Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-24@11:33:38 GMT

«الکساندر فلمينگ»، کاشف پني سيلين

تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۲۹۸۱۹۸

خبرگزاري آريا - خبرگزاري ايمنا: الکساندر فلمينگ دانشمند و پزشک برجسته اسکاتلندي در 6 آگوست 1881 چشم به جهان گشود. شهرت اين دانشمند بخاطر کشف پادزيست پني سيلين است که جان ميليون‌ها انسان را تا کنون نجات داده است و باعث بي‌خطر شدن بسياري از بيماري‌ها شده است.






پدر الکساندر کشاورز بود و زماني که الکساندر تنها 7 سال سن داشت چشم از جهان فروبست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

الکساندر تحصيلاتش را در مدرسه لودون مور و دارول آغاز کرد و با تلاش بسيار زياد توانست يک بورس دو ساله از آکادمي کيلمارنوک دريافت کند. سپس به لندن رفت و تحصيلاتش را در موسسه پليتکنيک سلطنتي ادامه داد.

با توجه به شرايط مالي الکساندر مجبور بود تا در کنار تحصيل به انجام کارهاي مختلف بپردازد وي تا بيست سالگي در يک دفتر حمل ونقل به مدت چهار سال مشغول به کار بود تا بتواند بخشي از مخارج زندگي و تحصيل خود را فراهم کند. در ادامه تحصيل الکساندر فلمينگ موفق به دريافت دکتراي خود از مدرسه پزشکي سنت مري لندن شد و بعد از آن شروع به تحقيق در خصوص واکسن‌ها و سيستم ايمني بدن کرد.

در خلال جنگ جهاني اول الکساندر فلمينگ به عنوان پزشک به جبه‌هاي جنگ اعزام شد و در بيمارستان‌هاي صحرايي شروع به مداواي بيماران کرد. بدليل اين موضوع که واکسن‌ها و سيستم ايمني بدن موضوع مورد علاقه وي بود توجه ويژه‌هاي به داروها و روش هاي ضدعفوني مرسوم آن زمان در جنگ داشت و در کنار اين موضوع در خلال جنگ تاثير و اهميت آن را در حفظ جان بيماران کاملا درک کرده بود.





الکساندر فلمينگ مشاهده کرد که داروها و روش‌هاي ضدعفوني که در آن زمان مرسوم است باعث از بين رفتن بافت‌ها و سلول‌هاي سالم نيز مي‌شود و نمي‌تواند راه حل مناسبي براي بيماران باشد. لذا وي به فکر يافتن ماده‌اي افتاد که بتواند بدون آسيب زدن به سلول‌هاي سالم باکتري و ميکروب‌ها را از بين ببرد و بتواند از آنها در مقابل عفونت‌ها محافظت کند.


بعد از جنگ جهاني اول الکساندر فلمينگ به بيمارستان سنت ماري که از آن فارغ التحصيل شده بود بازگشت و شروع به تحقيق بر روي ايده خود کرد. در آغاز توانست در سال 1922 ماده‌اي را تحت عنوان ليسوزيم کشف نمايد که در بدن انسان توليد مي‌شود و در ترکيبات مخاط و اشک وجود دارد. ولي اين ماده تنها مي‌توانست بعضي از ميکروب‌ها را از بين ببرد و در برابر بسياري از عفونت‌ها بي‌اثر بود. همين موضوع باعث شد تا اهميت اين کشف کاهش يابد و زياد مرکز توجه قرار نگيرد.

ولي الکساندر فلمينگ به تحقيقات خود ادامه داد تا سرانجام در سال 1928 موفق شد پادزيست پني سيلين را کشف نمايد. در خلال تحقيقات يکي از ظروف حاوي کشت باکتري استافيلوکوک بصورت تصادفي در معرض هوا قرار گرفت که در نتيجه آن برخي از قسمت‌هاي آن از کپک پوشيده شد.

وقتي الکساندر فلمينگ اين پديده را مشاهده کرد بجاي دور انداختن ظرف کنجکاو گرديد تا بررسي دقيق‌تري بر روي مناطق پوشيده از کپک انجام دهد. زماني که فلمينگ مناطق پوشيده شده از کپک را بررسي کرد متوجه شد که باکتري مذکور به طور کامل از بين رفته است. سپس فلمينگ نشان داد که ماده‌اي که کپک توليد مي‌کند پادزهر بسياري از انواع باکتري‌هاي مضر براي انسان است و نام اين پادزهر را در آن زمان پني‌سيليوم نوتانيوم ناميد که بعدها به پني سيلين معروف شد.





اين ماده براي انسان مضر نبود ولي قادر بود تا طيف گسترده‌اي از باکتري‌ها و ميکروب‌ها را از بين ببرد. فلمينگ يافته‌هاي خود را در سال 1929 منتشر کرد ولي کماکان توجه خاصي به آن نشد با اين وجود فلمينگ مي‌دانست اين يافته تا چه ميزان مي‌تواند براي زندگي بشر حياتي باشد؛ لذا به تحقيقات خود ادامه داد.

مشکلي که فلينگ در خصوص اين يافته داشت اين بود که وي قادر نبود تا پني سيلين را تصفيه و پالايش کند تا بتواند از آن به عنوان دارو استفاده نمايد؛ مشکلي که باعث شد اين کشف بزرگ به مدت 10 سال بي استفاده باقي بماند تا اين که در اواخر دهه 1930 هوارد والتر فلوري و ارنست بوريس چاپن به صورت اتفاقي مقاله 1929 دکتر فلمينگ را مطالعه کردند و بعد از چند سال تحقيق موفق به تصفيه کپک براي استخراج پادزهر نجات بخش يعني پني سيلين شدند.





آنها اين دارو را در سال 1941 بر روي چند داوطلب آزمايش کردند و متوجه تاثير شگفت انگيز آن بر روي بيماران شدند. در آغاز اين دارو بصورت انحصاري در اختيار مصدومان جنگي انگليسي و آمريکايي قرار داشت ولي با پايان جنگ در سال 1944 اين دارو بصورت گسترده‌اي مورد استفاده در سراسر جهان قرار گرفت. کشف پني سيلين به عنوان اولين پادزيست انگيزه دانشمندان را براي کشف ساير پادزيست ها افزايش داد ولي کماکان پني سيلين پر مصرف ترين پادزيست شناخته شده توسط بشر به حساب مي آيد و جان بسياري را نجاد داده است.

دکتر فلمينگ بخاطر اين کشف بزرگ در سال 1945 مفتخر به دريافت جايزه نوبل پزشکي گرديد. او سرانجام در 11 مارچ سال 1955 و در 73 سالگي چشم از جهان فروبست.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۲۹۸۱۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمار عجیب ترنت الکساندر آرنولد؛ مشارکت سه رقمی در گل‌های لیورپول به عنوان مدافع

ترنت الکساندر آرنولد که بخشی از فصل را به دلیل مصدومیت از دست داده بود، در حال بازیابی فرم بازی‌ خود است. 

طرفداری | لیورپول در روز درخشان ترنت الکساندر آرنولد مقابل فولام به برتری رسید.

ترنت الکساندر آرنولد که مقابل فولام با یک ضربه ایستگاهی به گل رسیده بود، اکنون به عنوان یک مدافع روی 100 گل لیورپول نقش مستقیم ایفا کرده است. مدافع 25 ساله در مجموع 305 بازی در تمامی رقابت‌ها 19 گل و 81 پاس گل با پیراهن قرمزها به ثبت رسانده است. به گزارش اسکواکا؛ از فصل 18-2017، آرنولد بیش از هر مدافعی در لیگ برتر در گل‌های یک تیم نقش داشته است (73). او طی این مدت در آمارهای زیر نیز در بین مدافعان لیگ برتر رکورددار محسوب می‌شود:

بیشترین پاس به داخل محوطه جریمه  خلق بیشترین موقعیت گل خلق بیشترین موقعیت مسجل گلزنی  بیشترین پاس گل  بیشترین گل از خارج از محوطه جریمه  

از دست ندهید ????????????????????????

چرا دیوید تیلور باخت؟  خداحافظی دیوید تیلور از کشتی و ورود به MMA پیش‌بینی سیمپسون‌ها؛ رونالدو در فینال جام جهانی 2026 فان؛ اگر شغل نیکولا جکسون رانندگی بود!

دیگر خبرها

  • متفورمین با ۲ میلیارد و ۲۰۹ میلیون عدد؛ رتبه نخست پرفروش‌ترین داروها در ایران
  • معرفی پرفروش‌ترین دارو‌ها در ایران
  • پرمصرف‌ترین داروها در ایران
  • ترنت الکساندر آرنولد یک قرار شام رویایی را با حضور جرارد، زیدان و کریستیانو رونالدو تصور می کند! / فیلم
  • بازگشت موفق کاشف سردار آزمون به نیمکت مربیگری
  • آمار عجیب ترنت الکساندر آرنولد؛ مشارکت سه رقمی در گل‌های لیورپول به عنوان مدافع
  • گل تماشایی ترنت الکساندر آرنولد به فولام از روی ضربه آزاد (فولام 0-1 لیورپول)