Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - لاهيجان-ايرنا- روستاييان گيلان از پرورش پرنده کوچک ولي پر فايده بلدرچين به صورت قانوني محرومند و براي فعاليت در زمينه پرورش آن نيازمند مجوز کشوري اند.

به گزارش ايرنا، گيلان مستعدترين استان براي پرورش پرندگان و ماکيان در کشور محسوب مي شود در حالي که از لحاظ مجوز همانند ديگر استان ها شرايط يکسان براي آن در نظر گفته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سال هاي اخير پرورش اين پرنده کوچک و پرفايده در بين بسياري از خانواده هاي روستايي در واحدهاي کوچک رونق گرفته است .
در حالي که توان پرورش بلدرچين در گيلان بيش از چند برابر توليد فعلي وجود دارد اما مردم روستايي گيلان از پرورش بلدرچين اين پرنده کوچکي که از لحاظ پروتئين برتري آن نسبت به مرغ ثابت شده است و در سال مي توان پنج تا شش دوره براي گوشت، آن را پرورش داد و شش ماه از سال از تخم آن بهره برداري کرد، محروم هستند.
بسياري از کارشناسان و دست اندرکاران گيلان را به دليل وجود تالاب ها ، جنگل ، مراتع و شرايط آب و هوايي زيستگاهي مناسب براي زيست و پرورش انواع طيور و پرنده مي دانند که آن را نبايد از لحاظ پرورش و نگهداري پرندگان در رديف ديگر استان ها قرار داد و براي آن محدوديت ايجاد کرد.
اما در استان گيلان براي پرورش بلدرچين فقط بصورت صنعتي مجوز داده مي شود و عدم صدور مجوز پرورش بلدرچين در واحدهاي کوچک يکي از چالش هاي روستاييان استاني که بهترين شرايط در بين استان هاي کشور براي پرورش پرندگان و ماکيان دارد.
پرورش بلدرچين بصورت بسته و بدون چراگاه است و به شکل گله مادري ، جوجه کشي و پرورش گله گوشتي در ايران پرورش داده مي شود .
پرورش دهندگان خرد روستايي گيلان مي گويند: اين پرنده در روستاهاي گيلان براي مصارف گوشت و تخم آن پرورش داده مي شود اما دامپزشکي صدور هرگونه مجوز را در اين زمينه منع کرده است و دادن مجوزها به واحدهاي بزرگ و صنعتي منحصر شده است.
يک توليد کننده بلدرچين در شهرستان لاهيجان مي گويد:برغم استقبال جوانان و کشاورزان گيلاني به پرورش بلدرچين و تقاضا براي مصرف از فرآورده هاي آن طي چند سال اخير افزايش يافته است اما اجازه مجوز در واحدهاي کوچک به اين روستاييان و علاقه مندان داده نمي شود.
محمد يوسفي پور به خبرنگار ايرنا افزود:عدم صدور مجوز براي واحدهاي کوچک و مردمي موجب مي شود که پرورش دهندگان اين پرنده از تسهيلات بانکي محروم شوند در حالي که برخورداري از اين تسهيلات مي تواند به ايجاد اشتغال براي جوانان روستايي و به معيشت خانواده ها کمک کند.
وي خاطر نشان کرد: براي پرورش بلدرچين نياز به تعاوني و تشکيل صنف است تا قيمت ها کنترل و مواد اوليه با ترخ مناسب براي پرورش دهندگان فراهم شود تا اين حرفه نيز نظامند شده و از تشکيلات قانوني برخوردار شود.
وي يکي از مشکلات ديگر پرورش دهندگان بومي بلدرچين را وجود برند هاي غير قانوني و فاقد مجوز در بازار دانست و اظهار داشت:مسير قانوني و نظارت در عرضه تخم و فرآورده هاي بلدرچين در گيلان به علت نبود مجوز توليد وجود ندارد و سقف توليد آن مشخص نيست تا بتوان به اندازه کافي توليد و در بازار آن تعادل ايجاد کرد.
وي يادآورشد: دادن مجوز و حمايت از واحدهاي توليد کننده مي تواند در راستاي افزايش توليد در اقتصاد مقاومتي قرار گيرد و به اقتصاد خانوارها کمک کند و به ايجاد شغل براي جوانان در روستاها بيانجامد.
وي ادامه داد: صدور مجوز براي واحدهاي بزرگ در استان گيلان مي تواند به واحدهاي حداقل 10هزار قطعه اي کاهش يابد تا توليدکنندگان بيشتري بتوانند در اين عرصه وارد شوند.
وي که خود داراي واحد شش هزار قطعه اي پرورش بلدرچين است خاطرنشان ساخت: مجوز براي واحدهاي کوچک مي تواند به جوانان جوياي اشتغال در شهرستان ها کمک کند.
علاوه بر توليد کنندگان ، بسياري از کارشناسان طيور نيز منع مجوز پرورش در قالب واحدهاي کوچک و پيچيدن نسخه يکسان براي همه استان ها را سياست درستي نمي دانند و معتقدند برخي استان ها مانند گيلان شرايط بسيار مناسبي براي پرورش طيور از جمله بلندرچين دارند و نيازمند اين است که دولت براي گيلان و مازندران شرايط استثنايي قايل شود و تجديد نظر در صدور مجوزها ضروري است.
کارشناس مسئول ساير ماکيان معاونت توليدات دام سازمان جهادکشاورزي گيلان در اين باره به ايرنا گفت: يکصد واحد کوچک پرورش بلدرچين بين هزار تا 10هزار قطعه اي در مجموع با توليد 380هزار قطعه در استان گيلان شناسايي شده است که توسط مردم پرورش داده مي شوند بدون اين که مجوزي از تشکيلات دولتي داشته و يا از تسهيلات بانکي برخوردار باشند.
مهدي وهابي افزود : با توجه به استقبال مردم از پرورش اين پرنده در روستاهاي گيلان ، آمار پرورش و نگهداري بلدرچين در اين استان هر سال نسبت به سال قبل درحال افزايش است.
وي اظهارداشت :از سوي جهادکشاورزي استان گيلان پيشنهاد شده است به مزارع بين پنج تا 15هزارقطعه به صورت تفکيک گوشتي و تخم گذار مجوز داده شود تا روستاييان بتوانند علاوه بر برخورداري از تسهيلات دولتي بصورت مجاز به اين کار ادامه دهند و به درآمد و اشتغال خانواده هاي روستايي کمک شود.
وي خاطرنشان کرد: سازمان جهادکشاورزي گيلان دنبال جلب شرکت هاي بزرگ پشتيبان پس از اخذ مجوز است تا اين شرکت ها بتوانند محصولات توليدي را از توليد کنندگان خرد و روستايي خريداري و امکانات و مواد غذايي را با قيمت مناسب به پرورش دهندگان عرضه نمايند.
وهابي يادآورشد :تلاش ها بر اين است که اين توليد در گيلان ضابطه مند شده و از نظر بسته بندي و توليد وضعيت خوب داشته باشد تا بتواند بصورت بهداشتي توليد و عرضه شود.
اين کارشناس جهادکشاورزي گيلان گفت: تنها بصورت صنعتي و توليد در واحدهاي بزرگ و صنعتي مجوز توليد بلدرچين در گيلان صادر مي شود و در حال حاضر دو متقاضي براي احداث واحدهاي بزرگ توليدي 30هزار قطعه اي بلدرچين در اين استان در حال احداث واحد صنعتي مي باشند.
بلدرچين 50 روزه به سن تخم گذاري مي رسد که بعضي ها حتي دو تخم هم مي گذارند و رشد و بلوغ بسيار سريع آن از جمله مزيت هاي اين پرنده کوچک است .
نوع نژادهايي بلدرچين که هم اکنون در ايران پرورش داده مي شوند از نژاد ژاپني و اسپانيايي هستند که گونه ژاپني رواج بيشتري دارد و اين پرنده در سال 250 تا 300 تخم مي گذارند.
ميزان مواد معدني نظير مس ، کبالت ،فسفر ، کلسيم ، آهن و ويتامين هاي a,B1,B2 و اسيدنيکوتينک بيش از تخم مرع گزارش شده است .
از نظر جنس 13گونه بلدرچين وجود دارد و بلدرچين تجاري امروزي در سال هاي 1910تا 1941از لاين هاي بلدرچين آواز خوان بوجود آمد و در همان زمان توليد تخم و گوشت آن آغاز شد و در ايران و گيلان نيز مردم به کيفيت گوشت و تخم آن پي برده و حضور گوشت و تخم اين پرنده در سفره ايراني ها نيز در سال هاي اخير در حال افزايش است .
تخم بلدرچين قهوه اي رنگ و وزن آن حدود 10گرم است و ميزان کلسترول در تخم بلدرچين حدود يازده و 96 ميليگرم در هر گرم زرده است که اين ميزان کمتر از تخم مرغ و بوقلمون است.
6029 /6030
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۹۴۸۳۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید‌های میدانی کارگروه رفع موانع تولید استان کرمان از پروژه‌های مهم

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان از بازدید‌های میدانی کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان در راستای بررسی و حل مسائل واحد‌های تولیدی و پروژه‌های مهم خبر داد. 

 در دومین کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان در سال ۱۴۰۳ که ظهر دوشنبه ۳ اردیبهشت و با ریاست معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان برگزار شد در خصوص مشکل ۱۰ واحد تولیدی در حوزه صنعت و معدن و جهاد کشاورزی تصمیم‌گیری شد. 

امیر حسن‌زاده معاون اقتصادی استاندار کرمان در این جلسه گفت: مصوبات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید، همه با هدف و نگاه به ارتقای تولید و تداوم اشتغال است. 

وی ادامه داد: بیشترین تولید و توسعه را در واحد‌های کوچک و مردمی می‌توانیم داشته باشیم که به عنوان راهبرد امسال ما قرار دارد. 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان از بازدید‌های میدانی کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان در راستای بررسی و حل مسائل واحد‌های تولیدی در استان خبر داد.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • فواصل بهداشتی دامپزشکی مانعی برای مجوز‌های دامداری و پرورش طیور
  • ضرورت تسهیل و رفع موانع تولید در تحقق شعار سال
  • تحقق ثبات اقتصادی با کم شدن هزینه‌های دولت
  • ۴ هزار و ۸۰۰ مجوز دامداری و پرورش طیور رد شد
  • لزوم تربیت نیروی متخصص مورد نیاز خراسان شمالی توسط دانشگاه‌ها
  • قابل توجه فعالان اقتصادی
  • هنرستان‌ها متناسب با نیازهای بومی خراسان شمالی نیرو تربیت کنند
  • پیش بینی حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان بودجه برای درمان ایثارگران
  • بررسی مشکلات یک هزار و ۱۶۳ واحد تولیدی استان همدان
  • بازدید‌های میدانی کارگروه رفع موانع تولید استان کرمان از پروژه‌های مهم