Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-19@21:34:36 GMT

آشنايي با ظروف آلومينيومي

تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۴۷۹۴۸۲

آشنايي با ظروف آلومينيومي

خبرگزاري آريا -
آلومينيوم از فلزات پر مصرف در جوامع بشري به شمار مي رود. از مهم ترين خصوصيات اين فلز كه آن را از فلزات ديگر متمايز مي سازد، سبک بودن آن است.
از طرف ديگر انتقال حرارتي اين فلز خوب و سريع مي باشد. بر اين اساس، ايده ي توليد ظروفي سبک و با انتقال حرارت سريع در توليدكنندگان ظروف خانگي شكل گرفت و امروزه در بسياري از آشپزخانه ها ممكن است ظروف آلومينيومي، بيشترين تعداد را به خود اختصاص دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



از مهم ترين خصوصيات فلز آلومينيوم، آن را از فلزات ديگر متمايز مي سازد، سبک بودن آن است
توصيه هايي براي به كارگيري بهتر ظروف آلومينيومي
1) تا حد امكان از ظروف آلومينيومي بدون پوشش براي پخت و يا نگهداري مواد غذايي استفاده نكنيد. اين پوشش ها (نظير تفلون) از تماس سطح فلزي ظرف با ماده غذايي و ورود آلومينيوم به داخل ماده غذايي جلوگيري مي كند.
2) پختن غذاهاي اسيدي و يا قليايي در اين ظروف موجب تغيير رنگ و سياه شدن اين ظروف مي شود. همچنين نگهداري آب و محلول‌هاي داراي املاح زياد نيز اين امر را موجب مي شوند. اين لايه تيره رنگ اگرچه بر كيفيت ماده غذايي تاثيري ندارد ولي ممكن است ورود فلز آلومينيوم را به مواد غذايي تسريع و تسهيل كند. امروزه اغلب افرادي كه از اين ظروف استفاده مي كنند، لايه تيره مورد نظر در اين ظروف را با ساييدن از بين مي‌برند. براي برطرف كردن اين لايه، غوطه‌ور كردن ظرف در محلول آب ليمو و يا سركه نيز مفيد خواهد بود.
تاثيرات ظروف آلومينيومي بر كيفيت غذاها
افرادي كه از اين ظروف استفاده مي كنند پس از مدتي كه ممكن است بر اساس نوع به‌كارگيري از چند هفته تا چند ماه به طول بينجامد، با تغيير رنگ و تيرگي درون اين ظروف مواجه مي‌شوند. دليل عمده‌ي اين حالت، جوشاندن آب درون اين ظروف است كه به طور معمول با ورود فلز آلومينيوم به داخل ماده غذايي و آب همراه است. از آنجا كه هنوز دليل و مستندات علمي مبني بر نياز بدن انسان به آلومينيوم گزارش نشده است، دريافت زياده از حد آن با اختلالاتي همراه است كه در ادامه به بحث در مورد آنها خواهيم پرداخت.
از طرف ديگر، حرارت دادن غذاهايي با تركيب اسيدي نظير آب برخي سبزي ها، آسيب ديواره اين ظروف را به صورت ايجاد خوردگي ها و حفراتي ريز در فضاي داخلي ظرف موجب مي شود. اين تركيبات غذايي انحلال آلومينيوم را تسريع كرده و ورود آن را به داخل غذا افزايش مي دهند. لذا توصيه مي‌شود كه هيچگاه از ظروف آلومينيومي براي حرارت دادن مواد غذايي اسيدي (كه اغلب داراي مزه ترش مي باشند) استفاده نشود.
يکي از اعضاي هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي گفت:
ظروف فلزي، از زمان هاي بسيار دور به چرخه تهيه، پخت و مصرف مواد غذايي وارد شده اند. اين ظروف به دلايل متعددي نظير انتقال حرارت سريع و مقاومت بالاتر آنها در مقابل عواملي نظير صدمه و ضربه ها از جايگاه ويژه اي در آشپزخانه ها برخوردار مي باشند. لازم به ذكر است كه انتقال حرارت سريع در اين ظروف، به پخت سريعتر مواد غذايي منجر مي شود.
توجه عمومي به ظروف فلزي ادامه يافت تا اينكه ظروفي با فن آوري جديد به بازار عرضه شدند كه علاوه بر انتقال حرارتي مناسب، سبک و قابل استفاده براي پخت در وسايل جديدي نظير مايكروويو بودند. از طرف ديگر بررسي هاي علمي در خصوص تاثيرات ظروف مواد غذايي بر حفظ كيفيت غذا و سلامتي افراد جامعه افزايش يافت و اين تحقيقات نشانگر آن بود كه بيشتر ظروف فلزي مي تواند بر كيفيت مواد غذايي تاثيراتي بر جاي گذارند.
البته اين امر در طي ساليان نه چندان دور به اثبات رسيده بود. به عنوان مثال در دوران گذشته در حين پخت غذاهايي نظير آش و سوپ، يک تكه آهن را به يك تكه نخ وصل نموده و درون غذاي در حال پخت قرار مي دادند كه بر اساس برخي شواهد اين امر موجب افزايش ذخاير آهن در بدن افراد مصرف كننده آن ماده غذايي مي شد. ولي امروزه رفتارهايي اين چنين بر اساس يافته هاي علمي جديد پسنديده نيست.
به عنوان مثال دريافت مقادير زياده از حد آهن در افراد مسني كه داراي ذخاير كافي از آهن در بدن خويش مي باشند، ممكن است به افزايش آسيب هاي اكسيداتيو در اين افراد منجر شده و بيماري هاي قلبي- عروقي را در آنان موجب شود. علي رغم تمامي اين موارد، شركت هاي معتبر توليد كننده ظروف خانگي به طور دايم در تلاش هستند تا با جلب رضايت مشتريان از توليدات خويش، تنوع محصولات را افزايش داده و از تكنيک هايي براي حفظ سلامتي مصرف كنندگان استفاده كنند.
يكي از اين تكنيک ها، به كارگيري تفلون به عنوان پوشش دروني ظروف فلزي است كه علاوه بر دارا بودن خصوصيت نچسب بودن اين تركيب كه در مواردي نظير تهيه سرخ كردني ها ارزشمند مي شود، امكان تماس مواد غذايي با سطح فلزي ظرف را از بين مي برد. البته در رابطه با ظروف تفلون توضيحات بيشتري ارائه خواهد شد. اكنون در سلسله مقالاتي به بحث بيشتر در رابطه با هر يک از انواع ظروف فلزي مي پردازيم.

هر چه مدت زمان پخت غذا طولاني تر باشد، مقدار آلومينيوم وارد شده به آن بيشتر مي شود
تاثير آلومينيوم بر سلامتي انسان
همان طور كه ذكر شد تا به امروز دلايلي مبني بر نياز بدن انسان به فلز آلومينيوم براي انجام فعاليت هاي روزمره متابوليكي گزارش نشده است و دريافت مقادير زياده از حد آن ممكن است براي بدن زيان آور باشد.
به عنوان مثال برخي از مطالعات درصدد بررسي تاثير دريافت آلومينيوم در افزايش ابتلاي به بيماري آلزايمر مي باشند كه البته هنوز اين ارتباط به اثبات نرسيده است. در بيماري آلزايمر كه از دست رفتن حافظه فرد براي فعاليت هاي روزمره مي باشد، به نظر مي رسد آسيب هاي اكسيداتيو يكي از عوامل موثر باشد. علاوه بر اين، آلومينيوم تركيب اصلي گروهي از داروها به نام آنتي اسيدهاست. اين تركيبات در زمان بروز علايم گوارشي كه به دليل افزايش اسيد معده بروز مي‌كنند، تجويز مي شوند. لذا با توجه به نقش مهم و اساسي اسيد معده در فرآيندهاي هضم مواد غذايي، دريافت زياده از حد آلومينيوم از طريق مواد غذايي پخته شده در ظروف آلومينيومي، مي تواند به بروز علايم و اختلالات گوارشي و يا تشديد اين علايم در افراد مستعد ابتلاي به اين بيماري ها منجر گردد.
در هنگام مسموميت با آلومينيوم عملكرد سلول هايي به نام استئوبلاست (سلول‌هايي كه در بازسازي و تشكيل توده استخواني نقش دارند) دچار اختلال شده و موجب كاهش در فرآيند بازسازي و ترميم استخوان مي گردد كه اين امر ممكن است به پيدايش استئومالاسي منجر شود. البته تاكنون گزارشي از بروز علايم مسموميت آلومينيومي در اثر مصرف مواد غذايي ارائه نشده است و اين مسموميت تنها در بيماراني كه دچار نارسايي مزمن كليه بوده و دياليز مي شوند (به دليل وسايل آلومينيومي كه در فرآيند دياليز به كار مي رود) گزارش شده است. افرادي كه هر روز از ظروف آلومينيومي بدون پوشش براي پخت و پز و نگهداري مواد غذايي استفاده مي كنند، تقريبا 5/3 ميلي گرم آلومينيوم در روز وارد بدن خود مي كنند.
هر چه مدت زمان پخت ماده غذايي طولاني تر باشد، مقدار آلومينيوم وارد شده به آن بيشتر مي شود. البته سازمان بهداشت جهاني تخمين زده است كه بزرگسالان مي توانند بيش از 50 ميلي گرم آلومينيوم را در روز بدون هيچ ضرري دريافت كنند. زيرا بسياري از داروهاي معمول حاوي آلومينيوم هستند، مثلا يك عدد قرص آنتي اسيد حاوي 50 ميلي گرم و يک قرص آسپرين حاوي 20-10 ميلي گرم آلومينيوم است.
منبع : shooroshirin.ir

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۷۹۴۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویژگی رژیم غذایی سالم چیست؟

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت گفت: رژیم غذایی سالم رژیمی است که سه وعده اصلی و سه تا چهار میان وعده داشته باشد، سیستم گوارش افرادی که تنها سه وعده اصلی را مصرف می‌کنند، در طولانی مدت آسیب می‌بیند و به ویژه افراد لاغر بیشتر باید مراقب این موضوع باشند.

احمد اسماعیل زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اهمیت حفظ عادت‌های غذایی اظهار کرد: برای حفظ عادت‌های غذایی مهم است که وعده صبحانه با نان‌هایی با سبوس بالا مانند نان جو مصرف شود، همچنین افراد می‌توانند عدسی، لوبیا و تخم مرغ و پنیر کم نمک را در این وعده استفاده کنند، اما بهتر است از مربا، عسل، ارده و شیره، خامه فراورده‌هایی که بسیار شیرین است، استفاده نکنند.

وی افزود: افراد باید از میان وعده صبحانه تا ناهار یک تا دو واحد میوه مصرف کنند، همچنین در وعده ناهار می‌توانند از انواع خورشت‌ها، مرغ و ماهی، گاهی گوشت قرمز استفاده کنند، همچنین غذاهایی مانند الویه، کشک بادمجان، میرزاقاسمی را در این وعده اصلی می‌توانند مصرف کنند.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت گفت: بین وعده ناهار تا شام یک تا دو واحد میان وعده شامل چای با خرما، انجیر، مویز و میوه‌های فصل را می‌توان مصرف کرد، همچنین بهتر است افراد غذایی سبک مانند آش، سوپ، انواع سالاد در وعده غذایی شام مصرف کنند و نباید نان و برنج در این وعده استفاده شود، مصرف یک واحد لبنیات مانند ماست و شیر قبل از خواب کمک می‌کند افراد خواب راحت‌تری را تجربه کنند و بدن جذب کلسیم بهتری داشته باشد.

اسماعیل زاده تصریح کرد: افرادی که دچار کمبود مواد مغذی در بدن هستند و وزن آن‌ها از حد نرمال کم‌تر و لاغر هستند، مواد مغذی تحریک‌کننده اشتها در بدن خود ندارند و بی‌اشتها می‌شوند.

وی با بیان اینکه افرادی که بی‌اشتها هستند و میل به خوردن مواد غذایی و میان وعده ندارند، ضعف، کسلی، خستگی‌های مکرر، خواب‌آلودگی و بی‌حالی را بسیار تجربه می‌کنند، خاطرنشان کرد: اگر وزن فردی بسیار کم باشد باید به متخصصان تغذیه مراجعه کند تا بر اساس مکمل‌های تجویز شده، اشتها و میل آنها به خوردن مواد غذایی بیشتر شود و ورود مواد مغذی به بدن افزایش یابد.

مدیرکل بهبود تغذیه وزارت بهداشت با بیان اینکه رژیم غذایی سالم رژیمی است که سه وعده اصلی و سه تا چهار میان وعده داشته باشد، اضافه کرد: سیستم گوارش افرادی که تنها سه وعده اصلی را مصرف می‌کنند، در طولانی مدت آسیب می‌بیند و به ویژه افراد لاغر بیشتر باید مراقب این موضوع باشند؛ افرادی که در ماه مبارک رمضان دریافت بیش از حد کالری در وعده افطار و سحر داشتند، باید پس از ماه مبارک رمضان میزان کالری مصرفی خود را کنترل کنند.

اسماعیل زاده با اشاره به اینکه افراد باید وعده‌های اصلی صبحانه و ناهار را مصرف کنند، اما مد نظر داشته باشند که وعده شام آنها پرکالری نباشد، خاطرنشان کرد: مصرف میوه و سبزی باید مد نظر افراد قرار گیرد و مصرف کیک و آب‌میوه‌های صنعتی محدود شود، همچنین به منظور کنترل وزن در وعده ناهار افراد می‌توانند سبزیجات پخته مصرف کنند و روزانه ۲۰ تا ۳۰ دقیقه پیاده‌روی داشته باشند.

کد خبر 744698

دیگر خبرها

  • رژیم‌های سم‌زدایی از بدن؛ دروغ یا واقعیت؟
  • غذا‌های مفیدی که بدن هر بیماری را تقویت می‌کند
  • مواد غذایی‌ای که به کاهش التهاب معده کمک می‌کنند
  • امحا مواد غذایی فاسد در آباده
  • اهدا ۱۵۰ بسته مواد غذایی به بیماران خاص و هموفیلی درنیشابور
  • کشف و معدوم سازی مواد غذایی فاسد
  • جمع آوری هزار و ۷۹۵ کیلو گرم مواد غذایی غیر بهداشتی در فیروزه
  • نحوه صحیح چیدن ظروف در ماشین ظرفشویی + فیلم
  • ویژگی رژیم غذایی سالم چیست؟
  • تعطیلی ۲۵۹ مرکز متخلف در طرح سلامت نوروزی