Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-25@10:21:31 GMT

کدام بازنشسته‌ها حق برگشت دارند؟

تاریخ انتشار: ۳ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۷۷۷۱۵۱

با وجود لازم الاجرا بودن قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان، کم نیستند افرادی که از این قانون مستثنی نشده ولی در سازمان‌ها و دستگاه‌های که به نحوی از بودجه دولتی استفاده می کنند فعالند. ناطقان: در سال‌های اخیر و به ویژه در دولت دهم با اجرایی شدن قانون بازنشستگی پیش از موعد تعدادی زیادی از کارکنان سازمان‌ها با استفاده از این شرایط بازنشسته شده و پیش از زمان قانونی به دوران فعالیت خود پایان دادند و با وجود بار مالی و سایر مسایلی که این طرح به همراه داشت ، همواره در سازمان‌ها و دستگاه‌ها مشاهده می‌شود که افراد بازنشسته بار دیگر به سازمان‌های مختلف برگشته و فعالیت‌های جدیدی را از سر گرفته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در سال گذشته بود که لایحه‌ای تحت عنوان ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان به تصویب و از سوی رییس جمهور به دستگاه ابلاغ شد که فعالیت بازنشسته‌ها را تحت شرایطی عنوان و نحوه ممنوعیت فعالیت آنها را تعیین کرد.

براساس این قانون از زمان ابلاغ،  به کارگیری افرادی که در اجرای قوانین و مقررات مربوطه بازنشسته یا بازخرید شده یا می‌شوند، در دستگاه‌های اجرایی که در قانون مدیریت خدمات کشوری مورد توجه قرار گرفته و همچنین کلیه دستگاه‌هایی که به نحوی از انحاء بودجه عمومی کل کشور استفاده می‌کنند ممنوع شد.

اما براساس تبصره (1) این ماده مقاماتی که در ماده (71 )قانون مدیریت خدمات کشوری مورد اشاره قرار گرفته‌اند(شامل روسای سه قوه، معاون اول رئیس جمهور، نواب مجلس و اعضای شورای نگهبان، وزرا، نمایندگان و معاونین رئیس جمهور، استانداران و سفرا و معاونین وزرا)همچنین همترازان آنها و ایثارگران، فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد و بالاتر، نیروهای مسلح، وزارت ارتباطات و دارندگان اجازات خاص مقام معظم رهبری از شمول این قانون مستثنی شدند.

اما این تبصره با توجه به ابهاماتی که داشت در سال جاری بار دیگر در مجلس مطرح و استفساریه تصویب شد. براساس توضیحاتی که انصاری-رئیس  سازمان اداری و استخدامی کشور و معاون رئیس جمهور- در این رابطه با چرایی طرح موضوع در مجلس و افرادی که از قانون مستثنی شده اند ارائه کرد، در این ماده قانونی دو ابهام وجود داشت که در مجلس مورد بررسی قرار گرفت.
به گفته رئیس سازمان اداری و استخدامی ابهام اول این بود که آیا کسانی که قبلا جزو مقامات بودند و اکنون بازنشسته شده‌اند، می‌توانند مجددا بر سرکار برگردند یا لزوما برای تصدی شغل مقامات و همترازان آنها می‌توانند به کار بازگردند. چون این برداشت وجود داشت که هم می‌توان برای تصدی مقامات سیاسی از بازنشستگان استفاده کرد و هم مقامات سیاسی که بازنشسته شده‌اند، می‌توانند دوباره مشغول به کار شوند حتی اگر شغل جدید آنها جزو مشاغل تحت عنوان مقامات و همترازان آنها نباشد.

انصاری گفت:مجلس  در استفساریه خود دراین رابطه اعلام کرد که تنها می‌توان از بازنشستگان برای تصدی مشاغل مقامات و همترازان آنها استفاده کرد و اگر کسانی در سابق جزو مقامات بودند، نمی‌توانند برای تصدی مشاغل عادی به کار برگردند.

 آنطور که معاون رئیس جمهور عنوان کرد ابهام دیگر این بود که آیا بازنشستگان نیروهای مسلح و وزارت اطلاعات را می‌توان برای تصدی مشاغل در تمامی دستگاه‌ها به کار دعوت کرد و یا صرفا در دستگاه‌های متبوع خود می‌توانند شاغل شوند، که مجلس با این بند از استفساریه که اشتغال این بازنشستگان را محدود به دستگاه‌های خود می‌کرد با این استدلال که این قانون‌گذاری جدید است موافقت نکرد و این بند را اساسا استفساریه تلقی نکرد.

با این حال انصاری توضیح داد که در سابق هم بازنشستگانی که در دولت مشغول به کار می‌شدند، بیشتر برای تصدی مشاغل مقامات و همترازان آنها همچون استانداری، معاونت استانداری یا معاونت وزارت بوده و به ندرت پیش آمده که یکی از مقامات سیاسی بعد از بازنشستگی در مشاغل عادی مشغول به کار شود، با این حال با توجه به استفساریه مجلس شورای اسلامی مشخص شد که مقامات سیاسی بازنشسته، قطعا نمی‌توانند برای مسئولیت‌های عادی برگشت به کار داشته باشند.

سازمان اداری و استخدامی اخیرا با ارسال نامه ای به دستگاه ها و سازمان های مربوطه اجرای قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشسته ها را مورد تاکید قرار داده است.

منبع: ایسنا برچسب ها: بازنشسته ها ، حق برگشت ، ممنوعیت بکارگیری

منبع: ناطقان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۷۷۱۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ۱۷۰ هزار میلیاردی مالیات با دستکاری دولت و مجلس

در حالی که با اصلاح بخش دوم بودجه درامدهای مالیاتی ۷۰ همت کاهش یافته به نظر میرسد در صورت تصویب طرح مجلس ۱۰۰ همت از درامدهای مالیاتی نیز با کاهش رو به رو شود. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، بررسی بخش دوم لایحه بودجه نشان میدهد دولت حدود 70 هزار میلیارد تومان از درامدهای مندرج در قانون بودجه را تعدیل کرده است.

این عقب نشینی 70 هزار میلیارد تومانی تحت تاثیر انتقادها از دولت در خصوص افزایش 50 درصدی مالیاتها در 1403 صورت گرفته است.

این درحالی است که مجلس شورای اسلامی نیز به تازگی یک فوریت طرح اصلاح بند س تبصره 6 قانون بودجه را تصویب کرده که در صورت تصویب نهایی حدود 100 همت از درامدهای ناشی از حذف معافیتها کاهش خواهد یافت.

ساماندهی معافیتهای مالیاتی با نقطه نظر مثبت وزیر اقتصاد، رئیس سازمان برنامه وبودجه و رئیس سازمان مالیاتی در دستورکار قرار گرفته بود که نخستین بار رئیس سازمان بورس نسبت به حکم قانون بودجه، نکات انتقادی را مطرح کرد.

بر این اساس مجموعا 170 همت از درامدهای مالیاتی بودجه 1403 کاهش خواهد یافت.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پورمختار: مراکز پژوهشی، راهکارهای عملی برای مشارکت مردم در جهش تولید ارائه کنند
  • مخالفت مجلس با ارسال گزارش دارو به قوه قضائیه
  • متن گزارش کمیسیون بهداشت درباره دلایل کمبود و گرانی دارو
  • کاهش ۱۷۰ هزار میلیاردی مالیات با دستکاری دولت و مجلس
  • متن کامل گزارش کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره کمبود دارو
  • بی عدالتی در حق بازنشستگان / حقوق مدیران سازمان تامین اجتماعی چقدر است؟
  • مخالفت مجلس با ارسال گزارش گرانی و کمبود دارو به قوه قضائیه
  • افزایش مستمری بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۳ چه شد؟
  • پیش نویس اصلاح قانون مدیریت پسماندها تهیه شد
  • پیش نویس اصلاح قانون مدیریت پسماند‌ها تهیه شد