Web Analytics Made Easy - Statcounter

به اعتقاد کارشناس غرب آسیا، اکثریت قریب به‌ اتفاق جامعه عربستان محمد بن سلمان را به‌ عنوان یک کودتاگر به‌ ظاهر جذاب و اصلاحگر غرب‌گرا می­‌دانند که به دست ترامپ ربوده شده است. ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۲ بین الملل آسیای غربی سیاست خارجی نظرات

«محمد صادق‌الحسینی»، کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، در خصوص جایگاه ولیعهد سعودی در بین افکار عمومی عربستان، با اشاره به اینکه تمام جناح­‌های اصلی جامعه عربستان مخالف جدی محمد بن سلمان هستند، بیان داشت: ولیعهد سعودی را به‌ هیچ‌ وجه نمی­‌توان به‌ عنوان خروجی طبیعی یک تحول اجتماعی در جامعه عربستان دانست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این تحلیل یک اجماع داخلی در عربستان دارد. به این معنا تمام جناح­‌های اصلی جامعه عربستان مخالف جدی محمد بن سلمان هستند.

وی با توجه به مخالفت جناح­‌های مختلف با ولیعهد سعودی گفت: جناح سنتی دینی عربستان او را خارج از روند طبیعی حکومت دینی وهابی معروف می‌داند. جناح قبیله­‌ای حاکم نیز بر اساس تمایلات و روحیه قبایلی محمد بن سلمان را کودتاگر و متمرد تمام سنت­‌های معروف حکومت قبیله‌ای می‌داند.

کارشناس مسائل غرب آسیا با تأکید بر نگاه گروه­‌های دیگر به محمد بن سلمان اشاره داشت: جناح اصلاح‌طلب روشنفکر دینی و حتی لیبرالی عربستان او را متعلق به یک روند خارجی خواهان تسلط بر سرنوشت عربستان می‌داند. جناح شیعی نیز هیچ جایگاهی را برای محمد بن سلمان به رسمیت نمی­‌شناسد و او را به‌عنوان دشمن سرسخت این جامعه نو پا می­‌داند. شیعیان یک قشر مهم عربستانی هستند که مثل سایر جناح­‌های اهل سنت دارای حق شهروندی و حقوق طبیعی هستند.

وی با اشاره به دیدگاه­‌های حاکم بر ولیعهد سعودی تأکید داشت: می­‌توان نتیجه گرفت که اکثریت قریب به‌ اتفاق جامعه عربستان محمد بن سلمان را به‌ عنوان یک کودتاگر به‌ ظاهر جذاب و اصلاحگر غرب‌گرا می­‌دانند که به دست ترامپ ربوده شده است. آمریکایی­‌ها کل سلطه ریاض را عملاً همراه خود ربوده­‌اند تا بتوانند کلیه امکانات و اقتدار این دولت نفتی و سنتی دارای نفوذ در میان جوامع سنی عرب را به نفع غرب و بالأخص آمریکا مصادره کنند. این کار در عمل به شکل منظم و با تمام قوا در حال انجام است.

صادق‌الحسینی با توجه به اینکه واشنگتن برای عملیات هالیوودی خود یک ظاهر جذاب از محمد بن سلمان برای قشری از جوانان عربستان ارائه کرده است، گفت: آمریکایی­‌ها به‌ دروغ ولیعهد سعودی را برای بعضی از قشرهای جوامع غربی به‌ عنوان یک اصلاح‌گرا و لیبرال تبلیغ می­‌کنند تا بتوانند عملیات تصاحب دلارهای نفتی عربستان را به نفع غرب اجرایی کنند. نقطه ضعف اساسی محمد بن سلمان نیز همین جا است؛ چون هیچ جناحی را داخل عربستان همراه خود ندارد.

وی با تأکید بر فقدان پایگاه اجتماعی ولیعهد سعودی اشاره داشت: او مجبور است تمام دارایی­‌های کشور را تحت اختیار واشنگتن و استعمار پیر انگلیس بگذارد تا پادشاه واقعی و آینده عربستان شود. یعنی محمد بن سلمان با صعود زوری و برخلاف تمام سنت­های پیشین بر تخت پادشاهی عربستان خواهد نشست. این موضوع با قیمت فروختن کل عربستان انجام می­‌گیرد. ولیعهد سعودی هم عربستان کنونی و هم آینده این کشور را واگذار می­‌کند. به‌ صورت خلاصه باید گفت که قطعاً پایگاه اصلی محمد بن سلمان در واشنگتن و لندن است نه ریاض.

انتهای پیام/

R1396/P36447/S8,90,95/CT3 واژه های کاربردی مرتبط بن سلمان اخبار "عربستان سعودی"

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۶۳۲۸۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عربستان: جهان کشتار ۳۳ هزار انسان را در غزه نادیده گرفته است

 وزیر خارجه عربستان سعودی در نشست مطبوعاتی با همتای پاکستانی خود گفت که جهان کشتار ۳۳ هزار انسان را در نوار غزه نادیده گرفته است.

به گزارش تسنیم، فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی امروز سه‌شنبه در نشست مطبوعاتی با همتای پاکستانی خود گفت که تلاش‌های انجام شده برای آتش بس در نوار غزه کافی نیست، باید به ورود کمک‌های بشردوستانه سرعت ببخشیم.

وزیر خارجه عربستان سعودی افزود: جهان در حالی با کشته شدن هفت نفر از نیروهای امدادرسان در غزه دست به تحرک زده که کشتار بیش از 33 هزار انسان را تاکنون نادیده گرفته است.

فیصل بن فرحان در ادامه گفت: ما خواهان آتش‌بس فوری در غزه هستیم، ما مخالف نزاع بیشتر در منطقه هستیم.

وزیر خارجه عربستان سعودی اظهار داشت: مرگ ساکنان غزه به سبب گرسنگی تاکید می‌کند که نظام بین‌المللی کاملا در خصوص تعامل با اوضاع نوار غزه شکست خورده است.

وزیر خارجه پاکستان نیز در این کنفرانس مطبوعاتی به نوبه خود گفت: باید برای تضمین آتش‌بس غیرمشروط در غزه دست به تحرک بزنیم.

جنگ رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه وارد صد و نود و سومین روز خود شده است و ارتش رژیم صهیونیستی جنایات خود علیه مردم این منطقه را همچنان ادامه می‌دهد.

وزارت بهداشت غزه امروز اعلام کرد که تعداد شهدای غزه از هفتم اکتبر گذشته تاکنون به 33 هزار و 843 نفر و تعداد مجروحان هم به 76 هزار و 575 نفر رسیده است.

این وزارتخانه اعلام کرد که رژیم صهیونیستی طی 24 ساعت گذشته، 5 مورد کشتار در نوار غزه مرتکب شد که در نتیجه آن 46 نفر شهید و 110 نفر دیگر هم مجروح شدند.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: عربستان 55 پاکستانی را اخراج کرد نخست وزیر پاکستان به عربستان می‌رود

دیگر خبرها

  • اکثر اسرائیلی‌ها مخالف اقدام تجاوزکارانه علیه ایران هستند
  • تغییر محسوس سیاست خارجی عربستان
  • عربستان: جهان کشتار ۳۳ هزار انسان را در غزه نادیده گرفته است
  • فرش قرمز پاکستان برای وعده سرمایه‌گذاری عربستان
  • نگاه دولت‌های عربی به درگیری ایران و اسراییل
  • تحولات منطقه؛ محور رایزنی تلفنی ولیعهد سعودی و نخست‌وزیر عراق
  • تاکید السودانی و بن سلمان بر لزوم توقف تجاوزات به غزه
  • پروژه پر سروصدای «نئوم» عربستان سعودی آب رفت!
  • شوک به سعودی‌ها؛‌ ستاره النصر به دنبال ترک عربستان
  • پروژه «خط» عربستان سعودی در حال سقوط