Web Analytics Made Easy - Statcounter

اولین مدرسه دخترانه که امروزه با عنوان موزه آموزش و پرورش شناخته می‌شود یکی از بناهای تاریخی استان کرمانشاه به شمار می‌رود که با ارایه عکس‌ها و اشیای قدیمی ، اسناد، جام‌ها و مدال‌های دانش‌آموزان به یکی از جالب‌ترین موزه تاریخ کرمانشاه تبدیل شده است.

گروه فرهنگی خبرگزاری آنا- ناهید منصوری؛ موزه آموزش و پرورش استان کرمانشاه که از سوی سیدحسین کزازی تاسیس‌شده، از بناهای قدیمی استان به شمار می‌رود که کتاب‌های فارسی، وسایل قدیمی، مدارک و اسناد پیش از انقلاب اسلامی، مجموعه‌ای از عکس‌هایی از دانش‌آموزان از 100 تا 150سال پیش را شامل می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سردر مدرسه با آنچه که در قالب عکس‌ها به نمایش در آمده دستخوش تغییر و دگرگونی‌هایی شده که همین امر نیز نشانه دیگر از قدمت بنا است. با گذر از راهرویی دراز که به واسطه چندین پله به حیاط مدرسه ختم می‌شود به دو ساختمان قدیمی می‌رسیم که یکی از آنها مکان آموزشی دانش‌آموزان و دیگری ساختمان برپایی جشن‌ها و سالن اجرای نمایش بوده است. در این موزه مدرسه، علی‌رغم معرفی شخصیت‌های برجسته کرمانشاه، تصویر کزازی که سال‌ها پیش مدرسه دخترانه استان کرمانشاه را تاسیس کرده و در سال 1302 ترور شده، دیده می‌شود.

در میان اشیای تاریخی و قدیمی که قدمت متفاوت از هم دارندُ سنگی که مربوط به دوره تخت جمشید است، به چشم می‌خورد. مس‍‍ولان این موزه می‌گویند که چندی پیش چندین متقاضی برای خرید این سنگ قدیمی به مبلغ 100 میلیون تومان به مسوول موزه مراجعه کرده‌اند. آنها به واسطه دستگاهی که به همراه داشتند آنچه که بر روی سنگ حکاکی شده را می‌خواندند. این سنگ قدیمی اکنون بدون حفاظ شیشه‌ای در این موزه قابل بازدید است، اگرچه شرایط نگهداری کنونی آن امکان فرسایش یا خراب‌شدنش را تندتر می‌کند.

با گشتی کوتاه به دیگر بخش‌های موزه می‌توان تلفنی را که مالکش هویدا بوده را دید و در بخش دیگر سالن رادیوهای قدیمی، جام‌ها و مدال‌هایی را تماشا کرد که از دانش‌آموزان این مدرسه به یادگار مانده است.

عکس‌های قدیمی یکی دیگر از جذاب‌ترین و جالب‌ترین بخش‌های این موزه هستند که در میان آنها قاب‌هایی از درخواست اداره فرهنگ کرمانشاه در سال 1322، توصیه نامه برای مساعدت و همراهی با میرزا حسن خطاط و پاسخ سلطانی رییس معارف کرمانشاه در سال 1306 و تعرفه خدمت فخرالدین فرزانه و میزان حقوق وی در سالهای 1299 تا 1305 به چشم می‌خورد.

صندوقچه‌ای قدیمی، تصاویری از مسابقات نمایش و عکس‌های دسته جمعی از مدرسه علمیه اسلامیه کرمانشاه که با مدیریت شیخ محمد سعید و شیخ محمد تقی در سال‌های 1280 تا 1298 شمسی اداره می‌شده وجود دارد.

این مدرسه قدیمی در طبقه دوم سالنی مخصوص کنفرانس و جلسات دارد که هنوز هم شکل گذشته خود را حفظ کرده است. بخش جنبی سالن به ایوانی بزرگ مشرف است که دو مسجد شیعه و سنی از آن قابل رویت است.

پس از بازدید از اشیا و وسایل به نمایش در آمده با موز، برای تماشای ساختمان اجرای نمایش از عرض حیاط مدرسه باید گذر کرد. اگرچه این سالن در حال حاضر کاربری خود را از دست داده و فعلا قابل بهره‌برداری نیست اما با نگاهی اجمالی می‌توان شکل اصلی سالن و صحنه‌ای که برای اجرا تعبیه شده بوده را مشاهده کرد. این سالن که احتمال می‌رود پیش از این مورد بازسازی قرار گرفته و در نیمه کار رها شده، امروزه یادآور اهمیت فرهنگ و هنر در آموزش و تربیت نیروهای خلاق و مستعد است.

اگر بخواهیم اشاره‌ای به موسس و بنیان‌گذار این مدرسه کنیم باید به این نکته بپردازیم که سید‌حسین کزازی فرزند سید‌حسن (‌از روحانیون بنام) در سال 1253 هجری شمسی در کرمانشاه به دنیا آمده است. سید‌حسین تحصیلات مقدماتی را در زادگاهش به پایان برد و سپس برای فراگیری علوم به سوی اروپا رهسپار شد.

او در آلمان اقامت داشت و به خوبی این زبان را آموخت و بر آن تسلط کامل یافت. وی در سال‌های همزمان با جنگ جهانی اول در آلمان زندگی می‌کرد و با اتمام جنگ در آذرماه 1292 به ایران بازگشت. پس از ورود به میهن بخاطر دانش و لیاقتی که داشت‌، رئیس فرهنگ و معارف کرمانشاه شد وی فردی روشنفکر و فرهنگ‌دوست بود که در مدت کوتاهی که این سمت را برعهده داشت خدمات شایان توجهی به زادگاهش کرد. او در سال 1300 دبیرستانی با عنوان دبیرستان کزازی را بنیان نهاد. تاسیس این مدرسه تاثیر بسزایی در پیشرفت دانش استان داشت به گونه‌ای که نام خانواده کزازی به عنوان بنیانگذار دانش و آموزش نوین در کرمانشاه نامی شناخته شده است. دبیرستان کزازی سالن بزرگی به نام سالن اجتماعات داشت که نمایش‌های بسیاری به همت سید‌حسین کزازی و میرزا تقی‌خان رهبر در آن به اجرا در‌آمد. دبیرستان مذکور اکنون در کنار مسجد جامع کرمانشاه به عنوان سند از تلاش‌های کزازی در عرصه دانش و فرهنگ این استان پابرجاست.

کزازی در عرصه سیاست نیز از چهره‌های توانمند و تاثیرگذاری استان به شمار می‌‌رود که دو دوره در مجلس شورای ملی به عنوان نماینده کرمانشاه فعالیت کرد. یکی دیگر از اقدامات وی تاسیس نخستین مدرسه دخترانه بود که از نظر بسیاری از مخالفان وی فعالیتی نامتعارف به شمار می‌رفت. بنا شدن همین مدرسه، مقدمات قتل را فراهم آورد و در خردادماه سال 1302 فردی به نام قهرمان ایوانی که دست‌نشانده مخالفان سیدحسین کزازی بود وی را با ضرب گلوله به شهادت رساند.

میر‌جلال‌الدین کزازی از نوادگان سید‌حسین در این‌باره می‌گوید: یکی از نام‌آوران دودمان ما سید‌حسین کزازی است که به گناه افتتاح مدرسه دخترانه شبانه و ناگهانی در پس کوچه‌ای با طپانچه کشتند. نام او امروزه به عنوان شهید و فردی فرهنگ‌دوست به ثبت رسیده‌، مردی که مرگش نه تنها کرمانشاهیان بلکه بسیاری از دوستان وی و ایرانیان در آلمان را نیز بسیار متاثر ساخت.

بومیان این استان با گذشت سالها هنوز از خصوصیات برجسته‌ کزازی و تاثیری که بر دانش و فرهنگ استان گذاشته سخن می‌گویند و وی را از جمله بومیان دلسوز استان می‌دانند.

وی در سال 1301 دبیرستان دخترانه را به سبک کشور فرانسه بنا می‌کند. در این مدرسه دو مقطع آموزشی دبیرستان و راهنمایی ویژه دختران و پسران تدریس می‌شده به‌طوری‌که 12 کلاس برای دانش‌آموزان مقطع راهنمایی و 8 کلاس برای مقطع دبیرستان داشته است.

فعالیت این مدرسه تاریخی از سال 1377 تا 1388 متوقف می‌شود و با بازسازی در سال 1388 مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مدرسه سالن سه‌جانبه، نمایش، سخنرانی و سالن برپایی امتحانات داشته که همزمان با مدرسه در پیرامون این مدرسه از 100سال گذشته ساخته می‌شود.

با نظر سازمان گردشگری ساختمان سه‌جانبه مدرسه مورد مرمت قرار نگرفت چراکه این سازمان اعلام کرده که بازسازی آن را خود به انجام خواهد رساند و این در حالی است که با گذشت 12 سالی که ساختمان مدرسه مرمت شده، ساختمان اجرای نمایش و برپایی سخنرانی‌ها همانطور باقی‌مانده است.

.

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۰۱۰۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر آموزش و پرورش خبر داد؛ ساخت ۷ هزار مدرسه در ۳ سال

رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش در آیین افتتاحیه مدرسه خیّرساز شاه‌حسینی فشافویه، مدرسه را مزرعه آینده برشمرد و اظهارکرد: مدرسه هر کشوری، مزرعه آینده است و نشاط امروز، نوید یک آینده پرنشاط است. مدرسه‌ها آیینه آینده هستند و اگر این بچه‌ها بانشاط، سالم، قوی، مؤمن، بااخلاق و کارآفرین بار بیایند، جامعه آینده ما سالم، قوی، ماهر، مؤمن، بااخلاق و بانشاط خواهد بود.

وزیر آموزش و پرورش به فعالیت‌های دولت سیزدهم اشاره و اذعان کرد: کار مدرسه‌سازی، یک سنت حسنه متفاوت نسبت به کارهای دیگر است. افتخار دولت سیزدهم این است که امر مدرسه‌سازی را به عنوان یک اولویت مورد توجه قرار داد. نزدیک به ۳ سال است که از دولت سیزدهم گذشته و طی این مدت حدود ۷۰۰۰ مدرسه در کشور ساخته شده و این سندی است که نشان می‌دهد دولت مردمی سیزدهم فقط به زمان حال توجه نکرده بلکه به آینده و ساختن آینده کشور نیز توجه کرده‌اند.

صحرایی با بیان اینکه وجه متمایز این اقدام بزرگ در این بین، حضور مردم در قالب مجامع خیری است، افزود: مردم عزیز، خشت‌خشت این بناها را پایه‌گذاری کردند و از ما جلو افتادند. بیش از ۵۰ درصد هزینه‌های بسیاری از مدارس سراسر کشور را خیرین پرداخت کردند و آن‌ها نشان دادند چقدر به آینده کشور اعتماد دارند. خیّر از مال و دست‌رنج خویش هدیه می‌کند و این کار، کار بسیار نیکویی در وصف خیرین است.

وی ادامه داد: در یکی از فرازهای قرآنی آمده که «لَا خَوۡفٌ عَلَیۡهِمۡ وَلَا هُمۡ یَحۡزَنُونَ» به معنی اینکه «آن‌ها خوفی ندارند و نگرانی در وجودشان نیست.» گاهی خبر داریم که خود را به مضیقه می‌اندازند تا آینده فرزندان کشور را بسازند. دست‌های این خیرین عزیز بوسیدنی است و افتخار ما این است که همکار آن‌ها در این اقدام بزرگ هستیم.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: خیّری که این مدرسه را ساخته، یک خیّر نام‌آشنا و دارای خانواده اصیل به معنای خانواده اعلای یک ایرانی، متدین و وطن‌دوست است. خانواده استاد شاه‌حسینی که تا امروز ۳۹ مدرسه توسط ایشان ساخته شده در حالی که آن‌ها پرهیز می‌کنند از اینکه دیده شوند.

منبع: خبرگزاری برنا

دیگر خبرها

  • آتش سوزی یک مدرسه دخترانه در اهواز + جزییات
  • آتش سوزی در یک مدرسه دخترانه
  • ساخت و افتتاح ۲۷ مدرسه طی ۶ ماه در منطقه تبادکان مشهد
  • بهره برداری از سالن ورزشی هنرستان دخترانه نور
  • مدرسه‌سازی یکی از صدقه‌های جاریه است
  • طرح دخترانه «سدنا» در مدرسه علمیه خواهران حضرت زینب(س) میناب برگزار می‌شود
  • درباره اولین شهید ترور جمهوری اسلامی ایران
  • وزیر آموزش و پرورش خبر داد؛ ساخت ۷ هزار مدرسه در ۳ سال
  • هدیه ۲۰۰ میلیون ریالی معلم قزوینی برای بازسازی سالن اجتماعات مدرسه
  • ساخت ۱۸۰۰ کلاس درس در آذربایجان غربی