سازمان‌های دیگر و مالیات بر ارزش افزوده به گمرک) نشان‌دهنده جایگاه و نقش گمرک در نظام درآمدی کشور است که به عقیده من به خوبی ایفا گردیده و در چارچوب سیاست‌های جدید دولت مبنی بر کاهش اتکا به درآمدهای نفتی تأثیرگذار بوده است.
از آنجا که شرح کامل نتایج اقدامات و فعالیت‌های گمرک در سال 95 به دراز می‌انجامد بنابراین به همین اندک بسنده کرده و یادآور می‌شوم که مدیران و کارکنان زحمتکش، صادق و صبور گمرک همچنان که بارها گفته‌ام با وجود سختی‌ها و دشواری‌های زیاد به‌خصوص در مناطق محروم و دورافتاده مرزی در انجام وظایف و مسئولیت‌های محوله بالاترین تلاش و همت را داشته‌اند که امیدوارم در سال آینده نیز با همین روحیه و تلاش در خدمت مردم و کشور عزیزمان باشند و ما نیز بتوانیم در حد مقدورات و توانایی خود در تأمین نیازها و فراهم کردن امکانات رفاهی و معیشتی آنان قدم‌هایی برداریم.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۷۴۰۴۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویب برنامه عملیاتی تحقق شعار سال در جلسه دولت

در جلسه امروز هیئت وزیران، برنامه عملیاتی تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم در سال ۱۴۰۳» به تصویب اعضا رسید. - اخبار سیاسی -

به گزارش حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، جلسه هیات دولت به ریاست محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد و در آن برنامه عملیاتی دولت برای تحقق شعار سال مورد بررسی و تصویب قرار گرفت.

رئیسی: همه بخش‌های تولیدی مخاطب شعار سال هستند مخبر در این جلسه با تاکید بر ضرورت رسیدگی هرچه سریعتر به سیل‌زدگان در مناطق جنوبی کشور تصریح کرد: همه دستگاه‌های مسئول از جمله وزارتخانه‌های کشور،‌ نیرو و راه و شهرسازی موظف هستند همه امکانات خود را برای کمک و جبران خسارات وارده به سیل‌زدگان بسیج کنند.

وی صبح امروز در جلسه هیات دولت با اشاره به برگزاری نمایشگاه کتاب در اردیبهشت ماه تاکید کرد: نمایشگاه کتاب یکی از مهمترین رویدادهای فرهنگی است و ضروری است بخشهای مربوط، در برگزاری هر چه بهتر این نمایشگاه همکاری کنند تا زمینه توسعه فرهنگ کتابخوانی در کشور فراهم شود.

معاون اول رئیس‌جمهور همچنین به بازدید روز گذشته خود از پارک فناوری پردیس اشاره و تاکید کرد: با تلاش‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اقدامات و دستاوردهای بزرگی در این پردیس انجام شده تعداد زیادی از نخبگان جوان که سرمایه کشور هستند با پارک‌های علمی همکاری می‌کنند.

مخبر با اشاره به عملیات افتخارآمیز و مقتدرانه اخیر سپاه پاسداران و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ، تاکید کرد: در دنیای امروز در اختیار داشتن علم منبع قدرت است و آنچه دشمنان ما را در عملیات اخیر از قدرت ایران دچار ترس و دلهره ساخته، داشتن علم و دانش ساخت تکنولوژی‌های جدید است و نه صرف در اختیار داشتن این محصولات.

وی ادامه داد: قطعاً سرمایه و آینده کشور همین جوانانی هستند که رشد اقتصادی باید با تکیه بر همت و تلاش آنان صورت پذیرد. برای تحقق شعار سال و رشد تولید شرکت‌های دانش بنیان و پارک‌های علم و فناوری باید فعال شوند چراکه این شرکت‌ها راه میانبر برای رشد تولید هستند و جهش اقتصادی مدنظر مقام معظم رهبری با دانش و تکنولوژی محقق می‌شود.

معاون اول رئیس‌جمهور در خصوص مطالبات عقب افتاده حق التدریس اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها به سازمان برنامه و بودجه دستور داد تا هرچه سریعتر مطالبات آنان تامین و پرداخت شود.

مخبر همچنین با قدردانی از سازمان صداوسیما و رسانه‌ها برای اطلاع رسانی اقدامات و دستاوردهای دولت سیزدهم، از سازمان صدا و سیما خواست تا زمینه انعکاس بیشتر خدمات بخش‌های مختلف دولت فراهم شود.

همچنین در این جلسه معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در خصوص پروژه ملی قطار شهری گفت: این پروژه با کمک شهرداری تهران و وزارت کشور به ثمر رسیده است و به زودی متروی تهران شاهد استفاده از قطار ملی خواهد بود.

پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما نیز با تأکید بر ضرورت حمایت سازمان صداوسیما از تلاش‌ها و اقدامات دولت ادامه داد: طرح حمایت مالی معاونت علمی از برنامه‌های رسانه‌ای دانش‌بنیان‌ها اثر خوبی برای تقویت و رشد تولید شرکت‌های دانش بنیان داشته است.

در این جلسه، هیأت دولت برنامه عملیاتی تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم در سال 1403» را تصویب کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • منظور: اقتصاد ایران در اوج تحریم‌ها رشد ۶ درصدی را تجربه کرد
  • اعتبارات مناسبی در حوزه پسماند در نظر گرفته شده است
  • ارائه مجوزهای ترخیص کالا از طریق سامانه یکپارچه
  • دولت با تسهیل و تقویت تولید در عرصه تحقق شعار سال گام بردارد
  • بررسی موانع آغاز به کار واحدهای جدید استحصال یُد در نخستین جلسه اقتصاد مقاومتی دادگستری گلستان
  • فراهم آوردن زیرساخت های لازم به منظور تحقق شعار سال ۱۴۰۳
  • جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان خوی
  • نامه مجمع کارآفرینان به رئیس‌جمهوری؛ چالش‌های گمرکی را برطرف کنید
  • تصویب برنامه عملیاتی تحقق شعار سال در جلسه دولت
  • توجه به تعاونی ها و تولید آزاد راهکار تحقق شعار سال است