Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- مرشد مهدی چایانی، پیش‌کسوت هنر نقالی و پرده‌خوانی که در «دومین جشنواره پرده‌خوانی و نقالی غدیر» حضور دارد، معتقد است: جشنواره‌ها کمک می‌کنند که این آیین‌ها حداقل ظاهر خود را حفظ کنند و به‌راحتی و سادگی به فراموشی مطلق سپرده نشود.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری میزان به نقل از پایگاه خبری حوره هنری، مرشد مهدی چایانی، پیش‌کسوت هنر نقالی و پرده‌خوانی که در «دومین جشنواره پرده‌خوانی و نقالی غدیر» حضور دارد، در مورد چگونگی اجرای خود در این جشنواره به خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری گفت: اجرای من در این جشنواره با توجه به اسم آن که مربوط به امام علی (ع) می‌شود و همچنین راه و محتوای جشنواره به منقبت‌خوانی برای آن حضرت اختصاص دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین شیوه اجرایی به سبک حماسی است و در آن منقبت‌خوانی و نقالی را با هم تلفیق کرده‌ام.

وی افزود: سال گذشته در این جشنواره به جنگ خندق یا احزاب پرداختم. اما در دومین جشنواره نقالان علوی غدیر می‌خواهم به امام علی (ع) و حدیثی که ایشان از جانب پیامبر(ص) نقل کرده‌اند: «عَهِدَ إلَيّ النَّبيُّ صلى الله عليه و آله أنْ اُقاتِلَ النّاكِثينَ و القاسِطينَ و المارِقينَ» یعنی «پيامبر صلى الله عليه و آله به من سفارش كرد كه با ناكثين و قاسطين و مارقين بجنگم» بپردازم.

چایانی ادامه داد: از میان توصیه‌هایی که پیامبر(ص) به امیر‌المومنین داشته است امسال اجرایی در مورد ناكثين خواهم داشت. ناکثین به معنای پیمان‌شکنان، لقبی است برای گروهی که به سردمداری طلحه و زبیر و با محوریت عایشه، علی‌رغم بیعت با امام علی(ع)، علیه او شوریدند و با سپاه بزرگی کوفه و بصره را تصرف کردند و سرانجام در جنگ جمل شکست خوردند. طلحه و زبیر کشته شدند و سپاه پراکنده شد و گروهی به اسارت درآمدند که مورد عفو امام علی(ع) قرار گرفتند. از سوی دیگر ناکثین، صیغه جمع اسم فاعل در حالت نصب و جر از ماده «ن ، ک ، ث» و به معنای پیمان‌شکنان است. این ماده به معنی نقض و شکستن است، و چون طلحه، زبیر و پیروانشان با امام علی(ع) بیعت کردند و سپس آن را شکستند، ناکثین خوانده شده‌اند. اجرای امسال خود را با مقدمه‌ای از پنج تن آل عبا آغاز خواهم کرد و در ادامه با شیوه حماسی به شرح داستان می‌پردازم.

امام علی(ع) جاذبه آثار این جشنواره است

چایانی در مورد اقبال عمومی مردم از اجرای چنین برنامه‌هایی در قالب جشنواره گفت: آنچه از دل بر آید لاجرم بر دل نشیند. از آنجایی که مردم ارادت ویژه به اهل بیت و امام علی(ع) دارند جذابیت لازم را خواهد داشت و بی شک همانند سال گذشته و باشکوه‌تر از آن با استقبال گسترده مردمی مواجه خواهد شد. من در سوابق اجرای نقالی و منقبت‌خوانی‌های خود با موضوع‌های بسیاری از جمله دفاع مقدس و شاهنامه‌خوانی را داشته‌ام که جایگاه خاص خود را در میان هنر و مردم دارد. اما پرداختن به امام علی(ع) از جایگاهی ویژه در دل مردم و جامعه برخوردار است.

این پیش‌کسوت هنر نقالی و پرده‌خوانی گفت: سال گذشته با استقبال مردمی روبه‌رو بودیم که تنها برای شنیدن داستان در این رویداد فرهنگی حضور نداشتند بلکه حس یک ثواب آن ها را پای‌بند اجراهای منقبت‌خوانی و نقالی کرده بود. این احساس از چهره‌هایشان مشخص بود و به قول معروف رنگ رخسار خبر می‌داد از سر درون. تفاوت این رویداد فرهنگی هنری هم با دیگر اتفاقات جشنواره‌ای کشور نیز همین ثواب است. مردم علاوه بر ارادت به ائمه(ع)، شنیدن و حضور در اجرای این منقبت‌ها و پرده‌خوانی‌ها را یک نوع ذخیره برای آخرت خود می‌دانند.

وی ادامه داد: جشنواره پرده‌خوانی و نقالی غدیر به خاطر حضور و همراهی دل‌های مردم با آن متفاوت است. برای مثال مردمی که برای تماشای تعزیه و همراهی آن ساعت‌ها می‌ایستند به خاطر تازگی آن نیست. آن ها از همان روزهای اول تولد خود با این مسائل آشنا هستند. آنچه مردم را کنار هم یک دل و همصدا در اجرای تعزیه ثابت می‌دارد مظلومیت امام حسین (ع) و اهل بیت(ع) است. چرا که زندگی ائمه با زندگی مردم گره خورده و ما باور داریم که ثوابی برای دنیا و آخرت خود خواهیم داشت. پس جایگاه حضرت علی را نیز می‌دانند و می‌دانند مقام و اهمیت ایشان کمتر از پیامبر(ص) نیست. همچنین به حقانیت ولایت امیرالمومنین بعد از پیامبر ایمان دارند. اما این جشنواره بنا به معرفی حضرت علی(ع) برای ما نیست. چرا که ما ایشان را در دل خود جای داده‌ایم. بلکه برگزاری این جشنواره نوعی تفکر و تذکر به ما است.

چایانی با تاکید بر آمادگی عمومی مردم برای شنیدن و تماشای آثار چنین جشنواره‌‌هایی با وجود دلبستگی‌ها و سرگرمی‌های تکنولوژی روز دنیا مثل گوشی‌های هوشمند و اینترنت گفت: سالیان سال است که در ایران و کشورهایی که خیلی پیشرفته‌تر از ما در امر تکنولوژی و فضای مجازی هستند اجرای نقالی دارم. درست است که در اروپا منقبت خوانی نمی‌کنیم اما پرده‌خوانی و نقالی از داستان‌های شاهنامه را که برای آنها به شیوه‌های حماسی اجرا می‌کردم با تمام وجود گوش می‌دادند. به‌ویژه ایرانی‌هایی که در اروپا با دنیایی از تکنولوژی مواجه هستند هنگام دیدن اجرای چنین برنامه‌ای ساعت‌ها بدون خستگی آن را دنبال می‌کردند. چرا که مطالب آن در بطن جامعه جای گرفته است. حتی گروه سنی نوجوان و جوان هم با آن ارتباط مستقیم برقرار می‌کنند. زیرا در روزگار کودکی تا جوانی پدران خود این آثار بوده و به هر حال بی تاثیر نیست.

تاسیس قهوه‌خانه‌هایی مخصوص اجرای نقالی و پرده‌خوانی

چایانی در مورد مکان مناسب اجراهای این جشنواره گفت: تکایا، میدان‌ها، فضاهای سبز و عمومی که در اختیار مردم قرار دارد و مختص به افراد و گروه خاصی نیست. روزگاران قدیم که این هنر جایگاه ویژه و تثبیت شده‌ای داشت نیاز به برگزاری جشنواره و دعوت از مردم نبود و آن ها خودجوش به دیدن نقالی و پرده‌خوانی می‌آمدند. امام زاده‌ها، هر محله و دیاری که جای خالی برای نقالی و پرده‌خوانی داشت و حضور مردم در آنجا پر رنگ بود مورد استفاده پرده‌خوان‌ها و نقالان قرار می‌گرفت.

وی با تاکید بر اهمیت برگزاری چنین جشنواره‌هایی برای حفظ و روشن نگه‌داشتن هنرهای سنتی و آیینی کشور گفت: جشنواره‌ها کمک می‌کنند که این آیین‌ها حداقل ظاهر خود را حفظ کنند و به‌راحتی و سادگی به فراموشی مطلق سپرده نشود. هنر نقالی در سال 1391 با عنوان میراث ناملموس در معرض خطر ثبت ملی شد. پس مسئولین باید با برگزاری درست جشنواره‌ها هرچه می‌توانند به آن کمک کنند. مسئولینی همانند کوروش زارعی در مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری که دلسوز واقعی و از جنس ما هنرمندان هنرهای نمایشی است باید کار را ادامه دهند. دغدغه کوروش زارعی در حوزه هنری تحول خوبی در هنرهای نمایشی حوزه هنری ایجاد کرده است. اما باید این دغدغه جوری طراحی شود که پس از جابه‌جایی زارعی از این منصب به پست‌های مدیریتی بالاتر همچنان ادامه داشته باشد. چرا که با تغییر مدیریت‌ها در بسیاری از مراکز هنری اکثر برنامه‌های آن هم تغییر می‌کند. بهتر است وقتی برنامه‌ای قوی و ارزشمند همانند این جشنواره آغاز به کار کرده است در صورت تغییر احتمالی مدیریتی در مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری متوقف نشود.

این هنرمند اهل همدان افزود: میراث فرهنگی استان همدان چند سال پیش جشنواره‌ای با همین منظور برگزار می‌کرد که سه دوره آن هم به خوبی پیش رفت و استقبال از آن هر سال بهتر از دوره قبل بود. اما با تغییر مدیریت‌ها و بهانه‌هایی از جمله نبود امکانات مالی آن را با توقف ناگهانی مواجه ساخت. امیدوارم در مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری نیز چنین اتفاقی رخ ندهد. باید این حرکت فرهنگی هنری به گونه‌ای نهادینه شود که هیچ بهانه و اتفاقی نتواند جلوی کار آن را بگیرد. به عنوان مثال جشنواره آیینی سنتی که به خوبی کار خود را پیش می‌برد از حالت جشنواره سالانه به دوسالانه تبدیل شده است. در حالی که برگزاری آن باید به جای تبدیل به دوسالانه به هر شش ماه و بعد ها به هر فصل تغییر کند. باید در برنامه بودجه فرهنگی هنری کشور به منظور حفظ، زنده داشتن و بازسازی هنرهای سنتی و آیینی کشور اختصاصا برای آن تخصیص مالی در نظر گرفته شود. چرا که این موضوع هم به افزایش کیفیت آثار نیاز دارد و هم نیازمند کمیت آن در تمام سال است.

وی در ادامه گفت: استان همدان در گذشته قهوه‌خانه‌هایی داشت که مردم بیش از میل و رغبت برای خوردن قهوه، به شوق تماشای پرده‌خوانی و نقالی پا به آنجا می‌گذاشتند. این اتفاق هیچ‌ گونه حمایت دولتی نداشته است. اما امروزه نیازمند حمایت سازمان‌های مربوطه است. پیشنهاد من به سازمان‌ها و ادارات مربوطه راه‌اندازی مکان‌های دائمی برای اجرای چنین برنامه‌هایی است. با اینکه فرهنگ‌سراها در حال برنامه‌ریزی و تلاش برای این کار هستند اما باید همانند سنت دیرینه آن قهوه‌خانه‌هایی برای نقالی و پرده‌خوانی تاسیس شود. قوه‌خانه‌هایی که فقط قهوه در آن به فروش برسد نه به قلیان‌سرا تبدیل شود.

چایانی با انتقاد از محدودیت زمانی برای اجراهای این دوره از جشنواره گفت: طبق برنامه‌ای که به ما اعلام کردند اجرای هر یک از مرشدان حداکثر بیست دقیقه هست. زمان کمی برای آن در نظر گرفته‌اند چرا که با این محدوده زمانی کم مطلب قابل توجهی به مخاطب منتقل نمی‌شود.

مرشد چایانی در پایان گفت: یک بار دیگر باید از زحمات مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در راس تمامی آن ها کوروش زارعی قدردانی کنم. همین که اجازه فراموشی این هنر و آیینی‌های سنتی و ملی را نمی‌دهند در جای خودش امیدوار کننده است. ان‌شاءالله به حق مولا علی (ع) در ایام مبارک ذی‌الحجه اجراهای خوبی داشته باشیم و این جشنواره سالیان سال در سطوح قوی‌تر برگزار شود.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۲۶۲۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقی زاده از برلین کاندیدای مجلس و توسط مردم انتخاب شد / نجات ایران و جهان اندیشه روشنفکران تبعیدی عصر مشروطه

گروه اندیشه: دکتر علی میرسپاسی استاد جامعه‌شناسی و مطالعات خاورمیانه در دپارتمان گالاتین دانشگاه نیویورک و و رئیس مرکز مطالعات ایران‌شناسی دانشگاه نیویورک است. زمینه پژوهش میرسپاسی، نظریه‌های اجتماعی مدرنیته، جامعه‌شناسی تاریخی، تطبیقی، جامعه‌شناسی دین، مطالعه فرهنگ و جوامع خاورمیانه، و اسلام و تغییرات اجتماعی است. او در حوزه تخصصی خود آثار و تالیفات مهمی را منتشر کرده است. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین تألیفات میرسپاسی به زبان انگلیسی عبارتند از: «اسلام سیاسی، ایران و روشنگری: نظریات امید و یاس» در سال ۲۰۱۱ توسط انتشارات دانشگاه کمبریج به چاپ رسیده؛ «دموکراسی در ایران مدرن: اسلام، فرهنگ، و دگرگونی سیاسی» در سال ۲۰۱۰ و توسط انتشارات دانشگاه نیویورک انتشار یافته ؛ «تأملی در مدرنیته ایرانی: بحثی دربارهٔ گفتمان‌های روشنفکری و سیاست مدرنیزاسیون در ایران» توسط انتشارات کمبریج و در سال ۲۰۰۰ به چاپ رسیده است. این کتاب توسط جلال توکلیان به فارسی برگردانده شده است. میرسپاسی اخیراً در حال کار بر روی پروژه اخیر خویش با عنوان «سنت، جهان وطنی و دموکراسی» است. کتاب «اسلام پس از اسلام: زندگی و فکر احمد فردید» او تلاشی است برای بررسی ریشه‌ای برآمدن اسلام سیاسی در ایران مدرن از منظر تأثیری که احمد فردید در فضای روشنفکری عمومی ایران داشته است. تألیفات میرسپاسی به زبان فارسی عبارتند از: «دموکراسی یا حقیقت: رساله‌ای جامعه شناختی در باب روشنفکری ایرانی» که توسط انتشارات طرح نو به چاپ رسیده؛ «اخلاق در حوزه عمومی: تاملاتی در باب ارزش‌ها و نهادهای دموکراتیک» که توسط نشر ثالث منتشر شده است و همچنین «روشنفکران ایرانی و مدرنیته» که انتشارات باز آن را به چاپ رسانده است. او در سخنرانی خود که در کانال جرعه فایل صوتی و تصویری آن منتشر شده، در خصوص روشنفکران تبعیدی دز عصر مشروطه به مهمترین دیدگاه های آنان شامل نجات ایران ، نجات جهان و صلح جهانی می پردازد. این سخنان از نظرتان می گذرد:

***

دو عامل باعث می شد روشنفکران عصر مشروطه که به غرب تبعید شده و در آن جا جمع شده بودند، با تلاش خستگی ناپذیری کار کنند. عامل نخست اشغال ایران و احتمال حذف فیزیکی ایران بود. و عامل دوم آگاهی اعجاب انگیزی است که روشنفکران تا آن لحظه به ذهنشان خطور نکرده بود که باید پای به میدان بگذارند تا اثبات کنند ایرانی هم وجود دارد.

در این زمان بحث های مهمی مطرح می شود که در کتابم، به بحث های ارانی اشاره کرده ام. نوشته های کاظم زاده ایرانشهر به ویژه نوشته های بعد از دوره گرایشش به ناسیونالیسم را اگر بررسی کنیم بسیار حائز اهمیت است.

همچنین ایرانی هایی که در برلین بودند دغدغه های بسیار برجسته ای در باره ایران دارند و باید گفت به همین دلیل ارتباط بسیار تنگاتنگی با ایران داشتند. این ارتباط باعث می شد که متفکران ایرانی داخل کشور، افکار و اندیشه های خود را در قالب مقاله برای انتشار در نشریات ایرانیان خارج از کشور، ارسال کنند. برای مثال مشاهده می کنید افراد برجسته ای مثل آقای شفق که در ایران بودند، برای این نشریات در خارج از کشور مطلب می نوشتند. ارتباطات داخل و خارج از طریق تلگراف و نامه نگاری میان ایرانیان همواره برقرار بوده است. ایرانیان مقیم خارج نیز تمام تلاششان را می کردند تا نشریاتشان در سراسر ایران توزیع شود.

این ارتباط گاه ابعاد سیاسی نیز پیدا می کرد. برای مثال خیلی جالب است که برای مثال تقی زاده زمانی که در برلین است، برای مجلس در انتخابات ایران کاندیدا می شود، نکته آن است که در آن زمان که وسایل ارتباطی بسیار ابتدایی بوده است، این ارتباط میان ایرانیان درون کشور و ایرانیان بیرون کشور آن اندازه بوده که تقی زاده کاندیدای انتخابات مجلس می شود و در نهایت رای می آورد و انتخاب می شود.

اگر دقت بکنیم، هر یک از این افراد نظرات مختلف و متفاوتی با یکدیگر داشته اند. ولی آثار بسیار بسیار مهمی را از خود به جای گذاشته اند. این گروه تبعیدی، پس از آماده شدن فضا، به ایران برگشتند، و اکثرشان منتهی به ایجاد جریانات روشنفکری جدید در ایران شدند. کسانی مانند کسروی، هدایت، بزرگ علوی و ... . به طور خلاصه فهرست پرشماری از بزرگان ایران، از متفکران و ادبای حتی بعد از ۲۰، ریشه در این جریان دارد. البته نباید فراموش کنیم که در عرصه هنر نیز وضعیت به همین شکل است.

بنابراین دلمشغولی اکثر متفکران در دوره مشروطه ارائه تصویری از ایران جدید است. برای مثال ارانی در عنفوان جوانی یعنی زمانی که ۲۵ سال سن دارد، حدودا در طی ۵ سال در نشر کاویانی تا ۵ متن کلاسیک ادبیات ایرانی شامل سعدی، خیام، عطار و ... را با کمک دیگران از جمله فردریک روزن، قاسم غنی، قزوینی تصحیح می کند. ارانی این آثار را زمانی از خود به جای می گذارد که به مارکسیسم گرایش پیدا کرده و دارد مارکسیست می شود. بعد هم که به طور کامل مارکسیست شد بعد از بازگشت به ایران، کار علمی روی خیام را ادامه می دهد. این متفکران زمانی که در اروپا بودند، با اندیشمندان مهم آن ادیار ارتباط داشتند.

ولی ضمن آن که دارای چنین ارتباط هایی بودند، در ارتباط با فرهنگ، ادب، و فکر ایرانی نیز قرار داشتند، که یک نمونه بسیار مهم در این زمینه، کاظم زاده ایرانشهر است. کاظم زاده ایرانشهر جزو معدود اشخاصی از این گروه از متفکران بود، که به ایران برنگشت. فضای ایران که تا اندازه ای تغییر یافت، کاظم زاده ایرانشهر از برلن به سوئیس رفت. افکار ناسیونالیستی ابتدایی را کنار زد و نظریه های جدید جهانی را در آن زمان مطرح کرد. به این معنا که مساله اصلی اش صلح جهانی بود.

کاظم زاده ایرانشهر گروهی را درست کرده بود و هزاران آدم به این گروه پیوسته بودند، سالی یک بار این اشخاص در سوئیس جمع می شدند. از این جمع و متینگ هایی که برگزار می کردند تصاویری وجود دارد که آن ها را دیده ام. در این گردهمایی ها هزاران نفر از آمریکا، آفریقای جنوبی، آسیا، خاورمیانه شرکت می کردند. این تصاویر نشان می دهد که روشنفکران ایرانی در آن زمان از یک سو می خواستند ایران را نجات، و از سوی دیگر می خواستند دنیا را نجات بدهند. مطالعه آثار و نوشته های کاظم زاده ایرانشهر راجع به ایران نشان می دهد، یک سری از دیدگاه هایش هنوز تازه و بدیع است.

بیشتر بخوانید:

هیچ حکومتی داوطلبانه به جامعه آزادی نمی‌دهد / آزادی نتیجه یک ساختار است / ایرانیان قاعده پذیر نیستند
با یک دوره ۱۵ ساله chaos مواجه ایم / ایرانیان در تاریخ ۱۶۴۰ میلادی به سر می برند/ در خلقیات، خیلی تفاوتی میان جامعه و حاکمیت نیست
تاثیر موسیقی بر شعر فارسی / شرایط تحول پذیری شعر فارسی از سلیقه جامعه / تلاشی بزرگ برای حفظ اصالت و توجه به تحول

216216

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898214

دیگر خبرها

  • هنرمند سیستان و بلوچستانی جایزه جشنواره ملی دانش سنتی محیط زیست را از آن خود کرد
  • آبلیموی تقلبی را چگونه تشخیص دهیم؟ | باورهای اشتباه مردم درباره آبلیموهای سنتی
  • برگزیدگان پویش همپای طوفان معرفی شدند
  • برگزاری نمایشگاه نقالی و روایتگری واقعه طبس
  • تقی زاده از برلین کاندیدای مجلس ایران و توسط مردم انتخاب شد / نجات ایران و جهان اندیشه روشنفکران تبعیدی عصر مشروطه
  • تقی زاده از برلین کاندیدای مجلس و توسط مردم انتخاب شد / نجات ایران و جهان اندیشه روشنفکران تبعیدی عصر مشروطه
  • کتابخانه‌های عمومی با برگزاری برنامه‌های فرهنگی مردم را به کتاب‌خوانی ترغیب کنند
  • مشارکت مردم ایران برای نجات زمین
  • کمک‌های هلال‌احمر یزد به مردم مناطق سیل‌زده سیستا‌ن‌وبلوچستان
  • ۱۱ مادر باردار در سیل اخیر بلوچستان نجات یافتند