Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج هرمزگان،  جعفر اسلامی ، با تبریک هفته وحدت و میلاد فرخنده پیامبر اسلام(ص) و هفته بسیج اظهارداشت: از ابتدای شکل‌گیری اسلام و تشکیل حکومت اسلامی توسط پیامبر(ص) در مدینه، مسجد، مهم‌ترین سنگر و پایگاه برای دفاع از اسلام  بوده و لذا این مکان مقدس، نقطه شروع تصمیم‌گیری‌های فرهنگی، اجتماعی، علمی و نظامی بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی، افزود: در جنگ تحمیلی، محل اجتماع، عضوگیری و نقطه شروع اعزام نیروها نیز مسجد بوده و به فرموده امام راحل(ره) مساجد، پایگاه اصلی بسیج هستند.

اسلامی، تصریح‌کرد: پس از دوران دفاع مقدس، بسیج کمک و بازوان مساجد بوده و توانسته نقش خودرا به خوبی ایفا کند و در همان موقع اقشار مختلف بسیج شکل گرفت که هدف از تشکیل اقشار تخصصی بسیج، حمایت از بسیج مساجد و محلات است که بتواند نقش اصلی بسیج و مسجد در محله را ایفا کند.

معاون بسیج مساجد و محلات سپاه امام سجاد(ع) هرمزگان، یادآور شد:حضور جوانان و نوجوانان در پایگاه‌های بسیج مساجد و محلات که محل آن مساجد است در حال حاضر بر پایه مسجدمحوری است که با بهره‌گیری واستفاده بسیجیان از مراسمات مذهبی، فضایل اخلاقی، نماز جماعت، ذکر، دعا وتوسل بتواند جایگاه و نقش اصلی خود را در دل جامعه ایفا کند.

وی، خاطرنشان کرد: هدف از مسجدمحوری، استفاده بسیج از ظرفیت مسجد برای تقویت بنیه معنوی بسیجیان و از طرفی دیگر، فعال کردن کارکردهای مساجد و تاثیرگذاری مسجد فعال، پویا و تراز انقلاب اسلامی بر فضای اجتماعی جامعه است تا مسجد بتواند محل رجوع مردم در زمینه‌های عبادی، حقوقی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و... باشد و مردم، مسجد را به عنوان یک پایگاه مردمی بدانند.

اسلامی، گفت: رئیس پایگاه مردمی مسجد، امام جماعت همان مسجد می‌باشدو بسیج مساجد و محلات در راستای رسالت و وظیفه خود که همان حفظ و پاسداری از ارزش‌ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی می‌باشد، بسیجیان را در گروه‌های مختلفی تحت محوریت قرارگاه در دل مساجد ساماندهی نموده‌اند که همه ارکان مساجد از هیئت امناء،کانون مساجد، هیئات مذهبی و صندوق قرض‌الحسنه و سایر مجموعه‌های فرهنگی محله زیر مجموعه این قرارگاه می‌باشند تا برنامه‌ها بهتر طرح‌ریزی و اجرا شود.

اسلامی، با بیان این‌که امروز بسیجیان، مساجد و محلات جهت خدمات‌رسانی به مردم و ایفای نقش حفظ ارزش‌های انقلاب در گروه‌های مختلف با محوریت قرارگاه‌هایی سازماندهی شده‌اند؛ تصریح‌کرد: رئیس قرارگاه امام جماعت همان مسجد می‌باشد و هر اجرای برنامه‌ای در مسجد بایستی با محوریت امام جماعت باشد و جزیره‌ای عمل نشود.

معاون بسیج مساجد و محلات سپاه امام سجاد (ع) هرمزگان، با اشاره به ساماندهی بسیجیان در گروه‌های مختلف باتوجه به نیازها و فعال نمودن کارکردهای مساجد خاطرنشان کرد: گروه‌های قرآنی محله باتوجه به ظرفیت محله، آموزش روخوانی و روان‌خوانی قرآن را به مردم محله ارائه می‌دهند وگروه‌های سازندگی و محرومیت‌زدایی باتوجه به نیاز مردم محله و در حد توان و ظرفیت مسجد اقدام به کمک مردم محله در زمینه‌های مختلف ازجمله زیباسازی محله، تعمیر خانه نیازمندان، شناسایی و کمک به نیازمندان و... می‌کنند. البته نیاز است که سایر دستگاه‌های اجرایی نیز در کنار بسیج باشند و مشارکت بیشتری برای رفع مشکلات و خدمات‌رسانی به اهالی داشته باشند.

وی، ادامه داد: گروه‌های فرهنگی و هنری، تئاتر، سرود و داستان‌نویسی و... در مساجد ساماندهی شده‌اند تا در این راستا نقش ایفا کنند و تا پایان سال بتوانیم حدود صد گروه سرود شکل دهیم که درهمین راستا تعامل خوبی با کانون فرهنگی هنری مساجد استان وجود دارد و در تابستان ۴۵۰ نفر از مسؤولان کانون‌های فرهنگی هنری مساجد که بیشتر آنان بسیجی هم هستند به اردوی آموزشی قم اعزام شدند.

معاون بسیج مساجد و محلات سپاه امام سجاد (ع) هرمزگان، گفت: گروه علمی و پژوهشی از قبل وجود داشته ولی امسال نقش پررنگ‌تری را پیدا کرده و در هر شهرستان یک یا دو پایگاه علمی و پژوهشی فعال است و هدف این گروه، تقویت برنامه‌های علمی و حمایت از طرح‌ها و اختراعات ابتکاری می‌باشد و به‌عنوان مثال در شهرستان میناب یک پایگاه علمی پژوهشی در زمینه‌های سم‌زدایی و رشد محصولات کشاورزی فعال است.

وی، افزود: در شهرک توحید بندرعباس روزهای پنجشنبه و جمعه برای حل مشکلات علمی و تحصیلی بچه مسجدی‌ها، نه صرفا بسیجی کلاس برگزار می‌شود و یا در منطقه هشتبندی میناب یک روز در هفته که معمولا از بعد از ظهر پنجشنبه تا صبح جمعه به عنوان اعتکاف علمی دانش‌آموزان که حدود ۱۰۰ نفر هم شرکت‌کننده دارد دوره‌هایی جهت رفع مشکلات تحصیلی و علمی صورت می‌گیرد.

در منطقه «وی» بشاگرد هم برای برگزاری کلاس‌های کنکور اقدام کرده‌ایم و در سایر محلات نیز با محوریت مساجد این اتفاق مهم که یکی از دغدغه‌های خانواده‌ها است برنامه‌ریزی می‌شود.

اسلامی، تصریح‌کرد: گروه‌های ورزشی بسیج هم یکی از برنامه‌هایش این است باتوجه به این‌که نوجوانان و جوانان علاقه زیادی به ورزش دارند و ما هم همه تلاش خود را انجام می‌دهیم تا در همه محلات استان که پایگاه و مسجد وجود دارد بتوانیم امکانات و لوازم ورزشی را فراهم کنیم و با تعاملی که با شهرداری داشته‌ایم معمولا زمین‌های ورزشی تحویل بچه مسجدی‌ها است و هر جایی که امکانات فراهم نگردیده هم حداقل بتوانیم در حیاط مسجد امکانات ورزشی را فراهم نماییم.

معاون بسیج مساجد و محلات سپاه امام سجاد (ع) هرمزگان، افزود:گروه‌های صالحین و تربیتی که برنامه‌های اردویی، علمی، ورزشی و... دارد، از خود بسیجی‌ها یک نفر که از نظر سواد، فرهنگ و بصیرت در سطح بالاتری قراردارد به عنوان سرگروه انتخاب می‌شود و به بقیه اعضای گروه به صورت تعاملی و دوستانه آموزش می‌دهد و در همه پایگاه‌ها  این گروه صالحین وجود دارد.

وی، باتاکید بر ضرورت کادرسازی توسط بسیج گفت: بایستی کادر تراز انقلاب با روحیه انقلابی و بسیجی تربیت شود. بسیجی‌هایمان در مدرسه حضور می‌یابند و برنامه‌هایی را برای دانش‌آموزان در مساجد اجرا می‌کنند.

طرح اعتلای بسیج

وی، عنوان کرد: از ابتدای سال ۹۷ سازمان بسیج هشت طرح باعنوان طرح‌های اعتلای بسیج را در حال کار دارد که از جمله طرح شهید بهنام محمدی، شهید حججی،گشت‌های محله محور،گروه‌های جهادی و محرومیت‌زدایی، طرح همگام با کشاورز، صندوق قرض‌الحسنه، شهید دکتر رهنمون، گروه‌های پزشکی و کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌توان اشاره کرد.

اسلامی، افزود: از رسانه‌ها درخواست داریم که بروند، خبرها و خدمات بسیجیان را از دل مساجد به مردم اطلاع‌رسانی کنند.

اسلامی، گفت: طرح شهید بهنام محمدی که به نام شهید ۱۳ ساله دانش آموز نامگذاری شده است؛ طرحی که مدرسه، بسیج و خانواده را با هم پیوند می‌زند و این طرح حدود ۱۰۰ مسجد را دربر می‌گیرد و در این طرح سه نفر از بچه‌های مسجد که در زمینه‌های علمی، فرهنگی و تربیتی و ... ممتاز هستند باهمکاری آموزش پرورش شناسایی شده و در دل مدارس می‌روند و به مدرسه جهت پرورش معنوی دانش‌آموزان کمک می‌نماید و اگر جشن تکلیف، مراسم  اعتکاف، کلاس‌های تقویتی تحصیلی و ... باشد؛ این برنامه‌ها در مسجد با محوریت امام جماعت برگزار می‌شود و باعث جذب دانش‌آموزان به مسجد می‌شود.

معاون بسیج مساجد و محلات سپاه امام سجاد (ع) هرمزگان، گفت: مسجد خود سنگر است و هرکس به سنگر پناه آورد از دید و تیر دشمن در امان خواهد بود و بچه مسجدی‌ها مصون می‌مانند.

وی، اظهارداشت: دومین طرح  گشت‌های محله‌محور است که بسیجیان به گروه‌های مختلفی سازماندهی شده‌اند تا بتوانند در محله گشت بزند تا اگر در محله اتفاقی افتاد بتوانند به کلانتری اطلاع دهند تا اهالی محله آرامش خاطر داشته باشند، مثلا خودرو کسی اگر در محله پارک می‌شود مالک آن خودرو آرامش خاطر داشته باشید.

اسلامی، یادآور شد: سومین طرح، کاهش آسیب‌های اجتماعی است که مهم‌ترین آسیب‌ها در محلات مختلف شناسایی می‌شود و با مشاوره و آگاه‌سازی در دل مسجد و با محوریت امام جماعت خدمات ارائه می‌دهد. در بحث اعتیاد نیز مراکز و کمپ‎های راه‌اندازی شده تا  به زندگی دوباره و ترک اعتیاد افرادکمک کنیم.

معاون بسیج مساجد و محلات سپاه امام سجاد (ع) هرمزگان، گفت: چهارمین طرح باعنوان «شهیدرهنمون» می‌باشد تا افرادی که توان مالی ندارند بتوانند از خدمات بسیج جامعه پزشکی استفاده کنند و از مزایای این طرح به‌طور پیوسته بهره‌مند شوند

وی، افزود: پنجمین طرح، گروه‌های جهادی و محرومیت‌زدایی است که بسیج بتواند در حد توان و ظرفیت خود، خدماتی را در راستای محرومیت‌زدایی داشته باشد.

وی، تصریح‌کرد: ششمین طرح هم  همگام با کشاورز است که در این طرح بسیجیان در قالب گروه‌های مختلفی ساماندهی شده‌اند تا بتوانند به کشاورزان به صورت عملی مشاوره و آموزش دهند و این کار زیر نظر بسیج مهندسین کشاورزی می‌باشد.

اسلامی، گفت: هفتمین طرح، صندوق قرض‌الحسنه می‌باشد در این طرح پس از شناسایی افراد نیارمند بامحوریت مسجد به آن‌ها وام قرض‌الحسنه پرداخت می‌شود.

معاون بسیج مساجد و محلات سپاه امام سجاد (ع) هرمزگان، ادامه داد: هشتمین طرح هم طرح شهید حججی است که بنا به فرمایش رهبر معظم انقلاب ما باید جوانان مومن، انقلابی، جهادی و پای کار را تربیت کنیم و ما سعی و تلاشمان این است که همچنین نیروها را دل پایگاه تربیت و پرورش دهیم تا به مردم عزیزمان خدمت کنند.

وی، یادآورشد: این هشت طرح جزء سیاست‌های ما در راستای فعال کردن کارکردهای مساجد است.

وی، با اشاره به برگزاری یک دوره  توانمندسازی در سال گذشته برای ائمه جماعات در شهر مشهد مقدس گفت: در این دوره بالغ بر ۲۰۰ نفر حضور داشتند و هدف از این دوره هم‌اندیشی و ارائه راهکار برای فعال نمودن کارکردهای مساجد و جذب نوجوانان و جوانان به  مسجد بوده است و برای حفظ جوانان مسجدی یا عدم مسجدگریزی، امسال در آذر ماه و دی ماه یک دوره چهار روزه برای امام جماعت، رئیس هیئت امنا، رئیس کانون، فرمانده پایگاه و فرد تاثیرگذار مسجد با همکاری ادارات مرتبط برگزار خواهد شد.

اسلامی، از برگزاری جشنواره برترین پایگاه‌های بسیج مسجدمحور در سه مرحله شهرستانی، استانی و کشوری خبرداد که سه مسجد در هر شهرستان برگزیده شده‌اند و شش مسجد برتر هم در مرحله استانی در ۱۵ آذر تجلیل می‌شوند و در نمایشگاهی نیز که پیرامون این جشنواره برنامه‌ریزی شده است مساجد، برنامه‌ها و ابتکارات خود در زمینه‌های مختلف را به نمایش می‌گذارند.

وی، در پایان افزود: در بسیج، الگوی بسیار موفق داریم که از رسانه‌ها درخواست می‌کنم این الگوها و خدمات بسیجیان را به مردم اطلاع‌رسانی کنند.

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۵۵۲۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طراحی قالب انسجام آفرین فعالان مردمی حوزه اجتماعی استان کرمانشاه

به گزارش خبرنگار مهر، محمدطیب صحرایی صبح چهارشنبه در دیدار با گروه‌های فعال مردمی محله محور محلات کرمانشاه با عنوان مجموعه هم اندیشی اجتماعی (هما) که با حضور مدیرکل اجتماعی استانداری و دستیار مردمی سازی استانداری برگزار شد، با تشریح ظرفیت‌های اجتماعی استان کرمانشاه، اظهار کرد: وضعیت اجتماعی کرمانشاه ظرفیت و پذیرش کار جبهه‌ای و تشکیلاتی دارد.

وی به طراحی قالب انسجام آفرین بین بازیگران و فعالان مردمی حوزه اجتماعی استان کرمانشاه تاکید کرد.

استاندار کرمانشاه تصریح کرد: مأموریت دعوت و هماهنگی از گروه‌های مردمی اجتماعی محلات بر عهده دستیار مردمی‌سازی است.

وی ادامه داد: ضروری است در زمان کوتاهی نشست گردهمایی و هم اندیشی فعالان اجتماعی مردمی محله محور کرمانشاه صورت گیرد.

در ادامه این نشست اعضای شورای مرکزی هما به تشریح فعالیت‌های ۳ ساله مجموعه هما از سال ۱۴۰۰ با عملیات «فجر احسان» تا سال ۱۴۰۳ با عملیات «بیتوته مصلحین» و تقریباً هر ماه یک عملیات جمعی بین محلات کرمانشاه و برگزاری حدود ۶۰ نشست طراحی نظام مسائل و مطالبه گری از مسئولین پرداختند و راهبرهای آتی این جبهه مردمی اجتماعی را مطرح کرده و خواسته‌هایی در رسمیت دادن به این ظرفیت شبکه سازی مردمی، مطرح شد.

کد خبر 6080502

دیگر خبرها

  • وزش باد علت قطع برق در یکی از محلات شهر دولت‌آباد
  • مهم‌ترین رسالت هیئت امنای مساجد چیست؟
  • فعالیت ۴۰ کانون فرهنگی و هنری مساجد در سلماس
  • پیوند مسجد و جوانان نقطه مثبتی در احیای کارکردهای مسجد است
  • مرکز تخصصی تئاتر مساجد در مازندران رونمایی شد
  • حضور بیش از ۱۲۰ هنرمند در دومین جشنواره تئاتر خیابانی محلات
  • دغدغه حضور نوجوانان و جوانان در برنامه‌های فرهنگی مسجد محور است
  • شبکه گسترده رسانه‌ای توسط نوجوانان در محلات اردبیل ایجاد می‌شود
  • نقش ویژه مساجد در تحقق آرمان‌های فرهنگی در جامعه
  • طراحی قالب انسجام آفرین فعالان مردمی حوزه اجتماعی استان کرمانشاه