Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@12:26:51 GMT

پیش ‌بینی قیمت دلار در بودجه 97

تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۱۹۶۹۳۰

پیش ‌بینی قیمت دلار در بودجه 97

تهران- ایرنا- روزنامه ستاره صبح در گفت ‌وگویی با معصومه آقاپور نماینده مجلس، نوشت: سال آینده بخش خصوصی نقش پررنگی در اقتصاد خواهد داشت. درمجموع روز گذشته مجلس و نماینده دولت به 2.5 ساعت هم‌اندیشی و تعامل پرداختند که امید می‌رود باعث بهبود روند اجرای بودجه و رشد اقتصاد شود.

در ادامه این گفت ‌وگو آمده است: جلسه غیرعلنی مجلس، روز گذشته با حضور محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه‌ و بودجه، برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نوبخت درباره اینکه در سال آینده نظام بودجه‌ریزی کشور براساس کدام مبانی باید باشد، توضیحاتی ارائه داد. همچنین، کمیسیون بودجه و نمایندگان مجلس نظرات خود را دراین‌باره مطرح کردند. ستاره صبح برای اطلاع بیشتر از چندو‌چون این جلسه گفت‌وگویی با دکتر معصومه آقاپور، نماینده مجلس، انجام داده که در پی می‌خوانید.

**در نشست غیرعلنی مجلس که نوبخت توضیحاتی درباره بودجه ارایه داد، چه گذشت؟
دراین‌باره می‌توان کلیات جلسه را توضیح داد. آقای نوبخت روز گذشته با حضور در صحن مجلس درباره بودجه 97 با نمایندگان صحبت کرد. البته هنوز متن بودجه سال آینده آماده نیست و نمی‌توان راجع‌به آن صحبت کرد، اما سخنگوی دولت شرایط و رویه‌هایی که قرار است برای بودجه طی شود را تشریح کرد. بعد از صحبت‌های او، نمایندگان هم نظرات خود را ارائه دادند و یک نظرخواهی جمعی هم انجام شد. درمجموع روز گذشته رئیس سازمان برنامه و بودجه در مجلس حضور پیدا کرد تا برنامه بودجه سال 97 همراهی مجلس و دولت را به دنبال داشته باشد و تصویب آن زمان‌بر نشود.

**جلسه کمیسیون‌های مجلس هم برگزار شد. آیا در این جلسات درباره صحبت‌های نوبخت، بحث شد یا خیر؟ درمجموع نمایندگان مجلس توضیحاتی که درباره بودجه 97 ارائه شد را چگونه ارزیابی می‌کنند؟
باید گفت اگر توضیحاتی که ارائه شد در زمان اجرا هم محقق شود، وضعیت مطلوب است و دراین‌زمینه جای نگرانی وجود ندارد. در پاسخ به بخش دوم پرسش هم لازم به توضیح است که یکی از رویه‌هایی که صحبت شد مربوط به تخصیص بهینه منابع در سال آینده است. دیگر قرار نیست در توزیع منابع تمرکزگرایی وجود داشته باشد و بخش یا حوزه‌ای بیش از سایر حوزه‌ها سهم ببرد.

البته این صحبت بدان معنا نیست که منابع به‌صورت مساوی بین بخش‌های مختلف تقسیم می‌شود، بلکه هر دستگاه، وزارتخانه و سازمان باتوجه به عملکرد و جایگاهی که دارد از بودجه سهم می‌برد. دراین‌زمینه، رئیس سازمان برنامه و بودجه 12 چالش را مطرح کرد که مورد توجه نمایندگان هم قرار گرفت و ما هم با وجود این چالش‌ها موافق هستیم. همچنین به نظر می‌رسد سال آینده بخش خصوصی نقش پررنگی در اقتصاد خواهد داشت. درمجموع روز گذشته مجلس و نماینده دولت به 2.5 ساعت هم‌اندیشی و تعامل پرداختند که امید می‌رود باعث بهبود روند اجرای بودجه و رشد اقتصاد شود.

**آیا چنین فضایی در کل کمیسیون‌های و جناح‌های مجلس وجود دارد؟
بله. صحبت‌های آقای نوبخت واقع‌گرایانه بود و در صحبت‌های او توجه به منافع جناحی دیده و شنیده نمی‌شد. مشخص است زمانی که صحبت از منافع ملی درمیان باشد، همه گروه‌ها، جناح‌ها و کمیسیون‌ها با دولت همسو می‌شوند. اگر مشکلی هم وجود داشته باشد در قالب گفت‌وگو و مذاکره حل خواهد شد. در مجموع مشکل خاصی دراین‌زمینه وجود ندارد که بخواهم به آن اشاره کنم.

**مدتی است که بازار ارز از حالت ثبات خارج و دچار نوسان شده است. گذشته از دلایل تلاطم این بازار، عده‌ای می‌گویند که دولت قصد دارد قیمت دلار را در بودجه سال 97، 4500 تومان تعیین کند. البته وزیر اقتصاد این موضوع را تکذیب کرد. آیا نوبخت دراین‌باره هم با نمایندگان صحبت کرد یا خیر؟
سناریوهای متفاوتی دراین‌زمینه وجود دارد. عده‌ای اذعان دارند که صحبت‌های ترامپ تأثیر بسزایی بر اقتصاد ایران خواهد داشت، اما باید توجه داشت که با اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، برنامه‌های کشور استحکام لازم را پیدا کرده و تنش‌های سیاسی در بُعد بین‌الملل تأثیر چندانی بر روند پیشبرد امور نمی‌گذارد. همچنین، امروز ما شاهد حمایت اروپا و کشورهای توسعه‌یافته از کشور هستیم. علاوه‌براین، بانک مرکزی هم تدابیر لازم برای ثبات بازار دلار اندیشیده است و نگرانی چندانی در این‌زمینه وجود ندارد و بعید است نوسانات بازار ارز پس از اربعین ادامه پیدا کند. حضور بیژن زنگنه در وزارت نفت هم باعث شده که ما به قدرت نفتی پیش از تحریم‌ها دست یابیم.

**قیمت دلار در بودجه سال آینده چه رقمی خواهد بود؟
قیمتی نظیر 4500 تومان، صحبتی است که برخی برای فضاسازی و تخریب دولت مطرح می‌کنند. درمجموع صحبت‌هایی که آقای نوبخت انجام داد، به‌نظر می‌رسد قیمت دلار نزدیک به 4000 تومان اعلام شود. برای اطلاع دقیق از این موضوع بهتر است تا 15 آذر صبر کنیم.

**آیا نوبخت درباره پیش‌بینی قیمت نفت در بودجه 97 هم توضیحاتی ارائه داد یا خیر؟
نمی‌توان درباره قیمت قطعی نفت در بودجه از الان صحبت کرد، چراکه هنوز برنامه آن کامل نیست و من هم در جریان جزئیات آن نیستم. اما به نظر می‌رسد دولت با در نظر گرفتن قیمت 60 تا 70 دلار برای هر بشکه نفت بودجه را تنظیم کند. اما باید گفت باتوجه به تکنولوژی که در آمریکا وجود دارد، قیمت نفت در سال 2018 روی قیمت 45 تا 48 دلار خواهد ماند.

**در بخشی از صحبت‌هایتان به ترامپ و سخنرانی او اشاره کردید. به نظر شما صحبت‌های وی چه تأثیری بر اقتصاد ما در بلندمدت خواهد داشت؟
برخلاف اینکه برخی انتظار داشتند صحبت‌های ترامپ بازار ایران را دچار تحول کند، اما در کوتاه‌مدت شاهد بودیم که اتفاق خاصی در اقتصاد کشور رخ نداد. اما درباره اینکه در بلندمدت چه اتفاقی می‌افتد باید گفت که اروپایی‌ها دیگر حاضر نیستند سهم بازار ایران را از دست بدهند و به‌صورت مستقل عمل می‌کنند. همچنین، از نظر ژئوپلتیک اقتصادی، کشور ما کمربند خاورمیانه است.

دولت هم در طول پنج سال اخیر طوری عمل کرده که تولید از رکود خارج شده و برخی از محصولات ما در بازارهای جهانی عرضه می‌شود و برخی کشورها احتیاج مبرمی به کالاها و محصولات ایرانی دارند. در دوسال اخیر هیئت‌های اروپایی مستمراً در ایران مشاهده می‌شوند و ما در زمینه حمل‌نقل، نفت، پتروشیمی، خودرو و ... قراردادهای خوب و بلندمدتی امضا کرده‌ایم. همه این اتفاقات دست‌به‌دست هم داده‌اند تا اقتصاد ایران در حاشیه امن قرار بگیرد. به نظر من چنین سخنرانی‌هایی که از سوی سران آمریکایی می‌شود نشان‌دهنده رکود نابه‌هنگام آمریکاست.

آن‌ها قصد دارند با چنین هیاهوهایی رکود و مشکلات اقتصادی خود را پنهان کنند. به‌طبع شرایط پرآشوب خاورمیانه هم بهترین فرصت را به آنان داده است که کشورهای این منطقه را تهدید کنند. اما باید توجه داشته باشند که ایران مسیری متفاوت نسبت به دیگر کشورهای خاورمیانه را در پیش گرفته است. متأسفانه کشورهایی هستند که گوشِ جان به صحبت‌های ترامپ می‌سپارند و به تنها راه نجات آمریکا تبدیل شده‌اند. اما جان‌کلام این است که «لاشه متنعفن نیازی به تابوت ندارد.»

*منبع: روزنامه ستاره صبح؛ 1396،8،1
**گروه اطلاع رسانی**2059**2002** انتشاردهنده: فاطمه قناد قرصی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۹۶۹۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۳۰ هزار میلیارد تومان، اعتبار مورد نیاز طرح دارویار

  به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خانه ملت، سید جلیل میرمحمدی میبدی گفت: علیرغم اینکه تاکید داشتیم برای اجرای درست و کامل طرح دارویار در سال ۱۴۰۲ نیاز به ۹۰ تا ۱۰۰ هزار میلیارد تومان داریم، متاسفانه ۶۹ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شد که از این مبلغ هم تنها 50 درصد آن محقق شد.   وی افزود: بودجه این طرح برای سال جاری هم با رشد بسیار مختصری در جداول بودجه پیش بینی شده در حالی که حداقل بودجه مورد نیاز برای این طرح باید ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار میلیارد تومان باشد.   نماینده مردم تفت و میبد در مجلس گفت: به طور قطع دود عدم اختصاص به موقع و کافی بودجه به طرح دارویار به چشم مردم می‌رود و به مردم به ویژه قشر مستضعف آسیب زیادی وارد می‌شود.   وی افزود: امیدواریم مجلس در سال جاری آن چه که تصویب می‌کند عدد بسیار بیشتری باشد و همچنین شاهد نظارت جدی تری در بحث دارو و تجهیزات پزشکی مصرفی و شیرخشک باشیم.

دیگر خبرها

  • نقش کانال های اماراتی در افزایش نرخ دلار | التهابات سیاسی بازیگر اصلی تغییر نرخ ارز است، نه اقتصاد
  • اعتبارات مناسبی در حوزه پسماند در نظر گرفته شده است
  • پیش‌بینی طلا و سکه؛ آینده طلا درخشان‌تر می‌شود
  • پیش‌بینی قیمت دلار ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ / دلار در منطقه جدید کف‌سازی کرد؟
  • افزایش ۱۵۰ میلیون تومانی قیمت پژو پارس درب کارخانه/ دلار در مرکز مبادله ثابت مانده است/ جا برای خودرو‌های وارداتی در بنادر نداریم/ واکنش رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس به واگذاری پرسپولیس به بانک‌ها
  • حاجی بابایی: افزایش قیمت نفت تغییری در بستن بودجه ایجاد نمی‌کند
  • ۱۳۰ هزار میلیارد تومان، اعتبار مورد نیاز طرح دارویار
  • نفع نوسان نرخ ارز برای دولت چیست؟/ روایت جدید وزیر اقتصاد را بخوانید
  • پیش‌بینی قیمت دلار ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ / تتر کاهشی شد
  • بازار رمزارز‌ها / پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین