Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-24@13:41:04 GMT

توقف ساخت مدارس کوچک از سال ۹۶

تاریخ انتشار: ۱۳ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۷۷۶۳۶۲

توقف ساخت مدارس کوچک از سال ۹۶

اجتماع>آموزش - همشهری آنلاین:
دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش با اعلام توقف ساخت مدارس کوچک از امسال گفت: باید به سمت ساخت مدارس بزرگ و متوسط با ظرفیت ۳۰۰، ۴۰۰ و ۵۰۰ شاگرد برویم.

مهدی نوید ادهم، دبیر شورای عالی آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به اهم اقدامات این شورا در سالی که گذشت، اظهار داشت: شورا براساس قانون و سند تحول، چند مسئولیت اساسی و راهبردی بر دوش دارد که ما سعی کردیم، برنامه سال ۹۵ را براساس این ماموریت‌های قانونی تنظیم کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اصلی‌ترین ماموریت ما، سیاستگذاری در حوزه تعلیم و تربیت است؛ کاری که در سال‌های اخیر سعی کردیم، نسبت به آن اهتمام بورزیم.

نوید ادهم ادامه داد: معتقدیم در طول سالیان اخیر برنامه‌های خرد آموزش و پرورش در حوزه‌های مختلف، از فقدان یک سیاستگذاری علمی و کارشناسی رنج می‌برده است. بنابرین نیاز به مجموعه‌‌ای از سیاست‌های مدون داشتیم که اولا با فلسفه ایرانی- اسلامی و اقتضائات کشور متناسب و مبتنی بر یافته‌های علمی و پژوهشی و آینده پژوهانه باشد.

وی با اشاره به اینکه براساس این ملاحظات، طرح تحول را تدوین کردیم، گفت: طرح تحول مجموعه‌ای از سیاست‌های کلان آموزش و پرورش تا سال ۱۴۰۴ است و در این سال‌ها همه تلاش ما باید این باشد که این طرح و سیاست‌های آن، عملیاتی و اجرایی شود. ما در شورای عالی باید بستر حقوقی و قانونی طرح را ایجاد کنیم که در سال ۹۵، دو زیر نظام را موفق شدیم به تصویب برسانیم و زیر نظام‌های دیگر در حال تدوین و در مرحله تصویب قرار دارد.

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه دو زیر نظام "فضا و تجهیزات و فناوری" در یکسال اخیر تصویب شد که به واقع یکی از نوآوری‌های نظام آموزش و پرورش در چند دهه گذشته است، افزود: ما برنامه مدونی برای ساخت مدارس نداشتیم که در این زیر نظام بحث‌های جدی مطرح شده که می‌تواند تحول آفرین باشد، در این زیر نظام تاکید شده که حتی‌المقدور از ساخت مدارس کوچک خودداری کنیم و به سمت ساخت مدارس متوسط و بزرگ برویم.

نوید ادهم با اشاره به اینکه با جامعه خیرین نیز صحبت شده که دیگر مدارس کوچک برای آموزش و پرورش نسازند، تصریح کرد: بر این اساس آن چیزی که در یکی از زیر نظام‌های سند تحول آمده، باید به سمت ساخت مدارس بزرگ و متوسط با ظرفیت ۳۰۰، ۴۰۰ و ۵۰۰ شاگرد برویم؛ البته تا آنجایی که شرایط اقلیمی اقتضا می‌کند، از طرفی دیگر می‌توان در این فضا امکانات تفریحی، ورزشی و آموزشی مختلفی را دید، اما در مدارس۶۰-۷۰ نفره نمی‌توان زمین ورزشی مناسب، کارگاه و آزمایشگاه داشت.

وی اضافه کرد: در این زیرنظام به بحث ساماندهی فضاهای آموزشی موجود و بازنگری در استقرار و ترکیب جمعیتی آن اشاره شده که در آن مطرح شده است، باید به سمت ساخت مجتمع و مدارس متوسط حرکت شود. سرانه ساخت و ساز مدارس براساس نشریه ۲۳۲ مصوبِ سازمان مدیریت، به طور میانگین ۴ و ۸ دهم مترمربع بوده و الان براساس نشریه ۶۹۷ سازمان مدیریت به ۵ و ۱ دهم متر مربع رسیده است که این امکان و اجازه را به سازمان نوسازی مدارس می‌دهد که علاوه بر کلاس، فضاهای آموزشی و تربیتی مورد نیاز مدرسه را با امکانات دولتی بسازد.

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان این مطلب که نظام آموزش و پرورش برای ساخت و ساز مدرسه متولی دارد، اما برای تعمیر و نگهداری ساختار و متولی نداریم، گفت: این کارِ تخصصی، بر دوش معلم و مدیر که تخصصی ندارند، می‌افتد و پرداختن به آن باعث می‌شود که از کار اصلی‌شان باز بمانند. در این زیر نظام به صراحت آوردیم که آموزش و پرورش موظف است، ساختار مناسب برای مدیریت تعمیر و نگهداری مدارس با توجه به ظرفیت‌ها در بخش غیردولتی به وجود بیاورد.

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۷۷۶۳۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زمان آغاز سال تحصیلی 1403 مشخص شد | امسال مدارس کی باز می‌شوند؟

تغییر تقویم آموزشی مدارس در دستور کار دولت و مجلس قرار دارد.

این طرح با پیشنهاد ۲۶ نماینده تدوین شده و در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مصوب شده است و هم اکنون در نوبت بررسی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرار دارد.

طبق گفته‌های مهدی یزدان‌پناه؛ معاون حقوقی و مجلس سازمان اداری و استخدامی قرار است با توجه به شرایط اقلیمی و البته مجوز مجلس، تقویم آموزشی مدارس در اختیار دولت قرار بگیرد بر این اساس برای استان‌های سردسیر همچون آذربایجان غربی و شرقی، کردستان و زنجان آغاز سال تحصیلی از ۱۰ شهریور و برای مناطق گرمسیر کشور از ۱۰ مهر باشد.

به اذعان کارشناسان یکی از نگرانی‌ها این است که طبق این طرح، تقویم آموزشی در تمام مناطق کشور دستخوش تغییر شود و در استان‌هایی همچون تهران، البرز، مازندران و ... سال تحصیلی از ۱۰ شهریور آغاز شود، این موضوع دهه ۷۰ هم تجربه شد که با موفقیت همراه نبود و در نهایت با ورود مجلس، آغاز سال تحصیلی از اول مهر به عنوان قانون مصوب شد.

بر اساس این گزارش، موسی‌الرضا کفاش؛ معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره این طرح گفته است: طرحی که نمایندگان مجلس ارائه کردند و در شورای‌عالی آموزش و پرورش بررسی و تأیید شد، چندین بند دارد که در یک بند به زمان آغاز و پایان سال تحصیلی اشاره می‌کند همچنین اختیاراتی به شورای‌عالی آموزش و پرورش استان‌ها، مناطق آموزش و پرورش و مدارس برای تصمیم‌گیری درباره شناور شدن آغاز و پایان سال تحصیلی، برنامه هفتگی و تعطیلات فصلی ارائه می‌کند.

امسال مدارس از شهریور باز می‌شوند؟

وی در پاسخ به این پرسش که «آیا در ۱۴۰۳ زمان آغاز سال تحصیلی از شهریورماه است؟» افزود: این طرح فعلاً در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصویب شده است و باید در صحن علنی مجلس نیز تصویب شود بنابراین فعلاً نمی‌توانیم بگویم که زمان بازگشایی مدارس تغییر کرده است.

منبع: تسنیم

tags # دانش آموزان سایر اخبار آیا انسان می‌تواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ چرا نئاندرتال‌ها محتویات معده حیوانات را می‌خوردند؟ (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • تمامی مدارس بهشهر تک نوبته هستند
  • ساخت و افتتاح ۲۷ مدرسه طی ۶ ماه در منطقه تبادکان مشهد
  • طرح جدید آموزش و پرورش ؛ کدام مدارس از 10 شهریور باز می شوند ؟
  • براي تقويت و ارتقا جايگاه مدرسه بايد برخي از محدوديت ها را برداشت
  • زجر خلاقیت زیر زنجیر کتاب‌های درسی
  • امسال مدارس از شهریور باز می‌شوند؟
  • زمان آغاز سال تحصیلی 1403 مشخص شد | امسال مدارس کی باز می‌شوند؟
  • به کارگیری ۲۸ هزار نفر از پذیرفته‌شدگان در مدارس ابتدایی
  • ۲۸ هزار نفر در مدارس ابتدایی کشور به کارگیری می‌شوند
  • ۲۸ هزار نفر نیروی جدید در مدارس ابتدایی بکارگیری می شود