Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-03-28@15:47:46 GMT

دو بازوي محرك توسعه مناطق محروم، بنادر خشك و منطقه آزاد

تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۲۳۸۷۸۱

دو بازوي محرك توسعه مناطق محروم، بنادر خشك و منطقه آزاد



سرزمين پهناور ايران از چنان ظرفيت خدادادي بي نظيري برخوردار است كه با كمي تامل و سرمايه گذاري مي توان هر گوشه اش را به يك قطب اقتصادي و تجاري عظيم در منطقه و جهان تبديل كرد، وسعت اين كشور، موقعيت استراتژيك آن در منطقه آسيا و خاورميانه، شرايط اقليمي متنوع و در نهايت مردماني خونگرم، فعال و مهمانواز مي تواند سرعت رشد و توسعه كشور را به طرز غير قابل باوري بالا ببرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در عصر حاضر حركت بر مدار نو آوري هاي صنعتي و بازرگاني، زدودن قوانين دست و پا گير و زائد، همچنين بهره گيري از مناطق جغرافيايي خاص كه امكان تجهيز و سرمايه گذاري گسترده را دارا باشد، مي تواند به نوعي بر شتاب رشد بعضي از مناطق محروم بيفزايد.

در اين ميان ايجاد بنادر خشك در مسير شريان هاي ريلي، جاده اي و حتي هوايي و همچنين تبديل محل به منطقه آزاد تجاري مي تواند بسيار مثمر ثمر قرار بگيرد. اگر بر اين باوريم كه توسعه اقتصادي بدون بهره گيري از ابزاري به نام حمل و نقل ميسر نيست، لازم است كه ضمن سرمايه گذاري انبوه مطالعات ويژه اي هم نسبت به چگونگي اين سرمايه گذاري يا اولويت آن در مناطق محروم را نيز در دستور كار قرار دهيم.

با نگاهي اجمالي به تجربه ساير كشورهاي موفق در اين زمينه مي توان با قدم هاي راسختري حركت كرد، به عنوان مثال شهر جزيره اي هنگ كنگ در جنوب چین با هفت میلیون و ۲۳۰ هزار نفر جمعیت از مهم‌ترین بازارهای مالی و تجاری آسیا و جهان به شمار می‌رود.

هنگ کنگ از سال ۱۸۴۲ تا ۱۹۹۷ جزو مستعمرات امپراتوری بریتانیا بود، در سال ۱۹۹۷ و پس از پایان یافتن پیمان پیشین به جمهوری خلق چین پیوست، منطقه هنگ کنگ یکی از دو منطقه تقسیماتی ویژه در جمهوری خلق چین است. منطقه دیگر ماکائو است.

هنگ‌کنگ كه روزي جز مناطق محروم جهان به شمار مي رفت با استفاده از ظرفيتهاي تجارت آزاد امروزه به شهری با ۳۹ ساختمان بلند که ارتفاع هر یک بیش از ۲۰۰ متر است به شهر آسمان‌خراش‌ها معروف شده و تعداد ۴ برج بلند از مجموع ۱۵برج مرتفع دنیا را در خود جای داده است. منطقه هنگ‌کنگ چهارمین منطقه در جهان از نظر تراکم جمعیت به‌شمار می‌آید.

هنگ کنگ ۲٬۷۵۵ کیلومتر مربع مساحت دارد و از آنجا که بیشتر سطح آن شامل کوه و تپه است، ساخت‌وساز تنها در ۲۵ درصد از سطح هنگ کنگ انجام شده و حدود ۴۰ درصد سطح منطقه نیز شامل پارک و ذخیره‌گاه‌های طبیعی است.

آيا اين منطقه از نظر وسعت و تنوع اقليمي با سرزمين پهنار و سرشار از بركت ما قابل قياس است. رمز موفقيت اين منطقه چيست؟ آيا جز حركت بر مدار قوانين تجارت و تجهيزات زير ساختي آن بوده است؟

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۲۳۸۷۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجهیز بیش از هزار کلاس درس به کتابخانه در مناطق محروم کشور

 آقای فلاح در سفر به چهارمحال و بختیاری گفت: این طرح در قالب قفسه کتاب در مناطق محروم متناسب با پایه تحصیلی ایجاد می‌شود.

به گفته وی، در مرحله نخست هزار کلاس درس تجهیز و پیش بینی می‌شود به ۷ هزار کلاس درس برسد.

بیشتر بخوانید

با کار جهادی و میانبر باید محرومیت‌های چهارمحال و بختیاری را رفع کرد

معاون فرهنگی کانون پرورش و فکری کودکان و نوجوان کشور با اشاره به اینکه هر کلاس درس ۱۰۰ کتاب کودک و نوجوان خواهد داشت، افزود: در سال کتاب‌ها دو بار هم تعویض می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • شرکت توسعه سیاحتی سپاهان، بازوی قدرتمند گردشگری اصفهان / مشارکت ویژه با بخش خصوصی
  • تجهیز بیش از هزار کلاس درس به کتابخانه در مناطق محروم کشور
  • برخی فرآیندهای اقتصادی در مناطق آزاد اصلاح می‌شود
  • منطقه آزاد بانه-مریوان دریچه‌ای به سوی توسعه اقتصادی کردستان
  • تبدیل کیش به جزیره ایران آینده
  • معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد
  • ثبت سفارش خودرو‌های هیبریدی و برقی برای واردات به منطقه آزاد کیش
  • ثبت حد نصاب نشست و برخاست ۱۳ پرواز همزمان در فرودگاه کیش
  • خدمت رسانی ۵۳۰ گروه جهادی در مناطق محروم گلستان
  • سرمایه گذاری موتور محرک در شرکت کشت و صنعت مغان است