Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-04-23@13:29:40 GMT

اختلال خواب در کودک را چگونه درمان کنیم؟

تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۱۸۹۹۸۱

غلامرضا زمانی، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در ارتباط با اختلال خواب در کودکان اظهار داشت: این مشکل جزو تشخیص‌های افتراقی به شمار رفته که خانواده‌ها را نگران می‌کند و تشخیص و درمان به موقع آن در پیشگیری از آسیب به کودکان بسیار حائز اهمیت است.

وی در مورد انواع اختلالات خواب در کودکان گفت: ناگهانی از خواب بیدار شدن به همراه جیغ و حرکت، نوعی اختلال خواب بوده که ناشی از ترس شبانه است و بیشتر در کودکانی که بهداشت خواب در آن‌ها رعایت نشده و سبک زندگی به صورت غلط توسط والدین اجرا می‌شود بروز می‌یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فوق تخصص مغز و اعصاب ادامه داد: کودکانی که دیر می‌خوابند گاهی هنگام خواب شروع به راه رفتن کرده و به طور مثال در یخچال را باز و بسته می‌کنند و مجدد سرجایشان می‌خوابند و زمانی که صبح بیدار می‌شوند، از این اتفاق چیزی به خاطرشان نمی‌آید که این مسئله نیز نوع دیگری از اختلال خواب است.

 

زمانی در مورد کابوس گفت: این مسئله نیز اختلال خواب به شمار رفته و کودک با ترس از خواب بیدار میشود و خواب وحشتناکی دیده و یا اتفاق ناگواری از روز را هنگام خواب به یاد آورده است و صبح هنگامی که از خواب بیدار می‌شود، این حادثه به یادش همچنان است.

وی با اشاره به اینکه اختلالات خواب متفاوت بوده و درمان‌های مختلفی را می‌طلبد، عنوان کرد: برخی از کودکان نیز به هنگام خواب پرش اندام داشته به ویژه در ساعات ابتدایی خواب برای آن‌ها رخ می‌دهد و این مسئله نیز بیشتر به عدم وجود بهداشت خواب بازمی‌گردد.

این عضو هیأت علمی علوم پزشکی تهران ضمن تأکید بر رعایت هر چه بهتر بهداشت خواب برای کودکان، خاطرنشان کرد: کودکان نیاز به ۱۰ ساعت خواب شبانه داشته و بهتر است دیرتر از ۹ و ۱۰ شب نخوابند، همچنین باید توجه داشت کودکان اصولا نیازی به خواب روزانه نداشته و تماشای تلویزیون تا پاسی از شب و میهمانی‌های نابجا شب سبب ایجاد شیفت خواب در کودک شده و اختلال را برایش ایجاد می‌کند.

زمانی عنوان کرد:‌گام نخست درمان اختلالات خواب، رعایت بهداشت خواب است و در زمانی که این مسئله برطرف نشد، نیازی به مداخله دارویی دارد، بنابراین باید والدین در صورت مشاهده چنین مشکلاتی حتما فرزندانشان را جهت معاینه و بررسی به پزشک متخصص مغز و اعصاب ارجاع دهند.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: دانشگاه علوم پزشکی خواب درمان کودکان سبک زندگی والدین مغز علوم پزشکی تهران تلویزیون پزشک متخصص خانواده خواب دانشگاه علوم پزشکی تهران درمان کودکان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۸۹۹۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره مندی ۳۶ هزار کودک دزفولی از خدمات فلورایدتراپی

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، مهشید عصار با بیان اینکه بهداشت دهان و دندان یکی از مؤلفه‌های مهم سلامتی است، گفت: رعایت بهداشت دهان و دندان فرد را از بروز انواع بیماری‌های عفونی دهان و همچنین بیماری‌های لثه حفظ می‌کند، به همین دلیل طرح فلورایدتراپی برای کودکان و نوجوانان ۳ تا ۱۴ سال شهرستان دزفول اجرایی شد.

وی به اجرای طرح فلورایدتراپی به منظور پیشگیری از پوسیدگی دندان‌ها در ۲ نوبت اشاره کرد و افزود: به همین دلیل همراهی خانواده‌ها برای دریافت نوبت دوم فلورایدتراپی در این شهرستان ضروری است.

عصار ادامه داد: قرار گرفتن دندان در محیط اسیدی موجب از دست دادن مواد معدنی موجود در دندان و شروع پوسیدگی آن می‌شود که درمان با فلوراید می‌تواند در تقویت دندان‌ها مؤثر باشد و از تخریب مینای دندان جلوگیری کند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی دزفول اضافه کرد: رویش دندان مرحله‌ای طبیعی از زندگی کودک است، بنابراین از هنگام رویش نخستین دندان شیری در ۶ ماهگی، مراقبت از بهداشت دهان و دندان کودک از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وارنیش فلوراید نوعی پوشش حفاظتی است که بر روی دندان‌ها قرار می‌گیرد و باعث جلوگیری از ایجاد پوسیدگی و پیشرفت پوسیدگی‌های موجود می‌شود؛ این ماده برای حفاظت از مینای دندان استفاده می‌شود که برای حفاظت از دندان‌های کودکان به ویژه برای کودکان کم سن و سال ایده‌آل است.

وارنیش فلوراید برای دانش آموزان ۶ تا ۱۴ سال که اولیای آنان رضایت به انجام این کار را دارند به‌صورت رایگان و طی ۲ مرحله ۶ ماهه انجام می‌شود؛ همچنین اجرای این طرح برای کودکان سه تا ۶ سال که به همراه والدین خود به مراکز خدمات جامع سلامت سطح شهرستان مراجعه کنند، به‌صورت رایگان انجام می‌شود.

از نظر علمی ثابت شده است که فلورایدتراپی با وارنیش می‌تواند تا ۶۰ درصد پوسیدگی دندان‌های کودکان را کاهش دهد؛ فلورایدتراپی سالی ۲ بار و برای کودکانی که میزان پوسیدگی دندانی بالایی دارند هر سه ماه یک بار باید انجام شود.

دیگر خبرها

  • بازی‌های رایانه‌ای منجر به آسیب جسمی کودکان و نوجوانان
  • اوتیسم؛ بیماری ناشناخته و بدون درمان!
  • چرا سخت و خسته از خواب بیدار می شوید ؟
  • چطور دست‌ و پای خواب‌ رفته را بیدار کنیم؟
  • چطور دست و پای خواب رفته را بیدار کنیم؟
  • بهره مندی ۳۶ هزار کودک دزفولی از خدمات فلورایدتراپی
  • علت خواب رفتن پا‌ها / چگونه دست و پای خواب رفته را بیدار کنیم؟
  • اهمیت صبحانه برای کودکان
  • اسرائیل به شکل سیستماتیک کودکان را ترور می‌کند
  • غزه : اسرائیل به شکل سیستماتیک کودکان را ترور می‌کند