Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-25@18:03:23 GMT

واکسن هايي که به کودک تزريق مي شوند چيستند؟

تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۹۱۶۹۴۹

خبرگزاري آريا -
واکسيناسيون زماني به خوبي اثر مي کند که به موقع و به طور کامل انجام شود

والدين هر کودک در سال اول زندگي، بايد پنج بار کودک خود را براي واکسيناسيون به مرکز بهداشتي درماني ببرند و براي تقويت اثر واکسن ها نيز پس از يک سالگي مراجعات مجددي مورد نياز مي باشد که اين مراحل و نوع واکسن ها در ادامه مطلب نشان داده شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



ابتلا به بعضي بيماري ها در دوران کودکي بسيار خطرناک است و مي تواند سبب مرگ و مير و ايجاد ناتواني در کودکان شود.

مهم ترين اين بيماري ها، که سالانه جان تعداد بسياري از کودکان را مي گيرد، سل، سرخک، سياه سرفه، کزاز، ديفتري و هپاتيت «ب» است. همه کودکان بايد در مقابل اين بيماري ها واکسينه شوند.

بدن انسان در مقابل اين ويروس ها و ميکروب ها يا سموم، موادي مي سازد که اصطلاحا «پادتن» ناميده مي شود. حال اگر بدن با ميکروب يا ويروس واقعي بيماري (مثل واکسن) برخورد کند مي تواند آن را از بين ببرد و بدين ترتيب انسان در مقابل آن بيماري ها ايمن مي شود.

تمام مراکز بهداشتي درماني در کشور ما آماده اجراي واکسيناسيون براي همه کودکان اند و اين کار به طور رايگان صورت مي گيرد.

پشت کارت رشد کودک، يک کارت واکسيناسيون براي ثبت واکسن هاي او در نظر گرفته شده است.

زمان بندي واکسيناسيون کودکان به نقل از سايت انستيتو پاستور ايران به شرح زير است:

- بدو تولد: ب ث ژ، قطره فلج اطفال، هپاتيت ب
- دو ماهگي: ثلاث، قطره فلج اطفال، هپاتيت ب
- چهار ماهگي: ثلاث، قطره فلج اطفال
- شش ماهگي: ثلاث، قطره فلج اطفال، هپاتيت ب
- يک سالگي: ام ام آر (سرخک، اوريون و سرخجه)
- هجده ماهگي: ثلاث، قطره فلج اطفال، ام ام آر
- شش سالگي: ثلاث، قطره فلج اطفال

اين واکسن ها چه هستند؟
- واکسن ب ث ژ: واکسن ب ث ژ با استفاده از باکتري ضعيف شده سل، عليه بيماري سل ساخته شده است که به صورت زيرپوستي در بالاي بازوي نوزاد در بدو تولد تزريق مي شود.

- واکسن ثلاث يا سه گانه (ديفتري، کزاز، سياه سرفه): واکسن سه گانه با استفاده از باکتري کشته شده سياه سرفه و سموم باکتري هاي ديفتري و کزاز ساخته مي شود. ديفتري، کزاز و سياه سرفه بيماري هاي خطرناکي هستند که مي توانند موجب مرگ يا عوارض شديد شوند.

- قطره فلج اطفال خوراکي: فلج اطفال يک بيماري حاد ويروسي است که مي تواند منجر به فلج دائمي گروهي از عضلات بدن شود.

- واکسن ام ام آر يا MMR (سرخک، سرخجه، اوريون): اين واکسن از ويروس ضعيف شده اين بيماري ها تهيه مي شود. علايم بيماري سرخک عبارت است از تب بالا و چند روزه همراه با آب ريزش بيني، التهاب ملتحمه چشم و جوش هايي که بعد از شروع تب ظاهر مي شود.

- واکسن هپاتيت ب: بيماري هپاتيت B ( که از طريق خون يا مادر به جنين و ارتباط جنسي) منتقل مي شود، در برنامه واکسيناسيون قرار دارد. از جمله عوارض تزريق واکسن مي توان به درد، قرمزي، سردرد و کسالت اشاره کرد.

براي شناخت بيماري هايي که عليه آن ها واکسيناسيون انجام مي شود، توضيح مختصري در متن زير آمده است.


واکسن بيماري سل «ب، ث، ژ» نام دارد

سل
سل بيماري واگيردار و مزمني است که سالانه ميليون ها نفر را در جهان مبتلا مي سازد. ميکروب سل از طريق خلط فرد مبتلا و هوا وارد مجاري تنفسي افراد سالم مي شود و آن ها را مبتلا مي سازد.

تشخيص سل مستلزم لوازم تشخيصي و درمان سل طولاني مدت و مشکل است.

در چند دهه گذشته بيماري سل بيش تر در کشورهاي در حال توسعه ديده مي شد، اما امروزه با بروز بيماري ايدز که ايمني افراد را در مقابل بيماري ها کاهش مي دهد، دوباره بيماري سل در سراسر جهان مشاهده مي شود و باعث مرگ و مير و معلوليت عده بسيار زيادي مي گردد.

واکسن بيماري سل «ب، ث، ژ» نام دارد و بايد در اولين فرصت پس از تولد به نوزاد تزريق شود.


کزاز بيماري خطرناکي است و ابتلا به آن در هر سني امکان دارد
کزاز
ميکروب کزاز در خاک وجود دارد و در صورتي که زخم بدن با خاک آلوده شود، احتمال بروز اين بيماري وجود دارد.

کزاز بيماري خطرناکي است و ابتلا به آن در هر سني امکان دارد. سم ميکروب بيماري کزاز از کشنده ترين زهرهاي شناخته شده است.

در زايمان هاي غيربهداشتي احتمال دارد که نوزاد مبتلا به کزاز شود. کزاز نوزادان بيماري بسيار خطرناکي است، اما مي توان با واکسيناسيون مادران، بيماري کزاز را حذف کرد.


علايم بيماري سرخک شامل بثورات پوستي، تب و سرفه است.

سرخک
بيماري سرخک شديدا مسري است و تمام کودکاني که واکسن نزده باشند، به سرخک مبتلا خواهند شد. علايم بيماري سرخک ، شامل بثورات پوستي، تب و سرفه است.

سرخک عوارض گوناگوني دارد و مهم ترين آن ها سينه پهلو، کوري و کري است. ميزان مرگ و مير ناشي از بيماري سرخک ، به خصوص در کودکاني که مبتلا به سوءتغذيه هستند، بسيار زياد است.


هپاتيت B، نارسايي کبد براي فرد مبتلا ايجاد مي کند

هپاتيت (ب)
هپاتيت B نوعي بيماري است که کبد فرد مبتلا را گرفتار مي کند و علايم آن تهوع، استفراغ و بي اشتهايي شديد است.

بيماري هپاتيت B، نارسايي کبد و مشکلات بسياري براي فرد مبتلا ايجاد مي کند و در نهايت منجر به مرگ وي مي شود.

واکسيناسيون عليه بيماري هپاتيت B از ابتلا به آن پيشگيري مي کند.


در اثر واکسن فلج اطفال، اين بيماري خوشبختانه در حال ريشه کن شدن است

فلج اطفال
بيماري فلج اطفال سالانه باعث فلج شدن بسياري از کودکان مي شود. سرايت بيماري از راه دهان و به وسيله آب، غذا و اشياي آلوده صورت مي گيرد.

شروع بيماري فلج اطفال مانند سرماخوردگي است که به دنبال آن فلج اندام ها ظاهر مي شود. در اثر واکسيناسيون عليه اين بيماري و اقدامات بهداشتي، اين بيماري در کشور ما خوشبختانه در حال ريشه کن شدن است.
بيماري سياه سرفه دستگاه تنفسي را مبتلا مي سازد

سياه سرفه
بيماري سياه سرفه که عامل آن نوعي باکتري است، دستگاه تنفسي را مبتلا مي سازد و فرد دچار سرفه هاي خاص قطاري مي شود و آن قدر سرفه مي کند که رنگ صورتش سياه مي شود.

ميزان کشندگي بيماري سياه سرفه بسيار بالاست و در صورتي که فرد جان خود را از دست ندهد، دچار ناتواني ها و عوارض عصبي مي شود.

اين بيماري به راحتي مي تواند به افراد ديگر سرايت کند. واکسيناسيون عليه اين بيماري مي تواند از بسياري از مرگ و ميرهاي ناشي از آن پيشگيري کند.


ميکروب بيماري ديفتري در حلق بيمار رشد مي کند

ديفتري
ميکروب بيماري ديفتري در حلق بيمار رشد مي کند و با ايجاد غشاي کاذب و ضايعات موضعي در حلق و ترشح سم، که به وسيله خون در تمام بدن منتشر مي شود، سبب مسموميت و خفگي مي شود.

بيماري ديفتري در گذشته، شيوع بيش تري داشته است و خوشبختانه امروزه از شدت آن کاسته شده است. اما به دليل کشندگي فوق العاده اش، واکسيناسيون عليه آن انجام مي شود.

هشدارها
واکسيناسيون زماني به خوبي اثر مي کند که به موقع و به طور کامل انجام شود. بعضي از واکسن ها زماني موثر واقع مي شوند که چند بار تلقيح شوند. بنابراين، بايد جدول واکسيناسيون به طور کامل رعايت گردد.

يکي از مهم ترين دلايل مراجعه نکردن والدين براي واکسيناسيون فرزندان خود، آن است که کودک در روزي که نوبت واکسيناسيون اوست، به تب، سرفه، سرماخوردگي يا اسهال مبتلا شده است.

در اين بيماري هاي خفيف و همچنين در مواقع سوء تغذيه، اقدام به واکسيناسيون هيچ خطري ندارد و بايد واکسن سر وقت به کودک تلقيح شود.

پدران و مادران بايد بدانند که بعضي از واکسن ها عوارض مختصري دارند، مثلا در محل تزريق واکسن (ب.ث.ژ) زخم کوچکي ايجاد مي شود و کبره مي بندد. اين زخم نبايد دستکاري شود، زيرا پس از مدتي خود به خود خوب مي شود.

پس از تزريق واکسن ثلاث هم کودک تب مختصري پيدا مي کند و محل تزريق کمي متورم و دردناک مي گردد. بايد تب کودک با دارويي که پزشک مي دهد پايين آورده شود و محل تزريق با حوله گرم کمپرس شود.

يک هفته پس از تزريق واکسن سرخک، کودک دچار حالتي شبيه سرماخوردگي مي شود و ممکن است بثورات خفيفي روي پوست او ظاهر گردد.

بروز هر يک از حالات فوق نشان دهنده واکنش طبيعي بدن نسبت به واکسن هاست و جاي نگراني نيست، اما در صورتي که پس از تزريق واکسن، تب شديد، بي قراري و يا حالاتي شبيه تشنج در کودک پيدا شود (که البته جز در مواقع نادر رخ نمي دهد)، بايد سريعا به پزشک مراجعه کرد.

منابع:
niniban.com
parsine.com

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۹۱۶۹۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درباره سرخک و واکسیناسیون آن چه می‌دانید؟

آفتاب‌‌نیوز :

دو مقاله در مجله انجمن پزشکی کانادا، مروری مختصر از این بیماری بسیار عفونی ارائه می‌دهد.

در حالی که افزایش موارد ابتلا به سرخک در کانادا نیز به تازگی گزارش شده است، بسیاری از پزشکانِ کانادایی ممکن است تجربه مستقیم با تشخیص و درمان سرخک نداشته باشند زیرا این کشور در سال ۱۹۹۸ میلادی به وضعیت حذف سرخک دست یافت.

پزشکان تاکید دارند افزایش فعالیت ویروس سرخک در سطح جهانی و در کانادا یادآور اهمیت ایمن سازی افراد علیه این بیماری است. از این رو روال منظمِ واکسیناسیون‌های معمول دوران کودکی از جمله سرخک که در طول همه گیری کووید-۱۹ نادیده گرفته شد باید فورا مورد بررسی قرار گیرند.

دکتر «سارا ویلسون»، یک پزشک در انتاریو، می‌گوید: پزشکان باید هنگام ارزیابی بیماران به ویژه آنهایی که سابقه سفر داشته‌اند یا کسانی که احتمالا در معرض شیوع محلی این بیماری قرار گرفته اند، هشیار باشند.

سرخک یکی از مسری ترین بیماری های عفونی تنفسی است. افراد مبتلا به سرخک دچار تب، سرفه، آبریزش بینی و ورم ملتحمه می شوند. همچنین بثوراتی که از روی صورت شروع و در سراسر بدن پخش می شود، حدود چهار روز بعد از ابتلا ممکن است ایجاد شود.

عوارض عفونت سرخک در ۳۰ درصد موارد گزارش شده است. اینها می توانند شامل عفونت گوش، ذات الریه، عوارض بارداری و عوارض عصبی از جمله آنسفالیت باشند. سرخک همچنین می تواند باعث نقص ایمنی ثانویه موقت شود. اکثر موارد سرخک در کانادا در افراد واکسینه نشده به ویژه کودکان رخ می دهد.

با توجه به عفونی بودن سرخک، ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی باید در صورت ارجاع موارد مشکوک برای ارزیابی یا آزمایش، با رعایت اقدامات پیشگیرانه با مراکز مراقبت بهداشتی تماس بگیرند تا اطمینان حاصل شود که از اقدامات مناسب پیشگیری و کنترل عفونت برای جلوگیری از انتقال بیماری به دیگران، استفاده می شود.

به رغم برنامه‌های موثر واکسیناسیون، شیوع سرخک در کشورهای مختلف در حال افزایش است که بر نیاز به افزایش تلاش‌های واکسیناسیون تاکید می‌کند. راهنمای واکسیناسیون کانادا تجویز واکسن‌های سرخک، اوریون و سرخجه (MMR) را برای همه افراد در کانادا با برنامه‌های دز مشخص توصیه می‌کند.

برای مسافرت کردن یا زمان شیوع این بیماری، واکسیناسیون MMR می‌تواند فراتر از برنامه‌های استاندارد انجام شود؛ با دستورالعمل‌هایی که برای تسریع واکسیناسیون و پیشگیری پس از مواجهه ارائه شده است. بزرگسالان فاقد ایمنی سرخک یا سوابق واکسیناسیون نیز می توانند یک تا دو دز واکسن MMR را بسته به سن، سابقه سفر و عوامل خطر دریافت کنند. واکسن MMR ایمن و موثر است. با این حال، افراد مبتلا به نقص ایمنی یا زنان باردار نیاز به بررسی دقیق دارند. از این رو ایمنی جمعی از طریق واکسیناسیون انبوه بسیار مهم است.

پزشکان می‌گویند به افرادی که دو دُز واکسن سرخک دریافت نکرده‌اند، توصیه می‌شود مراقب باشند به این بیماری مبتلا نشوند.

متخصصان تاکید دارند اگر نمی‌دانید که آیا ایمنی کافی در برابر سرخک دارید یا خیر، به شما توصیه می‌شود که آزمایش آنتی‌بادی را در مراکز پزشکی انجام دهید و تأیید کنید که آیا واکسیناسیون ضروری است یا خیر.

علاوه به این، هنگامی که به کشورهای خارجی و مناطقی سفر می‌کنید که موارد بیشتری از ابتلا به سرخک در آنها گزارش شده است به شما توصیه می‌شود پس از بازگشت به کشور خود، وضعیت جسمانی‌تان را به دقت بررسی کنید.

به گزارش نشریه تخصصی «مدیکال اکسپرس»، این مقاله مشخص می‌کند چه کسانی باید واکسن را خارج از برنامه توصیه شده معمولی دریافت کنند، به ویژه کودکانی که در برابر عوارض سرخک آسیب پذیر هستند.

این مطلب همچنین راهنمایی‌هایی را برای بزرگسالان ارائه می دهد تا یک دز یا بیشتر از این واکسن را بسته به سال تولدشان دریافت کنند.

سرخک درمان خاصی ندارد اما برای کاهش تب بیمار از استامینوفن و ایبوپروفن استفاده می‌شود. برخی تحقیقات هم تأثیر خفیف ویتامین آ در کاهش علائم و کاهش مرگ و میر مبتلایان به سرخک را نشان داده‌ است.

برخی افراد هم ممکن است به سینه‌پهلو و بیماری‌های عفونی مبتلا شوند که در آن صورت داروهای آن بیماری‌ها برایشان تجویز خواهد شد.

به گفته متخصصان، دوره نهفتگی به‌ طور میانگین ۱۴ روز است و چهار روز پس از بروز راش‌ها قابلیت سرایت دارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • واکسیناسیون ۵ هزار حجاج گلستانی در حال انجام است
  • واکسیناسیون متقاضیان حج تمتع از امروز آغاز شد/ متقاضیان ۱۵ روز قبل از اعزام ادغام کنند
  • آغاز واکسیناسیون بیش از ۹ هزار عمره گزار خراسان رضوی
  • درباره سرخک و واکسیناسیون آن چه می‌دانید؟
  • مطالعه وزارت بهداشت درباره واکسن گارداسیل / الزامی به تزریق همگانی نیست
  • واکسن گارداسیل برای همه ضروری است؟
  • واکسیناسیون همگانی گارداسیل انجام می‌شود؟ | مطالعه وزارت بهداشت درباره واکسیناسیون واکسن اچ‌پی‌وی
  • مطالعه وزارت بهداشت درباره واکسن گارداسیل
  • وزارت بهداشت ضرورتی برای تزریق واکسن گارداسیل نمی بیند
  • مطالعه وزارت بهداشت درباره واکسن گارداسیل/ فعلا الزامی به تزریق همگانی نیست