Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@10:16:14 GMT

استان تهران در توسعه گلخانه ها سرآمد کشور است

تاریخ انتشار: ۱ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۷۵۶۱۴۱

استان تهران در توسعه گلخانه ها سرآمد کشور است

تهران- ایرنا- رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران گفت: این استان در بخش احداث گلخانه ها و توسعه محصولات کشاورزی سرآمد کشور است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علی اشرف منصوری روز چهارشنبه در همایش ملی محصولات گلخانه ایف تولید و اشتغال پایدار که با حضور معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی در بوستان گفتگو برگزار شد اظهار کرد: استان تهران از لحاظ تولید و سطح گلخانه ها سرآمد کشور بوده و توانسته در دو سال گذشته بیش از دو برابر اهداف تعیین شده در استان تهران گلخانه ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی تاکید کرد: همچنین به لحاظ گشایش های ایجاد شده از جمله حذف برخی محدودیت ها، و تسهیل در صدور مجوزها و همچنین کوتاه کردن فرایند پرداخت تسهیلات و..... سرعت ایجاد گلخانه در استان تهران بیش از گذشته و دیگر نقاط کشور است.
منصوری در ادامه با بیان اینکه هیچ محدودیتی برای صدور مجوز و پرداخت تسهیلات بمنظور توسعه گلخانه ها وجود ندارد از همه فعالین، سرمایه گذاران و بهره برداران خواست برای تحقق برنامه های اقتصاد مقاومتی و رشد اقتصادی در استان همچنین ایجاد اشتغال پایدار به سوی توسعه گلخانه روی بیاورند.
وی خاطرنشان کرد: تسریع در تکمیل و ایجاد شرکت های کشاورزی و پایانه های صادراتی از جمله برنامه های این سازمان جهت توسعه گلخانه ها و بازاریابی محصولات گلخانه ای بوده که با جدیت در حال پیگیری وانجام است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران با بیان اینکه برنامه های این سازمان در خصوص توسعه گلخانه ها از جمله پیگیری پرداخت تسهیلات ارزان قیمت، اصلاح الگوی کشت متناسب با نیاز بازار، نوسازی واحدهای سنتی، ایجاد بازارهای جدید و هماهنگی برای ورود به بازارهای خارجی و استفاده از ارقام مرغوب تجاری و تکمیل زنجیره ارزش محصولات و استفاده از کشتهای نشایی بوده که به صورت ویژه دنبال می شود.
وی با بیان اینکه استان تهران با وجود 2.1 درصد اراضی کشاورزی میزان تولید استان حدود 7.5 میلیون تن بوده و سهم آن در تولیدات کشاورزی کشور بالغ بر 5.5 درصد است گفت : این ارقام نشان دهنده بهره وری بالا از منابع آب و خاک و دانش فنی بالای کشاورزان و تولیدکنندگان در استان تهران است.
منصوری خاطرنشان کرد: برخی مسائل و مشکلات در بخش کشاورزی استان تهران از جمله مخاطرات طبیعی شامل خشکسالی و سرمازدگی و ... همچنین وجود آبهای غیر متعارف، نوسانات قیمت، قاچاق محصولات، کاهش آبهای سطحی و زیر زمینی، کم بودن سهم تولید کننده از ارزش نهایی محصول و بالا بودن هزینه های تولید است که این مسائل و مشکلات در کنار اضافه برداشت از آبهای زیر زمینی و افت شدید سفره های زیرزمینی مارا بر آن داشت که از تجربیات جهانی استفاده کرده و سرعت توسعه گلخانه ها را با هدف تامین امنیت غذایی، افزایش بهره وری و ایجاد اشتغال بالا ببریم.
وی در ادامه به برخی اهداف توسعه کشت های گلخانه ای اشاره کرد و افزود: افزایش عملکرد در واحد سطح، ارتقاء وضعیت اقتصادی، افزایش بازار پسندی در راستای توسعه صادرات، افزایش ضریب تبدیل آب در محصولات، امکان استفاده از اراضی غیرقابل کشت با اجرای سیستم های هیدروپونیک، کاهش هزینه های تولید به میزان 35درصد در فضای آزاد،امکان تولید بیش ار یک دوره کشت، تنظیم برنامه کشت مطابق با نیاز بازار و افزایش مدت برداشت و بازده اقتصادی بویژه اشتغال پایدار از جمله اهداف مدنظر در توسعه گلخانه ها است.
منصوری به مقایسه میزان مصرف آب و تولید در فضای باز و گلخانه اشاره کرد و افزود: به عنوان مثال در فضای باز بطور میانگین 19 تن خیار در هکتار برداشت است که این میزان به طور متوسط در فضای بسته و گلخانه 250 تن در هکتار است یعنی چیزی بیش از10 برابر فضای آزاد تولید انجام می شود و همچنین در خصوص کارایی مصرف به عنوان مثال برای این محصول بیان کرد که میزان مصرف آب به ازای هرکیلوگم تولید خیار در فضای گلخانه 40 لیتر است و این در حالی است که در فضای باز حدود 420 لیتر برای هر کیلوگرم تولید محصول آب مصرف می شود.
همایش ملی محصولات گلخانه ای، تولید و اشتغال پایدار توسط سازمان جهاد کشاورزی استان تهران با همکاری سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی همزمان با نمایشگاه بین المللی باغبانی، گلخانه، گیاهان دارویی، نهاده ها و صنایع وابسته امروز (چهارشنبه) برگزار شد.
خبرنگار: سید جواد آل داود**انتشار: محمد آجورلو
تهرام/7243//1348

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۵۶۱۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اشتغالزایی حاصل اجرای طرح ۱۱۰۴ هکتاری شهید باغبانی در گتوند

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، جهانشیر سراج الدین میرقاید در بازدید از طرح ۱۱۰۴ هکتاری شهید باغبانی شهرستان گتوند، گفت: این طرح که مشتمل بر ۱۱ طرح از جمله؛ گلخانه تولید نشا و محصولات زراعی، زنبورداری، کشت گیاهان دارویی، کشت علوفه، زراعت چوب و ... نمونه‌ای از اراضی ملی واگذار شده محسوب می‌شود که برای ۱۰۰ نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی داشته است.

وی افزود: یکی از مهمترین ماموریت‌ها و وظایف محوله واگذاری اراضی ملی و دولتی در چهارچوب قوانین و مقررات برای اجرای طرح‌های کشاورزی و غیر کشاورزی با هدف ایجاد اشتغال و جذب سرمایه و رونق اقتصادی است.

سراج الدین ادامه داد: واگذاری اراضی می‌تواند موجب افزایش تولید انواع محصولات زراعی، باغی و گلخانه‌ای و ایجاد اشتغال شود.

دیگر خبرها

  • روابط اقتصادی و تجاری استان بوشهر با ازبکستان توسعه یابد
  • ورامین پیشرو در تولید محصولات گلخانه‌ای
  • دستور استاندار البرز برای مقابله جدی با زمین‌خواری
  • اشتغالزایی حاصل اجرای طرح ۱۱۰۴ هکتاری در گتوند
  • اشتغالزایی حاصل اجرای طرح ۱۱۰۴ هکتاری شهید باغبانی در گتوند
  • تولید سالانه ۱۶ هزار تن گیاهان دارویی در لرستان
  • تولید سالانه ۱۶هزار تن گیاهان دارویی در لرستان
  • متقاضیان احداث باغ در اراضی شیب‌دار گلستان از نهال رایگان بهره‌مند می‌شوند
  • متقاضیان احداث باغ در اراضی شیبدار گلستان از نهال رایگان بهره‌مند می‌شوند
  • افزایش ۱۰ برابری تولید و اشتغال با توسعه کشت گلخانه‌ای