Web Analytics Made Easy - Statcounter

سبزوار- بازار خرید و فروش دام سبک از قدیم در سبزوار از رونق خوبی برخوردار بوده است و روزانه در این مرکزچند هزار دام خرید و فروش می شود با این وجود مدتی است که گوشت گوسفندی در سبزوار افزایش قابل توجهی یافته است وشهروندان با قیمت های مختلفی در  واحدهای صنفی قصابی این شهرستان مواجه شده اند.

شهرستان سبزوار از دیرباز بارانداز موادغذایی و کشاورزی و دامی بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بازار خرید و فروش دام سبک هم از قدیم در سبزوار از رونق خوبی برخوردار بوده است و روزانه در این مرکز چند هزار دام خرید و فروش می شود.

معاملات نقدی درمرکز مرکز خرید و فروش دام سبزوار باعث شده است که دامداران شهرهای اطراف و نیز شهرهای استان های خراسان رضوی، جنوبی و شمالی و حتی برخی از شهرهای کرمان، سیستان و بلوچستان، یزد و اصفهان هم دام های خود را در سبزوار عرضه کنند.

وجود دام زیاد در مرکز خرید و فروش سبزوار موجب شده این شهرستان صادر کننده دام به سایر شهرهای کشور شود که البته برخی اوقات مشکل آفرین است.

با این وجود مدتی است که گوشت گوسفندی در سبزوار افزایش قابل توجهی یافته است وشهروندان با قیمت های مختلفی در واحدهای صنفی قصابی این شهرستان مواجه شده اند.

کمبود گوسفند علت گرانی است

یکی از قصابان سبزواری که واحد صنفی اش در یکی از خیابان های مرکزی واقع شده است علت گرانی گوشت گوسفندی را کمبود دام اعلام کرد و گفت: متاسفانه بیشتر دامی که برای فروش عرضه می شود توسط سودجویان به قیمت های کاذب خریداری می شود و به شهرهای تهران، دامغان، سمنان، کرمان و بندرعباس انتقال داده می شود.

وی با بیان اینکه با این اوضاع فروش گوشت گوسفند اصلا مقرون به صرفه نیست و اصلا سودی برای قصاب ندارد می گوید ران و سردست گوسفند زنده ای را که حدود ۱۷ هزار تومان خریداری کرده ایم کیلویی۴۳ هزار تومان می فروشیم با در نظر گرفتن قیمت اجزای دیگر گوشت که قیمت کمتری دارد و فروش اجزای دیگر مثل جگر و کله و پاچه و حتی پوست با توجه به کسری بار و کسر برخی از قسمت های گوشت مثل جای مهر و چربی سودی عایدمان نمی شود اما به دلیل اینکه مشتری پس نخورد مجبوریم گوشت گوسفندی را عرضه کنیم.

گرانی گوشت در تهران علت گرانی قیمت دام

یکی دیگر از قصابان که واحد صنفی اش در یکی از میادین شمال شهر واقع شده درباره گرانی گوشت گوسفند می گوید: قیمت گوشت در تهران بیشتر از سبزوار است بنابراین افرادی که دام برای تهران خرید می کنند مسلما می توانند پول بیشتری برای خرید دام بپردازند و این موضوع باعث گرانی افزایش قیمت دام و گوشت در سبزوار شده است. وی درادامه نبود کشتارگاه صنعتی در سبزوار را هم مزید بر علت دانست و گفت کشتارگاه صنعتی می تواند بخش اعظمی از این مشکلات را برطرف کند.

فعالیت افراد سودجو

رئیس اتحادیه فرآورده های گوشتی و مواد پروتئینی نیز می گوید: قیمت گوسفند زنده خیلی گران است و متاسفانه تعدادی سودجو دام ها را به قیمت گران می خرند و تا زمانی که این افراد قیمت بالاتری را برای خرید پیشنهاد می دهند فروشندگان دام خود را به قصاب ها نمی فروشند و قصابها باید علاوه بر مبلغ خریداری شده توسط سودجویان مبلغ ۲۰ تا ۵۰ هزار تومان برای هر گوسفند یا بز ببپردازند تا دست خالی از میدان برنگردنند.

رمضان اکرمی در ادامه می گوید متاسفانه مدیریت مرکز خرید و فروش دام ضعیف است و این امر باعث شده افرادی که هیچگونه پروانه فعالیت ندارند هر کار که دلشان بخواهد انجام دهند.

وی با تاکید بر اینکه این افراد باید شناسنامه دار شوند تا بتوان بر فعالیت آنها نظارت کرد گفت: در حال حاضر هیچ مرجعی بر فعالیت این افراد نظارتی ندارد و این افراد هستند که تصمیم می گیرند دام در کجای کشور و با چه قیمتی عرضه شود.

این مسئول با بیان اینکه در حال حاضر بیش از حد دام سبک از سبزوار خارج می شود گفت: این موضوع باعث کمبود در شهرستان شده است البته این موضوع را مکتوب به فرمانداری، اداره صنعت، معدن تجارت، مجمع امور صنفی و دامپزشکی اعلام کرده ایم و خواستار جلوگیری از فعالیت سودجویان میدان خرید و فروش دام شده ایم که هنوز اقدام عملی در این باره از سوی مسئولان انجام نگرفته است.

تهیه گوشت قرمز مصرفی تهران از سبزوار

رئیس اداره امور عشایر سبزوار می گوید: طی سال های گذشته به دلیل خشکسالی های پیاپی جمعیت دام سبک سبزوار کاهش یافته است.

محمد نبوی فرد افزود: در حال حاضر جمعیت دام سبک شهرستان سبزوار ۳۸۰ هزار راس گوسفند و بز است که ۷۰ هزار راس آن متعلق به عشایر است.

وی با بیان اینکه متوسط سرانه مصرف گوشت قرمز در ایران ۱۳ کیلوگرم در سال است افزود: شهرستان سبزوار باید سالانه حدود ۴ هزار تن گوشت تولید کند تا کمبود نداشته باشد البته این میزان در شهرستان تولید می شود اما گاهی همه تولیدات به مصرف شهروندان سبزواری نمی رسد.

نبوی فرد با بیان اینکه از سالیان قدیم از سبزوار۲ مقصد ویژه برای انتقال دام وجود داشته است گفت: ۲۰ درصد گوشت مصرفی تهران از مبداء سبزوار تامین می شود همچنین بزغاله پرورش یافته کویر همواره مورد توجه ذائقه عرب نشین های حاشیه خلیج فارس بوده است و بره ها و بزغاله های سبزوار نیز برای صادرات به هرمزگان انتقال می یابد که بعضی اوقات این مسائل در کمبود دام تاثیر بسزایی دارد.

بارندگی ها عرضه دام را به تاخیر انداخت

رئیس اداره امور عشایر سبزوار یکی دیگر از علت های کمبود دام را بارندگی های فروردین و اردیبهشت ماه سال جاری عنوان می کند و در ادامه می گوید: «شصت عید» ( شصت روز بعد از نوروز) زمانی است که دامداران دام های خود را برای فروش عرضه می کنند تا تمامی بدهی های خود را که از سال قبل وعده شصت عید داده بودند را تسویه کنند و با بقیه پول فروش دام خود روزگار بگذرانند اما بارندگی های خوب فروردین و اردیبهشت باعث شد دامداران عزیز عجله ای در عرضه دام در «شصت عید» نداشته باشند و این زمان را به تاخیر بیندازند تا با چرای بیشتر در طبیعت، دام را پروار تر عرضه کنند و پول بیشتری عایدشان شود.

برای انتقال دام محدودیت هایی در نظر گرفته شده است

رئیس اداره دامپزشکی سبزوار هم گفت: مرکز خرید و فروش دام سبزوار یکی از فعال ترین مراکز شرق کشور محسوب می شود که روزانه بین ۲ تا ۵ هزار دام تخلیه، خرید و فروش و برای سایر شهرهای کشور بارگیری می شود.

دکتر ولی الله جغتایی افزود: به طور متوسط روزانه مجوز انتقال ۹۰۰ راس دام سبک از سبزوار به سایر نقاط کشور از جمله تهران، مازندران و کرمان صادر می شود.

وی با اشاره به افزایش قیمت دام زنده طی روزهای اخیر و اعتراض رئیس اتحادیه فرآورده های گوشتی و مواد پروتئینی طی نامه ای موضوع به معاون استاندار و فرماندار شهرستان سبزوار منعکس شد که جناب فرماندار بر اولویت تامین دام شهرستان و سپس انتقال به سایر شهرها تاکید کردند و اصلا صحبتی از ممنوعیت مطلق انتقال نکردند.

رئیس اداره دامپزشکی سبزوار بابیان اینکه در حالحاضر محدودیت هایی در انتقال دام ایجاد شده است گفت: نمی توان مجوز انتقال دام را به صفر برسانیم چرا که این موضوع به ضرر دامداران می انجامد چرا که یکسری سودجو با این بهانه که دامپزشکی مجوز انتقال دام به شهرهای دیگر را صادر نمی کند دام را ارزانتر خریداری می کنند و از راه های فرعی و غیر رسمی نسبت به انتقال غیر قانونی دام اقدام می کنند و سود بیشتری کسب می کنند ضمن اینکه از لحاظ سلامت دام هم مشکل آفرین خواهد بود.

تعیین قیمت گوشت توسط قصابان به جای کمیته نرخ گذاری

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت هم درباره نحوه قیمت گذاری گوشت می گوید: تاکنون متصدیان واحد های صنفیقیمت گوشت را تعیین می کردند و کمیته نرخ گذاری برای گوشت هیچ تصمیمی نداشته است.

علی امید بخش بابیان اینکه از آنجایی که قیمت دام روزانه تغییر می کند امکان نرخ گذاری وجود ندارد و این موضوع می تواند مشکلات بیشتری از وضعیت کنونی را برای شهروندان به همراه داشته باشد اظهار داشت: در صورت شکایت گرانفروشی واحدهای قصابی اعلام نظر کارشناس اتحادیه برای ما تعیین کننده می باشد.

وی همچنین اعلام آمادگی کرد که اگر کمیته کشتارگاه روزانه قیمت لاشه های گوشت درب خروج کشتارگاه را به اداره صنعت معدن و تجارت اعلام کند با محاسبه میزان سود واحدهای صنفی قیمت را اعلام و نیز نظارت را بیشتر کنیم.

قیمت گوشت گوسفندی در سبزوار گران نیست

معاون برنامه ریزی فرماندار سبزوار هم طی گفتگویی اظهار داشت: در حال حاضر هیچگونه کمبود و کاهش کشتار دام سبک در سبزوار وجود ندارد و روزانه ۱۵۰ تا ۱۸۰ راس دام سبک کشتار می شود.

حسن پارسی پوربا بیان اینکه قیمت گوشت گوسفندی در سبزوار از متوسط کشوری بیشتر نیست بیان کرد: از آنجایی که در ماه مبارک رمضان میزان مصرف گوشت افزایش می یابد بنابر دستور فرماندار انتقال رسمی و مجوز دار دام را کاهش داده ایم تا کمبود گوشت در شهرستان به وجود نیاید.

منبع: قدس آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۵۳۰۵۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت دلار و یورو در صرافی ملی امروز سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

قیمت دلار و یورو امروز در صرافی بانک ملی ایران اعلام شد

براین اساس قیمت خرید دلار آمریکا ۴۳,۱۳۲ (چهل و سه هزار و صد و سی و دو تومان) و قیمت فروش دلار آمریکا ۴۳,۵۶۷ (چهل و سه هزار و پانصد و شصت و هفت تومان) اعلام شد.

همچنین قیمت خرید یورو ۴۵,۹۰۸ (چهل و پنج هزار و نهصد و هشت تومان) و قیمت فروش یورو ۴۶,۳۷۱ (چهل و شش هزار و سیصد و هفتاد و یک تومان) است.

منبع: اقتصاد ۲۴

tags # قیمت دلار سایر اخبار غذای ویژه انسان‌های اولیه چه بود و چه مزه‌ای داشت؟ | دستور پخت یک غذای مخصوص نئاندرتال‌ها! چه کسی لباس را اختراع کرد؛ آیا انسان‌های اولیه همیشه لخت بودند؟ اولین قتل در جهان چگونه اتفاق افتاد؟! انسان‌های نخستین چگونه صحبت می‌کردند؟

دیگر خبرها

  • خریدوفروش غیرقانونی امتیاز مسکن ملی با نرخ‌های نجومی
  • قیمت خرید مسکن در منطقه ۱۶ تهران +جدول
  • قیمت دلار و یورو در صرافی ملی امروز سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
  • خریدوفروش غیرقانونی امتیاز نهضت ملی مسکن با نرخ‌های نجومی
  • قیمت مرغ و گوشت امروز ۲۸ فروردین ۱۴۰۳+ جدول
  • برخورد قانونی با فروشندگان متخلف گوشت قرمز
  • با فروشندگان متخلف گوشت قرمز برخورد قانونی می‌شود
  • قیمت مرغ و گوشت امروز ۲۷ فروردین ۱۴۰۳+جدول
  • قیمت مرغ و گوشت امروز ۲۶ فروردین ۱۴۰۳+ جدول
  • نحوه کسب درآمد از بیت کوین بدون خرید و فروش آن