Web Analytics Made Easy - Statcounter

تنوع بی نظیر غذاهای محلی و سنتی کرمانشاه مسافران را مقابل یک دنیای رنگین قرار می دهد و برندهای آن از انواع کباب گرفته تا آش‌های لذیذ باب میل خوش خوراک‌ها و مناسب هر ذائقه ای است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از  مرصاد  محال است مسافر باشی، کرمانشاه آمده باشی، اما بتوانی از غذاهای معروف و لذیذ آن که نام و آوازه و محبوبیت خاصی در سراسر ایران دارد به راحتی بگذری.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

غذاهایی که رنگ و لعاب دلفریب و طعم و مزه دلچسبشان آدم را در این عصر فست فودهای بی خاصیت با دنیای رنگین و خوشمزه آشپزی سنتی آشتی می دهد.

غذاهای خوشرنگ و لعاب و صد البته خوشمزه کرمانشاه که تنوع بی نظیر آن زبانزد میهمانان استان بوده و است و معمولا مسافران در رستوران ها بعد از تناول و نوش جان کردن غذاهای محلی به دنبال دستور پخت آنها هستند تا بتوانند در شهر و دیار خودشان هم گه گاهی از این غذاهای بی نظیر تهیه کنند.

از برندهای معروف و دوست داشتنی غذاهای محلی استان کرمانشاه می توان به دنده کباب و خورشت خلال اشاره کرد که محبوبیت فراوانی را بین مسافران دارند، همچنین کوفته‌ ریزه، سیب‌پلو، آش سورانه، آش عباسعلی، ترخینه، دست پیچ، چلو گوشت، خورشت کنگر، کوکوی پاغازه از معروفترین و رایج ترین غذاهای سنتی استان کرمانشاه که همواره مورد استقبال مسافران و گردشگران قرار می گیرد که در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنیم.

خوش خوراک ها «دنده کباب» را از دست نمی دهند

«دنده کباب» اصیل کرمانشاهی که برخی ها آنرا با شیشلیک اشتباه می گیرند! از کباب های خوش خوراک و پرطرفدار است که معمولا مسافران ترجیح می دهند که در رستوران های اطراف مجموعه زیبا و تاریخی طاقبستان آنرا صرف کنند. هرچند همواره به ویژه در ایام تعطیلات نوروز و تابستان این غذای لذیذ پای ثابت منوهای اغلب رستوران های سطح شهر می شود.

 

این کباب مطبوع که با دنده گوسفند تهیه می شود به دلیل داشتن حجم بالای گوشت منبع مناسبی برای پروتئین حیوانی و آهن جانوری به شمار می رود و طرز تهیه آن به این صورت است که دنده ها را با سه تا چهار سیخ کبابی به سیخ کشیده و بعد از افزودن چاشنی ها و سس مخصوص آنرا کباب می کنند.

«خورشت خلال» از بی نظیرترین خورشت های ایرانی

خورشت خلال بادام یکی از پرطرفدارترین غذاهای محلی استان کرمانشاه است که با «دنده کباب» رقابت می کند و معمولا باب میل اکثر مسافران و گردشگران داخلی و خارجی است که به کرمانشاه سفر می کنند و با هر ذائقه ای سازگار و دلچسب است.

یکی از غذاهای سنتی کرمانشاه است که با گوشت گوساله، خلال بادام، زرشک سیاه، زعفران، روغن، پیاز، نمک و لیموی عمانی پخته و با پلو سرو می‌شود که در تمام ایران هم این خورشت را با نام کرمانشاه می‌شناسند و از نظر ارزش غذایی هم منبع مفیدی برای تامین آهن و پروتئین است.

 

کوکوی پاغازه، محبوب ترین غذای گیاهی بهاری

با آغاز فصل بهار بازار فروش گیاهان محلی هم رونق می گیرد، گیاهانی با خواص دارویی فراوان که برخی از آنها به صورت خام و برخی دیگر به روش پخته در تهیه و طبخ انواع غذاهای خوشمزه مصرف می شوند.

یکی از این گیاهان «پاغازه» است که مردم استان به روش های مختلف آنزا سرو می کنند، گیاهی با خواص دارویی فراوان که پای ثابت غذای سنتی «کوکوی پاغازه» است. غذایی شبیه به کوکو سبزی که برای مشکلات گوارشی و التهابات روده بسیار مفید و ارزشمند است.

البته این غذا کمتر در رستوران ها یافت می شود و معمولا در نمایشگاه هایی که در ایام نوروز برای مسافران جهت آشنایی با فرهنگ این خطه برپا می کنند، توسط بانوان هنرمند این دیار پخته شده و به گردشگران عرضه می شود.

 

«کلانه»، قدیمی ترین فست فود جهان

یکی دیگر از محبوبترین خوراکی های بهارانه در کرمانشاه «کلانه» یا «پیچک» نام دارد که از آن به عنوان پیتزای کردی یا قدیمی ترین فست فود جهان هم یاد می کنند که از گیاهی به نام پیچک با خواص بی نظیر دارویی سرشار از فیبر و مواد معدنی و مغذی تهیه می شود.

روش پخت این نان بسیار راحت و ساده است به این صورت که ابتدا سبزی مخصوص آن به نام پیچک را پس از شستشو و ریز کردن در خمیر نان گذاشته و بر روی ساج پخت می کنند، سپس به روغن محلی کرمانشاهی آغشته کرده و میل می کنند.

 

آش عباسعلی را حتما امتحان کنید

یکی دیگر از برندهای غذایی کرمانشاه البته از نوع آش ها، آش عباسعلی است، آشی که از محبوبترین غذاهای سنتی و اصیل کرمانشاه و مقوی ترین، لذیذترین و البته گران ترین آش استان بوده و همواره به ویژه در ماه رمضان مشتری های خاص خودش را دارد.

البته این آش در تمام ما های سال پخته و در نمایشگاه های نوروزی هم به مسافران عرضه می شود، آشی مرکب از حبوبات، غلات و گوشت است و لعاب جا افتاده آن مانند پنیر پیتزا کش آمده است و با با ﭘﯿﺎﺯ ﺩﺍﻍ، ﺳﯿﺮ ﺩﺍﻍ ﻭ ﻧﻌﻨﺎﻉ داغ سرو می شود.

سوپ «ترخینه»، یک آنتی بیوتیک طبیعی

سوپ «ترخینه» با طعم لذیذ و عطر خوشایندش یک پیشنهاد عالی برای میل کردن یک پیش غذای خوشمزه است، سوپی که سرشار از آنتی بیوتیک های طبیعی است و معمولا برای بهبود سرماخوردگی هم از آن استفاده می کنند.

ترخینه که یکی از سوپ های محلی و معروف کرمانشاه محسوب می شود و در تهیه آن از گندم و دوغ استفاده می شود به صورت گلوله های خشک شده و آماده عرضه می شود که حتی مسافران می توانند آنها را با خود به همراه ببرند.

 

«سورانه»، بورانی پرخاصیت

آش سورانه یکی ازغذای محلی و بومی استان کرمانشاه و از انواع بورانی ها بوده که در فصل بهار به وفور طبخ و مصرف می‌شود، این غذا که از گیاهی شبیه به تره و سیر که انتهای ساقه آن به رنگ ارغوانی است، تهیه می‌شود و در گویش محلی مردم کرمانشاه، سوران یا سورون نامیده و تلفظ می شود.

آشپزان چیره دست این دیار با استفاده از گیاه سورانه، گوشت چرخ‌کرده، پیاز، روغن زیتون، رب انار، شکر، نمک و فلفل سیاه، به طبخ و تهیه‌ این غذای محلی می‌پردازند، غذایی که از خاصیت دارویی بسیاری برخوردار بوده و کارشناسان و پزشکان تغذیه، مصرف آن را توصیه می‌کنند، مضاف بر اینکه این آش لقب یکی از خوشمزه‌ترین آش‌های سنتی را به خود اختصاص داده است.

 

«سیب پلو» کرمانشاه یک نهار متفاوت و لذیذ

از پلوهای خوشمزه و اختصاصی کرمانشاه می توان به «ونوشک پلو» و «سیب پلو»   اشاره کرد که در تهیه سیب پلو کرمانشاهی از برنج، سیب زمینی، شوید خشک و تازه، کشمش، پیازداغ، خرما و گوشت مرغ یا ماهیچه استفاده می شود.

در تهیه «ونوشک پلو» هم برنج، گوشت چرخ کرده، ونوشک تازه، پیاز سرخ شده، رب گوجه فرنگی و زعفران استفاده می شود که یکی از غذاهای خوشمزه و متفاوت کرمانشاهیان است و مسافران برای تنوع هم که شده می توانند آنرا میل کنند.

 

 اینها تنها گوشه ای از دنیای خوش طعم و لذیذ آشپزی سنتی کرمانشاه است که خوشبختانه در گذر زمان غبار فراموشی نگرفته اند و همواره مورد استقبال مسافران و میهمانان استان بوده اند.

 

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۴۰۹۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵ راهکار طلایی برای لاغری و کاهش مصرف تنقلات ناسالم

تنقلات ناسالم بخش عمده‌ای از غذای مصرفی روزانه افراد را تشکیل می‌دهد اما راهکارهای ساده‌ای برای کاهش مصرف این تنقلات و جلوگیری از افزایش وزن وجود دارد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، «هله هوله» اصطلاحی است که معمولاً برای توصیف غذاها و نوشیدنی‌های فرآوری شده مانند فست فود، نوشابه، آب نبات، کلوچه‌ها و غذاهای شور استفاده می‌شود. این غذاها بخش بزرگی از رژیم غذایی اکثر افراد را تشکیل می‌دهند.

درحالی که لذت بردن از تنقلات موردعلاقه گاه‌به‌گاه اشکالی ندارد؛ غذاهای ناسالم نباید بخشی منظم از رژیم غذایی شما باشند، زیرا مصرف زیاد آن می‌تواند به سلامت جسمی و روانی شما آسیب برساند. رژیم های غذایی سرشار از غذاهای ناسالم با مشکلاتی مانند چاقی، کبد چرب، قند خون بالا، افسردگی، بیماری قلبی و برخی سرطان‌ها مرتبط است.

اگر رژیم غذایی شما در حال حاضر سرشار از غذاهای ناسالم است و سعی می‌کنید عادت غذایی ناسالم خود را برای همیشه کنار بگذارید، چندین روش موثر وجود دارد که می‌توانید امتحان کنید. در ادامه 10 راهکار برای کاهش مصرف تنقلات ناسالم و جایگزینی آن با مواد غذایی مفید آمده است:

غذاهای خود را در خانه بپزید. تلاش برای پختن وعده‌های غذایی بیشتر در خانه یکی از بهترین راه‌ها برای کاهش مصرف غذاهای ناسالم است. اغلب اوقات، مردم زمانی که در سفر هستند و هیچ گزینه غذایی یا میان وعده دیگری ندارند، غذاهای راحت مانند نوشیدنی‌های شیرین، دونات و فست فود را انتخاب می‌کنند.

پخت و پز بیشتر در خانه، می تواند به کاهش اتکای شما به غذاهای فست فودی کمک کند و اطمینان حاصل کنید که همیشه یک وعده غذایی یا میان وعده سالم در دسترس شماست.

مطالعات متعدد نشان داده است افرادی که بیشتر آشپزی می‌کنند، رژیم‌های غذایی با کیفیت‌تری دارند، بیشتر از میوه‌ها و سبزیجات و کمتر از فست فود استفاده می‌کنند. به علاوه، آنها تمایل دارند پول کمتری برای غذا خرج کنند.

بهترین غذاها برای افزایش قد کودکان

پروتئین بیشتری بخورید. پروتئین سیرکننده‌ترین ماده مغذی است و تأثیر قدرتمندی بر مصرف غذا و انتخاب‌های غذایی شما دارد. مطالعات نشان می‌دهد که افزایش مصرف پروتئین یک راه موثر برای کاهش مصرف میان وعده و جلوگیری از پرخوری است.

برخی تحقیقات نشان می‌دهد که کاهش کربوهیدرات‌ها و جایگزینی کربوهیدرات‌ها با منابع چربی و پروتئین می‌تواند به کاهش تمایل به مصرف بیشتر غذا کمک کند.

دائماً به بدن خود انرژی موردنیاز را برسانید. محروم کردن بدن از دریافت کالری یا محدودیت بیش از حد در مصرف غذا ممکن است راهی موثر برای کاهش وزن یا جلوگیری از مصرف غذاهای ناسالم به نظر برسد، اما در واقع می‌تواند اثر معکوس داشته باشد زیرا تحقیقات نشان می‌دهد که حذف وعده‌های غذایی و محروم کردن بدن از برخی غذاها می‌تواند هوس مصرف میان وعده را افزایش دهد.

غذاهای سیرکننده بیشتری بخورید. اگر با رژیم غذایی و انتخاب‌های غذایی خود مشکل دارید، یادگیری بیشتر درمورد اینکه چگونه برخی غذاها بر بدن و سطح گرسنگی شما تأثیر می‌گذارند ممکن است به شما کمک کند تا برنامه غذایی سالم‌تری داشته باشید و مصرف غذاهای ناسالم را کاهش دهید.

به جای اینکه به سراغ غذاهای ناسالم بروید، برای مثال هنگام هوس کردن یک دونات و نوشیدنی شیرین در راه محل کار، لحظه‌ای به این فکر کنید که بدنتان به چه چیزی نیاز دارد و این وعده غذایی چگونه بر قند خون، سطح گرسنگی و خلق و خوی شما تأثیر می‌گذارد.

غذاهایی که حاوی فیبر، پروتئین و چربی‌های سالم هستند از جمله میوه و سبزیجات و آجیل‌ها، می‌توانند به ایجاد احساس سیری کمک کنند.

به اندازه کافی بخوابید. خواب برای سلامتی ضروری است و محروم کردن بدن از خواب باکیفیت می‌تواند بر انتخاب‌های غذایی شما تأثیر منفی بگذارد و میل شما به غذاهای ناسالم را افزایش دهد.

به نقل از هلث، مطالعات نشان می‌دهد که کمبود خواب و الگوهای خواب آشفته می‌تواند کالری دریافتی، میان‌وعده‌ها و میل به غذاهای سرشار از کربوهیدرات و چربی مانند غذاهای ناسالم را افزایش دهد.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • تنوع خوراک‌های بهاری در کرمانشاه
  • غذاهای دریایی از دست می‌روند
  • نیمی از غذاهای ثبت ملی شده کرمانشاه بهاری است/ تدوین پرونده ۸ خوراک بهاری دیگر
  • الزام رستوران‌ها و مراکز پذیرایی برای درج غذا‌های محلی در منوی غذا
  • ۵ راهکار طلایی برای لاغری و کاهش مصرف تنقلات ناسالم
  • صرفه جویی ۹۲ میلیون دلاری با تولید خوراک قزل‌آلای رنگین‌کمان
  • غذاهای محلی وارد منوی رستوران‌های کرمانشاه می‌شود
  • صرفه‌جویی ارزی ۹۱ میلیون دلاری با تولید خوراک قزل‌آلای رنگین‌کمان
  • صرفه جویی ۹۲ میلیون دلاری با تولید خوراک قزل‌آلای رنگین‌کمان یک شرکت دانش‌بنیان
  • از کجا بفهمیم کم خونی داریم؟ + علائم و درمان