Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بی باک نیوز»
2024-04-16@20:40:24 GMT

رشته ورزشی شنا در اهر مورد غفلت قرارگرفته است

تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۱۷۹۹۸۳

رشته ورزشی شنا در اهر مورد غفلت قرارگرفته است

سرویس جامعه پایگاه خبری تحلیلیبی‌باک؛ بخش مهمترین عناوین اجتماعی:


اهر- مدیر آموزش و پرورش اهر گفت: شنا یکی از ورزش‌هایی است که در شهرستان اهر مورد غفلت قرارگرفته به‌طوری که در مقطع سوم ابتدایی ورزش تعطیل شده است.

به گزارش خبرنگار بی‌باک، عصرپنج‌شنبه اختتامیه مسابقات شنای فرهنگیان و دانش آموزان که به مناسبت هفته معلم برگزار شد با حضور مدیر و معاون آموزش و پرورش، رئیس اداره ورزش و جوانان و رئیس هیئت شنای شهرستان اهر با معرفی نفرات برتر پایان یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جعفر شجاعی مدیر آموزش و پرورش اهر در اختتامیه مسابت شنا با اشاره به اینکه شنا یکی از ورزش‌های مورد توصیه دین مبین اسلام است، اظهار داشت: پیامبر اکرم (ص) نیز مسلمانان را به تیراندازی، سوارکاری و شنا توصیه کرده‌اند و تأکید داشته‌اند که شنا صرفاً یک ورزش جسمانی و فرح‌بخش نیست.

وی افزود: شهدای غواص دوران دفاع مقدس و توصیه‌های پیامبر اکرم (ص) اهمیت شنا را صدچندان می‌کند.

مدیر آموزش و پرورش اهر بابیان اینکه جرقه ورزش قهرمانی از مدارس زده‌شده است، گفت: ورزش آموزشگاهی زمینه ورزش قهرمانی را فراهم می‌کند و همین دانش آموزان که در عرصه‌های ورزشی مقام و مدال‌های رنگین کسب می‌کنند در آینده به قهرمانان عرصه ورزشی مبدل خواهند شد.

شجاعی در پایان با تأکید بر اینکه شنا یکی از ورزش‌هایی است که در شهرستان اهر مورد غفلت قرارگرفته به‌طوری که در مقطع سوم ابتدایی ورزش تعطیل شده و اگر ورزش در این مقطع در برنامه وزارت نباشد در شهر اهر تداوم می‌یابد، خاطرنشان کرد: والدین با تشویق دانش آموزان به جهت سوق دادن به سمت ورزش شنا موجبات ترویج و پویایی این رشته ورزشی را فراهم کنند.

جوانان اهری در رشته ورزشی شنا استعداد دارند

رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان اهر نیز در این آیین استقبال دانش آموزان پسر و دختر و فرهنگیان مرد و زن از مسابقات شنای هفته معلم را بی‌نظیر ارزیابی کرد و بیان داشت: شرکت دانش و آموزان و فرهنگیان در مسابقات شنای شهرستان اهر بیان‌گر جایگاه این رشته ورزشی در بین اقشار فرهنگی جامعه است.

جلیل علیجانپور با ذکر اینکه سوارکاری، شناکردن و تیراندازی از جمله ورزش‌هایی است که پیامبر اکرم (ص) برای آموزش به فرزندان به پدران توصیه کرده‌اند، افزود: با وجود کمبود امکانات و فضای ورزشی شنا، اگر به این حق و توصیه اسلامی عمل می‌شد، امروز باید ایران بهترین شناگران و تیراندازان دنیا را می‌داشت.

وی اضافه کرد: خوشبختانه شهرستان اهر در طول سال به‌طور متوسط چندین مورد مسابقات شهرستانی و استانی شنا را میزبانی می‌کند و سعی می‌کنیم تا با رفع کمبودها و مشکلات راه را برای ورزشکاران این رشته جهت حضور در مسابقات کشوری هموار شود.

رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان اهر با اشاره به اینکه جوانان اهری در رشته ورزشی شنا استعداد دارند، خاطرنشان کرد: با برگزاری مسابقات شنا در مناسبت‌های مختلف علاوه بر ایجاد شور و اشتیاق بلکه می‌توان محوریت مسابقات شنا را استعدادیابی و شناسایی جوانان قرارداد.

در پایان مسابقات شنای هفته معلم ویژه دانش آموزان و فرهنگیان شهرستان اهر به نفرات برتر حکم قهرمانی و جوایز اهداء شد.


منبع: بی باک نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bibaknews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بی باک نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۱۷۹۹۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح شهاب آموزش و پرورش بعد از ۱۲ سال چه دستاوردی داشت؟

سردرگمی دانش‌آموزان بعد از فارغ‌التحصیلی یکی از چالش‌های مهم آموزش و پرورش است چراکه دانش‌آموزان نمی‌دانند در کدام زمینه استعداد دارند و هدایت تحصیلی به درستی در دوران تحصیل اتفاق نمی‌افتد و گاهی حتی شاهد انتخاب رشته‌های اشتباه هستیم. - اخبار رسانه ها -

به گزارش گروه رسانه‌های خبرگزاری تسنیم، برای حل این مشکل و شناسایی استعداد دانش‌آموزان از همان دوران ابتدایی طرحی در آموزش و پرورش پایه‌گذاری شد که هدف آن هدایت تحصیلی درست دانش‌آموزان بود.

طرح شهاب یا همان طرح «شناسایی وهدایت استعدادهای برتر» طرحی است که در بهمن ماه 86 در راستای تحول بنیادین آموزش و پروش به تصویب هیئت امنای بنیاد ملی نخبگان رسید. پس از تصویب این طرح، اولین مرحله آن به صورت آزمایشی در سال تحصیلی 92 – 91 و در هفت استان برای 7% دانش‌آموزان در پایه‌های چهارم و پنجم ابتدایی، دوم سوم راهنمایی و اول، دوم و سوم متوسطه اجرا شد.

یکی از اهداف اصلی اجرای طرح شهاب در مدارس، شناسایی حوزه‌های استعدادی دانش‌آموزان و هدایت آن‌ها به نحوی است که همه آن‌ها بتوانند در یک فرصت برابر و بدون قائل شدن امتیازات خاص مادی و تحصیلی به استعدادها و توانایی‌های خود توجه کنند و آن‌ها را رشد و پرورش دهند.

اما آیا بعد از 12 سال این طرح توانسته هدف استعدادیابی را محقق کند؟ از یکی از معلمان پایه ابتدایی تهران پرسیدیم که واقعیت اجرای طرح در مدارس به چه شکل است و در پاسخ گفت: طرح شهاب در راستای استعدادیابی دانش‌آموزان و کمک به انتخاب رشته در مقاطع بعدی اجرا شد. حدودا 12 سال است که این طرح اجرا می‌شود اما کاستی‌های بسیاری دارد. در این طرح معلم باید دانش‌آموزان را در هشت دسته هوشی مورد بررسی قرار دهد. هر کدام از این دسته‌ها 10 بخش دارد که در مجموع 80 بخش می‌شود. مثلا معلم باید بررسی کند که این دانش‌آموز استعداد موسیقی دارد یا خیر یا میزان هوش کلامی و غیره او را بسنجد.

معلم چطور در کلاس‌های 48 نفره استعدادیابی کند؟

وی افزود: امروز به دلیل کمبود معلم و فضای آموزشی، کلاس‌های ما تراکم بالایی دارند و در مدرسه‌ای که من تدریس می‌کنم و واقع در منطقه 16 تهران است، کلاس‌های درس بین 35 تا 48 دانش‌آموز دارند و چطور می‌توان چنین کار پیچیده‌ای را برای هر دانش‌آموز انجام داد؟ علاوه بر این حجم کتاب‌ها هم بسیار زیاد است و تعداد طرح‌هایی که آموزش و پرورش در حیطه وظایف معلم قرار داده، بسیار زیاد است. چطور می‌توان با چنین شرایطی انتظار کیفیت مطلوب در اجرای طرح داشت؟

این معلم توضیح داد: از جهتی این طرح برای اجرا شدن نیازمند جمع‌آوری اسناد بسیار است که با این حجم کاری که معلم دارد، انجام مطلوب آن دشوار است. من به عنوان معلم باید در طول سال ویژگی‌های رفتاری و عملکرد دانش‌آموز را بررسی کنم اما هم تعداد دانش‌آموزان زیاد است و هم من باید تلاش کنم که مطالب کتاب را تا پایان سال تحصیلی به طور کامل تدریس کنم که دیگر زمانی برای اجرای طرح شهاب باقی نمی‌ماند.

معلمان آموزش کافی ندیده‌اند

معلم دیگری موضوع آموزش‌های ناکافی را مطرح کرد و توضیح داد: یکی دیگر از کاستی‌های بزرگ این طرح، آموزش ناکافی برای معلمان است. در کلاس‌های آموزشی که برای معلمان گذاشتند، تنها مباحث تئوری مطرح شد و هیچ فعالیت کارگاهی و عملی نبود که معلم بداند چطور باید طرح را اجرا کند و تنها باید براساس تجربیات و آزمون و خطا پیش برود.

وی افزود: بخش مهمی از این طرح باید توسط مشاور مدرسه و معلم تربیتی انجام شود اما کمبود نیرو باعث شده که عملا مدارس معلم تربیتی یا پرورشی نداشته باشند. برای پر کردن خلا نبود مشاور در مدارس، برای تعدادی از معلمان کارگاه‌های چند روزه برگزار کرده‌اند تا به عنوان مشاور فعالیت کنند اما چه کسی می‌تواند تنها با چند کارگاه کار تخصصی یک مشاور را انجام دهد؟

بی‌توجهی به گزارش‌ها در مقطع متوسطه

این معلم معتقد است که هدف از طرح شهاب این بود که استعداد دانش‌آموزان کشف شود و در قالب گزارشی جامع به مقاطع بعدی ارسال شود اما بعد از اتمام دوره ابتدایی، در دوره متوسطه توجهی به این گزارش نمی‌شود و عملا اهداف طرح تحقق پیدا نمی‌کند. وی در این باره توضیح داد: نتیجه همین می‌شود که بعد از 12 سال همچنان مشکل استعدادیابی و هدایت تحصیلی بر مبنای توانمندی‌های دانش‌آموزان چالش مهمی در آموزش و پرورش است. این پرونده باید در انتخاب رشته به دانش‌آموز کمک کند اما این اتفاق نمی‌افتد.

وی ادامه داد: علاوه بر این به دلیل کاستی‌های موجود معلمان ترجیح می‌دهند که امتیاز کامل هر بخش را به دانش‌آموز بدهند که در مقاطع بعدی دچار مشکل نشود چراکه مثلا وقتی خود من آموزش ندیده‌ام که چطور هوش موسیقیایی کودک را تشخیص بدهم، برای یک کودک امتیازی قرار بدهم که مانع تحصیل او در رشته هنر شود درحالی که شاید واقعا این فرد در حوزه هنر مستعد باشد. معلمان نمره می‌دهند که اگر در مقاطع بعدی ملاک انتخاب رشته این پرونده باشد، دانش‌آموز دچار مشکل نشود.

معلم ابتدایی عنوان کرد: هر سال زمان اجرای طرح را افزایش می‌دهند اما کمکی به اصل موضوع نمی‌کند. امسال هم با وجود اینکه در روزهای پایانی فروردین هستیم و معلمان هم طرح را اجرا کرده‌اند، هنوز فرم‌های مخصوص آن از اداره آموزش و پرورش به مدارس ارسال نشده که گزارش امسال را تکمیل کنند و عملا سرانجام طرح مشخص نیست.

به گزارش ایسکانیوز، اگرچه طرح شهاب هدف و محتوای خوبی دارد اما طرحی که در اجرا شکست بخورد، نمی‌تواند به اهدافش برسد. اگر استعدادیابی در دوره ابتدایی درست انجام نشود، رشته انتخابی در دوره متوسطه هم به درستی انتخاب نمی‌شود و این سردرگمی در زمان انتخاب رشته دانشگاهی هم ادامه خواهد داشت و عملا رشته این اتفاق تا ناکجا می‌رود و شاهد خیل فارغ‌التحصیلان دانشگاهی خواهیم بود که هنوز نمی‌دانند چه شغلی مناسب آن‌ها است. تعداد بالای دانش‌آموزان، حجم زیاد کتاب‌ها و آموزش‌های بی‌کیفیت و ناکافی معلمان از مهمترین نواقص اجرای طرح است.

منبع: ایسکانیوز

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آغاز طرح ملی مهارت آموزی رشته‌های ورزشی در مدارس شهرستان گناوه
  • ساختن از پایه با مدیران کاربلد دوای ورزش خراسان رضوی است
  • دانش‌آموزان نهم استان‌ تهران به رشته‌های مهارتی روی‌آوردند
  • رشته سوارکاری به مجموعه ورزش باشگاه صنعت مس رفسنجان اضافه می‌شود
  • سوارکاری به مجموعه ورزش باشگاه صنعت مس رفسنجان اضافه می شود
  • طرح شهاب آموزش و پرورش بعد از ۱۲ سال چه دستاوردی داشت؟
  • هیات دوچرخه سواری البرز پیست ندارد/ ضرورت نگاه ویژه به این رشته
  • رقابت ۲۵ هزار دانش‌آموز بویراحمدی در مسابقات قرآنی
  • رقابت ساحلی بازان در ۴ رشته ورزشی در مشهد
  • استقبال از جام صفوی در اردبیل افزایش یافته است