Web Analytics Made Easy - Statcounter

طرح خیابان ۵۵ متری اراک که از سال ۸۲ در قالب طرح جامع و تفصیلی اراک آغاز شده همچنان بلاتکلیف باقی مانده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اراک امروز؛ طرح خیابان ۵۵ متری اراک در سال ۸۲ در قالب طرح جامع و تفصیلی اراک مصوب شد و از همان سال تلاش های برای به ثمره رساندن آن آغاز شد ولی همچنان اجرای این طرح در هاله ای از ابهام قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این طرح به طول هزار و ۸۰۰ متر از میدان حضرت ولیعصر(عج) شروع و تا خیابان میرزای شیرازی ادامه دارد.

 این طرح  ۲۱۸ پلاک اعم از مسکونی، تجاری، اداری و غیره با مساحتی در حدود ۳۰ هزار متر مربع را در بر می‌گیرد که از این تعداد ۴۹ پلاک ۲۰ درصد، ۶۰ پلاک از ۲۰ تا ۵۰ درصد و ۱۰۹ پلاک نیز بیش از ۵۰ درصد در اجرای طرح درگیر است.

بر اساس پیش بینی هایی که در سال ۹۳ توسط معاوت عمرانی استانداری مرکزی صورت گرفته، اجرای این طرح به بیش از هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز داشت.

     با همه این مباحث علیرغم اینکه بیش از ۱۴ سال از آغاز اجرای این طرح می گذرد اما عوامل مختلفی از جمله نبود اراده جدی در مدیران شهری، پیش‌بینی نکردن ساز و کارهای اجرایی درست برای اجرای این طرح، ناتوانی مالی شهرداری و…سبب عدم بهره برداری از آن شده است.

تجمع شهروندان در اعتراض به تاخیر در اجرای طرح ۵۵ متری

طولانی شدن روند اجرای طرح ۵۵ متری اراک، ساکنین این منطقه را به ستوه آورده است به طوری که چندین بار شاهد تجمعات ساکنان این مناطق در مقابل شهرداری و شورای اسلامی شهر اراک بوده ایم.

با شروع به کار داود تاجران به عنوان شهردار جدید اراک در ۲۶ مهرماه امسال حرف و حدیث ها برای اجرای طرح ۵۵ متری اراک بعد از وقفه چندین ساله دوباره به گوش رسید.

تاجران از نیروهای غیر بومی بود که به عنوان شهردار اراک انتخاب شد و چندان آشنایی نسبت به کلانشهر اراک نداشت به طوری که در روز ارائه برنامه هایش در صحن رسمی شورا اسلامی کلانشهر اراک نظرش در خصوص طرح ۵۵ متری را به دلیل نداشتن شناخت نسبت به این پروژه به بعد موکول کرد.

تاجران در روز چهارشنبه ۲۶ مهرماه به عنوان شهردار اراک معرفی و کار خود را آغاز کرد.

تخریب واحدهای تملک شده شهرداری به منظور اجرای طرح امیرکبیر

در یک اقدام نمایشی، شهردار جدید اراک در حالی که تنها هشت روز از آغاز به کار رسمی اش می گذشت به منظور اجرای طرح امیرکبیر (۵۵ متری) اراک با دعوت از اصحاب رسانه در روز پنجشنبه ۴آبان ماه تعدادی از واحدهای مسکونی واقع در طرح ۵۵ متری را که شهردار قبلی تملک کرده بود تخریب کرد.

تجمع دوباره شهروندان و درخواست لغو طرح ۵۵ متری

ساکنین طرح ۵۵ متری که یک سالی هست به واسطه طولانی شدن روند اجرای این طرح، چندین بار تجمعاتی را در مقابل شهرداری و شورای اسلامی شهر اراک داشته اند عصر روز شنبه ۶ آبان ماه همزمان با برگزاری صحن رسمی شورای اسلامی کلانشهر اراک مقابل ساختمان شورا در اراک تجمع و خواستار لغو طرح ۵۵ متری شدند.

رییس شورای اسلامی کلانشهر اراک:

از حقوق ساکنین طرح ۵۵ متری دفاع می کنیم

کاوه فلک افلاکی رییس شورای اسلامی کلانشهر اراک روز شنبه ۶ آبان ماه در صحن رسمی شورای اسلامی کلانشهر اراک که تعدادی از معترضین طرح ۵۵ متری نیز در آن حضور داشتند به آغاز پروژه ۵۵ متری اراک اشاره کرد و گفت: شهردار اراک فردی است که ثابت کرده بی گدار به آب نمی زند.

فلک افلاکی با اشاره به اینکه شهردار اراک اطمینان داده که بودجه این طرح آماده خواهد شد اظهار کرد: این طرح اگر بخواهد انجام شود باید حتما با رضایت مردم همراه باشد.

وی با تاکید بر اینکه شهردار اراک باید طرح و برنامه ای ارائه دهد که رضایت مردم را جلب کند افزود: شورای شهر اراک این اطمینان را به ساکنین طرح ۵۵ متری می دهد که از حقوق آن ها دفاع خواهند کرد.

رییس شورای اسلامی کلانشهر اراک بیان کرد: امیدوارم این شبهه ایجاد نشود که اعضای شورا بر خلاف خواسته مردم حرکت می کنند.

فلک افلاکی افزود: باید بین شهرداری و مردم اعتماد ایجاد شود و قرار نیست حرکتی بر خلاف حقوق و مطالبات مردم انجام گیرد، شهرداری اراک روز چهارشنبه برنامه های طرح ۵۵ متری را ارائه می کند.

عضو شورای اسلامی کلانشهر اراک:

برخی جزئیات مالی اجرای طرح باید روشن شود

ایرج رضایی عضو شورای اسلامی کلانشهر اراک گفت: ۱۵سال از تصویب این طرح می گذرد و ۳ سال هم مطالعاتی روی آن انجام شده است که برای اجرای این طرح بایستی برخی مسائل روشن شود.

رضایی با اشاره به اینکه شهرداری باید کم و کیف اجرای طرح ۵۵ متری را مشخص کند خاطرنشان کرد: شهرداری باید در خصوص منابع مالی اجرای طرح توضیحات لازم را ارائه کند تا موضوع برای همه شفاف باشد.

حضور شهردار و اعضای شورای شهر اراک در جمع معترضان به اجرای طرح ۵۵ متری

در ادامه شهردار و اعضای شورای اسلامی کلانشهر اراک به منظور رسیدگی به خواسته های معترضین طرح ۵۵ متری عصر چهارشنبه ۱۰ آبان ماه در مسجد آقا سلطان اراک در جمع مالکان ساختمان هایی که در این طرح قرار دارند حاضر شدند.

در این مراسم هم معترضین با در دست داشتن دست نوشته ها و سر دادن شعار خواستار لغو طرح ۵۵ متری شدند.

شهردار اراک:

اجرای طرح ۵۵ متری لغو می شود

داود تاجران شهردار اراک در این نشست با اشاره به بلاتکلیفی مردم پس از ۱۴ سال در اجرای این طرح گفت:تاخیر طولانی مدت در اجرای این طرح اذیت و آزار مالکان را در پی داشته و مشکلات آنان قابل درک است ، نظر مالکان مشمول طرح ۵۵ متری برای شهرداری قابل احترام است و به خواسته آنان اجرای این طرح لغو می شود.

رئیس شورای اسلامی کلانشهر اراک:

دستور لغو طرح ۵۵ متری صادر می شود

کاوه فلک افلاک رئیس شورای اسلامی کلانشهر اراک نیز در این نشست با اشاره به اینکه اعضای شورای پنجم شورای اسلامی این شهر منتخبان مردم هستند و اولویت کاری این دوره از فعالیت شورا در رفع مشکلات مردم گذاشته شده است افزود: مالکان طرح ۵۵ متری اراک خواستار لغو این طرح هستند و شورای شهر نیز موافق نظر مردم است و دستور لغو آن را صادر می کند.

معاون راه و شهرسازی استان مرکزی:

تا سال ۹۱ این طرح مورد حمایت راه و شهرسازی بوده است

علی بیات معاون راه و شهرسازی استان مرکزی هم در این نشست گفت: در سال ۸۱ شورای عالی شهرسازی و معماری ایران با عضویت ۱۲ وزیر به نمایندگی از طرف هیات وزیران طرح جامع شهر اراک را تصویب و به استان مرکزی ابلاغ کردند و یکی از موارد این طرح خیابان ۵۵ متری است که همراه با طرح جامع در آن زمان به مسئولان ارشد و شهردار وقت ابلاغ شد.

وی افزود: شهرداری اراک بر اساس ماده ۷ قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران موظف و مکلف به اجرای مصوبات این شورا در یک افق ۱۰ ساله است،از سال ۸۱ که این طرح به تصویب رسید، ۱۰ سال فرصت بوده که هم طرح جامع و هم عناصر آن شامل طرح ۵۵ متری اجرایی شود.

بیات بیان کرد: از سال ۸۱ تا ۹۱ این طرح حسب قانون و وظایف قانونی که محول شده به اداره کل راه و شهرسازی است مورد حمایت قرار گرفته اما پس از سال ۹۱ این طرح قابل دفاع نبود.

طرح ۵۵ متری قابل دفاع نیست

معاون راه و شهرسازی استان مرکزی ادامه داد: بر اساس قانون تعیین وضعیت املاک در طرح های دولتی و شهرداری ها، مصوب سال ۶۷ مجلس شورای اسلامی و اصلاحیه بعدی آن، هم ادارات دولتی و هم شهرداری موظف هستند در مهلت تعیین شده تکلیف مالکان را مشخص کنند، از اجرای این طرح بیش از ۱۰سال سپری شده و این طرح بیش از این قابل دفاع نیست.

در هفته های اخیر بیشترین وقت صحن رسمی شورای اسلامی کلانشهر اراک به موضوع طرح ۵۵ متری اراک اختصاص یافته است به طوری که در صحن رسمی شورای اسلامی کلانشهر اراک که در تاریخ ۱۳ آبان ماه برگزار شد بیشتر مباحث حول محور طرح ۵۵ متری اراک بود.

شهردار اراک:

از شهروندان عذرخواهی می کنم

تاجران شهردار اراک که در ۲۶ مهرماه با تخریب تعدادی از املاک آغاز مجدد طرح ۵۵ متری را کلید زده بود در صحن رسمی شورای اسلامی کلانشهر اراک با اشاره به اینکه از تعهد بیان شده در اجرای پروژه ۵۵ متری از شهروندان عذرخواهی می کنم گفت: در ابتدای شروع به کار خود در اراک قول اجرایی شدن این پروژه را دادم، اما امروز از شهروندان عذرخواهی می کنم.

علیرغم میل باطنی با لغو طرح موافقت می کنم

تاجران اظهار کرد: با توجه به اینکه اجرای این پروژه را متعهد شده بودم، اما امروز لغو آن مورد نظر است، و این تغییر نظر برای من هزینه ای بسیار سنگین دارد و علیرغم میل باطنی با لغو آن موافق هستم.

وی تاکید کرد:شهرداری مجری مصوبات شورای شهر است و اگر شورا دستور به اجرای پروژه ۵۵ متری دهد این طرح اجرایی می شود.

معاونت عمرانی استانداری مرکزی:

لغو و یا تغییر اساسی در طرح های بالادستی شهری در حوزه اختیارات شهرداری و شورای شهر نیست

بعد از این حرف و حدیث های اعضای شورای اسلامی و شهردار کلانشهر اراک در خصوص طرح ۵۵ متری اراک، معاون عمرانی استانداری مرکزی در کانال حوزه معاونت عمرانی مطلبی منتشر و بیان کرد: لغو و یا هرگونه تغییر اساسی در طرح های بالادستی شهری از جمله پروژه بزرگراه ۵۵ متری شهر اراک در حوزه اختیارات شهرداری و شورای شهر نیست.

معاونت عمرانی استانداری مرکزی مطرح کرد:رئیس شورای اسلامی و شهردار اراک اخیرا طی جلسه ای با حضور جمعی از شهروندان عزیز در یکی از مساجد شهر اقدام به لغو یک جانبه طرح بزرگراه ۵۵ متری موسوم به امیرکبیر شهر اراک کرده اند در حالیکه لغو و یا هرگونه تغییر اساسی در طرح مذکور، مستلزم طی مراحل قانونی است و شهرداری و شورای اسلامی شهر صرفا به عنوان یک عضو، دارای یک حق رای بوده و به هیچ عنوان اختیار قانونی لغو طرح را ندارند.

عزیزفیلی افزود: طرح بزرگراه ۵۵ متری شهر اراک توسط اداره کل راه و شهرسازی به عنوان دبیرخانه کارگروه امور زیربنایی و شهرسازی استان با انتخاب مشاور ذیصلاح تهیه و در قالب طرح جامع و تفصیلی شهر اراک در سال ۱۳۸۳ پس از طی فرایند قانونی در کمیته های کارشناسی به تصویب کارگروه مذکور رسیده و سپس به شورای برنامه ریزی و توسعه استان ارجاع و با رای اکثریت این شورا مصوب و نهایتا به تایید و تصویب شورای عالی شهرسازی کشور رسیده است.

لغو یکجانبه طرح ۵۵ متری از سوی شهرداری اراک امکانپذیر نیست

وی تصریح کرد: اجرای این طرح بعنوان یک تکلیف قانونی به شهرداری اراک ابلاغ گردیده و ملغی نمودن آن بصورت یک جانبه از سوی هیچ یک از اعضای کارگروه امور زیربنایی و شهرسازی استان که شهرداری اراک هم یکی از اعضای آن می باشد، امکان پذیر نمی باشد.

شورای اسلامی شهر و شهرداری اراک، پیشنهادات مستدل خود را به دبیرخانه کارگروه امور زیربنایی و شهرسازی استان ارائه دهند

معاون استاندار مرکزی با اشاره به اعلام لغو اجرای این طرح توسط شهرداری و شورای اسلامی شهر اراک که در رسانه های ارتباط جمعی مطرح گردیده ، گفت: اگر شورای اسلامی شهر و شهرداری اراک خواستار لغو این طرح هستند، بایستی پیشنهاد مستدل خود را به دبیرخانه کارگروه امور زیربنایی و شهرسازی استان ارائه دهند که درصورت موافقت اعضای این کارگروه و طی فرآیند قانونی، لغو یا طرح جایگزین آن تنها توسط شورای برنامه ریزی و توسعه استان و شورای عالی شهرسازی کشور امکانپذیر خواهد بود.

رئیس کارگروه امور زیربنایی و شهرسازی استان مرکزی تاکید کرد: شهرداری و شورای اسلامی شهرها در کارگروه امور زیربنایی و شهرسازی و همچنین کمیسیون ماده ۵ استان به عنوان یک عضو حق رای دارند و می توانند اعلام نظر و مشورت کارشناسی ارائه نمایند.

با این اوضاع باید دید تصمصم نهایی در خصوص اجرای طرحی که ۱۵ سال از تصویب و ۱۴ سال از زمان آغاز اجرای آن در کلانشهر اراک می گذرد چه خواهد شد و در این راستا تنها ساکنین یک محدوده خاص در اجرای این طرح ذی نفع نبوده و این طرح کلان شهری به طول هزار و ۸۰۰ متر از فضای شهر را در بر خواهد گرفت و نیازمند تصمیم کارشناسی شده و آینده نگرانه است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۵۴۰۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخصیص ۱۲۰۰ میلیارد تومان برای پروژه‌‎های زودبازده مشهد

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد گفت: اجرای مرحله سوم پروژه‌های زودبازده در دستور کار شهرداری قرار گرفته و برای هر محله ۱۵ میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده‌ شده است. - اخبار استانها -

فاطمه سلیمی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهد با بیان اینکه شورای ششم، شورای مردم‌محور بوده و سیاست‌های ابلاغی خود به شهرداری را هم بر اساس همین نگاه تدوین کرده است، گفت: یکی از جلوه‌های تحقق این رویکرد، تعریف پروژه‌های زودبازده بوده که طی دو سال گذشته اجرایی شده است.

وی افزود: خوشبختانه پیشرفت پروژه‌های زودبازده یک به 100 درصد رسیده و میانگین پیشرفت پروژه‌های زودبازده 2 هم حدود 70 تا 80 درصد برآورد شده که گام موثری در جهت ارتقای سطح کمی و کیفی خدمات شهرداری در محلات حاشیه شهر و هدف بازآفرینی است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر مشهد با بیان اینکه اجرای پروژه‌های زودبازده یک و دو رضایتمندی عمومی خوبی را در سطح جامعه ایجاد کرده است، افزود: براساس همین اهمیت، وارد مرحله سوم پروژه‌های زودبازده در سال 1403 می‌شویم.

سلیمی تصریح کرد: امسال برای هر محله هدف، 15 میلیارد تومان و در سرجمع 1200 میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده‌ایم که همچون گذشته، با نظر و خواست ساکنان و شوراهای اجتماعی محلات هزینه خواهد شد.

وی گفت: یکی از ویژگی‌های پروژه‌های زودبازده 3، پیش‌بینی امکان تعریف و اجرای پروژه‌های کلان‌تر با تجمیع اعتبار مصوب است.

انتهای پیام/282

دیگر خبرها

  • تعیین ردیف بودجه برای حفظ و مرمت آثار تاریخی اراک
  • سال ۱۴۰۳ سال شکوفایی پروژه‌های محرومیت‌زدایی خواهد بود
  • نخستین شرط توسعه شهر توجه به نیروی انسانی شهرداری است
  • اولین شرط توسعه شهر توجه به نیروی انسانی شهرداری است
  • وضعیت آسفالت شهر قزوین مناسب نیست
  • برپایی رویداد «مانوین» با نگاهی نوآورانه، آینده‌نگرانه و توجه به نیازهاى روز جامعه
  • اجرای ویژه برنامه‌های روز جهانی زمین پاک در اراک
  • تخصیص ۱۲۰۰ میلیارد تومان برای پروژه‌‎های زودبازده مشهد
  • اجرای ۳۱ رشته مسیرگشایی با ۲۰ کیلومتر طول در تبریز
  • گره‌گشایی از ترافیک تبریز با مسیرگشایی معابر