Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-25@03:57:53 GMT

نظم اجنماعی پیش شرط جامعه آرام و متحداست

تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۳۸۸۷۱۸

حجت‌الاسلام یعقوب قاسمی‌‌خویی، عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز، در گفت‌و‌گو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، با بیان اینکه نظم اجنماعی پیش شرط جامعه آرام، منسجم و متحد است، گفت: خدای توانا و حکیمی که نظم را در دستگاه پهناور و عظیم خلقت قرار داده است، همین نظم را در زندگی انسان‌ها و روابط اجتماعی آنان می‌پسندد، از این‌رو، شایسته است که انسان در زندگی فردی و اجتماعی خویش، نظم و ترتیب و تدبیر در امور را مراعات کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با استناد به آیه 10 سوره فاطر خاطرنشان کرد: در این آیه می خوانیم: هرکس سربلندی می خواهد، سربلندی یکسره از آنِ خداست. سخنان پاکیزه به سوی او بالا می رود و کار شایسته به آن رفعت می بخشد و کسانی که با حیله و مکر کارهای بد می کنند، عذابی سخت خواهند داشت و نیرنگشان خود تباه می شود.
حجت‌الاسلام قاسمی‌‌خویی ادامه داد: یكی از اهداف مهمّ پیامبران الهی، تنظیم برنامه زندگی انسانها در تمام ابعاد آن بوده و درصدد بودند تا جامعه طبق برنامه تنظیمی از جانب پروردگار به زندگی خویش ادامه دهد و از آن تخطّی نكند، به عنوان مثال قرآن برای انجام عبادتهای اسلامی وقت و برنامه ای تنظیم كرده، تا همه مسلمانان در آن وقت معین به عبادت بپردازند.
وی از گرانسنگ بودن نظم گفت و اظهار کرد: نظم، واژه ارزشمند و گرانسنگی است که حاصل تلاش مصلحان بشریت و پیامبران پاک آسمانی، و رهبران جهادگر و ایثارگر بشری است.
این استاد دانشگاه یادآور شد: هر اجتماعى داراى آداب و مقرراتى است كه در ايجاد نظم و انضباط عمومى، نقش مؤثرى دارند و بـه هـمـيـن دليـل، مـراعـات آنـهـا بـر هـمـه افـراد جـامـعـه، لازم مـى شـود؛ بـه طـور مـثـال مـقـررات راهنمايى و رانندگى، لازمه زندگى امروزى است و در هر كشورى از سوى همه بـايـد مـراعـات شـود تـا زنـدگـى جـمـعى دچار اختلال نشود.
حجت‌الاسلام قاسمی‌‌خویی ادامه داد: نظام احسن الهی در پرتو نظم و حساب و برنامه سازمان یافته است، همه پدیده ها در پرتو نظم و حساب پدید آمدند، تکثیر شدند و قانونمند باقی مانده اند.
وی با اشاره به فرموده امام رضا(ع) افزود: ثامن الحجج امام رضا(ع) می فرمایند: اختلال که بهم خوردگی نظم‌ است، نمی گذارد که اعصاب وظیفۀ خود را طبیعی و کامل انجام دهد، افکاری که از مغز آلوده و اعصاب غیر منظّم پدید می‌آید، آلوده و غیر منظّم است.
حجت‌الاسلام قاسمی‌‌خویی، تکیه اسلام بر نظم اجتماعی را بیشتر بر قانونمندی جامعه دانست و تاکید کرد: تكيه اسلام بر نظم اجتماعی، بيشتر بر اخلاق مبتنی بر معاد و قانونمندی جامعه است.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۸۸۷۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رسیدن به سن تکلیف آغاز مرحله جدید زندگی است

امام جمعه کرمانشاه گفت: زمانی که انسان به سن تکلیف می‌رسد، یعنی اینکه از این به بعد باید به انجام واجبات و ترک محرمات توجه کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، حجت‌الاسلام حبیب‌الله غفوری امروز _ سه‌شنبه چهارم اردیبهشت _ در جشن تکلیف دانش‌آموزان دبستان شاهد شهدای پروین‌زاد، اظهار کرد: به روایت قرآن، مادر حضرت مریم (س) هنگام بارداری، فرزندش را برای خدمت در بیت‌المقدس نذر کرد. وقتی فرزندش (دختر) به دنیا آمد، با قانع کردن کاهنان او را خدمتگزاری معبد کرد.

وی افزود: در قرآن چنین آمده است که یک روز زکریا که کفالت مریم را برعهده داشت به نزد مریم می‌رود، در کنار او میوه و غذاهای بسیاری را می‌بیند. گفت؛ «ای مریم این را از کجا آورده‌ای؟ گفت: این از نزد خداست، خداوند به هر کس که بخواهد بی‌حساب روزی می‌بخشد.»

امام جمعه کرمانشاه با اشاره به هدف خداوند در نقل جزئیات زندگی حضرت مریم (س) در قرآن کریم، خاطرنشان کرد: همه دختر خانم‌ها بعد از رسیدن به سن تکلیف با پیروی و عمل کردن به دستورات خدا می‌توانند به مقامات معنوی بالایی برسند.

حجت‌الاسلام غفوری رسیدن به سن تکلیف را آغاز مرحله جدید زندگی برای انسان دانست و تصریح کرد: زمانی که انسان به سن تکلیف می‌رسد یعنی اینکه از این به بعد باید به احکام خدا عمل کند و به انجام واجبات و ترک محرمات توجه کند.

وی با اشاره به سیاهی گناه در دل انسان بر اساس روایات ائمه معصوم (ع)، اضافه کرد: ایمان به خدا باید در قلب انسان معنا پیدا کند تا مؤمن شود.

امام جمعه کرمانشاه با نقل آیاتی از قرآن کریم از زندگی پس از مرگ به واسطه کارهای خوب دنیوی و عبادت خدا (احترام به بزرگ‌ترها و پدر و مادر، محبت کردن به دوستان، نمازخواندن و قرآن خواندن)، سخن گفت.

حجت‌الاسلام غفوری خطاب به فرزندان شهدای حاضر در جمع دانش‌آموزان، گفت: قدردانی از شهدا وظیفه همه ما است، ما مدیون پدران عزیز شما هستیم و فرزندان شهدا نور چشم ما هستند.

کد خبر 747338

دیگر خبرها

  • کرمانشاه یکی از استان‌های پرافتخار کشور است
  • تاثیر فرهنگ ‌بر سلامت خانواده ‌
  • تاثیر فرهنگ فرهنگ ‌بر سلامت خانواده ‌
  • آمارهای عجیب برای بالا بردن شبکه سه/ برمودا و شریفی مقدم ۳۰۰ میلیون بار دیده شدند شما چطور آقای فروغی
  • رسیدن به سن تکلیف آغاز مرحله جدید زندگی است
  • واکاوی ابعاد مختلف مصوبه اخیر مجلس برای تعطیلات آخر هفته
  • نقش مهم حمایت والدین در سلامت روانی و احساسی فرزندان
  • اجرای برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی ویژه خانواده و بانوان در البرز
  • برنامه‌های متنوع دهه کرامت در استان بوشهر برگزار می‌شود
  • ایمان در همه ابعاد زندگی انسان نقش مهمی دارد