Web Analytics Made Easy - Statcounter

نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد آموزش مثبت‌نگری بر تعارض والد ـ نوجوان در زمینه تاکتیک‌های رفع تعارض نوجوانان، نگرش نوجوانان نسبت به والدین در زمان تعارض و تعارض نوجوانان با والدین و سازگاری اجتماعی دختران موثر است.

به گزارش ایسنا، منصوره رستگاری نجف آبادی، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مشاوره مدرسه از دانشگاه اصفهان در پایان‌نامه خود با عنوان «بررسی تاثیر آموزش مثبت‌نگری بر تعارض والد ـ نوجوان و سازگاری اجتماعی دختران»، با راهنمایی دکتر عذرا اعتمادی به بررسی این موضوع پرداخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این پژوهش از نوع نیمه تجربی با گروه آزمایش و کنترل و طرح پیش آزمون ـ پس‌آزمون با پیگیری یک ماهه بود و جامعه آماری آن شامل دختران 13 تا 16 ساله شهر نجف آباد در سال تحصیلی95 _ 94 بود.

روش نمونه‌گیری هدفمند بود که از میان داوطلبان شرکت در طرح آموزشی، 30 نفر از دخترانی که در آزمون‌های تعارض والد ـ نوجوان نمرات بالا و در آزمون سازگاری اجتماعی نمره پایینی گرفتند، به عنوان نمونه انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند.

این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش مثبت‌نگری بر تعارض والد ـ نوجوان و سازگاری اجتماعی دختران اجرا شد.

ابزار پژوهش شامل مقیاس تاکتیک‌های تعارض موری ‌ای استراس (1990)، مقیاس‌های نگرش فرزند نسبت به پدر و مادر والتر دبلیو هودسن (1992)، پرسشنامه تعارض والد ـ نوجوان همتی (1391) و پرسشنامه سازگاری اجتماعی کالیفرنیا (1953) بود.

9 جلسه آموزش مثبت‌نگری بر روی نوجوانان گروه آزمایش و مادران آنها انجام شد و داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS-23 و روش واریانس اندازه‌های مکرر تحلیل شدند.

نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده‌ها نشان داد که آموزش مثبت‌نگری بر تعارض والد ـ نوجوان در زمینهتاکتیک‌های رفع تعارض نوجوانان، نگرش نوجوانان نسبت به والدین در زمان تعارض و تعارض نوجوانان با والدین و سازگاری اجتماعی دختران موثر است.

بنابراین می‌توان از برنامه آموزش مثبت‌نگری در مدارس و مراکز مشاوره جهت کاهش تعارض والد ـ نوجوان و افزایش سازگاری اجتماعی نوجوانان استفاده کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۷۴۶۳۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه «مثبت آموزش» از شبکه آموزش سیما

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، برنامه «مثبت آموزش» با توجه به هدف شبکه آموزش که فرصت برابر آموزشی و توجه به عدالت آموزشی است، به بخش‌های مختلف فرهنگی، سواد آموزشی، سواد مالی، سواد رسانه، سواد اجتماعی به صورت کارشناسی وگفتار‌ها و داستان‌های کوتاه آموزشی، سلامت دانش آموزی و کارشناسی سلامت محور  می‌پردازد.
در بخش صبحگاهی نیز با محوریت تقویم تاریخ، اخبار و اتفاقات روز را مرور می‌کند.

همچنین در بخش فرهنگی با حضورعطیه موذن کارشناس حوزه خبر، اخبار و رویداد‌های جذاب فرهنگ و هنر مرور می‌شود.

مطالبات عمومی و پیگیری مطالبات و بررسی رویداد‌ها و مناسبت‌ها در بخش‌های مختلف ملی و آیینی، توجه ویژه به نوجوانان و جوانان بصورت معرفی استعداد‌ها و ظرفیت‌های مستعد، بررسی روند مطالبات معلمان و مسائل مرتبط با آموزش و پرورش به صورت مستقل، جذب و پخش تولیدات مردمی، روایت زندگی مردمی و نگاه ملی و آیینی به مناسب‌های تقویمی و تبیینی از دیگر رویکرد‌های قابل توجه برنامه «مثبت آموزش» است.
این برنامه در ساعات نیمروزی و عصرگاهی نیز تا ساعت حدود ۱۸ ادامه خواهد داشت و با مرور برنامه‌های پخش شده در شبکه آموزش به بررسی اخبار و مسائل روز و آموزش مطالب علمی و همچنین جهاد تبیین در زمینه دستاورد‌های علمی و فرهنگی و آموزشی کشور نیز خواهد پرداخت.
برنامه «مثبت آموزش» به تهیه کنندگی سید احسان میرمحمد علی و محمد بخشایش هر روز از ۸ صبح تا ۱۸ بصورت متناوب و در پانزده دقیقه پایانی هر ساعت پخش می‌شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • ضرورت افزایش آگاهی والدین از هدایت تحصیلی دانش آموزان
  • آگاهی والدین از هدایت تحصیلی دانش آموزان اندک است
  • همایش ملی روانپزشکی کودک و نوجوان در مشهد آغاز به کار کرد
  • مجتبی رحماندوست: اشعاری برای ردپای انبیا در کربلا نوشتم
  • آغاز کارزار رسانه‌ای پیشگیری از اعتیاد در استان مرکزی
  • اجرای کارزار رسانه‌ای پیشگیری از اعتیاد در استان مرکزی
  • ۱۵ اردیبهشت زمان ثبت نام کلاس اولی‌ها در استان سمنان است
  • با «مثبت آموزش» در شبکه آموزش به روز باشید
  • تعطیلی پنجشنبه‌ها در حقوق کارگران تاثیری دارد؟
  • برنامه «مثبت آموزش» از شبکه آموزش سیما