Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- زنان بامیانى هرچند پیشرفت‌هایى در فعالیت‌های اقتصادی داشته‌اند اما هنوز مشکلات در عرصه‌هاى مختلف، ۵۰ درصد زنان این ولایت را مجبور به انجام کارهاى سخت و طاقت‌فرسا کرده است. هر چند زنان بامیانى در ١٥ سال گذشته، پیشرفت‌هایى در فعالیت‌های اقتصادی داشته‌اند اما هنوز مشکلات در عرصه‌هاى مختلف، 50 درصد زنان این ولایت را مجبور به انجام کارهاى سخت و طاقت فرسا در کنار مردان کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



فقر اقتصادی، اشتغال در کارهای سخت، بیکاری و نبود شغل مناسب، از عمده ترین مشکلات زنان در بامیان محسوب می‌شود.

«فاطمه» یک تن از زنان بامیان که مشغول زنبوردارى در این ولایت است، در این رابطه گفت: 5 صندوق زنبور، توسط موسسات با همکاری ریاست کشاورزی افغانستان بین آنها توزیع شد که درآمد فروش عسل می‌تواند بخشی از مشکلات اقتصادی خانواده ‌اش را حل کند.

وی، زنبوردارى را نسبت به کار برخى زنان که در ادارات دولتی به عنوان منشی مشغول کارهستند بهتر و آسان‌تر دانست و افزود: در سال‌ جاری، حدود 100 کیلو عسل برداشت کرده که پول آن 80 هزار افغانی شده است.

«بسما» 45 ساله ساکن شهر بامیان که روزانه در چوب‌فروشی‌ها، پوست چوب را از بدنه درخت جدا مى‌کند، گفت: با این کار، روزانه 200 افغانی درآمد دریافت مى‌کند.

وی با بیان اینکه چندین زن دیگر نیز روزانه دراین کار سخت مشغول هستند، افزود: این شغل ثابت نیست و بعضی روزها برای آنها کار فراهم است.

«علی حسن‌زاده» مدیرعامل اتاق تجارت و صنایع بامیان، با بیان اینکه در حال حاضر، در 35 مغازه خیاطی و فروش لوازم آرایشی و صنایع دستی زنان مشغول کار هستند، گفت: در اتاق تجارت و صنایع دستی بامیان، 31 انجمن اجتماعی و اقتصادی زنانه ثبت است که در هر انجمن 15 زن فعالیت اقتصادی دارند.

وی ایجاد شغل را برای زنان این ولایت یک معضل بزرگ خواند و افزود: بدون ایجاد کارخانه، سرمایه‌گذاری در بخش لبنیات، صنایع دستی و یا یک برنامه حمایتی دیگری برای زنان، نمی‌توان به تمامى زنان دراین ولایت شغل ایجاد و یا آنان را به خودکفایی اقتصادی رساند.

«عبدالوهاب محمدی» رییس کشاورزی ولایت بامیان، گفت: در سال 1395 بیش از 2 هزار و 600 زن از پروژه‌های ریاست کشاورزی و موسسات بهره‌مند و زمینه اشتغال را فراهم کرده است.

پژواک به نقل از رییس کشاورزی بامیان نوشت: در کل با ایجاد اشتغال در بخش‌های زنبورداری، باغچه‌داری، تولید سبزیجات، منابع طبیعی که برای زنان ایجاد شده 52 هزار روز کاری برای زنان ایجاد و زنان زیادی در این شغل‌ مشغول به کار هستند.

/انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۷۴۷۱۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجازه پایمال شدن حقوق زنان را نمی دهیم

سرپرست وزارت امر به معروف و نهی از منکر در دیدار با نمایندگان افغانستانی‌های مقیم اروپا گفته است با حاکمیت طالبان حقوق زنان تأمین شده و حکومت سرپرست به هیچ‌‌ کس اجازه نمی‌دهد که حقوق زنان را پایمال کند. 

شیخ محمد خالد حنفی افزوده است، وزارت امر به‌ معروف افزون بر واپس‌گیری حق میراث پنج هزار زن و واگذاری آن به آن‌ها در سه سال گذشته، از ازدواج بد زنان به‌گونه کامل جلوگیری کرده است.

از سویی هم، نمایندگان افغانستانی‌های مقیم اروپا در این دیدار گفته‌اند که با برگشت به کشور، نگرانی‌ آنان در مورد حقوق زنان افغانستان از بین رفته و افزوده‌اند، شایعات نشرشده در مورد حقوق زنان افغان بی‌اساس است. 

از سویی هم وزارت ارشاد، حج و اوقاف طالبان از دیدار نمایندگان افغانستانی‌های مقیم اروپا با سرپرست این وزارت خبر می‌دهد. 

به نقل از خبرنامه این وزارت هیأتی از شخصیت‌های علمی و فرهنگی افغان‌های مقیم خارج از کشور، در دیدار با شیخ نور محمد ثاقب، سرپرست وزارت ارشاد، حج و اوقاف گفت، افغان‌هایی‌که در خارج از کشور به‌سر می‌برند آماده‌اند، ظرفیت‌ها و امکانات اقتصادی، علمی و اجتماعی خود را با حکومت سرپرست شریک کنند. 

این هیأت افزود، با حاکمیت طالبان فرصت‌های زیادی در بخش‌های تجارت و سرمایه‌گذاری در ‎افغانستان فراهم شده و ‎افغان‌ها از مصونیت جانی و مالی برخوردار شده‌اند. 

از سویی هم شیخ نور محمد ثاقب گفت، افغانستان خانه مشترک ما است و افغان‌هایی که در خارج به‌سر می‌برند به افغانستان برگردند و در آبادی کشور سهیم شوند.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • اجازه پایمال شدن حقوق زنان را نمی دهیم
  • هشدار هواشناسی افغانستان برای وقوع سیلاب در ۲۹ ولایت
  • مشکلات اقتصادی فراروی اشتغال زنان در افغانستان
  • دوازدهمین دور جشنواره ملی گل ارغوان در پروان
  • جان‌باختگان سیل در افغانستان به بیش از ۷۰ نفر رسید
  • معاون نخست وزیر طالبان: سد «کجکی» پر از آب شده است
  • توزیع بیش از ۶۸ هزار تذکره در کنر
  • نقض حریم هوایی افغانستان در پروان
  • وقوع حادثه ترافیکی در قندوز
  • سفر معاون اقتصادی ریاست الوزراء طالبان به ارزگان