Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-16@04:17:28 GMT

افت سطح آبهای زیرزمینی در دشت اردبیل جدی است

تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۹۴۱۳۴۳

افت سطح آبهای زیرزمینی در دشت اردبیل جدی است

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل،اصغر سلیمان زاده افزود: برغم اقدامات غیرسازه ای از قبیل پرکردن چاه های غیرمجاز ، جلوگیری از اضافه برداشت منابع آبی مجاز، نصب و بکارگیری کنتورهای هوشمند آب و برق ، اطلاع رسانی وسیع بین مشترکان آب زیر زمینی و حذف قسمتی از آب شرب از منابع آب زیر زمینی و تامین آن از سد یامچی متاسفانه هنوز هم تداوم افت آب های زیرزمینی در این دشت ادامه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: از دلایل این پدیده می توان به بروز خشکسالی های بیش از یک دهه اخیر و هم چنین محدود شدن تغذیه طبیعی آن ناشی از اجرا شدن طرح های توسعه منابع آب در بالادست ورودی های طبیعی این دشت اشاره کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان اردبیل با اشاره به تبعات پدیده افت سطح آب زیر زمینی افزود: کاهش آبدهی چاه ها، چشمه ها و قنوات ، تغییر محل و کف شکنی چاه ها و در نتیجه تحمیل هزینه های گزاف در این خصوص به صاحبان چاه ها ، افت کیفی منابع آب و شور شدن تدریجی آنها ، ایجاد محدودیت در مصارف کشاورزی ، صنعت و شرب، افزایش سرسام آور هزینه های تامین انرژی مثل برق و سوخت ، عوارض منفی ناشی از نشست زمین و کاهش ظرفیت حجم مخزن طبیعی از تبعات این پدیده می باشد.

سلیمان زاده تصریح کرد: از شایع ترین عواملی که سبب نشست زمین می شود پمپاژ بیش از حد آب های زیر زمینی است و بیش از 80 درصد نشست هایی که در جهان رخ داده بدلیل استخراج آب های زیر زمینی بوده است.

وی بیان کرد: در واقع عدم تغذیه کافی آبخوان و پمپاژ بیش از حد آب های زیرزمینی که برای مصارف گوناگونی از جمله کشاورزی، شرب و صنعت خارج می شود سبب بروز این پدیده می شود.
مدیرعامل آب منطقه ای استان اردبیل با اشاره به راهکارهای مقابله با فرونشست زمین در دشت اردبیل افزود: فرو نشست را با توقف افت سطح آب یا به همراه اجرای طرح های تغذیه مصنوعی می توان متوقف کرد تا از تحکیم باقی مانده لایه جلوگیری کرد.

سلیمان زاده از اجرای طرح 15گانه برای جلوگیری از فرونشست زمین اشاره کرد وگفت: برای جلوگیری از تبعات منفی افت سطح آب زیر زمینی در دشت های کشور شورای عالی آب، طرح های 15 گانه ای را در قالب طرح احیا و تعادل بخشی تصویب کرده که در تمام دشت ها از جمله دشت اردبیل اجرا می شود تا با ایجاد تعادل بین منابع و مصارف در آب زیر زمینی در یک افق 20 ساله به این مشکل ملی فائق گشت.


وی افزود: از مهم ترین این طرح ها می توان به انسداد چاههای غیرمجاز، نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاه ها، اطلاع رسانی و افزایش آگاهی های عمومی، تغییر الگوی کشت فعلی به الگوی کم آب طلب در دشت ها و پایش فرونشست دشت ها توسط سازمان جهاد کشاورزی اشاره کرد.

انتهای پیام/ع



منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۹۴۱۳۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افت سطح آب‌های زیرزمینی در لرستان/ ۴۳ درصد حجم مخازن سدها پُر است

به گزارش خبرنگار مهر، داریوش حسن‌نژاد امروز یکشنبه در گفت‌وگو با رسانه‌ها، اظهار داشت: در پی بارش نزولات جوی در سال جاری، هم اکنون ۴۳ درصد از مخازن سدهای لرستان پر است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته دو درصد افزایش نشان می‌دهد.

وی با اشاره به آخرین وضعیت مخازن سدهای لرستان، بیان داشت: حجم کل مخزن سدهای «مروک»، «ایوشان»، «تنگ هاله»، «خان‌آباد»، «کزنار» و «حوضیان» ۲۰۸.۷۱ میلیون مترمکعب است که در این مقایسه سد «ایوشان» با ۹۴ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل، بالاترین درصد افزایش حجم آب را داشته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان با بیان اینکه هم‌اکنون ۴۳ درصد از مخازن سدهای لرستان پر است، ادامه داد: حجم آب موجود در پشت سدهای استان ۹۰.۱۴ میلیون مترمکعب گزارش شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته دو درصد افزایش را نشان می‌دهد.

حسن‌نژاد، افزود: در حال حاضر مجموع آب ورودی شش سد استان ۷.۷۴ مترمکعب بر ثانیه و آب خروجی ۰.۴۵ مترمکعب بر ثانیه است.

وی تصریح کرد: ۸۸ میلیون مترمکعب، حجم آب مخزن شش سد در حال ساخت لرستان بوده که این میزان نسبت به سال گذشته از افزایش شش‌درصدی برخوردار است.

حسن‌نژاد در خصوص منابع آب سطحی، بیان داشت: بر اساس اطلاعات به‌دست‌آمده از ایستگاه‌های اندازه‌گیری رودخانه‌های دز و کرخه حدود ۱۲.۵ میلیارد مترمکعب خروجی آب استان بوده که ۱۲ درصد رواناب‌های کشور را به خود اختصاص داده است.

وی تصریح کرد: ذخیره آب تجدیدپذیر آبرفت‌های لرستان در دشت‌های استان حدود ۳۲۰۰ کیلومترمربع و ذخیره آب تجدیدپذیر سازنده‌های سخت زاگرس در گستره استان حدود ۸۵۰ میلیون مترمکعب بوده است که از این میزان معادل ۵۹ درصد مربوط به حوزه کرخه و ۳۴۹ میلیون مترمکعب معادل ۴۱ درصد مربوط به حوزه کارون است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان با اشاره به افت سطح آب‌های زیر زمینی لرستان، بیان داشت: متوسط افت کسری مخازن این استان در سال ۱۴۰۲-۱۴۰۱ شش متر و ۴۰ سانتی‌متر بوده که معادل افت سالانه ۲۳ سانتی‌متر است و بیشترین افت سطح آب زیرزمینی لرستان در بلندمدت مربوط به کوهدشت، ازنا و الیگودرز بوده که این میزان به ترتیب معادل ۲۱ متر، ۵۰ سانتی‌متر و ۹ متر و ۴۰ سانتیمتر است.

کد خبر 6077777

دیگر خبرها

  • فروچاله‌ها خطری جدی برای مناطق مسکونی
  • صرفه جویی سه میلیون متر مکعبی در مصرف آب‌های زیرزمینی اردبیل
  • سه میلیون متر مکعب در مصرف آب‌های زیرزمینی استان اردبیل صرفه‌جویی شد
  • افت سطح آب‌های زیرزمینی در لرستان
  • فیلم| «شهر زیرزمینی سامن»؛ شهری اسرارآمیز در دلِ زمین
  • افت سطح آب‌های زیرزمینی در لرستان/ ۴۳ درصد حجم مخازن سدها پُر است
  • نصب ۸۸ دستگاه کنتور هوشمند آب و برق بر روی چاه‌های آب در خراسان‌جنوبی
  • ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای خط انتقال آب زمینی و هوایی ناحیه صنعتی نیر
  • بیش از سه میلیون مترمکعب آب در دشت‌های سبزوار صرفه‌جویی شد
  • تیم ملی آبهای آرام راهی ژاپن شد