Web Analytics Made Easy - Statcounter

دکتر علی اسحاقی عصر دوشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه واکسن فلج اطفال موسسه رازی در 4دهه گذشته ایمن ترین واکسن دنیا به شمار می رود، افزود: با توجه به اینکه ایران در ردیف 10 کشور تولید کننده واکسن فلج اطفال در دنیا قرار دارد، به عنوان تنها کشوری است که از سلول دیپلویید ریه انسان به عنوان بستر سلولی تولید این واکسن استفاده می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اظهار داشت: واکسن فلج اطفال پیشانی و نماد موسسه رازی و پیچیده ترین واکسنی است که در این موسسه تولید می شود، به همین منظور به رغم اینکه ایران در منطقه ای خطرناک با شیوع بالای این ویروس قرار دارد، اما با توجه به سطح ایمنی بسیار بالای این واکسن، در 16 سال اخیر حتی یک مورد هم از ابتلا به این بیماری در کشورمان گزارش نشده است.
معاون تحقیق و تولید فرآورده های بیولوژیک موسسه رازی با اشاره به اینکه چندی پیش ایران با تولید واکسن های فلج اطفال تولیدشده توسط موسسه رازی موفق به دریافت گواهینامه ریشه کنی فلج اطفال از سوی سازمان جهانی بهداشت شده است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر پوشش واکسیناسیون فلج اطفال در کشور به 100 در صد رسیده است.
وی با تاکید بر اینکه به جرات می توان گفت که ایران ایمن ترین واکسن فلج اطفال دنیا را می سازد، گفت: در سایر کشورها واکسن فلج اطفال بر روی سلول پرایمری کلیه میمون تهیه می شود و همین موضوع احتمال آلودگی واکسن را افزایش می دهد اما محل کشت واکسن فلج اطفال در موسسه رازی، سلول دیپلویید ریه انسان است که ایمنی بسیار بیشتری نسبت به سلول کلیه حیوان دارد.
اسحاقی بیان داشت: این شیوه تولید اگرچه گران بوده و هزینه بیشتری دارد اما سلامت مردم موضوعی بسیار با اهمیت تر است که به سادگی نمی توان از کنار آن گذشت، به همین دلیل است که ایمنی واکسن فلج اطفال این موسسه به مراتب بیشتر از نمونه های خارجی آن است.
وی با اشاره به اینکه تولید این واکسن از زمان ایجاد بذر اولیه تا رسیدن به مرحله تولید نهایی حداقل 4 سال به طول می انجامد، افزود: فلج اطفال نوعی بیماری حاد ویروسی است که دستگاه گوارش و در بعضی مواقع دستگاه عصبی مرکزی را درگیر می کند و می تواند موجب فلج کامل و یا فلج قسمتی از بدن شود.
معاون تحقیق و تولید فرآورده های بیولوژیک موسسه رازی ادامه داد: با توجه به اینکه بر اساس مصوبه سازمان بهداشت جهانی از سال 2018 واکسن کشته تزریقی فلج اطفال در کل دنیا، جایگزین واکسن زنده خوراکی خواهد شد، تولید کافی این واکسن از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی با تاکید بر اینکه ایران با کمال افتخار با تولیدات موسسه رازی در زمره 10 کشوری قرار گرفته که این واکسن را تولید می کند، گفت: در حال حاضر ویروس این واکسن به صورت زنده بوده و به شکل خوراکی مصرف می شود.
اسحاقی با بیان اینکه در واکسن تزریقی فلج اطفال، ویروس کشته به کار می رود که ریسک ابتلا به بیماری را به شدت کاهش می دهد، اضافه کرد: در حال حاضر دانش فنی تولید واکسن فلج اطفال تزریقی در موسسه رازی وجود دارد و این در حالی است که تنها در 5 کشور جهان شاهد این مهم هستیم.
وی یادآور شد: از همین رو با اختصاص 1000 میلیارد ریال که توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده، سایت تولید واکسن فلج اطفال تزریقی کشور در موسسه احداث می شود و به تولید انبوه این واکسن دست خواهیم یافت.

**تولید بیش از 6 میلیون دز واکسن قانقاریای عفونی کبد گوسفند در رازی
معاون تحقیق و تولید فرآورده های بیولوژیک موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی گفت: تولید 6 میلیون و 520 هزار دز واکسن قانقاریا عفونی کبد گوسفند در موسسه رازی از خروج حدود 4 میلیون دلار ارز از کشور در 6 ماهه نخست سال گذشته جلوگیری کرد.
وی با اشاره به تولید واکسن قانقاریا عفونی در این موسسه، اظهار داشت: میزان تولید این واکسن در مدت مشابه قبل از آن حدود 4 میلیون و 500 هزار دز بود.
اسحاقی با بیان اینکه میزان تولید واکسن قانقاریای عفونی کبد گوسفند در 6 ماهه نخست سال 95 نسبت به سال 94 با 45 درصد افزایش تولید مواجه شده، افزود: با توجه به این میزان تولید در نیمه اول سال گذشته، از خروج 3 میلیون و 906 میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری به عمل آمده است.
معاون تحقیق و تولید فرآورده های بیولوژیک موسسه رازی به معرفی این بیماری پرداخت و گفت: عامل بیماری قانقاریای عفونی کبد گوسفند، باکتری کلستریدیوم نوای است که جراحات و علائم آن در کبد نشان داده می شود.
وی با اشاره به اینکه کرم های کبدی در بیماری و تجدید قانقاریا نقش دارند، خاطرنشان کرد: هاگ های کلستریدیوم نوای از طریق گوارش وارد بدن شده و به صورت غیرفعال به کبد منتقل می شوند.
دکتر اسحاقی ادامه داد: به نظر می رسد جراحات بافت کبد در اثر مهاجرت کرم های نابالغ کبد، رشد و ترشح توکسین، سبب افزایش این باکتری می شود.
وی با بیان اینکه بیماری قانقاریای عفونی کبد گوسفند در مناطقی که رطوبت کافی برای رشد و زندگی حلزون ها وجود دارد، اتفاق می افتد، افزود: بیشتر مرگ و میر حاصل از این بیماری در فصل بهار و پاییز رخ می دهد که به صورت مرگ ناگهانی مشاهده می شود.
معاون تحقیق و تولید فرآورده های بیولوژیک موسسه رازی با اشاره به اینکه دامی که دچار بیماری قانقاریا شده معمولا پژمرده بوده و در انتهای گله راه می رود، بیان کرد: این گوسفندان روی زمین خوابیده و بدون دست و پا زدن تلف می شوند.
6156/1535خبرنگار:نوشین طهماسبی**انتشاردهنده:داریوش غفاری

منبع: هدانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت hodana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «هدانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۹۵۸۳۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعالیت حدود دو هزار نفر در زنبورستان‌های چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز چهارمحال و بختیاری؛ معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: سال گذشته دو هزار و ۵۰۰ تن عسل از ۲۷۶هزار و۹۴۰ کلونی زنبورعسل در استان تولید شده است.
وی افزود: افزون بر این ۷۶ کیلوگرم ژل رویال (ماده ژلاتینی است که زنبور‌های عسل برای تغذیه ملکه و بچه‌های آنها تولید می‌کنند)، ۱۵تن گَرده و۷۲ تن موم از کلونی‌های زنبور عسل در استان تولید شد.
میراحمدی، ارزش ریالی تولیدات پارسال کندو‌های زنبور عسل را پنج هزار میلیارد ریال عنوان کرد.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به اهمیت زنبورعسل در گرده افشانی باغات و به خصوص بادام گفت: براساس تحقیقات انجام شده ۱۰۰ درصد گرده افشانی بادام از طریق حشرات و زنبورعسل انجام می‌شود.

دیگر خبرها

  • طرح‌های کشاورزی در انتظار ابلاغ اعتبار/ تولیدات باغی افزایش یافت
  • سازندگان واکسن برکت از قهرمانان ملی هستند/ روایتی متفاوت از یک دستاورد علمی
  • جهش تولید خودروهای تجاری
  • جایگاه رستگاری در جهان آشوبناک
  • محو فلج اطفال در افغانستان
  • راه اندازی سردخانه نگهداری واکسن در مرکز بهداشت غرب اهواز
  • فعالیت حدود دو هزار نفر در زنبورستان‌های چهارمحال و بختیاری
  • رشد ۲ رقمی تولید خودرو ایران/ جهش تولید خودروهای تجاری
  • تولید ۲.۵ هزار تن عسل در چهارمحال و بختیاری
  • «آنتن» دیگر گروگان «تولید» نیست/ ۱۴۰۳ بهار تولیدات سیمافیلم