Web Analytics Made Easy - Statcounter

یکی از موضوعاتی که در هفته های اخیر منجر به ایجاد سوال نسبت به عملکرد کمیسیون اصل 90 شد، انتشار خبر انتصاب یک تاجر به عنوان مشاور خودرویی کمیسیون اصل 90 بود. خبرگزاری تسنیم و ایلنا مورخ 24 دی ماه به نقل از روابط عمومی انجمن صنفی کارفرمایان واردکننده خودرو اعلام نمودند که میثم رضایی، مدیرعامل هلدینگ مفتاح رهنورد(و واردکننده خودرو) به عنوان مشاور خودرویی کمیسیون اصل 90 منصوب شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این خبر در بین صاحب نظران و دلسوزان صنعت خودرو از یک طرف خوشحال کننده بود چرا که نشان داد کمیسیون اصل 90 با درایت به دنبال بررسی کارشناسی مسائل مرتبط با خودرو و شنیدن صدای صاحب نظران در این زمینه است و از طرف دیگر یک سوال جدی را ایجاد کرد که چرا مدیرعامل یک شرکت واردکننده خودرو که در وزارت صنعت نیز عضو شورای اندیشه ورزی وزارت صنعت معدن و تجارت می باشد، به این سمت مهم منصوب شده است.

میثم رضایی یک تاجر و بازرگان است که علاوه بر مدیرعاملی شرکت مفتاح رهنورد و ریاست انجمن صنفی واردکنندگان خودرو، درحوزه های دارو و کشتیرانی نیز فعالیت می کند. وی همچنین به علت فعالیت پررنگ در دوران ریاست جمهوری روابط حسنه ای با دکتر محمد شریعتمداری، وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت و بهرام پارسایی، مسئول اقتصادی کمیسیون اصل  90 دارد. بهرام پارسایی عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه است.

خبر انتصاب میثم رضایی هیچگاه از سوی کمیسیون اصل 90 به طور رسمی اعلام نشده است. در صورتی که انجمن متبوع وی رسما خبر انتصاب وی را منتشر نمود. بررسی بیشتر این موضوع زوایای جالب دیگری را روشن می نماید. یکی از موضوعات بی اطلاعی اعضای کمیسیون اصل 90 از چنین انتصابی است به طوری که دکتر فرهاد تجری نائب رییس اول کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی هیچ گاه چنین اسمی(میثم رضایی) را نشنیده است. وی در گفتگو یا خبرنگار پردیس خودرو اعلام کرد: من از این انتصاب هیچ اطلاعی ندارم و اصلا تاکنون چنین اسمی را نشنیده ام. اگر انتصابی صورت گرفته خود رئیس کمیسیون اصل 90 در جریان آن است چرا که انتصاب مشاور در اختیار ایشان می باشد." نکته جالب دیگر این است که دکتر داوود محمدی، رئیس کمیسیون اصل 90 نیز در گفتگو با خبرنگار پردیس خودرو رسما چنین انتصابی را رد کرد. وی در این باره گفت: هیچ تاجری مشاور کمیسیون اصل 90 نیست.

محمدی در ادامه افزود: اصلا شیوه کمیسیون به این صورت نیست که برای خود مشاور انتخاب کند. کمیسیون اصل 90 در امور خودرویی مشاوری ندارد. البته این کمیسیون در مسائل مختلف ممکن است به صورت پروژه ای از کارشناسانی استفاده نماید.

اظهارات رئیس و نایب رئیس کمیسیون اصل 90 صراحتا بحث مشاور بودن میثم رضایی را رد می کند در حالی که انجمن صنفی کارفرمایان واردکنندگان خودرو رسما این انتصاب را اعلام کرده بود. براین اساس در ماجرای این انتصاب غیررسمی چند ابهام وجود دارد:

1-      سوال اول این است در حالی که رئیس کمیسیون اصل 90 صراحتا اعلام می کند، هیچ گاه چنین مشاوری در کمیسیون اصل 90 وجود نداشته پس چرا انجمن صنفی کارفرمایان واردکنندگان خودرو یک ماه گذشته خبر انتصاب را منتشر می کند؟ آیا انتصاب وی به عنوان مشاور از اساس درست بوده ولی استعلام نهادهادی نظارتی این انتصاب را تایید نکرده و لذا به طور کل منتفی شده است؟ آیا اساسا چنین شخصی صلاحیت حضور در کمیسیون اصل 90 که یک نهاد نظارتی و محل بررسی اسناد و موضوعات طبقه بندی شده است، را حتی به عنوان یک کارشناس دارد؟ میثم رضایی به علت فعالیت بازرگانی بسیار به خارج از کشور تردد می کند(اصطلاحا کثیر التردد است).

2-      سوال دوم این است چگونه می شود از یک طرف نایب رئیس کمیسیون اصل 90 صراحتا عنوان می کند، نام میثم رضایی را نشنیده است و از طرف دیگر در جلسه اخیر کمیسیون اصل 90 که به مسائل خودرو پرداخته شد، میثم رضایی حضور داشته است.

3-      سوال سوم این است که آیا یک تاجر آن هم در رده واردکنندگان غیررسمی(گری مارکت) صلاحیت اظهارنظرو مشاوره به کمیسیونی را دارد که در تصمیمات خود را بایستی بر محور حمایت از تولید داخل بگیرد؟ آیا یک واردکننده می تواند به نفع تولید داخل مشورت دهد؟

4-      رئیس کمیسیون اصل 90 اعلام نمودند در مسائل مختلف به صورت پروژه ای از کارشناسان مختلفی استفاده می کند. حالل سوال این است که کمیسیون اصل 90 برای روشن شدن افکار عمومی بفرماید در خصوص مسائل خودرو به غیر از آقای میثم رضایی از چه افراد دیگری کمک کارشناسی گرفته است؟ آیا انجمن واردکنندگان خودرو که تنها مرجع تخصصی در زمینه واردات خودرو است و ریاست آن بر عهده آقای مرشد سلوک می باشد، در این زمینه صلاحیت اظهارنظر ندارد؟   

 

منبع: افکارنيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۱۹۵۹۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اصلاح قانون تاسیس کتابخانه در نوبت بررسی است

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، گفت: طرح اصلاح قانون تأسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی در نوبت بررسی در صحن علنی مجلس است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زنجان، حجت‌الاسلام مرتضی آقاتهرانی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به همراه محمد رضاخانی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان از کتابخانه عمومی علامه شیخ عبدالکریم زنجانی بازدید کرد.

مرتضی آقاتهرانی ضمن بازدید از بخش‌های مختلف این کتابخانه عنوان کرد: اصلاح قانون تاسیس و نحوه اداره کتابخانه‌های عمومی کشور ضرورت دارد.

وی افزود: در کمیسیون فرهنگی مجلس به مقوله کتابخانه‌های عمومی کشور و وضعیت معیشتی کتابداران توجه داشتیم و در همین راستا یک کمیته فرهنگی تشکیل شد تا اصلاح و رفع نواقص قانون تأسیس و نحوه اداره کتابخانه‌های عمومی کشور را پیگیری کند.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: پیرو پیگیری‌های مستمر دبیرکل کتابخانه‌های عمومی کشور، این طرح توسط کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تصویب شده و در نوبت بررسی در صحن علنی مجلس است.

آقاتهرانی ضمن اشاره به سهم نیم درصدی کتابخانه‌های عمومی از درآمد شهرداری‌ها، خاطرنشان کرد: در برنامه هفتم مجدانه تلاش کردیم این مقوله از حالت جواز خارج شده و به قانون تبدیل شود که شهرداری‌ها را ملزم به پرداخت سهم نیم درصدی کتابخانه‌های عمومی از محل درآمدشان می‌کند.

وی در رابطه با بودجه فرهنگی سال 1403 به ویژه بودجه کتابخانه‌های عمومی کشور، عنوان کرد: اصلاح فرهنگ ضروری است و برای تحقق این مهم باید هزینه کرد. سرانه فرهنگ در کشور ما بسیار پایین است و کمیسیون فرهنگی مجلس برای دستیابی به اهداف فرهنگی تلاش می‌کند.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: از کتابخانه تازه تاسیس علامه شیخ عبدالکریم زنجانی بازدید کردم و افتتاح چنین کتابخانه‌ای در یکی از مناطق محروم زنجان بسیار قابل تقدیر و مایه مباهات است و در بلندمدت شاهد آثار مثبت آن خواهیم بود.

آقاتهرانی گفت: متأسفانه در فضای سبز اطراف این کتابخانه شاهد حضور برخی معتادین هستیم و باید در نظر داشت یکی از دلایل دچار شدن این افراد به دام اعتیاد آن است که به چنین کتابخانه و مکان فرهنگی‌ دسترسی نداشته‌اند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: انشالله احداث این کتابخانه در منطقه اسلام‌آباد زنجان مایه خیر و برکت باشد و شاهد رشد عمیق فکری فرزندان این مرز و بوم باشیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • شعار سال ۱۴۰۳ شعاری اقتصادی با ابعاد اجتماعی است
  • قم برای رونق اقتصادی در صنعت گردشگری و زیارت می‌تواند موفق باشد
  • نشست تبیین شعار سال با حضور مشاور رئیس جمهوری در مشهد
  • خواب آلودگی راننده عامل تصادف مرگبار جاده جندق - معلمان
  • انتصاب رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی
  • یوزپلنگ آلمانی؛ خودرویی عجیب برای افراد زیر ۱۸ سال (+عکس)
  • خودرویی عجیب برای افراد زیر ۱۸ سال در آلمان
  • چاره نداشتم باید سرمربی تیم ملی می‌شدم!
  • هشدار رئیس سابق کمیسیون اروپایی درباره وقوع جنگی بزرگ
  • اصلاح قانون تاسیس کتابخانه در نوبت بررسی است