Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران - ایرنا - استاد میرجلال الدین کزازی پژوهشگر برجسته حوزه ادبیات و زبان فارسی تاکید کرد: چهارشنبه سوری روز آشتی ملی، صلح و شادی برای ایرانیان است و می تواند کارکرد ارزشی بسیاری داشته باشد.

کزازی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگی ایرنا افزود:«جشنهای ایرانی یا هر پدیده فرهنگی دیگر می تواند ما ایرانیان را بر آن دارد که مانند نیاکانمان با یکدیگر مهربان و گرم خو در پیوند باشیم و این جشنها کارکرد و ارزشی بسیار می تواند داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»
وی افزود: همه جشنهای ایرانی با هر شکل و خاستگاه، یک ویژگی فرهنگی و آیینی هستند که یکی از سودمندیهای آنها، تقویت پیوند و همبستگی ملی است.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: از دیرباز تاکنون جشنهای ایرانی همواره بصورت همگانی برگزار شده اند. مردم به این بهانه گردهم می آیند و به گونه ای در کنار یکدیگر، جشن و سروری شایسته برگزار می کنند.
کزازی، یکی از این جشنها را «چهارشنبه سوری» برشمرد و گفت: در حال حاضر در برخی از شهرهای کوچک برای برگزاری جشنها از جمله چهارشنبه سوری حالت گردهمایی وجود دارد اما در کلانشهرهایی مانند تهران، این گونه آیین ها به جشنهای خانوادگی تبدیل شده اند و سودمندی آن، پذیرایی از مهمانان است.
این پژوهشگر فرهنگ ایرانی خاطرنشان کرد: چهارشنبه سوری جشنی است که پایه های همبستگی و پیوند مهر و دوستی ایرانیان را استوار می بخشد. پس، این جشن باید همواره پاس داشته شود.
وی اضافه کرد: چهارشنبه سوری مانند هر جشن دیگر ایرانی، مایه بنیاد و نهادی فرهنگی در خود نهفته دارد که باید به کار گرفته شود و مردم تلاش کنند تا این جشن به همدلی، همسویی و همگرایی سوق داده شود.
کزازی با بیان اینکه «در روزگاری زندگی می کنیم که گسستن ها و پریشانی ها بسیار است »، تصریح کرد: امروزه ابزارهای رسانه ای، مردم را آنچنان وابسته خود کرده است که افراد دوست دارند در تنهایی به سر ببرند و این باعث می شود در آینده با مردمانی روبرو شویم که کمترین پیوند و همبستگی را با هم دارند.
این استاد زبان و ادبیات فارسی گفت: از همین رو، باید با برگزاری هر چه باشکوه تر جشن چهارشنبه سوری به عنوان روز صلح و شادی ، همبستگی میان مردم استوارتر شود.
کزازی، 60 ساله، استاد دانشگاه، نویسنده، مترجم، شاهنامه‌پژوه و پژوهشگر برجسته زبان و ادبیات فارسی و عضو هیات امنای بنیاد فردوسی است. او از چهره‌های ماندگار فرهنگ و ادب ایران در پنجمین همایش چهره‌های ماندگار در سال ۱۳۸۴ بوده و کتابهای بسیاری را در زمینه شناخت بزرگان فرهنگ و ادب فارسی نظیر شاهنامه خوانی، عطارشناسی، حافظ شناسی و خاقانی شناسی به نگارش درآورده است.
آخرین چهارشنبه سال در سنت ایرانی، چهارشنبه سوری نام دارد. این روز در سال جاری با روز 23 اسفند مصادف شده است.
چهارشنبه سوری از دیرباز تقریبا در همه نقاط ایران برگزار می شود. در این مراسم، در شب آخرین چهارشنبه سال (یعنی نزدیک غروب آفتاب روز سه شنبه)، بیرون از خانه و در فضایی مناسب آتشی می افروزند، و اهل خانه، زن و مرد و کودک از روی آتش می پرند و با گفتن «زردی من از تو، سرخی تو از من»، بیماری ها و ناراحتی ها و نگرانی های سال کهنه را به آتش می سپارند تا سال نو را با آسودگی و شادی آغاز کنند.
با این حال، بروز برخی انحرافات از جمله ترقه بازی از یکسو و تلاش عده ای برای غیر مذهبی نشان دادن آن از سوی دیگر موجب شده است مراسم چهارشنبه سوری همواره با حرف و حدیثهایی همراه باشد. در این میان، بی احتیاطی ها هر ساله موجب بروز مصدومیت و حتی جان باختن شماری از شرکت کنندگان در اینگونه مراسم می شود. بر همین اساس، این روزها «پویش نه به چهارشنبه سوری خطرناک» در شبکه های اجتماعی شکل گرفته است.
فراهنگ **9022** 1551

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۳۷۳۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت ارز دلار سکه طلا یورو در بازار امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳

آفتاب‌‌نیوز :

هر اونس طلا، امروز به ۲,۱۸۰ (دو هزار و یکصد و هشتاد) دلار رسید که نسبت به روز قبل ، کاهش ۰.۶۵ درصدی داشته است.

آخرین نرخ گرم طلا ۱۸ عیار

قیمت طلا افزایش یافت و هر گرم طلا ۱۸ عیار، امروز به ۳,۲۴۲,۴۰۰ (سه میلیون و دویست و چهل و دو هزار و چهارصد ) تومان رسید که نسبت به روز قبل ، افزایش ۰.۱۴ درصدی داشته است.

آخرین نرخ مثقال طلا ۱۸ عیار

همچنین هر مثقال طلا ۱۸ عیار با افزایش ۰.۰۳ درصدی نسبت به روز قبل ، ۱۴,۰۳۰,۰۰۰ (چهارده میلیون و سی هزار) تومان معامله شد.

آخرین نرخ دلار مبادله ای

قیمت دلار مبادله ای، امروز به ۴۳,۴۷۲ (چهل و سه هزار و چهارصد و هفتاد و دو ) تومان رسید که نسبت به روز قبل ، بدون تغییر است.

قیمت یورو مبادله ای امروز

یورو مبادله ای، امروز به ۴۷,۰۶۸ (چهل و هفت هزار و شصت و هشت ) تومان رسید که نسبت به روز قبل ، کاهش ۰.۱ درصدی داشته است.

آخرین نرخ پوند

پوند امروز با افزایش از ۷۶,۸۴۳ (هفتاد و شش هزار و هشتصد و چهل و سه ) تومان به ۷۶,۸۵۰ (هفتاد و شش هزار و هشتصد و پنجاه ) تومان رسید.

آخرین نرخ درهم امارات مبادله ای

درهم امارات مبادله ای در بازار داخلی هم ۱۱,۸۳۷ (یازده هزار و هشتصد و سی و هفت ) تومان قیمت خورد.

آخرین نرخ لیر ترکیه

لیر ترکیه، امروز به ۱,۸۸۵ (یک هزار و هشتصد و هشتاد و پنج ) تومان رسید که نسبت به روز قبل ، افزایش ۰.۲۶ درصدی داشته است.

قیمت دلار کانادا امروز

دلار کانادا امروز با کاهش ۱.۲۹ درصدی، از ۴۵,۳۲۹ (چهل و پنج هزار و سیصد و بیست و نه ) تومان به ۴۴,۷۵۰ (چهل و چهار هزار و هفتصد و پنجاه ) تومان رسید.

آخرین نرخ دلار استرالیا

دلار استرالیا در بازار داخلی هم ۳۹,۷۰۰ (سی و نه هزار و هفتصد ) تومان قیمت خورد.

قیمت دینار عراق امروز

دینار عراق در بازار داخلی هم ۴۶ (چهل و شش ) تومان قیمت خورد.

قیمت سکه امامی امروز

قیمت سکه امامی به ۳۹,۱۰۰,۰۰۰ (سی و نه میلیون و یکصد هزار) تومان رسید که نسبت به روز قبل ، افزایش ۰.۲۵ درصدی داشته است.

قیمت نیم سکه امروز

همچنین نیم سکه بدون تغییر نسبت به روز قبل ، ۲۳,۲۰۰,۰۰۰ (بیست و سه میلیون و دویست هزار) تومان معامله شد.

آخرین نرخ ربع سکه

ربع سکه در بازار داخلی هم ۱۴,۴۰۰,۰۰۰ (چهارده میلیون و چهارصد هزار) تومان قیمت خورد.

قیمت سکه گرمی امروز

هر سکه گرمی در بازار داخلی هم ۷,۰۰۰,۰۰۰ (هفت میلیون) تومان قیمت خورد.

منبع: دنیای اقتصاد

دیگر خبرها

  • وقتی نارنجک داخل گاوصندوق منفجر شود، چه اتفاقی می افتد (فیلم)
  • آغاز برداشت گندم از روز گذشته
  • قیمت ارز دلار سکه طلا یورو در بازار امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳
  • فال شمع روزانه امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳
  • حال و هوای حرم مطهر رضوی در دومین چهارشنبه زیارتی سال جدید
  • بررسی وضعیت تداوم کارکرد تأسیسات آبرسانی در استان یزد
  • اوقات شرعی چهارشنبه ۸ فروردین در یزد
  • قیمت طلا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳
  • فال ابجد امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳
  • بیانیه ارتش سوریه درباره حمله هوایی آمریکا به دیرالزور