Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری شبستان: استان گیلان در زمینه غذاهای سنتی و محلی از شهرت خاصی برخوردار است که در این راستا پنجمین جشنواره رشته خشکار در دهستان طاهرگوراب صومعه‌سرا برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از صومعه‌سرا، پنجمین جشنواره بومی و محلی رشته خشکار به همت موسسه طلوع ماندگار و اداره میراث فرهنگی شهرستان صومعه‌سرا عصر امروز(21اردیبهشت) در دهستان طاهرگوراب برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

این جشنواره بومی محلی با حضور پرشور مردم استان گیلان و با اجرای بازیگران گروه فولکلور روزنه آبی و اجرای موسیقی سنتی و سخنرانی مسئولان برگزار شد.

 

برپایی غرفه‌های رشته‌خشکار و عرضه مستقیم به مردم از دیگر برنامه‌های این جشنواره بود، همچنین در این غرفه‌ها به مدعوین طریقه درست کردن رشته خشکار آموزش داده می‌شد.

 

 

گیلان در زمینه‌ غذاهای سنتی و محلی دارای شهرت است

علیرضا مهرگان، رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری صومعه‌سرا با بیان اینکه جشنواره رشته خشکار از سال 93 به همت جوانان موسسه طلوع ماندگار آغاز شد، اظهار کرد: مردم گیلان در ماه مبارک رمضان به مصرف "رشته خشکار" علاقه بیشتری نشان می‌دهند.

 

وی با بیان اینکه بنابر دلیل مذکور هر سال این جشنواره یک هفته قبل از فرا رسیدن ماه مبارک رمضان در دهستان طاهرگوراب برگزار می‌شود، افزود: رشته خشکار نمادی از ذوق و سلیقه گیلانیان است که از طرفداران خاصی برخوردار می‌باشد.

 

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی صومعه‌سرا با بیان اینکه این شیرینی سنتی امروزه نزد گردشگران و مسافرانی که به گیلان سفر می کنند محبوب واقع شده است، گفت: به یقین طعم لذیذ و به یادماندنی این شیرینی سنتی سبب جذب گردشگران به استان گیلان و چنین جشنواره‌هایی می‌شود.

 

مهرگان با بیان اینکه این شیرینی در تمام طول سال در کارگاه ‌های کوچک پخت رشته خشکار تولید می‌‌شود، تصریح کرد: اوج مصرف این شیرینی سنتی در ماه مبارک رمضان است.

 

وی با بیان اینکه همزمان با ماه مبارک رمضان تعداد زیادی از گیلانیان برای پخت رشته خشکار به تهران و دیگر استان‌ها می‌روند، خاطرنشان کرد: این شیرینی در بین تهرانی‌ها از محبوبیت زیادی برخوردار است.

 

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی صومعه‌سرا با بیان اینکه گیلان در زمینه‌ غذاهای سنتی و محلی دارای شهرت است، اظهار کرد: مردم این استان برای کیفیت خوراک اهمیت زیادی قائل هستند.

 

مهرگان افزود: برخی از خوراکی‌ها و غذاهای تهیه شده در این استان فقط خاص منطقه است که بسیار خوشمزه و از جاذبه‌های گردشگری این خطه به شمار می‌آیند.

 

 

طبخ غذاهای محلی نقش مهمی در تندرستی جامعه دارد

فاطمه زارع، یکی از حاضرین در این جشنواره که در حال خرید رشته خشکار بود، با بیان اینکه این جشنواره دست ما را برای خرید رشته خشکار خوب باز گذاشته است، گفت: طبخ غذاهای محلی نقش مهمی در تندرستی جامعه دارد.

 

وی با بیان اینکه امروز کل رشته خشکاری که برای ماه مبارک رمضان نیازم است را خریداری کردم، تصریح کرد: با توجه به افزایش فست فودها و مضرات آن، برگزاری چنین جشنواره‌های غذایی مورد نیاز جامعه است.

 

این مهمان جشنواره خاطرنشان کرد: با برگزاری چنین جشنواره‌ای علاوه بر اینکه انتخاب و خرید برای مردم آسان می‌شود، از نظر اقتصادی برای مردم روستا بسیار موثر است.

 

 

رشته خشکار در ماه مبارک رمضان زینت‌بخش سفره‌های افطاری است

در بین غرفه‌ها وقتی گشت می‌زدم، یک غرفه به نام رشته خشکار مهرزاد بود، وقتی جلوتر رفتم و از مسئول غرفه طریقه تهیه این شیرینی سنتی را جویا شدم، اظهارکرد: رشته خشکار در ماه مبارک رمضان زینت‌بخش سفره‌های افطاری بیشتر مردم است.

 

وی با بیان اینکه بهترین برنج برای رشته خشکار برنجی است که شیرین و چسبان باشد، افزود: مواد لازم برای پخت رشته خشکار آرد برنج، آب، روغن مایع، دارچین، شکر، مغز گردو و پودر هل و مواد لازم برای تهیه شربت آن آب، دارچین و شکر است.

 

این شیرینی پز با سابقه رشته خشکار گفت: بعداز پخت رشته خشکار، باید آن را جداگانه در روغن مایع داغ در حد طلایی سرخ و سپس در شربت غلتانید و میل کرد.

 

وی تصریح کرد: یکی از نکات جالب توجه این است که برخی مسافران نمی‌دانند رشته خشکار به چه صورت باید میل شود و فقط به این دلیل که تعریف این شیرینی سنتی گیلان را شنیده‌اند به خرید آن اقدام و آن را به صورت خام میل می‌کنند.

 

این شیرینی پز با سابقه رشته خشکار خاطرنشان کرد: بعد از اینکه طریقه مصرف رشته خشکار را به مسافران آموزش می‌دهیم آنها استقبال بیشتری از این شیرینی می‌کنند و مشتری سالانه ما می‌شوند.

 

 

طرز تهیه رشته خشکار

مواد لازم برای رشته :

آرد برنج ۱ پیمانه، آرد گندم ۱ پیمانه، آب یا شیر ۵ لیوان

مواد لازم برای خشکار:

گردوی ساییده شده ۱۰۰ گرم، مغز هل ۳ قاشق مرباخوری، دارچین ۳ قاشق مرباخوری، شکر ۱ پیمانه

‎مواد لازم برای شربت:

آب ۱٫۵ لیوان، شکر به میزان لازم، گلاب به میزان لازم

یک پیمانه آرد برنج رو با یک پیمانه آردگندم مخلوط می‌کنیم با پنج لیوان آب(برای خوشمزه تر شدن از شیر استفاده کنید) رقیقش کرده و خوب هم می‌زنیم، پس از هم زدن از صافی رد کرده تا مواد فرنی مانندی داشته باشیم.

کف تابه تفلن یا سرامیکی رو با مقداری روغن مایع و یک عدد زرده تخم مرغ با یک دستمال کوچیک و تمیز چرب کرده و مواد رو درون ظرف مخصوص شانه خوشکار می‌ریزیم ( این وسیله از شش سوراخ بلند استوانه ای تشکیل شده است) ریخته و بصورت دایره ای یا ضربدری پهن می‌کنیم تا بصورت رشته‌ای در بیاد.

 

 

بعد از چند ثانیه آن را برمی‌داریم و روی پارچه تمیزی قرار می‌دهیم. بلافاصله چهار گوشه آن را به داخل تا می‌کنیم و یک قسمت را روی قسمت بعدی می‌آوریم.از مایه وسط روی یک سمت از آن می‌ریزیم و قسمت آخر را که در نهایت آخرین تا است، روی آن می‌آوریم و با کناردست‌ اطراف آن را می‌چسبانیم.

 

سپس جداگانه روغن مایع را داغ و رشته خشکارها را در حد طلایی سرخ می‌کنیم و در شربت می‌غلتانیم و در ظرف مناسبی می‌ریزیم

 

 گفتنی است، رشته‌خشکار شیرینی سنتی گیلان است که سفره‌های افطار و سحری ماه مبارک رمضان را زینت می‌دهد و به دلیل مقوی بودن، طرفداران زیادی دارد.

گزارش/مائده فلاحتکار ضیابری

پایان پیام/526

منبع: شبستان

کلیدواژه: نمایشگاه کتاب تهران برجام کانون های مساجد مجلس مسجد مصلی کتاب نمایشگاه کتاب کنگره بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی خروج آمریکا از برجام جشنواره رشته خشکار رشته خشکار جشنواره بومی محلی کلیدواژگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۵۸۶۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گسترش طب ایرانی با مشارکت فعالانه در همایش طب سنتی ایرانی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سید مجید غضنفری گفت: طب سنتی ایرانی، مکتب طبی مستدل و مستند به منابع علمی و اصیل است که حکما و علمای بی شماری آن را پایه گذاری و دانشمندان بزرگی مانند ابن سینا و زکریای رازی ساماندهی کرده اند.

دبیر انجمن علمی طب سنتی ایران افزود: آنچه که در منابع مستند قدیمی بیان شده است مربوط به زبان علمی روز همان دوران است و باید به زبان و گفتار علمی امروزی تبیین و ترجمه شود و این امر مستلزم همکاری‌های بین رشته‌ای متخصصان علاقمند مرتبط است.

مجید غضنفری گفت: از آنجایی که یکی از وظایف اصلی انجمن‌های علمی هر رشته ای، فراهم کردن زمینه‌های تبادل اطلاعات و تجربه های بین رشته‌ای متناسب با علم روز است و همچنین با توجه به برگزاری نشدن همایش  تخصصی، انجمن علمی طب سنتی ایران در دوره پنجم فعالیت خود، تصمیم به برگزاری نخستین همایش طب سنتی ایرانی کرد تا زمینه تجمیع و آشنایی بیشتر علاقه‌مندان با مطالعات مرتبط با طب سنتی ایرانی را ایجاد کند و ضمن ایجاد تعامل با سایر رشته‌های تخصصی در هر رشته و موضوع در قالب مفاهیم طب ایرانی، زمینه انتشار آثار به روز و مستند  را  از مبانی طب ایرانی فراهم آورد.

دبیر انجمن علمی طب سنتی ایران افزود: بر این اساس نخستین همایش طب سنتی ایرانی  نهم تا یازدهم خرداد ۱۴۰۳ در محل سالن همایش‌های بین المللی رازی برگزار خواهد شد.

دیگر خبرها

  • دانش سنتی حاصل قرن‌ها آزمون و خطا در محیط طبیعی و اجتماعی است
  • جشنواره محصولات بومی‌محلی استان گلستان برگزار می‌شود
  • پنجمین جلسه هماهنگی کارگروه برگزاری بازی‌ آسیایی 2024 ناشنوایان
  • سپاه چرا جشنواره مدرسه عشق را در گیلان برگزار کرد؟
  • رشت ، آخر هفته میزبان میهمانان جشنواره ملی «مدرسه عشق»
  • اجرای پویش کتابخوانی با محوریت حفظ آب در آذربایجان غربی
  • گسترش طب ایرانی با مشارکت فعالانه در همایش طب سنتی ایرانی
  • حضور «گیج‌گاه» در کره جنوبی
  • سومین جشنواره سمنوپزان نوروزگان روستای صح برگزار شد
  • غذاهای محلی وارد منوی رستوران‌های کرمانشاه می‌شود