Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارگردان فیلم‌هایی چون «رگ خواب» و «بی‌پولی» می‌گوید: امکان ندارد فیلمی بسازم و از منظر اخلاق اجتماعی یا سلامت اجتماعی به آن نظر نکنم.

به گزارش ایسنا، حمید نعمت‌الله - کارگردان فیلم «شعله‌ور» همچنین برگزاری رویدادهای تلفیقی چون برگزاری جشنواره فیلم سلامت را که تعامل اهالی سینما و جامعه علمی کشور را به همراه دارد، تحسین می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نعمت الله غالبا فیلم‌هایش را بر محور یک شخصیت عجیب و غریب جلو برده است؛ کاراکتری که در نظر مخاطب غیرعادی جلوه می‌کند اما در عین حال، دنبال کردن شیوه زندگی او و درد و رنجی که دارد، کنجکاوی‌اش را نیز برمی‌انگیزد. او دو فیلم اخیر خود را به دو شکل کاملا زنانه و کاملا مردانه ساخته است. در «رگ خواب» با زنی همراه شدیم که به شکلی بیمارگونه عاشق شده بود و در «شعله‌ور» مردی ما را با خودش به درون داستانی برد که از یک نوع خودآزاری به دگرآزاری رسیده بود؛ گویی سلامت روانی و اجتماعی، هر بار به شکلی در آثار این کارگردان سینمای ایران،تصویر شده است، در ادامه گفت‌وگویی را از این کارگردان به بهانه‌ی جشنواره‌ی فیلم سلامت می‌خوانیم.

برای سینما در زمینه سلامت چه کارکردی قائل هستید؟ طرح درد یا ارائه درمان؟

در این سینما و در مواجهه با جامعه کنونی من به دنبال ایفای نقش خودم هستم و می‌خواهم سهم خودم را نسبت به سلامت این مردم و حتی سلامت خودم بپردازم. من بر این باورم که فیلم من دارای یک نقش اجتماعی‌ست که باید آن را درست ایفا کند و برای مثال در فیلم آخرم، «شعله‌ور» این نقش اجتماعی در رابطه با موضوع سلامت اجتماعی برجسته شده است.

*با این حساب، «شعله‌ور» را در ایفای این نقش اجتماعی موفق ارزیابی می‌کنیدیا «رگ خواب» را؟

از نگاه من هر دو موفق عمل کردند، اما به گمانم «شعله‌ور» موفق‌تر بود، چرا که شخصیت اصلی فیلم، مابه‌ازاهای بیرونی زیادی دارد. او آدم مفلوک و مضری است و باید به وضعیتش رسیدگی شود.

*نمود این موفقیت را در نقدها و یادداشت‌هایی که تا امروز برای فیلم‌های شما نوشته شده، دیده‌اید؟

درباره دو فیلم اخیرم نقدهای زیادی نوشته شد که تعدادی از آن‌ها کارشناسانه بود و من خواندم و برایم خوشحال‌کننده بود. همیشه از نقدهای علمی که خارج از چارچوب سینما درباره فیلم‌های من نوشته شده استقبال می‌کنم و نکاتی را که در آن‌ها مطرح شده به ذهن می‌سپارم. شایدجالب باشد بدانید وقتی «بی‌پولی» اکران شد هم نقدهایی با محوریت دانش اقتصاد درباره این فیلم نوشته شد و من خوشحال شدم. اینکه برخوردهای فراسینمایی با یک فیلم صورت بگیرد، نشانه‌ای از موفقیت است و از همین روی، بنده از جشنواره فیلم سلامت هم بابت توجهی به که آثار من نشان داده متشکرم، چراکه مرا مطمئن می‌کند مسیر را درست رفته‌ام. من چنین رویدادهای هنری را تأیید و تحسین می‌کنم و معتقدم چنین حرکت‌هایی نگاه علمی و دانشگاهی را به سینما وارد می‌کند و باعث تلفیق مبارکی بین سینما و قشر دانشمند جامعه می‌شود.

*شخصا مینای «رگ خواب» را یک عاشق به حساب می‌آورید یا زنی که نیاز داشت تحت مشاوره روانی قرار بگیرد؟

من عموما پاسخ سرراست و مستقیمی به اینگونه سوالات نمی‌دهم و این به معنای آن نیست که دارم شانه خالی می‌کنم بلکه دلیلش این است که چند لایه بودن یک فیلم یک اتفاق بدیهی محسوب می‌شود. امکان ندارد من فیلمی بسازم و از منظر اخلاق اجتماعی یا سلامت اجتماعی به آن نظر نکنم. در کنار این‌ها وجه هنری فیلم هم غالب است. شما مینای «رگ خواب» را مثال زدید. شخصیت‌پردازی او به گونه‌ایست که برخی از ناملایمات روانی را در به نمایش می‌گذارد. این موضوع، التزام داستان بوده است و یک اتفاق سفارش‌شده نیست اما به شکل اجتناب‌ناپذیری، فیلمی که درباره اوست، مساله سلامت روانی را هم مطرح می‌کند و می‌گوید این زن نیاز به روان‌کاو دارد.

*اما مینای «رگ خواب» فقط به خودش آسیب می‌رساند و مرد فیلم «شعله‌ور» دیگران را زجر می‌داد.

دقیقا همینطور است. مضاف بر اینکه مینا به هر حال، دارد عاشقی‌اش را تجربه می‌کند و در مسیر این عاشقی کردن یک وضعیت اجتماعی را که بر آن نام «ازدواج سفید» گذاشته‌اند (و من در این فیلم قضاوتی در موردش ندارم) برای مخاطب مرور می‌کند. پس تماشای زندگی مینا هم یک برداشت اجتماعی را شکل می‌دهد، هم یک برداشت روان‌کاوانه و هم یک برداشت عاشقانه را. اگر فیلم در هر یک از این لایه‌ها پاسخگوی خوبی شد، معنی‌اش این نیست که لزوما در لایه‌های دیگر پاسخگو نیست یا به آن فکر نشده است. خانم‌ها نمونه‌هایی مثل مینای «رگ خواب» را حوالی خود بیشتر دیده‌اند و آقایان در سطح بیشتری با «شعله‌ور» ارتباط برقرار می‌کنند. مردها در این دنیا وظایف مهمی بر دوش‌شان گذاشته شده و در عین حال مرتبه اجتماعی آنان با شغلی که دارند برایشان تعریف می‌شود و نسبت پیچیده‌ای بین شخصیت آنان و عناوین اجتماعی موجود در جامعه برقرار می‌شود، در حالیکه خانم‌ها تا این حد درگیر عناوین و اسم‌ها نیستند و همچنین احساسات آنان بر همه چیز می‌چربد. رابطه مردان با کار و شغل و موقعیت و اعتبار اجتماعی شاید حتی شخصیت آنان را بازتعریف می‌کند. این ویژگی، اساس فیلم «شعله‌ور» را پی‌ریزی کرد.

*ما در فیلم جدید شما مردی را دیدیم که با انفجار عقده‌های درونی‌ خود سلامت جامعه اطرافش را به خطر انداخت.

این توصیف درست بود و من به خودم می‌بالم که شما چنین نظری را درباره فیلم دارید، چراکه مشخص می‌کند من موفق شده‌ام حرفم را منتقل کنم.

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام حمید نعمت الله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۶۳۲۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خداحافظی خانه‌های چهارمحال و بختیاری با دود و بوی نفت

ایران دومین دارنده منابع گازی دنیاست و با توجه به منابع و ذخایر گاز عظیم در کشور و سهم ۷۰ درصدی آن در سبد انرژی ایران، استفاده از گاز طبیعی به عنوان پاک ترین، فراوان‌ترین و ارزان قیمت‌ترین منبع برای تولید انرژی است.

شبکه گازرسانی که در سال‌های گذشته با انواع تحریم‌ها، مشکل نقدینگی و مسائل فنی مواجه بود اکنون با طرح‌های محرومیت‌زدایی خود را به عمق روستا‌های کوهستانی چهارمحال و بختیاری رسانده و شمارش معکوس برای بهره‌مندی روستاییان آغاز شده است.

کمی که به عقب برگردیم یادمان می‌آید در گوشه و کنار حیاط هر خانه در چهارمحال و بختیاری تعدادی بشکه نفت و یا مقدار زیادی هیزم برای گرم کردن دیده می‌شد.در هر خانه‌ای تنور‌های گلی برای پخت نان، کرسی برای گرم کردن و برای پخت و پز و بسیاری دیگر از کار‌های روزمره از هیزم استفاده می‌شد؛ در یک کلام درختان بلوط زاگرس گرمابخش خانه‌های مردمان بام ایران بود.

با توسعه گازرسانی در سال‌های گذشته در بخش خانگی از مصرف سوخت‌های مایع جلوگیری و این اقدام اثربخش به نوعی پایان کابوس تبر برای درختان بلوط بود.خداحافظی خانه‌های چهارمحال و بختیاری با دود و بوی نفت با گازرسانی ۹۷ درصدی؛ مهمترین رهاورد مهندسان سخت کوش برای بام ایران در منطقه سردسیری زاگرس میانی است.

استان چهارمحال و بختیاری همواره با عنوان بام ایران، سرزمین شاهکار‌ها و زیبایی‌های طبیعی معرفی می‌شود و تامین سوخت پاک و ارزان در حفظ منابع طبیعی ارزشمند و محیط زیست این استان نقشی اساسی دارد.

به غیر از شهر بروجن که از سال ۱۳۵۹ به دلیل قرار داشتن در مسیر اجرای خطوط سراسری گاز از این نعمت برخوردار بود تا قبل از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران هیچ یک از شهر‌ها و روستا‌های چهارمحال و بختیاری از نعمت گاز برخوردار نبودند.

داستان گازرسانی به مناطق سخت گذر؛ حذف سوخت مایع و هیزم

بوی دود و سیاهی دیوار‌های گچی خانه‌ها ناشی از بخاری‌های نفتی، صف‌های طولانی و فرسخ‌ها پیمودن راه‌های سنگلاخی و سخت‌گذر برای تامین سوخت زمستانی خود حکایتی از روزگار نه چندان دور مردم بسیاری از مناطق روستایی چهارمحال و بختیاری است که هم اینک بسیاری از این روستا‌ها امیدوار به رهایی از این شرایط سخت و دیدن شعله‌های آبی و گرمابخش گاز طبیعی در خانه‌های خود هستند.

یکی از شهروندان چهارمحال و بختیاری می‌گوید: امروز همه مناطق شهری این استان گاز کشی شده و مردم از این انرژی پاک برای پخت و پز و گرم کردن خانه‌های خود استفاده می‌کنند و دیگر سختی‌های گذشته در زمینه تامین نفت و یا هیزم را ندارند.

خانم میرزائیان به گوشه حیاط خانه خود اشاره می‌کند و می‌گوید: تا پیش از اجرای شبکه گازرسانی این مکان محل نگهداری سیلندر‌های گاز و بشکه‌های نفت سفید بود، اما امروز با گازکشی مردم از این دغدغه رهایی یافتند و هراسی از زمستان‌های سرد و سوزان ندارند.

عمویش که یکی از ساکنان روستای کاج اردل است نیز می‌گوید: همیشه تا قبل از فرا رسیدن فصل زمستان با توجه به شرایط کوهستانی این منطقه در فکر تامین گاز و نفت بودیم، اما امروز با گازکشی به دورترین روستاها، این مشکل روستا نشینان برطرف شده‌است.

چهارمحال و بختیاری از جمله استان‌هایی به شمار می‌آید که در اکثر ماه‌های سال روز‌های سردی را تجربه می‌کند و وجود کوهرنگ به تنهایی مهر تأییدی بر این ادعاست. به همین خاطر بعد از پیروزی انقلاب اسلامی موضوع گازرسانی به نقاط مختلف چهارمحال و بختیاری در دستور کار قرار گرفت و حالا حدود ۹۷ درصد مناطق استان از این نعمت بهره‌مند می‌باشد. مهم اینکه گازرسانی به روستا‌های سخت گذر استان هم در حال اجراست.

گازرسانی به روستا‌های دوردست و سخت گذر چهارمحال و بختیاری

چهارمحال و بختیاری با یک درصد مساحت کشور و دارابودن روستا‌های دشوار گذر با پراکندگی زیاد از استان‌هایی است که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در زمینه تأمین گاز طبیعی به مناطق دور دست توجه زیادی به آن شده است، به طوری که با پوشش ۹۷درصدی تقریباً تمام ساکنان این استان از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند هستند و تا حدود زیادی هم از قطع درختان جنگلی جلوگیری شده و خواهد شد.

 تاکنون به ۵۵۰ روستای استان چهارمحال و بختیاری گازرسانی شده و ۴۰ روستا هم در حال اجراست و مطالعات گازرسانی به ۵۰ روستای دیگر شروع شده است. مدیر اجرایی شرکت گاز استان چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه فقط ۱۵۰ روستا در چهارمحال‌و‌بختیاری از نعمت گاز طبیعی بی‌بهره هستند که آن هم به علت نبود امکان دسترسی به روستا‌ها و کمی جمعیت است که باید تمهیداتی همچون تأمین کپسول برای اهالی اندیشیده شود، می‌گوید: «در تلاش هستیم تا در کمترین زمان ممکن گاز به تمام روستا‌های استان برسد.»

میزان بهره‌مندی مردم چهارمحال و بختیاری از گاز طبیعی به بالای ۹۷ درصد افزایش می‌یابد

مدیر اجرایی شرکت گاز استان گفت: طرح‌های گازرسانی به روستا‌های کهن دژ و گاوتوت در شهرستان کیار شیخ علی خان در شهرستان کوهرنگ و گزستان میاندوهان خیارکاران و اته در بخش بازافت چهارمحال و بختیاری افتتاح شد و بیش از هزار خانوار از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند شدند.

یوسف شاهرخی افزود: گازرسانی به ۸۸ واحد تولیدی و کشاورزی در استان چهارمحال و بختیاری هم افتتاح شده که در جمع برای اجرای طرح‌های گازرسانی به روستا‌ها و صنایع بیش از ۱۳۲۰ میلیارد ریال اعتبار تأمین شده است.

مسئول طرح گازرسانی به بخش امامزاده حسن شهرستان فلارد هم گفت: مسیر ۲۸ کیلومتری قلعه سوخته تا امامزاده حسن شهرستان فلارد ۱۷ روستا را شامل می‌شود که با اجرای طرح گازرسانی تمام این روستا‌ها از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند خواهد شد.

مهدی هیبتان افزود: این روستا‌ها در مسیر بسیار سخت گذری واقع هستند که گازرسانی به روستاییان را با مشکلات زیادی از جمله عبور از جاده‌های کوهستانی و پرپیچ و خم گذر از مسیر‌های فصلی و سازه‌های آبی مثل مزارع پرورش ماهی مواجه کرده است. اما با وجود سرما و بارندگی‌ها و همچنین موانع پیش رو طرح گازرسانی به پیش می‌رود و با برنامه زمانبندی مرحله نخست آن اواخر سال ۱۴۰۳ پایان می‌یابد.

وی گفت:عرض کم مسیر برای حفاری، لوله گذاری خطوط گاز و نیاز به ترانشه برداری زمان اجرای طرح‌ها را کمی طولانی‌تر می‌کند، اما با رعایت تمام مسائل ایمنی گازرسانی به ۱۷ روستای دشوارگذر شهرستان فلارد با جدیت ادامه خواهد یافت.

ناظر طرح گازرسانی به روستا‌های بخش امامزاده حسن از نظارت‌های دقیق بر خط دهی و جوشکاری لوله‌های گاز به ۱۷ روستای این بخش خبر داد و گفت: در مسیر حفاری شده ۲۰ کیلومتر لوله ۸ اینچ و ۷ کیلومتر لوله‌های فلزی و پلی اتیلن همزمان کارگذاری می‌شود و خطوط اصلی تغذیه گاز با رعایت نکات ایمنی و فنی اجرا خواهد شد.

امید درخشان گفت: فنی کاران پس از حفاری مرحله به مرحله جاده روزانه ۱۰ سر لوله اصلی گاز ۸ اینچ را به هم جوش می‌دهند و طرح با سرعت مناسبی در حال پیشروی است.

وی گفت: هم اکنون طرح با ۴ دستگاه بیل مکانیکی و دیگر ماشین آلات سنگین و نیمه سنگین با به کارگیری ۴۰ نیروی فنی و متخصص در دست اجراست و تا پایان سال۱۴۰۳ در این ۱۷ روستا گازرسانی به اتمام می‌رسد.

فرماندار شهرستان فلارد با اشاره به اهمیت طرح گازرسانی به ۱۷ روستای بخش امامزاده حسن از توابع دهستان پرورز در این شهرستان گفت: برای مرحله نخست این طرح ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار تأمین شده و در مرحله بعد هم ۱۲۵۰ میلیارد ریال اختصاص خواهد یافت.

کوروش فتحی افزود: این یک طرح ملی است که با عزم متخصصان و فنی کاران استان چهارمحال و بختیاری در حال پیشروی است و باعث تأمین آسایش و رفاه روستاییان جلوگیری از قطع درختان جنگلی و قاچاق چوب می‌شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

وی خاطرنشان کرد: از ۶۸ روستای شهرستان فلارد ۳۲ روستا در بخش امامزاده حسن است که از این تعداد ۱۷ روستا باقی مانده بود که تا پایان سال ۱۴۰۳ گازرسانی خواهند شد و و شبکه داخلی خانواده‌ها هم در مرحله دوم اجرا و در این زمان جشن پایان گازرسانی به تمام روستا‌ها و شهر‌های فلارد برگزار می‌شود.

مدیر اجرایی شرکت گاز استان گفت: علاوه بر ۱۷ روستای بخش امامزاده حسن فلارد هم اکنون گازرسانی به روستا‌های دودرای سردشت پشت کوه میلاس لردگان و بخش بازفت شهرستان کوهرنگ در دست اجراست.

شاهرخی با بیان اینکه هم اکنون درصد پوشش گازرسانی در شهر‌ها ۹۹ و نیم درصد و روستا‌ها ۹۲.۳ درصد است گفت با اجرای این طرح‌های گازرسانی میانگین بهره‌مندی مردم چهارمحال و بختیاری از نعمت گاز طبیعی به بالای ۹۷ درصد خواهد رسید.

گاز به عنوان یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های توسعه کشور امروز توانسته است نقشی بی‌بدیل در شکوفایی صنایع و اقتصاد ایفا کند و مناطق کمتر توسعه یافته را به انرژی سبز مجهز کند و حفظ محیط زیست و اشتغالزایی مولد تنها بخشی از دستاورد‌های توسعه گازرسانی در بخش صنایع به شمار می‌آید.

 حرکت چرخ صنایع چهارمحال و بختیاری با انرژی پاک

سلیمیان مدیرعامل شرکت گاز چهارمحال و بختیاری گفت: امروز با توجه گازرسانی در چهارمحال و بختیاری همه شهرک‌ها و نواحی صنعتی، صنایع بزرگ استان از جمله فولاد، سیمان، قند، پتروشیمی و ۴۱ جایگاه سی ان جی و بالغ بر ۹۵ درصد گلخانه‌های استان از نعمت گاز برخوردار هستند.

بیشتر بخوانید

بازگشت ۲ واحد صنعتی به چرخه تولید در فارسان

چهارمحال و بختیاری دارای ۱۲ شهرستان با بیش از یک میلیون نفر جمعیت است که بیش از ۸۰ درصد از مساحت این استان کوهستانی است و گاز کشی در این مناطق با سختی و دشواری همراه ا ست.
۱۰۰ درصد جمعیت شهری و ۹۲.۳ درصد جمعیت روستایی چهارمحال و بختیاری از نعمت گاز برخوردارند.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • یک سوال پر تکرار؛ بالاخره قبل از خواب آب بنوشیم یا نه و چرا؟
  • قبل از خواب آب ننوشید
  • هشدارهای بدون تعارف مجید انصاری /در لبه خطر ناامیدی و واگرایی اجتماعی هستیم /در گزینش‌های اداری و استخدام زندگی را بر خیلی‌ها دشوار کرده‌اند
  • شما هم در تعطیلات خواب بی‌نظمی دارید؟ | خواب زیاد این بلاها را سر ما می‌آورد
  • تقویم نجومی امروز پنج‌شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ / تقویم همسران امروز پنج‌شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • قرآن جامع‌ترین منبع پاسخگویی به نیاز بشریت است
  • حمله حزب‌الله به شهرک صهیونیستی/آتش در «کریات شمونه» شعله کشید
  • ۱۳۰۰۰ نفر در طرح جهاد آبرسانی به روستاهای کردستان از آب شرب بهره مند شدند
  • سکانس‌هایی از فیلم مشت
  • خداحافظی خانه‌های چهارمحال و بختیاری با دود و بوی نفت