Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - يکي از اين پيشرفت‌ها و موفقيت‌هاي برجسته و قابل تأمل کنترل و مديريت بي‌نظير و مثال زدني در امر مبارزه با مواد مخدر در ايسلند است.
سرويس ورزش مشرق - کشور ايسلند به جمعيت اندک، زيبايي، طبيعت بکر و البته اقتدار چند ساله گذشته خود در فوتبال مشهور شده است. اين کشور اتفاقا به خاطر درخشش در جهان فوتبال و دو المپيک اخير بيشتر زير ذره‌بين کشورهاي جهان قرار گرفته و برخي پيشرفت‌ها و موفقيت‌هاي اجتماعي و فرهنگي در اين کشور کوچک وموفق براي اصحاب رسانه به خصوص کشورهاي در حال توسعه جذاب و ارزشمند است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


يکي از اين پيشرفت‌ها و موفقيت‌هاي برجسته و قابل تأمل کنترل و مديريت بي‌نظير و مثال زدني در امر مبارزه با مواد مخدر در ايسلند است. معمولا در چنين شرايطي ذهن خواننده آسيايي، آفريقايي و شايد اروپاي شرقي به سمت نيروهاي نظامي خبره و يا سخت‌گيري‌هاي قضايي مي‌رود اما اتفاقي که در ايسلند رخ داده هيچ ارتباطي به اين موضوعات ندارد.
ايسلند براي مبارزه با مواد مخدر که تا 15 سال پيش به يک معضل مهم ملي تبديل شده بود دست به دامن ورزش شد. آموزش و پرورش در ايسلند مانند بسياري از کشورهاي پيشرفته جهان کاملا رايگان است و البته خدمات رساني در آن بسيار ايده‌آل و مثال‌زدني است.

20 سال پيش بود که پارلمان ايسلند به خاطر پيشرفت ضريب استفاده از مواد مخدر نزد نوجوانان و جوانان به مقامات اين کشور و مردم هشدار جدي داد. موادي مانند ماري جوانا و هروئين آسانتر از لوازم‌التحرير و شايد خوراکي‌هاي ساده در اختيار نوجوانان و جوانان ايسلندي قرار مي‌گرفت. اين فاجعه ملي براي کشوري که در آن زمان هنوز به جمعيت 300 هزار نفر نرسيده بود بسيار هولناک به نظر مي‌رسيد.
مشخص است که اين کشور نه ارتش قوي و نه پليس قدرتمندي در اختيار دارد. اما مقامات ايسلندي به قدرت ورزش اعتقاد داشتند و از همين سلاح مهم براي مهار مواد مخدر استفاده کردند. هر نوجوان ايسلندي که گواهي تائيد از مدرسان باشگاه‌هاي ورزشي مبني بر حضور فعال در اين محيط‌ها را دريافت کند بورسيه تحصيلي دوران دبيرستان و دانشگاهي خود را تضمين کرده است. به جواناني که در ورزش دانشگاهي موفق عمل کنند وام‌هاي رويايي اعطا مي‌شود.
به توصيه روان درمانگران مشهور و مورد اعتماد دولت وقت ايسلند برخي امکانات رفاهي از جوانان گرفته شد. اين اتفاق به اين دليل بود که ايسلند بايد نظام تشويق وتنبيه را در کشور خود اجرا مي‌کرد اما خدمات‌رساني تا حدي ايده‌آل بود که چيزي براي پاداش به جوانان در اختيار ايسلند ديده نمي‌شد. در واقع مي‌توان گفت حکومت ايسلند همه پاداش‌هاي ممکن را در قالب خدمات شهري به جوانان داده بود.
پس از حذف برخي امکانات رفاهي يا تسهيلات تحصيلي يا ورزشي نظام تشويق و تنبيه در سطح دانشگاه‌ها تدوين شد. پس از چند سال مردم نيز وارد ميدان شدند. حداقل 4 باند مخوف مافيايي که از خارج از ايسلند اقدام به تزريق مواد مخدر در اين جامعه مي‌کردند توسط خود مردم معرفي و حتي با کمک خود مردم از بين رفتند.

همه چهره‌هاي سرشناس فرهنگي و ورزشي در دنياي سينما و ورزش موظف به تبليغ به نفع سلامتي و مبارزه با پديده شوم مصرف مواد مخدر شدند. هر يک از اين چهره‌هاي مردمي به واسطه تلاش مدني براي مبارزه با مواد مخدر معاف از ماليات شدند.
به تمام کارفرماياني که در امر باشگاه‌هاي بدنسازي، استخر و اماکن ورزش عمومي سرمايه‌گذاري مي‌کردند وام مناسب و مجوز فعاليت تجاري با معافيت کامل مالياتي اعطا مي‌شد. بنابراين مي‌توان تصور کرد که در 10 سال گذشته چقدر اماکن ورزشي در اين کشور به ظاهر کوچک و کم جمعيت تاسيس شده و مورد بهره‌برداري قرار گرفته است.
کم کم نوجوانان و جوانان به اين امر بديهي پي بردند که زندگي بدون ورزش در شأن يک شهروند ايسلندي نيست و دولت ايسلند به مرور متوجه شد که ديگر نبايد نگران گسترش مواد مخدر باشد. چرا که اتفاق خوب رخ داده بود و آن اتفاق چيزي جز نهادينه شدن يک فرهنگ مناسب در جامعه نبود.

اکنون بد نيست اين اتفاق مدني قابل تأمل را در کشور خود با رعايت نکات مربوط به بومي‌سازي و فرهنگ خاص ايراني اسلامي خويش زير ذره‌بين بگيريم. آيا آموزش و پرورش نمي‌تواند حداقل دستيار دستگاه‌هاي مبارزه با مواد مخدر باشد. آيا قدرت معلم‌هاي دبستاني بيشتر از نيروي نظامي در مرزهاي جمهوري اسلامي براي مبارزه با اين پديده شوم نيست که اگر بيشتر نباشد قطعا کمتر نخواهد بود.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۹۹۳۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هدف گذاری ستاد مبارزه با مواد مخدر باید پیشگیری باشد

محمدرضا حسین نژاد در ابتدای سخنان خود عملکرد ستاد مبارزه با مواد مخدر استان در سال ۱۴۰۲ را قابل تقدیر دانست و افزود:کسب رتبه دوم کشوری این ستاد در سال گذشته در حوزه مبارزه نشان از تلاش اعضای مجموعه این ستاد است . وی با تاکید بر موضوع پیشگیری در حوزه آموزش ، افزود:اجرای قوی تر طرح یاریگران زندگی در روستا ها و تقویت انجمن خیرین نیز می تواند در امر پیشگیری موثر باشد. حسین نژاد تاکید کرد:اگر پیشگیری قوی تر باشد مقابله کمتر خواهد بود . وی بر رفع مشکلات کمپ ترک اعتیاد خواهران نیز تاکید کرد و گفت: زمینه اعطای تسهیلات برای این کمپ دنبال شود . وی خاطرنشان کرد: آموزش فنی و حرفه ای پس از بهبود از اعتیاد موثر است لذا افزایش هزینه و کمک از امکانات دستگاه های اجرایی برای آموزش دهندگان در نظر گرفته شود. وی در خصوص حوزه درمان نیز اظهار داشت: در یک هدف گذاری بلند مدت ۱۰۰ مرکز ترک اعتیاد به ۱۲۷ مرکز موجود افزوده خواهد شد ./ خراسان شمالی _خبرنگار جام جم _اسدالله ابراهیمی

دیگر خبرها

  • بیش از ۱۳ کیلو مواد مخدر در رشت کشف شد
  • دستگیری ۲ خرده فروش مواد مخدر قزوین
  • رای دیوان عالی کشور در مورد قانون مبارزه با مواد مخدر
  • خراسان شمالی دومین استان کشور در مبارزه با مواد مخدر
  • نمایشگاه کشفیات پلیس مبارزه با مواد مخدر
  • هدف گذاری اصلی ستاد مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی پیشگیری باشد
  • هدف گذاری ستاد مبارزه با مواد مخدر باید پیشگیری باشد
  • (تصاویر) نمایشگاه کشفیات پلیس مبارزه با مواد مخدر فاتب
  • کشف ۳ تن مواد مخدر در یک ماه گذشته +فیلم
  • کشفیات پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران