Web Analytics Made Easy - Statcounter

اقدام چند روز پیش شهرداری کاشمر در تخریب و جمع‌آوری دیوار یکی از مدارس این شهر که منجر به بازتاب‌ها و واکنش‌های مختلفی بود بحث داغ جلسه شورای شهر کاشمر شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کاشمربصیر، رئیس شورای شهر کاشمر، شامگاه سه‌شنبه در جلسه علنی این شورا با قرائت نامه شهرداری کاشمر اظهار کرد: شهرداری طبق بند 14 ماده 55 قانون شهرداری‌ها با توجه به خطرناک بودن دیوار مدرسه مروج و احتمال ریزش آن، اقدام به تخریب و جمع آوری دیوار این مدرسه کرده است ضمن اینکه مصوبه کمیسیون ماده100 نیز در مورد تخریب این ساختمان با توجه به تخلف در هنگام ساخت وجود داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سیدحسین حسینی با اشاره به نامه شهردار کاشمر به شورای شهر ادامه داد: طبق توافقی که بین شهرداری و آموزش و پرورش کاشمر انجام و برای تصویب به شورای شهر ارسال شده، مقرر شده است در مورد ملک و زمین مدرسه مذکور که اوقافی نیز می‌باشد، با توجه به این‌که نیاز به عقب نشینی دارد، شهرداری به همان اندازه زمینی را خریداری کرده و در اختیار مالک زمین بگذارد.

وی افزود: همچنین مقرر شده است به ازای هر متر مربع قسمت جدید ساختمان مدرسه که عبارت از 244 متر مربع در دو طبقه با شناژ افقی می‌باشد و رأی کمیسیون ماده 100 نیز مبنی بر تخریب آن بوده است، شهرداری به همان میزان اقدام به ساخت ساختمان با اسکلت تا مرحله سفت‌کاری کند، ضمن اینکه 200 متر مربع هم از مساحت مدرسه مروج، ساختمان خشتی و قدیمی بوده است.

در واکنش به این درخواست شهرداری کاشمر، یک عضو شورای شهر با انتقاد از این توافق تصریح کرد: نباید در اجرای احکام قانونی بین مردم و سازمان‌های دولتی تفاوتی قائل شد؛ چرا که این یک نوع تبعیض است و قابل قبول نیست.

احمد غزنوی ادامه داد: بر اساس قانون وقتی حکم تخریبی که توسط کمیسیون ماده 100 صادر شده است اجرایی می‌شود، شهرداری یک ریال هم نباید پرداخت کند، بنابراین اینکه قرار باشد شهرداری کاشمر به ازای ساختمانی که با تخلف ساخته شده و حکم تخریب برای آن صادر شده است، یک ساختمان دیگر بسازد قابل قبول نیست و البته در این بین مسأله زمین و لزوم پرداخت هزینه آن و یا تهیه ما به ازای آن بحث جدایی است که باید طبق قانون انجام شود.

این عضو شورای شهر در واکنش به پیشنهاد رئیس شورا مبنی بر اینکه شهرداری در قالب کمک به بحث مدرسه‌سازی اقدام به احداث ساختمان کند، اظهار داشت: در گذشته هم شهرداری در امر مدرسه‌سازی کمک‌هایی داشته است و اکنون نیز اگر قرار است در این موضوع کمک شود، شهرداری لایحه جداگانه‌ای تهیه و به شورا ارسال کند؛ اما در قالب بحث تخریب نباید چنین موضوعی مطرح شود؛ چرا که این یک نوع عمل کردن باج دادن است.

غزنوی تصریح کرد: کمیسیون ماده 100 به نوعی یک دادگاه شبه قضایی است و باید شأن کمیسیون حفظ شود.

یک عضو دیگر شورای شهر هم در این زمینه اظهار کرد: چنانچه ساختمان مدرسه مذکور حکم تخریب داشته است چرا شهرداری باید برای جبران تخریب آن هزینه پرداخت کند؟.

اسماعیل سلطانپور ادامه داد: موضوع کمک به امر مدرسه‌سازی بحث دیگری است، ولی این درست نیست که در کمیسیون ماده 100 برای صدور حکم تخریب یک ساختمان، کلی بحث و جدل انجام شود ولی بعد از اجرای حکم، ما در شورای شهر این‌گونه تصمیم‌گیری کنیم.

رئیس شورای شهر هم در ادامه این مباحث تأکید کرد: در مورد زمین مدرسه مذکور مخالفتی وجود ندارد و وظیفه شهرداری آن است که هزینه آن را پرداخت کند؛ اما در مورد ساختمان مدرسه دو بخش وجود دارد، یکی آن بخشی که رأی کمیسیون ماده 100 را دارد که این رأی قابلیت اجرا داشته و سر جای خود محفوظ است و کسی هم نباید بابت اجرای آن بهایی پرداخت کند و یکی آن قسمت از مدرسه است که حکم تخریب ندارد و در این قسمت شهرداری می‌تواند با عنوان کمک به امر مدرسه‌سازی تقاضایی به شورای شهر ارسال کند تا بررسی شود.

حسینی همچنین با اشاره به عدم اجرای بسیاری از احکام تخریب صادر شده توسط کمیسیون ماده 100 تصریح کرد: حدود دو تا سه هزار حکم تخریب در کاشمر وجود دارد که اجرایی نشده است و این موضوع نه فقط در کاشمر که در کل کشور است که بسیاری از احکام تخریب، اجرا نمی‌شود.

در نهایت پس از اظهار نظر سایر اعضای شورای شهر موضوع ذیل به رأی گذاشته شد که نخست حق و حقوق زمین مدرسه طبق روال قانونی بر عهده شهرداری است و باید به مالک آن پرداخت شود، دوم اینکه در مورد 200 متر از ساختمان مذکور که حکم تخریب نداشته است؛ اما در مسیر قرار گرفته و باید تخریب می‌شده است، ارزش ریالی آن کارشناسی شود و جهت کمک به امر مدرسه‌سازی مد نظر قرار گیرد و سوم اینکه در مورد آن قسمت از ساختمان که حکم تخریب کمیسیون ماده 100 را داشته است این حکم به قوت خود باقی است و بهایی بابت آن نباید پرداخت شود.

این مصوبه با شش رأی موافق و دو رأی مخالف به تصویب شورای شهر کاشمر رسید.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۱۶۸۱۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساختمان‌های تهران سبز می‌شوند

همشهری آنلاین- سید محمد فخار: طی سال‌های اخیر و پیش از ارائه لایحه ساختمان سبز، مدیریت شهری برای شکل‌گیری ساختمان‌های سبز در تهران مشوق‌هایی اعطا کرده تا این ایده در شهر توسعه پیدا کند.

ایجاد ساختمان‌های سبز در قالب یکی از مصوبات شورای اسلامی شهر تهران با عنوان ساختمان سبز و معماری پایدار پیگیری شده است، در این زمینه موضوعاتی همچون بازچرخانی آب، پسماند، کاهش مصرف انرژی و استفاده از باتری‌های خورشیدی مدنظر قرارگرفته است. البته این طرح تاکنون داوطلبانه بوده ولی با تهیه دستورالعمل می‌توان برخی از موارد ساختمان سبز را به‌صورت الزامی درآورد.

مهدی پیرهادی، رئیس سلامت محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران در این‌باره به همشهری گفت: مبحث ساختمان سبز موضوعی است که در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته دنیا در حال انجام است. این استانداردها در کشورهای مختلف با عناوین مختلف مطرح می‌شود که یکی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین عناوین آن استاندارد حوزه تهویه مطبوع و مرجع انتخاب ساختمان‌های سبز است که در ایران بومی‌سازی‌ شده و در جلسه‌ای که با حضور نمایندگان دستگاه‌های مختلف تشکیل شد، در مدت یک سال گذشته به یک جمع‌بندی کلی رسیده است. فضای کلی این مصوبه منطبق با اصول محیط‌زیست است.

به‌گفته پیرهادی؛ هرچه در این زمینه تلاش و کوشش بیشتری بشود، این پروژه زودتر آغاز می‌شود. این مبحث یکسری ملاحظات نیز دارد که باید رعایت شود و ۴۰۰مورد در استاندارد آن مطرح است که با حضور استادان دانشگاه و نخبگان سعی کرده‌ایم که این میزان کاهش داده شود تا افراد در گام اول بتوانند آن را انجام بدهند. ما می‌دانیم که این استانداردها تعدادشان خیلی بیشتر از اینهاست اما چون تعداد پارامترها و گزینه‌ها در استانداردهای روز دنیا خیلی زیاد است قاعدتا نمی‌شود تمام این استانداردها را یکباره رعایت و اجرا کرد.

او با بیان اینکه براساس مشورتی که در انجمن‌های تخصصی در این مورد داشته‌اند، آنها درخصوص حدود ۲۰۰ گزینه به همفکری و جمع‌بندی رسیده‌اند که شهرداری تهران آن را به‌زودی در قالب یک لایحه به کمیسیون سلامت و محیط‌زیست ارائه می‌کند، گفت: ما آن را مورد بررسی قرار داده‌ایم و در صحن شورا تصویب می‌کنیم. این لایحه شاید یکی از لوایح و طرح‌های بسیار مهم در حوزه صنعت ساختمان‌سازی‌ و شهرسازی باشد که در حوزه محیط‌زیست نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند.

ساز و کار اجرای طرح

سیاست شهرداری در لایحه ساختمان سبز یک سیاست تشویقی است و اگر اعضای شورا موافق باشند با تخفیفاتی برای این ساختمان‌ها، آنها براساس ۳سطح دسته‌بندی می‌شوند که شامل ساختمان‌هایی که تا ۸۰ درصد این گزینه‌ها را رعایت می‌کنند، ساختمان‌هایی که بین ۶۰تا ۸۰درصد این گزینه‌ها را رعایت می‌کنند و ساختمان‌هایی که بین ۵۰تا ۶۰درصد این گزینه‌ها را رعایت می‌کنند، می‌شود. بنا به سطحی که ساختمان در آن قرار گرفته باشد، از تخفیف عوارض بهره‌مند می‌شود. با این شیوه و طبق کارشناسی‌ که صورت گرفته این طرح برای نخستین بار در کشور اجرا می‌شود.

تجربه مدیریت سبز در ساختمان‌های شهرداری

یکی از نهادهایی که به‌صورت پیشقدم موضوع ساختمان‌های سبز را دنبال کرده، ساختمان‌های شهرداری تهران است. حلیا سادات حسینی، مدیرکل محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در این‌باره می‌گوید: نظارت بر پیاده‌سازی نظام مدیریت سبز در ۵۶۲ساختمان اداری شهرداری تهران، احداث نیروگاه کوچک‌مقیاس خورشیدی در ۳۲ساختمان با تولید سالانه ۷۴۱.۰۰۰کیلووات ساعت برق، انجام ممیزی تفصیلی انرژی در ۵۴۳ساختمان، اجرای ۲۷۶راهکار کاهنده مصرف انرژی، معاینه فنی ۳۲۳موتورخانه، تجهیز ۲۷۵ساختمان به سیستم کنترل هوشمند گرمایشی، تجهیز ۳۸ ساختمان به سیستم کنترل هوشمند سرمایشی و تجهیز ۳۴ساختمان به سیستم کنترل رادیویی پایانه‌های دمنده‌دار و ۴۸۰۰۰۰ نفرساعت آموزش مدیریت سبز، ازجمله دستاوردهای مدیریت شهری در این زمینه است.

ساختمان سبز یعنی چه؟
منابع انرژی و محیط‌زیست تا آن حد در دنیا ارزش دارند که هنگام ساخت یک بنا به اصولی تبدیل شوند که از زیربنا تا سقف آن را تعریف کنند و در چارچوب قانونی قرار دهند. در این زمینه کارآمدی بنا در کنار طراحی باصرفه‌جویی حداکثر در استفاده از انرژی آب و برق و دیگر منابع بسیار اهمیت دارد. همچنین حفاظت از سلامت و آرامش ساکنان در سایه کاهش ضایعات آلودگی و مخرب محیط‌زیست تعریف شده است.

اصول ساختمان سبز در دنیا

استفاده از مصالح پایدار دوستدار محیط‌زیست تصفیه آب مصرفی در مبدأ کاهش مصرف انرژی به حداقل‌رساندن پسماند گرمایش و سرمایش طبیعی محیط داخلی کد خبر 845176 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها محیط زیست سبز شهردارى تهران

دیگر خبرها

  • شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد
  • ۱۰ هزار بی خانمان در پی تخریب دو هزار خانه در مرکز غزه 
  • بهره برداری از دو مدرسه شش کلاسه در میناب/ساخت مدرسه روستای شَمجُو نیز از محل مولدسازی و فروش املاک مازاد دولتی
  • لزوم رفع تبعیض بین دانشگاه آزاد و دانشگاه‌های دولتی در جذب اعتبارات پژوهشی و آموزشی
  • پلمب ۸۰ گاراژ جمع‌آوری زباله در شهر قم /برخی گاراژدارها از زباله گردها سوءاستفاده می‌کنند
  • هیچ رفتاری را که سبب خدشه به تعامل ما با آژانس شود نمی‌پذیریم/ مدیرکل بین برجام و پامان تفکیک قائل شود
  • ساختمان‌های تهران سبز می‌شوند
  • تولید برق از داستان های غمبار عاشقانه/ تابوی تخریب تصاویر افراد زنده در چین (فیلم)
  • تملک مغازه‌های قبرستان نو در گام نهایی/ ۷۰ مغازه تخریب شد
  • رای شورای امنیت سازمان ملل تضمینی برای راه حل دو دولتی نیست