Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-23@14:23:50 GMT

هلال بن علی(ع) تنها امامزاده فاطمی در کشور است

تاریخ انتشار: ۴ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۴۲۴۹۹۶

هلال بن علی(ع) تنها امامزاده فاطمی در کشور است

استاد حوزه و دانشگاه گفت: آستان هلال بن علی(ع) آران و بیدگل تنها حرم فاطمی در بین امامزاده‌های مدفون در کشور است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کاشان، حجت‌الاسلام مهدی دانشمند صبح امروز در جمع زائران حرم هلال بن علی(ع) آران و بیدگل ضمن تبریک به مناسبت سالروز میلاد هلال بن علی(ع) در شب نخست ماه رمضان اظهار داشت: این حرم شریف تنها حرم فاطمی در بین امامزاده‌های مدفون در کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: هلال بن علی (ع) از لحاظ نسبی ازمادر به پیامبر(ص) و حضرت زهرا(س) می‌رسد و از پدر با کمترین واسطه به امیر مؤمنان علی(ع) منسوب است و این امامزاده نخستین امامزاده‌ای است که پس از واقعه کربلا وارد سرزمین ایران شد.

این پژوهشگر تاریخ اسلام خاطرنشان کرد: مادر حضرت هلال بن علی(ع) اُمامه دختر زینب فرزند پیامبر(ص) است و در واقع اُمامه دختر خواهر حضرت زهرا (س) و نوه رسول خدا حضرت محمد مصطفی(ص) است.

دانشمند تصریح کرد: در روایت است که حضرت زهرا (س) پیش از شهادت به امیر مؤمنان علی(ع) وصیت کردند که پس از او «امامه» را به همسری انتخاب کند چرا که او می‌تواند مادر خوبی برای فرزندانش باشد.

وی با بیان اینکه از «امامه» به فاطمه ثانی یاد می‌شودخاطر نشان کرد: اُمامه شخصیتی است که حضرت زهرا او را تایید کرده و به او اعتماد داشته است، لذا او را برای ازدواج به حضرت علی(ع) پیشنهاد می‌دهد.

این خطیب با بیان اینکه حاصل این ازدواج فرخندهحضرت محمدهلال(ع) استابراز داشت: حضرت امیرالمؤمنین(ع) 17 فرزند پسر داشتند که یکی از این فرزندان محمدهلال(ع) بوده است و این امامزاده در شب اول ماه رمضان چشم به جهان گشود.

وی ضمن اشاره به دلیل نام‌گذاری هلال بن علی(ع) به این نام اذعان داشت: حضرت علی(ع) نگاهی به هلال اول ماه کردند و فرمودند چهره فرزند من همچون هلال می‌درخشد و بر همین اساس او را محمدهلال(ع) نامیدند.

استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد: در جریان واقعه کربلاحضرت محمدهلال(ع) به دستور امام حسین(ع) در شهر طائف ماندند و به تبلیغ دین مشغول بودند و موفق نشدند به همراه امام عازم کربلا شده و جانشان را فدای امام کنند.

این پژوهشگر تاریخ اسلام گفت: اصحاب امام حسین(ع) از جهت حضور یا عدم حضور در واقعه کربلا به چند دسته تقسیم می‌شوند، برخی از مدینه با حضرت همراه شدند و برخی از مکه به امام گرویدند، عده‌ای از یاران از کوفه با امام همراه شدند و برخی از اصحاب همچون عبدالله شوهر حضرت زینب (س) از سوی امام حسین (ع) اجازه حضور و همراهی با کاروان امام را نیافتند.

دانشمند ضمن انتقاد در مورد برخی شایعات بیان شده برای یاران حضور نیافته امام حسین(ع) در کربلا خاطرنشان کرد: قطعا مشکل جسمی عبدالله با آن سطح معرفتی مانعی برای حضور در واقعه کربلا و جانفشانی برای امام نبوده است بلکه امام حسین(ع) خود از همسر زینب(س) خواستند در مدینه بماند و به تبلیغ دین و هدایت مردم بپردازد.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: هر کس از یاران امام حسین(ع) که در کربلا با امام همراه نبوده، دلیلی بر کاستی و کوتاهی او در برابر امر امام نبوده بلکه برخی از یاران با اذن و درخواست خود امام حسین(ع) عازم کربلا نشدند.

این پژوهشگر تاریخ اسلام بیان داشت: حضرت هلال بن علی(ع) نیز در جریان واقعه کربلا در شهر طائف ساکن بودند و به امر امام حسین (ع) به تبلیغ دین و هدایت مردم می‌پرداختند و پس از اطلاع از واقعه کربلا برای همراهی اسرا به طرف شام حرکت کردند اما در بین راه با موانعی روبه‌رو شدند و در حالی که حضرت زخم بر تن داشتند به نوش آباد و سپس آران و بیدگل می‌آیند و پیرمردی که بابا یعقوب نام داشت او را در سرداب منزل خود پناه می‌دهد.

وی با بیان اینکه حضرت محمدهلال (ع) پس از سه سال تبلیغ و ارشاد مردم در این مکان دار فانی را وداع می‌گویند، اظهار داشت: یکی از ویژگی‌های مردم ولایی آران و بیدگل این است که مردم این شهر در طول تاریخ نه تنها دستشان به خون هیچ امامزاده‌ای آلوده نشده بلکه پذیرای اولاد حضرت زهرا(س) و مهمان نواز فرزندان اهل بیت(ع) بوده‌اند و تعدد وجود بارگاه این امامزادگان در آران و بیدگل تأییدی بر این مطلب است.

انتهای پیام/

R7845/P1357/S6,1369/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۴۲۴۹۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدت گارانتی خودرو افزایش می‌یابد

به گزارش همشهری آنلاین، سیدرضا فاطمی امین گفت: در بحث ایمنی خودروها شرایطی برای خودروسازان تعیین کردیم که مهم‌ترین آن‌ها، افزایش مدت گارانتی و انجام تست‌های مربوطه است که مقرر شده بخش خصوصی در زیرساخت‌های این تست‌ها سرمایه‌گذاری کند و همچنین نظارت در این حوزه باید دائمی باشد.

کد خبر 846408 منبع: تسنیم برچسب‌ها رضا فاطمی امین - وزیر صمت خبر مهم بازار خودرو خودرو خودرو - ایرانی

دیگر خبرها

  • ۲۴۱ بسته معیشتی هلال‌احمر بین نیازمندان شهرستان درمیان توزیع شد
  • علت آتش‌سوزی در انبار بیمارستان امام حسین چه بود؟/ عکس
  • جشن‌های دهه کرامت از ۲۰ اردیبهشت آغاز می‌شود
  • ارسال ۳۰ اثر ادبی به کنگره ملی امام‌زادگان محروق(ع) نیشابور
  • جمع کردن کتب ضلال، گاهی اثر عکس دارد!
  • ببینید | سبب غائب شدن امام زمان(عج) کیست؟
  • مدت گارانتی خودرو افزایش می‌یابد
  • افزایش ۲۰ درصدی تولید محصولات زراعی دیم در لرستان
  • به برکت وجود سپاه، دشمن جرئت دست‌اندازی به خاک کشور را ندارد
  • حسین شریعتمداری خطاب به فضائلی: چرا حضرتعالی این تذکر [حضرت آقا ]را - برفرض واقعی بودن- علنی کرده‌اید؟!