Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا محمد حسن پیوندی چهارشنبه در دیدار با مدیران و متخصصان پتروشیمی آبادان گفت:با توجه به حجم پروژه‌های نیمه کاره و در دست اجرای شرکت تاپیکو، راه ‌اندازی فاز نخست و پس از آن بهره‌ برداری کامل از سه فاز پالایشگاه ستاره خلیج فارس، مهم ترین اولویت شرکت تعریف ش و با تمامی توان به دنبال اجرای آن هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اظهار داشت:ستاره خلیج فارس، پالایشگاهی منحصر به فرد در دنیا است که با اجرای آن، صادر کننده و تولید کننده بزرگ بنزین با کیفیت می ‌شویم.
مدیر عامل تاپیکو گفت:با راه ‌اندازی پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس، کشور بی ‌نیاز از واردات می شود و توانایی سازندگان و مهندسان ایرانی در دنیا نمایان می شود.
پیوندی تصریح کرد: بهره برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس برای این شرکت و خودکفایی ایران در تامین بنزین، حیاتی است.
وی ساخت پالایشگاه خلیج فارس را در مسیر تحقق سیاست اقتصاد مقاومتی و جلوگیری از خام فروشی اعلام کرد و افزود:صادرات مواد خام مترادف با بیکاری است، هرگاه ماده خامی صادر شود، چند شغل را از دست داده ‌ایم، در حالی که اگر این مواد حتی در یک مرحله هم تبدیل شود، اشتغال ایجاد می ‌کند.
مدیرعامل تاپیکو (شرکت سرمایه گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تأمین) همچنین با بیان جایگاه و موقعیت منحصر به فرد پالایشگاه ستاره خلیج فارس گفت:همه پالایشگاه‌ های دنیا بر اساس نفت خام کار می ‌کنند ولی پروژه ستاره خلیج فارس از جمله نخستین پالایشگاه هایی در دنیا و خاورمیانه به شمار می آید که با استفاده از خوراک و میعانات گازی تعریف و اجرا شده است.
**طراحی ساختار مدیریتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس
وی در ادامه سخنانش به برگزاری نشست های مشترک میان سرمایه ‌گذاران برای اداره این پالایشگاه اشاره کرد و گفت:بر اساس ضروریات و تکلیف وزارت نفت به دنبال مشخص کردن نحوه تامین نیروی انسانی این پالایشگاه هستیم.
مدیر عامل تاپیکو افزود:در نشست های مشترک به دنبال ایجاد بستر مناسب برای جذب نیروی مورد نیاز، کارآمد و متخصص و آموزش نیروهای لازم برای اداره این پالایشگاه بوده و هم اکنون در حال طراحی ساختار مدیریتی پالایشگاه در زمان بهره ‌برداری با متخصصان در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران هستیم.
**ایجاد برند پمپ بنزین های کشور
مدیر عامل تاپیو تصریح کرد: از آنجایی که شرکت ایران پرس گاز (توزیع گاز مایع کشور) در اختیار ماست، به دنبال ایجاد برند پمپ بنزین هایی در استانداردهای یورو در کشور هستیم، چرا که مواد اولیه را داریم بنابراین می توانیم زنجیره را تا باک بنزین اتومبیل ها پیش برده و ارزش افزوده داشته باشیم.
پیوندی افزود:شرکت تاپیکو برند پرس ایران را برای تولید پمپ استیشن اخذ کرده و در لوگو خود از یوز ایرانی استفاده کرده است.
**360 هزار بشکه معیانات گازی مصرف پالایشگاه خلیج فارس
وی افزود:این مجتمع پالایشگاهی با مصرف 360 هزار بشکه معیانات گازی 9 فازهای پارس جنوبی نقش حائز اهمیتی در جلوگیری از خام فروشی این مواد و تبدیل آن به محصول دارای ارزش افزوده، بی نیازی کشور از واردات بنزین و تولید بنزین یورو 4 متناسب استانداردهای بین المللی ایفا می کند.
پیوندی با بیان اینکه تاپیکو ٤٩ درصد سهام این پالایشگاه را دارد، گفت: دلیلی وجود ندارد که تنها به اندازه سهم پول و نقدینگی تزریق کنیم، بلکه باید در مراحل اجرایی و عملیاتی هم حضور داشته باشیم.
**ورود نخبگان کشور به شرکت تاپیکو
وی اظهار داشت:حدود 30 نفر از نخبگان دانشگاه های داخلی را جذب شرکت تاپیکو می کنیم و اگر طی دو سال آینده ثبات مدیریتی داشته باشیم می توان این نیروها را آموزش دهیم.
پیوندی تصریح کرد:در تولید، مدیریت، بازرگانی، بازرسی فنی و ایمنی باید نیروسازی کنیم تا در آینده اهداف را راحت تر پیش برد زیرا تاپیکو پتانسیل بالایی دارد.
به گزارش ایرنا حجت الاسلام حسن روحانی رییس جمهوری روز یکشنبه دهم اردیبهشت ماه سال جاری فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس در استان هرمزگان را با ظرفیت تولید روزانه 120هزار بشکه میعانات گازی، افتتاح کرد.
این پالایشگاه در راستای استفاده حداکثری از تولیدات میعانات گازی استحصال شده در پالایشگاه های پارس جنوبی و به منظور پرهیز از خام فروشی، خودکفایی در تولید بنزین با کیفیت، ایجاد ارزش افزوده بالاتر و افزایش درآمد ناخالص ملی در منطقه ای راهبردی از لحاظ دسترسی آسان به امکانات و تاسیسات بندری احداث شده است.
خودکفایی کشور در واردات بنزین و عدم وابستگی به بیگانگان و حرکت در راستای صادرات، ایجاد اشتغال و جلوگیری از خام فروشی و تبدیل به فرآورده های با ارزش تر، تبدیل ایران به قطب تولید و صادرات بنزین در حوزه خلیج فارس، ایجاد فرصت های ویژه اقتصادی در عرصه تجارت نفت و گاز منطقه و کمک به بهبود شاخص های محیط زیست و کنترل آلایندگی های صنعتی در ایران از جمله دستاوردهای اجرای این پروژه است.
در نخستین فاز از پالایشگاه ستاره خلیج فارس، روزانه ١٢ میلیون لیتر بنزین یورو ٤، چهار و نیم میلیون لیتر گازوئیل یورو٤ ، یک میلیون لیتر نفت سفید یورو ٤ و یک میلیون و ٣٠٠ هزار لیتر گاز مایع (ال‎پی‎جی) یورو ٤ تولید می شود.
با بهره برداری کامل از پالایشگاه ستاره خلیج فارس با تولید ٣٦ میلیون لیتر بنزین با کیفیت یورو ٤ و ٥ ، تولید بنزین در کشور به بیش از ١٠٠ میلیون لیتر در روز خواهد رسید که افزون بر قطع واردات بنزین، امکان صادرات این فرآورده و افزایش کیفیت سوخت مصرفی داخل نیز فراهم شده و ایران به جرگه صادر کنندگان بنزین می پیوندد.
دو مرحله باقی مانده پالایشگاه ٣٦٠ هزاربشکه ای میعانات گازی ستاره خلیج فارس نیز به ترتیب به فاصله هر ٦ ماه وارد مدار تولید می‌شود و در صورت تأمین مالی و رفع مشکلات، شاهد بهره برداری کامل از این طرح تا پایان سال ٩٦ خواهیم بود.
این پالایشگاه به تنهایی معادل ٥٥ درصد مجموع تولید دیگر پالایشگاه های کشور، بنزین تولید می کند و با تکمیل همه فازهای آن مجموع تولید بنزین کشور به بیش از ۲۱۱ میلیون لیتر خواهد رسید، ضمن اینکه با در مدار قرار گرفتن تولید این پالایشگاه، ۱۴ میلیون لیتر گازوئیل به ظرفیت تولید فرآوردهای نفتی کشور افزوده خواهد شد.
شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تأمین (تاپیکو) شرکت هلدینگ سرمایه‌گذاری ایرانی است که در زمینه صنایع پایین‌دستی نفت و گاز، با تمرکز بر صنایع شیمیایی و صنایع پتروشیمی، همچنین سرمایه‌گذاری و مدیریت بر مجتمع‌های پتروشیمی و کارخانجات شیمیایی فعالیت می‌کند.
این شرکت، بزرگترین هلدینگ متعلق به شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی است.
7104/6125**خبرنگار:مسعود گادار**انتشار دهنده:سید بهادر حسینی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۲۵۰۱۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اوجی: پالایشگاه جمع آوری گازهای مشعل با حضور رئیس جمهور در دهلران افتتاح می‌شود

وزیر نفت گفت: سال ۱۴۰۲ گروه نفت و گاز کشور بالاترین رشد اقتصادی را تجربه کرد و بالای ۲۰ درصد بود.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، جواد اوجی وزیر نفت در حاشیه نشست دولت در جمع خبرنگاران گفت: سال ۱۴۰۲ صنعت نفت کشور و گروه صنعت نفت و گاز بالاترین رشد اقتصادی که بالای ۲۰ درصد بود را تجربه کرد که خدا را شاکریم و از همه همکاران در حوزه صنعت نفت و گاز کشور تشکر می‌کنیم.

وی اضافه کرد: امسال با برنامه‌هایی که از قبل در بحث اتمام پروژه‌های نیمه تمام دیدیم، انشاالله در بحث جمع آوری گاز‌های مشعل، جهش خیلی خوبی رقم خواهد خورد و انشاالله تا ظرف یکی دو ماه آینده با حضور رئیس جمهور در دهلران شاهد افتتاح پالایشگاه جمع آوری گاز‌های میادین نفتی غرب کشور، یعنی سمت استان‌های ایلام و کرمانشاه خواهیم بود. اوجی ادامه داد: ما حدود ده میدان نفتی داریم که گاز‌های مشعل این میادین سالیان سال است که در حال سوختن است و خوشبختانه با تکمیل پروژه‌های جمع آوری گاز‌های مشعل در منطقه غرب کشور تمامی گاز‌ها های مشعل میادین نفتی که در غرب کشور است، جمع آوری می‌شود و در این پالایشگاه تسویه و به گاز شیرین تبدیل می‌شود که نزدیک به هفت میلیون مترمکعب گاز به شبکه شبکه سراسری گاز تزریق خواهد شد.

وی اضافه کرد: این موضوع کمک می‌کند برای خوراک پتروشیمی‌ها از همین گاز‌ها ارسال شود و اینگونه این گاز‌ها به ارزش افزوده تبدیل می‌شود.

مشکلی در تأمین بنزین سفر‌های نوروزی وجود ندارد
اوجی تصریح کرد: در آخرین روز سال گذشته شاهد مصرف ۱۵۲ میلیون لیتر بنزین بودیم؛ این روز‌ها مصرف بنزین بالاست و مشکل عدم تأمین نداشتیم و تأمین انجام می‌شود.

دیگر خبرها

  • وزیر نفت: مشکلی در تأمین بنزین سفرهای نوروزی وجود ندارد
  • وزیر نفت: پالایشگاه جمع‌آوری گاز‌های میادین نفتی غرب کشور افتتاح می‌شود
  • پالایشگاه‌ جمع‌آوری گازهای میادین نفتی غرب کشور بزودی افتتاح می‌شود
  • اوجی: پالایشگاه جمع آوری گازهای مشعل با حضور رئیس جمهور در دهلران افتتاح می‌شود
  • وزیر نفت: پالایشگاه‌ جمع‌آوری گازهای میادین نفتی غرب کشور افتتاح می‌شود
  • افزایش ۳۰ و ۱۶ میلیون لیتری تولید بنزین و نفت‌گاز تا پایان ۱۴۰۵
  • ۳۰ میلیون لیتر به ظرفیت تولید بنزین افزوده می‌شود
  • راه‌اندازی ۲ پروژه پالایشی در سال ۱۴۰۳
  • هزینه واردات بنزین از جیب مردم تامین می‌شود
  • ضرورت اجرای مقاوم‌سازی همسو با توسعه شبکه گازرسانی کشور