Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خبرگزاري فرانسه ؛ رسانه های خبری آمریکا که دونالد ترامپ آنها را ”دشمن مردم“ خطاب کرده است, پویشی برای مقابله با لفاظی های ترامپ و تاکید بر اهمیت مطبوعات آزاد به راه انداخته اند.
بیش از 200 سازمان خبری قرار است پنجشنبه با درج سرمقاله های خود درباره اهمیت رسانه های مستقل, و هشتگ #EnemyOfNone (دشمن هیچ کس) در رسانه های اجتماعی, در پویشی هماهنگ شرکت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این اقدام در پاسخ به درخواست روزنامه بوستون گلوب و در حالی صورت می گیرد که نگرانی ها از تاثیر منفی لفاظی های ترامپ بر مطبوعات آزاد, و احتمال اینکه این لفاظی ها حتی موجب تحریک به خشونت علیه خبرنگاران شود, افزایش یافته است.
روزنامه بوستون گلوب اعلام کرد از همه هیئت های تحریریه در سراسر آمریکا خواسته است با چاپ سرمقاله هایی, ”جنگ کثیف علیه مطبوعات آزاد“ را محکوم کنند. این تلاش هماهنگ همزمان با ادعاهای مستمر ترامپ درباره ”رسانه های خبری جعلی“ در رسانه هایی صورت می گیرد که مقالات ناخوشایند منتشر می کنند و رسانه های جریان اصلی را ”دشمن“ می نامند.
گروههای طرفدار مطبوعات آزاد می گویند تلاش های ترامپ نقش مطبوعات را برای مقابله با سوء استفاده از قدرت در دولت تهدید می کند, و متمم اول قانون اساسی را درباره حفاظت از خبرنگاران به خطر می اندازد.
کن پالسن, سردبیر ارشد سابق روزنامه یو اس ای تودی که ریاست ”مرکز متمم اول نیوزییِم“ را بر عهده دارد گفت: ”فکر نمی کنم مطبوعات بتوانند بنشینند و (این لفاظی ها) را تحمل کنند. وقتی قدرتمند ترین مرد جهان در تلاش است متمم اول (قانون اساسی) را تضعیف کند, مطبوعات باید از خود دفاع کنند.“ با این حال, وی درباره مؤثر بودن درج این سرمقاله ها ( به طور همزمان در یک روز برای محکوم کردن جنگ کثیف علیه مطبوعات آزاد) ابزار تردید کرد و گفت: ”نیازی به متقاعد کردن کسانی نیست که سرمقاله ها را می خوانند. آنها کسانی نیستند که تلاش می کنند در تجمعات و گردهمایی های رئیس جمهور, با صدای بلند از شما (مطبوعات) انتقاد کنند.“ پالسن گفت با توجه به حمله کاخ سفید, رسانه ها نیاز به پویش ”بازاریابی“ گسترده تری برای تاکید بر اهمیت مطبوعات آزاد به عنوان ارزشی اساسی دارند.
همچنین احتمال دارد این پویش, هواداران ترامپ را به خاطر این برداشت که رسانه ها قصد آسیب زدن به وی دارند, تحریک کند. مایک هاکبی, فرماندار سابق و از چهره های جمهوریخواه که کارشناس فاکس نیوز است گفت: ”رسانه ها مشغول سازماندهی حمله ای عمدی و علنی تر از همیشه علیه توئیت های دونالد ترامپ و نیمی از مردم ”قابل ترحم“ کشور هستند که از او حمایت می کنند. آن وقت رسانه ها از خود می پرسند چرا ما فکر می کنیم آنها ”رسانه های خبری جعلی“ هستند.“
جیمز فریمن, ستون نویس وال استریت ژورنال, که تحت مالکیت رابرت مرداک, متحد ترامپ است, گفت این پویش ”احتمالاً بهترین راه برای افزایش مخاطبان در میان نیمه راستگرای رای دهندگان نیست.“ وی افزود: ”اگر واقعاً هدف از تلاش های روزنامه بوستون گلوب , افزایش مخاطبان خود است, اما در عوض کسانی که همین حالا هم مخالف رئیس جمهور هستند را ترغیب می کند, شاید این راهبردی باشد که بیشتر بر اساس سیاست است تا اصول روزنامه نگاری.“
حتی برخی از منتقدان ترامپ درباره این پویش ابراز تردید کردند. جک شافر, نویسنده پلیتیکو گفت این تلاش هماهنگ ”قطعاً نتیجه عکس می دهد و مدرک مفصلی دال بر تبانی مطبوعات ملی صرفاً برای مخالفت با وی, در اختیار او قرار می دهد.“
اما گروههای مدافع حقوق رسانه ها می گویند خطرات اینکه اجازه دهیم ادعاهای رئیس جمهور بدون ممانعت ادامه یابد, بسیار شدید است. برخی می گویند اظهارات ترامپ موجب تهدید علیه خبرنگارانی شده است که مسائل مربوط به وی را پوشش می دهند, و شاید جو خصمانه ای ایجاد کرده باشد که زمینه را برای حملات خشونت آمیز همچون حمله مرگبار ماه ژوئن به ”کپیتال گازت“ در آناپولیس مریلند فراهم می کند.
نتایج نظرسنجی مؤسس ایپسوس که این ماه منتشر شد نشان می دهد 43 درصد جمهوریخواهان عقیده داشتند رئیس جمهور باید اختیارات توقیف رسانه های خبری را داشته باشد که در ”رفتار بد“ مشارکت دارند.
لوی دالگلیش, از مسئولان بخش روزنامه نگاری دانشگاه مریلند گفت: ”مؤسسان کشور ما تشخیص دادند که اهمیت جمع آوری و انتشار آزادانه اطلاعات تا چه حد زیاد است“ و به همین دلیل این امر در قانون اساسی قید شده است.
دن کندی, استاد روزنامه نگاری در دانشگاه نورث ایسترن گفت پیام (این پویش) مهم است, حتی اگر با واکنش رو به رو شود. وی گفت: ”ارزشش را دارد که روزنامه ها بر ارزش های خود و اهمیت متمم اول قانون اساسی به شیوه ای منسجم و هماهنگ تاکید کنند.“
جیمز بنت, نویسنده صفحه سرمقاله روزنامه نیویورک تایمز سه شنبه با پیوستن به این تلاش گفت: ”در زمانی که روزنامه ها در سراسر کشور تحت فشار واقعی سیاسی و تجاری هستند, فکر می کنیم نشان دادن همبستگی (روزنامه ها) مهم است.“
دالگلیش نیز گفت: ”روزنامه نگارانی که در این سازمان ها کار می کنند می دانند که دشمن مردم نیستند. آنها هر روز به نمایندگی از طرف مردم کار می کنند.“

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: آمريکا رسانه ها ترامپ هواداران وال استریت ژورنال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۷۱۰۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترامپ سخنرانی خود را به دلیل آب و هوای بسیار بد لغو کرد

دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق ایالات متحده و نامزد جمهوری خواه ریاست جمهوری آمریکا، تجمع خود در ویلمینگتون، کارولینای شمالی را به دلیل آب و هوای بد از جمله رعد و برق و صاعقه به تعویق انداخت.

ترامپ در فایل صوتی به حامیان خود اطلاع داد که در راه است، اما به او توصیه شد که مراسم امشب را لغو کند تا اطمینان حاصل شود که همه در امنیت هستند. 

 وی خاطرنشان کرد که به او گفته شده است که از هوادارانش بخواهد محل برگزاری تجمع برنامه ریزی شده را ترک کنند و به دنبال سرپناه باشند.

ترامپ به حاضران اطمینان داد: «خیلی سریع آن را (سخنرانی) جبران خواهیم کرد. او تاکید کرد: «ما این کار را در سریع‌ترین زمان ممکن انجام خواهیم داد و از این اتفاق ناراحت هستیم، اما می‌خواهیم همه را ایمن نگه داریم».
این سیاستمدار در پیام خود در شبکه اجتماعی Truth Social وعده داد: من به زودی برمی گردم، کارولینای شمالی!

سخنرانی ترامپ در چارچوب رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا قرار بود شامگاه شنبه به وقت محلی برگزار شود که در نهایت به دلیل خطر طوفان در آخرین لحظه لغو شد.

تا زمان لغو سخنرانی، صد‌ها نفر از هواداران او در محوطه باز که قرار بود ترامپ در آنجا سخنرانی کند، تجمع کرده بودند. تاریخ اجرای جدید هنوز مشخص نیست.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • ترامپ: با بایدن، صلح در خاورمیانه وجود نخواهد داشت
  • نگاهی به مطبوعات امروز/ تعطیلی شنبه آری یا خیر؟
  • گیشه روزنامه بازار پادکست |تیتر خوانی روزنامه‌های اقتصادی سه‌شنبه ۴ اردیبهشت
  • یورش پلیس آمریکا به دانشگاه کلمبیا و بازداشت اساتید و دانشجویان
  • رای دادگاه مطبوعات برای همشهری‌ آنلاین و روزنامه جام‌جم
  • همشهری آنلاین و روزنامه جام جم در دادگاه مطبوعات مجرم شناخته نشدن
  • گیشه روزنامه بازار پادکست |تیتر خوانی روزنامه‌های اقتصادی دوشنبه ۳ اردیبهشت
  • حماس اخبار منتشر شده در خصوص خروج از قطر را تکذیب کرد
  • ترامپ سخنرانی خود را به دلیل آب و هوای بسیار بد لغو کرد
  • گیشه روزنامه بازار پادکست |تیتر خوانی روزنامه‌های اقتصادی یک‌شنبه ۲ اردیبهشت