Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، شورای نگهبان یکی از نهادهای انقلابی در ایران اسلامی است که در همه عرصه‌های مختلف یار و پشتیبان نظام بوده و با دقتی که بر موضوعات و مصوبات مجلس دارد توانسته جلوی نفوذ دشمنان را گرفته و توطئه‌های آنها را خنثی سازد.

شورای نگهبان به عنوان بازوی قدرتمند نظام تبدیل به خاری در چشم دشمنان نظام شده و هر بار که دشمنان قسم خورده قصد نفوذ به بدنه این ساختار و نهاد انقلابی را داشتند در نقشه‌های خود به مدد الهی و تدابیر ارزشمند رهبری شکست خورده و خواهند خورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به مناسبت سی و هفتمین سالروز تشکیل این نهاد انقلابی گفت‌و‌گویی با حجت‌الاسلام و المسلمین محمد جوادی رئیس دفتر نظارت و بازرسی بر انتخابات استان همدان صورت گرفت که مشروح آن را می‌خوانیم.‌

فارس: هدف از تشکیل نهاد شورای نگهبان چه بود؟

جوادی: تشکیل شورای نگهبان به عنوان یک اصل در قانون اساسی آمده و از اصل 92 تا 99 قانون‌ اساسی موضوعات پیرامون شورای نگهبان است. در این اصل از اصول قانون‌اساسی به وظایف و نقش شورا و عظمت و کارکرد شورا توجه شده است. به صراحت می‌توان گفت عظمت و وظایف مهم این نهاد انقلابی از زبان امام راحل و رهبری به روشنی تبیین شده تا جایی که بنیانگذار نظام مقدس جمهوری اسلامی خطاب به ملت ایران می‌فرمایند «اگر شورای نگهبان را حفظ نکنید، سرنوشت شما،
سرنوشت زمان مشروطیت خواهد شد».

فارس: مهم‌ترین وظیفه شورای نگهبان چیست؟

جوادی: شورای نگهبان چندین وظیفه مهم دارد و همان طور که از اسم آن مشخص است نگهبانی و پاسداری؛ بدین معنا که تمام مصوبات مجلس باید توسط شورای نگهبان بررسی و میزان تطابق آن با احکام اسلام و قانون اساسی مورد بررسی می‌گیرد تا مصوبه‌ای در مغایرت با شرع اسلام و قانون اساسی نباشد و اگر ما مشاهده می‌کنیم که آن را شورای نگهبان می‌خوانند بدین جهت است که از موضوعات دین و شرع اسلام نگهبانی می‌کند.

از دیگر وظیفه دیگر شورای نگهبان نظارت بر برگزاری انتخابات است، بدین معنا که شورا بر چهار انتخابات خبرگان رهبری، ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و در صورت لزوم همه‌پرسی نظارت دارد. نظارت در شورای نگهبان به شکل استصوابی است یعنی اگر مصوبه‌ای در مجلس شورای اسلامی بدون تایید شورای نگهبان به تصویب برسد مصوبه قانونی نبوده و باید از زیر نگاه ریزبین نظارت شورای نگهبان عبور کند.

وظیفه دیگر که از وظایف خطیر شورای نگهبان به حساب می‌آید تفسیر قانون اساسی است. بدین معنا که گاهی ممکن است هر فردی از یک ماده قانون و یک اصل از قانون اساسی یک برداشت دارد و فرد دیگر برداشتی دیگر؛ اگر تمام حقوقدانان، رؤسا، مسؤولان، بزرگان و حتی رهبری نظام نمی‌توانند تفسیر قانون کنند و اگر هم تفسیر کنند از آنها پذیرفته نیست و فقط این مهم بر عهده شورای نگهبان گذاشته شده است.

فارس: چرا برخی در دوره‌های اخیر قصد خدشه‌دار کردن این نهاد انقلابی را دارند؟

جوادی: شورای نگهبان جلوی کار نفوذی‌ها را می‌گیرد مثلاً در امر انتخابات ریاست‌جمهوری، خبرگان، مجلس شورای اسلامی همه اینها باید از فیلتر شورای نگهبان عبور کنند.

زمانی را شاهد بودیم که تعداد زیادی برای کاندیدای ریاست جمهوری ثبت‌ نام کردند که امید است این مهم اصلاح شود اما از تمام این افراد تنها 6 نفر به تایید شورای نگهبان رسید و صلاحیت مابقی افراد تایید نشد که همین موضوع در خیلی از مواقع ممکن است به دلیل آنکه مورد تایید شورای نگهبان قرار نگرفتند حرف‌هایی بزنند و جراید را علیه این نهاد انقلابی به کار گیرند و جبهه‌گیری کنند. به همین خاطر مشاهده می‌شود خیلی از جبهه‌گیری از ابتدا علیه این شورا بوده و اخیرا نیز بیشتر شده
است.

فارس: چرا تمام تلاش دشمن برای مقابله با این نهاد انقلابی است؟

جوادی: به فرموده امام راحل و رهبری «تا زمانی که شورای نگهبان در کشور وجود دارد راهی برای استعمار و استعمارگران باز نخواهد شد» و به همین دلیل است که کشورهای بیگانه عظمت و قدرت شورای نگهبان را درک کردند و می‌دانند که این شورا با تمام قدرت کار می‌کند.

دشمنان با امکانات مالی و رسانه‌ای که در اختیار دارند دو موضوع اساسی را نشانه رفته و قصد خدشه‌دار کردن این نهاد انقلابی را دارند یکی رهبری و دیگری شورای نگهبان. دشمنان داخلی و خارجی کارشکنی‌های بسیاری علیه آنها انجام داده‌اند و به فضل الهی هر بار مایوس‌تر از گذشته شدند.

فارس: نظر رهبری در خصوص جایگاه شورای نگهبان چیست؟

جوادی: جایگاه شورای نگهبان در دیدگاه امام خمینی(ره) بسیار جایگاه رفیعی در نظر گرفته شده بود و این مهم نیز از سوی رهبری امام خامنه‌ای «مد ظله‌العالی» دنبال می‌شود تا جایی که رهبری در این زمینه می‌فرمایند «بود و نبود شورای نگهبان، بود و نبود شورای اسلامی است» بدین معنا که اگر شورای نگهبان را از نظام بگیرند قطعاً نظام جمهوری اسلامی پایدار نخواهد ماند که در همین ارتباط سخنان امام و رهبر فراوان است که امیدواریم با پیروی از دو نور مقدس نظام همه ارزش‌ها و از جمله
شورای نگهبان را قدر بدانیم.

فارس: سخت‌ترین بخش کار شما کجاست؟

جوادی: در اینجا انسان می‌تواند کارهایی بکند و سختی دنیوی هم برای افراد ندارد اما برای آخرت مشکلات فراوان دارد. شخص بنده یکی از کارهایی که دارم مسؤولیت هیات نظارت استان است. هیات‌های نظارت شهرستان‌ها که مسوولیت بسیار خطیری است این مهم در زمان انتخابات مجلس شورای اسلامی از حساسیت بالایی برخوردار است. با توجه به تعداد زیاد ثبت‌نامی‌ها، هیات نظارت سوابق افراد را باید با دقت مورد بررسی قرار داده و نظر ‌دهد که آیا این شخص صلاحیتش برای ورود
به مجلس احراز می‌شود و یا خیر؟ این کار بسیار سخت و بزرگی است چراکه اگر غفلتی کنیم و در تشخیص احراز صلاحیت‌ها به درستی عمل نکنیم و افراد غیرصالح احراز صلاحیت شوند و فرد به مجلس وارد شود، مشکل‌ساز می‌شود؛ از طرفی فردی دارای صلاحیت بوده و اگر ما تشخیصمان بر این باشد که صلاحیت آن احراز نشود در این حالت ما درب مجلس را بر روی چنین فردی بسته‌ایم که باید در دنیا و آخرت پاسخگو باشیم، به نظر بنده این سخت‌ترین قسمت کار ماست.

فارس: سخن آخر

جوادی: شورای نگهبان با عظمت، شکوه، کارایی و ارزشی که دارد غریب مانده است و دشمن چه در داخل و خارج در حد توان آن را می‌کوبد و برخی دوستان هم توجه چندانی به این مهم ندارند. بدین معنا که اگر از رهگذری بپرسند که مجلس شورای اسلامی کارش چیست؟ افراد آن چگونه انتخاب می‌شوند؟ حداقل از 50 درصد پاسخ درست دریافت می‌کنید شهروندان جامعه از کار اجرایی و قانون‌گذاری اطلاعات لازم را دارند و شناخت لازم را از دولت و مجلس شورای اسلامی دارند.

ولی اگر از همین افراد پرسیده شود که شورای نگهبان از چه افرادی هستند؟ و نحوه انتخاب آنها به چه شکل است؟ شاید کمتر کسی باشد که بتواند پاسخ درست را بدهد و شاید به همین خاطر از طرف دوست و دشمن شورای نگهبان به عنوان یک نهاد خدوم و انقلابی مظلوم واقع شده است.

بنابراین به‌جاست خبرگزاری‌ها و رسانه ملی روی این مهم کار کنند و شورای نگهبان و کار این شورا را به مردم معرفی کنند تا مردم با این نهاد مقدس بیشتر آشنا شوند.

انتهای پیام/ی

منبع: فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۶۰۴۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معضل مدیریت پسماند چهارمحال و بختیاری بدون راهکار مانده است

رئیس شورای اسلامی چهارمحال و بختیاری گفت: در مدیریت پسماند و زباله در استان دچار سردرگمی هستیم و هیچ راهکار مشخصی مطرح نشده و روز به روز این معضل در استان در حال گسترش است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرکرد، بهمن میری در حاشیه نشست بررسی مسائل محیطی زیستی مناطق پنج‌گانه کشور اظهار داشت: در خصوص تفاهم‌نامه‌ای که مهرماه سال 1402 بین شورای اسلامی استان و اداره کل محیط زیست استان جلسه‌ای با حضور اعضای شورای استان و رؤسای شورای شهرستان‌ها با مدیرکل و معاونین و کارشناسان برگزار شد.

وی ادامه داد: مطالبات و درخواست‌های افراد  در جلسه در حوزه استانی و شهرستانی مطرح شد و مصوب شد که مسائل پیگیری شود و همکاری مناسب‌تری را در سطح استان، شوراهای اسلامی و سازمان محیط زیست داشته باشیم.

 رئیس شورای اسلامی چهارمحال و بختیاری در خصوص مهمترین مشکلات استان در زمینه محیط زیست تصریح کرد: ما باید بپذیریم که در استان در مورد مدیریت پسماند دچار چالش هستیم و در حوزه پسماند و زباله‌ها دچار نوعی بی‌تکلیفی و عدم مشخص بودن متولی مدیریت پسماند و زباله در سطح استان نیز هستیم.

 وی اضافه کرد: دهیاری‌ها منابع بسیار محدودی برای مدیریت دارند و نمی‌توانند طبق اصولی که در قانون مطرح شده است مدیریت کنند، شهرداری‌ها نیز به همین شکل دچار مسئله هستند و ما اساسی‌ترین مسئله‌ای که در شهرها و روستاها داریم موضوع پسماند و مدیریت آن است که مشکلات بسیار زیادی را برای شوراهای شهرها و روستاها و به ویژه شخصیت حقیقی برخی مسئولان ایجاد کرده است.

میری خاطرنشان کرد: در مدیریت پسماند و زباله در استان دچار سردرگمی هستیم و هیچ راهکار مشخصی مطرح نشده و روز به روز این معضل در استان در حال گسترش است.

انتهای پیام/7540

دیگر خبرها

  • زمان آغاز به کار مجلس ششم خبرگان رهبری اعلام شد
  • ششمین دوره مجلس خبرگان یکم خرداد با پیام رهبری آغاز به کار می‌کند
  • زمان‌برگزاری نخستین اجلاس ششمین دوره خبرگان رهبری
  • زمان برگزاری نخستین اجلاس ششمین دوره مجلس خبرگان
  • ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری اول خرداد آغاز به‌ کار می‌کند
  • ششمین دوره مجلس خبرگان اول خرداد با پیام رهبری آغاز به کار می‌کند
  • معضل مدیریت پسماند چهارمحال و بختیاری بدون راهکار مانده است
  • واکاوی اصل ۲۲ قانون اساسی در سلسله جلسات شرح مبسوط قانون اساسی
  • قالیباف: کمتر از نیم درصد مردم مشمول قانون مالیات بر سوداگری می‌شوند
  • طرح کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی اصلاح شد/ آغاز جلسه علنی مجلس شورای اسلامی