Web Analytics Made Easy - Statcounter

زندگی>سلامت - همشهری آنلاین:
رئیس پژوهشکده علوم و فناوری‌های پزشکی دانشگاه شهید بهشتی گفت: نقشه برداری مغز در کشورهای دنیا ازجمله ایران در مرحله تحقیقات است و هرگونه ادعا در زمینه تشخیص و درمان بیماری‌ها از این طریق، ادعایی دروغین است.

به گزارش ایرنا، دکتر مجتبی زارعی، در نشست خبری چهارمین همایش نقشه برداری مغز ایران اظهار کرد: عده ای در مطب‌ها با گرفتن یک نوار مغز و چند عکس رنگی ادعا می‌کنند که نقشه برداری مغز انجام داده اند و مبالغ سنگینی از بیمار مطالبه می‌کنند؛ درحالی که اینها هیچ کمکی به پزشک معالج و بیمار نمی‌کند و از نظر علم پزشکی منسوخ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود : نقشه برداری مغز کار بسیار پیچیده ای است که نیاز به کار گروهی جمعی از متخصصان رشته های پزشکی و مهندسی دارد و تاکنون هیچ تیمی که بتواند اینکار را انجام دهد در ایران تشکیل نشده است.

زارعی اظهار کرد: شاید یک مهندس پزشکی بتواند با یک دستگاه نقشه‌برداری کار کند اما توان تفسیر تصویر گرفته شده را نداشته باشد یا اینکه یک متخصص مغز و اعصاب بتواند تصویر گرفته شده را تفسیر کند اما نتواند روند تحلیل آن و بیماری را انجام دهد؛ در روند درمان بیماری زمانی که به مرحله برداشتن قسمتی از مغز می‌رسند، هیچ خطایی پذیرفته نیست و درحال حاضر هیچ تیمی که بتواند با این درجه از اطمینان اطلاعات لازم را در اختیار جراحان قرار دهد، شکل نگرفته است.

دبیر علمی چهارمین همایش نقشه برداری مغز ایران گفت: نقشه برداری مغز در زمینه تشخیص افتراقی برخی بیماری‌ها کاربرد دارد و کاربرد درمانی ندارد و تاکنون به مرحله ای رسیده است که می‌تواند تنها به نقشه جراحی کمک کند تا به منطقه ای از مغز که نباید، دست زده نشود.

وی ادامه داد: تاکنون انبوهی از تحقیقات در زمینه نقشه برداری از مغز در سطح دنیا انجام شده است اما نقشه برداری که کاربرد درمانی داشته و به مرحله کلینیک سرویس رسیده باشد، هنوز هیچ کشوری دست نیافته است.

زارعی گفت: مساله در این زمینه، بود یا نبود دستگاه‌های پیشرفته نیست چراکه دستگاه‌های زیادی وجود دارد و ما به سمتی پیش می‌رویم که بتوانیم از دستگاه‌های موجود استفاده بهینه کنیم و خدمات ویژه ای را در زمینه تشخیص بیماری‌های مغز و اعصاب ارائه دهیم.

وی با بیان اینکه پژوهشکده دانش‌های بنیادی و پژوهشکده علوم و فناوری‌های پزشکی دانشگاه شهید بهشتی نقشه برداری مغز را در ایران در سطح تحقیقاتی انجام می‌دهند، افزود: پژوهشکده فناوری‌های پزشکی تاکنون بدون هیچ حمایتی اقدامات تحقیقاتی در حوزه نقشه برداری مغز را انجام داده و بزرگترین موفقیتی که طی چهار سال گذشته کسب کرده، جذب 10 نفر از متخصصان و محققان ایرانی این حوزه از سایر کشورهای دنیا بوده است.

زارعی افزود: برای پیشرفت این حوزه نیاز به تجهیزات پیشرفته تر و بودجه لازم است و باید سازمان‌هایی که وظیفه حمایتی در این زمینه دارند، به وظایف خود عمل کرده و این علم را یاری کنند.

رئیس پژوهشکده علوم و فناوری‌های پزشکی خاطرنشان کرد: درحال حاضر میزان تحقیقاتی که در این زمینه در ایران انجام شده، در حد قابل قبولی نبوده است و کمبودهایی در این زمینه داریم، البته این رشته در تمام دنیا تازه و جوان است و ما می‌توانیم از این فرصت استفاده کرده و تلاش کنیم خود را در خط مقدم این علم در سطح دنیا قرار دهیم.

چهارمین همایش نقشه برداری مغز ایران با حضور جمعی از متخصصان داخلی و خارجی از کشورهای آلمان، انگلیس، آمریکا و دانمارک از سوم تا پنجم آبان ماه در مرکز همایش‌های بین المللی ابوریحان دانشگاه شهید بهشتی برگزار می‌شود.

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۵۳۷۱۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۷۰ درصد تشخیص پزشکان وابسته به آزمایشگاه است

صدیقه شریف زاده دکترای علوم آزمایشگاهی، متخصص ایمونولوژی، در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره اهمیت روز آزمایشگاه گفت: با توجه به وسعت کار در تشخیص بیماری‌ها این روز بسیار مهم است و بنا بر برآوردهای اطلاعات چاپ شده، ۷۰ درصد تشخیص پزشکان وابسته به تشخیص‌های آزمایشگاهی است.

وی افزود: یکی از ارکان اصلی تیم مراقبت‌های بهداشتی موضوع آزمایشگاه است و باید روزی برای این امر داشته باشیم تا افراد متخصص این حوزه به جامعه معرفی شوند.

شریف زاده، پیرامون جایگاه آزمایشگاه‌ها در تشخیص و درمان بیماری‌ها، تاکید کرد: آزمایشگاه‌ها در تشخیص بیماری نقش اساسی ایفا می‌کنند و برای کمک به تشخیص پزشکان، غربالگری، پیشگیری از بیماری‌ها و حتی پیگیری درمان، اهمیت بالایی دارند.

وی اظهار کرد: ارزش پیش گویی و پیگیری بیماری نیازمند خدمات آزمایشگاهی است لذا جایگاه این موضوع بسیار بالا است.

شریف زاده گفت: آزمایشگاه‌های خوبی در کشور داریم که خدمات عمومی و تخصصی با کیفیتی را ارائه می‌دهند.

کد خبر 6081717 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • بالای ۸۰ درصد از تشخیص بیماری‌ها در ایران وابسته به آزمایشگاه‌ها است
  • ۷۰ درصد تشخیص پزشکان وابسته به آزمایشگاه است
  • توانایی واکسن سازی ایران را جهانی کردیم
  • افتتاح مرکز تصویربرداری پزشکی غرب فارس در کازرون
  • بهره برداری از ۷۱ طرح درمانی طی دو سال گذشته در لرستان
  • «تشخیص طبی» پیش شرط خدمات درمانی است
  • تشخیص بیماری‌های استخوانی با دستگاه ایران‌ساخت
  • هوش مصنوعی چقدر در پزشکی قابل اعتماد است؟
  • بهره برداری از دستگاه ماموگرافی هالوژیک بیمارستان کیش
  • خطر فرونشست زمین در شریان‌های حیاتی کشور بررسی شد