Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-16@18:20:43 GMT

"سبد رای روحانی" را چه چیزهایی تهدید می‌کند؟

تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۷۸۸۱۵۵

فرارو- کمتر از 10 روز تا آغاز نام نویسی کاندیداهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است و در کنار گمانه زنی‌ها درخصوص نامزدها و تاکتیک های احتمالی جریان‌های سیاسی، یکی از مسائل مهمی که مورد بررسی قرار گرفته، مسئله سبد رای حسن روحانی در انتخابات پیش رو است.
به گزارش فرارو این روزها حسن روحانی واپسین ماه‌های حضور خود در پاستور را به عنوان یازدهمین رئیس جمهور کشورمان سپری می‌کند و تلاش دارد تا با حضور در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که قرار است 29 اردیبهشت ماه سال جاری برگزار شود، زمینه را برای ادامه حضور خود در پاستور فراهم کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اما این مسئله تاحدود زیادی پیچیده و تفاوت زیادی با سال 92 دارد. حالا دیگر روحانی یک کارنامه چهارساله دارد که می تواند تاثیر بسیاری بر سبد رای او بگذارد. تاثیراتی که از نگاه دو جریان سیاسی کشور یعنی اصلاح‌طلبان و اصولگرایان در بعضی موارد منفی است و در بعضی دیگر مثبت.
همین مسئله موجب شده است که این سوال مطرح شود که آیا بار دیگر حضور روحانی می‌تواند زمینه ساز حضور مردم پای صندوق‌های رای باشد و رای مثبت آنها را با خود همراه کند؟
آرای خاکستری در هاله ای از ابهامتقریبا 72 ساعت مانده به زمان رای گیری انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری بخشی از آرای خاکستری که به نوعی همیشه حضورشان در انتخابات با اما و اگرهای بسیاری همراه است و بعضا در به پای صندوق‌های رای نمی روند، تصمیم گرفتند که در آن دوره برای حمایت از حسن روحانی وارد میدان شده و نام وی را بر برگه‌های رای‌گیری نوشته و در صندوق بیاندازند.
اما همانطور که در چند سطر بالاتر به آن اشاره شد، حضور این گروه در هر انتخاباتی در هاله‌ای از ابهام به سر می برد و همچنان مشخص نیست که آیا آنها حاضر هستند بار دیگر از روحانی حمایت کنند یا خیر. اما واضح است که عدم حضور آنها می تواند تهدید جدی برای سبد رای رئیس جمهور باشد و اگر او نتواند حمایت و اعتماد دوباره آنها را جلب کند، با یک ریزش آرای قابل توجهی مواجه می‌شود.
حامیان سابق و ناراضیان فعلییکی دیگر از مواردی که معمولا هر رئیس جمهور یا سیاستمداری که از طریق انتخابات، وارد عرصه می شود، عدم رضایت برخی حامیان است که در کارزارهای سیاسی با رای مثبت خود، پیروزی آنها را رقم زده اند. این مسئله درخصوص حسن روحانی نیز صدق می کند.
زیرا زمانی که وی در انتخابات سال 92 حضور پیدا کرد جدا از مسئله حمایت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی و رئیس دولت اصلاحات، توانست به واسطه وعده های مختلف در حوزه های سیاست داخلی و خارجی، اقتصاد، فرهنگ و... تعداد زیادی از مردم را با خود همراه کند. اما او موفق نشد که به تمامی وعده های خود عمل کند و همین مسئله نارضایتی تعداد قابل توجهی از حامیان او را به همراه داشت که البته نگاه دو جریان سیاسی به این مسئله با یکدیگر متفاوت است.
اصلاح طلبان معتقدند که حسن روحانی شاید توانسته باشد در حوزه سیاست خارجی اقدامات بسیاری از جمله دستیابی به برجام، انجام داده باشد اما متقابلا در سیاست داخلی نتوانسته موفقیت چندانی کسب کند. به همین دلیل است که حسین مرعشی در یکی از گفت‌وگو های خود می گوید: ما سياست‌هاي كلي آقاي روحاني را تاييد مي‌كنيم اما در عرصه سياست داخلي همه سياست‌هاي دولت را تاييد نمي‌كنيم. ما منتقد وزارت كشور بوده و هستيم.
البته این تنها انتقاد اصلاح طلبان از روحانی نیست و صادق زیبا کلام معتقد است: متاسفانه مجبورم دولت یازدهم را در این درس رد کنم و نمره قبولی به آن نمی‌دهم. دولت روحانی در خصوص مسئله رفع حصر هیچ اقدامی نکرده است، درباره آزادی بیان، آزادی مطبوعات، آزادی زندانیان سیاسی نیز هیچ اقدامی نکرده است. در واقع دولت در زمینه حقوق شهروندی و آزادی‌های مدنی به‌جز یکسری شعار و سرگرمی با منشور حقوق شهروندی واقعا هیچ کار دیگری نکرده است.
از سوی دیگر حامیان دولت (اعم از اصولگرایان و اصلاح طلبان) در یک مسئله با یکدیگر اتفاق نظر دارند و آن هم مسئله اقدامات اقتصادی دولت است. آنها هرچند در میزان با یکدیگر اختلاف دارند اما در مجموع معتقدند که دولت نتوانسته وضعیت معیشت مردم را طی چهار سال بهبود چندانی ببخشد و حتی رکود و افزایش نرخ بیکاری هم به آن افزوده شده است.
همچنین عدم رضایت بخشی از مردم هم باید به این لیست اضافه شود. زیرا برخی از اقشاری که در سال 92 به حسن روحانی رای داده بودند این روزها وضعیت اقتصادی را یکی از دلایلی می دانند که موجب شده تمایل آنها برای رای مجدد به روحانی را تحت تاثیر قرار دهد و مانع از تکرار آن شود.
بنابراین همراه شدن دوباره این منتقدان و ناراضی‌ها یکی دیگر از چالش های پیش روی حسن روحانی است. البته شاید فعالان و جریان‌های سیاسی با توجه به شرایط موجود حاضر باشند بار دیگر او را حمایت کنند اما ایجاد رضایت در افکار عمومی قطعا بزرگترین چالش پیش روی روحانی خواهد بود.

حملات تندروها و تاثیر بر سبد رای روحانییکی دیگر از مسائلی که می تواند بر سبد رای حسن روحانی تاثیر منفی بگذارد، حملات تندروها به دولت است. مسئله‌ای که حتی حمیدرضا جلایی‌پور هم به آن اشاره کرده است. او معتقد است که رای جمع کردن برای روحانی در شرایط کنونی کار سختی است. چون شبکه عظیم رسانه ای تندروهای مخالف او کوشش می کنند مقصر اصلی مشکلات اقتصادی مردم را روحانی معرفی کنند. لذا دعوت از مردم خصوصا از اقشار ضعیف برای رای دادن به روحانی کار سختی است. وی پایه نگرانی خود را نظر سنجی انجام شده ای می داند که در آن وضع روحانی خوب نبوده است.
او این مسئله را اینگونه تشریح می کند که توجه به نتایج یک نظر سنجی اخیر هم، این نگرانی را تایید می کند. وجه خوب این نظر سنجی این است که تهرانی‌ها اقلا شصت درصد در انتخابات شرکت می کنند. اما رای به روحانی بیست و هفت درصد بوده که کم است. در ترمینال جنوب ( که شهرستانیهای عزیز بیشترند) و مترو (که اقشار متوسط و متوسط پایین بیشتر حضور دارند) وضع روحانی خوب نبوده است. وضع روحانی در بخش های اصلی شهر خوب است. البته چهل درصد هم هنوز تصمیم نگرفته اند که به چه کسی رای بدهند.
تاثیر نفوذی‌ها بر سبد رای روحانی
اما عملکرد و حملات تندروها تنها مواردی نیستند که می‌توانند تاثرات منفی بر سبد رای روحانی بگذارند زیرا به عقیده برخی از تحلیلگران سیاسی حضور مدیران میانی می تواند برای حسن روحانی خطرناک باشد. آنها بر این باورند که مدیران ارشد و میانی که ممکن است در آستانه انتخابات چرخش‌هایی داشته باشند باید سامانی به خود بگیرند.
این یکی از مسائلی بود که حامیان دولت طی این سال‌ها بارها و بارها به روحانی متذکر شده بودند. زیرا حضور این افراد حتی طی این چهار سال بارها و بارها موجب شده بود که در شهرهای مختلف شاهد تبلیغات علیه دولت باشیم که می تواند تاثیر بسیاری بر افکار عمومی داشته باشد.
در مجموع هرچند پیش‌بینی انتخابات بسیار دشوار است اما واضح است که خطرها و تهدیدهای بسیاری در اطراف سبد حسن روحانی در گردش هستند که می تواند او را در مسیر پیروزی و حضور مجدد در انتخابات با مشکلات زیادی مواجه کند. او شاید طبق نظر سنجی اخیر دانشگاه مریلند آمریکا محبوبیت 69 درصدی داشته باشد اما قطعا با مشکلات بسیاری در ایام انتخابات مواجه خواهد بود که تجربه و مهارت او در سیاست را به چالش خواهند کشید.





منبع: فرارو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۷۸۸۱۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصاویری از روز شلوغ حسن روحانی/سیاسیون به دیدار رئیس جمهور سابق رفتند /از ظریف، واعظی، نوبخت و زنگه تا مهدی و محسن هاشمی، ابتکار و ...

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، صبح امروز دیدار عیدانه با حجت‌الاسلام‌ و المسلمین حسن روحانی به مناسبت آغاز سال نو و عید سعید فطر برگزار شد. در این دیدار جمعی از فعالان سیاسی و اجتماعی، مدیران اقتصادی، روزنامه‌نگاران، وزیران و استانداران دولت‌های یازدهم و دوازدهم حضور داشتند. در این مراسم، حسینعلی امیری، محمدجواد ظریف، محمود علوی، محمد عطریانفر، مهدی هاشمی، محمود واعظی و محمدباقر نوبخت حضور داشتند.

27215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1895160

دیگر خبرها

  • تاثیر تورم بر رفتار‌های فرهنگی
  • مقایسه کارنامه اقتصادی دولت رییسی با دولت‌های اول روحانی و احمدی‌نژاد
  • نماینده سابق مجلس: موی سر زنان را می‌بینید شکم گرسنه و اشکشان را نه!
  • روحانی: ایران به خطای بزرگ اسرائیل پاسخ داد
  • واکنش حسن روحانی به حمله سپاه به رژیم صهیونیستی
  • حسن روحانی : صهیونیست‌ ها حماقتشان را بار دیگر تکرار نکنند/ جمهوری اسلامی ایران یک منطقه امن می‌خواهد
  • حسن روحانی: صهیونیست‌ها درس بگیرند و حماقتشان را بار دیگر تکرار نکنند
  • حسن روحانی: ایران به خطای بزرگ اسرائیل پاسخ داد
  • روحانی: ایران به خطای بزرگ اسرائیل پاسخ داد /باید خودانتقادی را آغاز کنیم /کشور و نظام نیازمند مشارکت عام است
  • تصاویری از روز شلوغ حسن روحانی/سیاسیون به دیدار رئیس جمهور سابق رفتند /از ظریف، واعظی، نوبخت و زنگه تا مهدی و محسن هاشمی، ابتکار و ...