Web Analytics Made Easy - Statcounter

در شرایطی که رئیس جمهور اعلام کرده ذخایر ارزی کشور در ابتدای سال تقریبا صفر بوده است، (با فرض درست بودن این ادعا) باید گفت این اتفاق در نتیجه سیاست های اشتباه دولت در تخصیص ارز 4200 تومانی رخ داده است.به گزارش بلاغ، حسن روحانی هفته گذشته در حین ارائه لایحه بودجه سال ۹۸ در مجلس شورای اسلامی گفت: «چرا یک مرتبه در ماه‌های اولیه سال ۹۷ کشور و اقتصاد ما با التهاب مواجه شد؟ دلیلش این بود که تحریم‌ها توانست بر بازار ارز عملاً و رواناً تأثیر بگذارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما در مقطعی در اوایل سال ۹۷ قرار گرفتیم که ذخیره اسکناس ما تقریباً صفر بود، منظورم اسکناس ارزی است و آن التهاب‌ها در بازار به وجود آمد و دولت ناچار شد برای آرام کردن بازار تصمیماتی ولو سخت و برای دولت با اولویت نه اول و دوم بلکه سوم اجرا کند تا بتواند کشور را از التهاب نجات دهد.»
رئیس جمهور در حالی از صفر بودن ذخایر ارزی حرف زده که در پی اجرای سیاست ارز 4200 تومانی همین دولت، 18 میلیارد دلار از ذخایر ارزی کشور اسراف شد و اگر واقعا ذخایر ارزی کشور صفر بوده است، مسئولیت آن بر عهده دولت کنونی می باشد. ضمن اینکه بیان چنین سخنانی از سوی بالاترین مقام اجرایی کشور به خودی خود یک جو روانی منفی ایجاد کرد و اثری شبیه همان اثر خالی بودن ذخایر برجای گذاشت.
بر همین اساس، پس از اظهارات رئیس جمهور، نرخ ارز در بازار روند صعودی به خود گرفت و از کانال 10 هزار تومان تا آستانه 12 هزار تومان هم افزایش یافت!
به گزارش فارس، اعلام صفر بودن ذخایر اسکناسی توسط رئیس جمهوری چند سوال را به وجود می‌آورد. اول اینکه مسئول صفر شدن ذخایر اسکناس ارز بانک مرکزی کیست؟ آیا نمی‌توان سهم بزرگ و مهمی برای دولت در کاهش ذخایر اسکناس ارز بانک مرکزی و سیاست‌های غلط در این حوزه در نظر گرفت؟
این جمله شبیه همان جمله‌ای بود که روحانی در دوران مذاکرات هسته‌ای گفت: «خزانه را خالی تحویل گرفتیم.» علاوه بر اینکه این جمله صددرصد خلاف واقع بود -حتی با فرض واقعیت چنین جمله‌ای- در آن شرایط بیان آن کاملا مخالف منافع ملی به شمار می رفت.
به عبارت دیگر، دولت کنونی که ابتدای سال جاری مانور تبلیغاتی برای اجرای سیاست های 4200 تومانی برگزار می کرد، در حال حاضر به جای ژست های طلبکارانه، باید پاسخگوی کمبود ذخایر ارزی باشد چراکه اگر ذخایر کشور با محدودیت هایی مواجه شده باشد مسئولیت اصلی آن بر گردن خود دولت است.
جالب اینجاست که پس از اظهارات روحانی در خصوص صفر بودن ذخایر ارزی کشور، رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد: «قبلا نیز تاکید کردم که ذخایر اسکناس کشور در وضعیت بسیار مطلوبی بوده و تسلط و احاطه بانک مرکزی پرقدرت‌تر از همیشه است.»

منبع: بلاغ مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۴۸۲۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس برنامه و بودجه کشور: رشد تولید باید به جهش تبدیل شود

داوود منظور عصر پنجشنبه در نشست با فعالان اقتصادی دامغان در سالن جلسات دانشگاه دامغان در قالب برنامه‌های سفر دولت سیزدهم به استان سمنان، افزود: طبق آمارها طی سه سال گذشته رشد تولید در کشور رقم خورد، اما کشور می‌تواند جهش داشته باشد که رشدی فراتر از معمول محقق شود و این جهش، بدون شک حاصل فعالیت و مشارکت مردم است.

وی به رشد تولید در کشور اشاره کرد و گفت: با وجود تحریم‌های اقتصادی، سال ۱۴۰۲ ایران به رشد بالای ۶ درصد رسید که این امر با تلاش مضاعف فعالان اقتصادی، تبدیل تهدیدها به فرصت، فاصله‌گیری از خام‌فروشی و در سایه روحیه تعاملی شکل گرفت.

منظور اضافه کرد: برای جهش تولید باید از ظرفیت منطقه ای و بین‌المللی استفاده شود، به شرکت‌های دانش‌بنیان بیشتر توجه داشت و سهم دانش را در تولید افزایش داد و از تولید منبع‌محور به تولید دانش‌پایه حرکت کرد.

وی گفت: فعالان عرصه تولید بهترین مشاوران دولت در تحقق اهداف اقتصادی هستند که با تعامل متقابل آنها رونق اقتصادی شکل می‌گیرد.

به گفته این مسوول، فعالان عرصه تولید بهترین مشاوران دولت در تحقق اهداف اقتصادی هستند که نقش دولت و فعالان اقتصادی به واقع مکمل یکدیگر است و با این تعامل، یک مشارکت عمومی و خصوصی شکل می‌گیرد.

وی ادامه داد: نتیجه این رویکرد همکارانه با وجود تمام فشارهای دشمن، تحریم‌ها و محدودیت‌های موجود، جهش و شکوفایی اقتصادی است.

منظور اظهار داشت: تولید کلید حل مسائل کشور است و فعالان اقتصادی در خط مقدم جنگ اقتصادی و ترکیبی هستند که این امر نشان می‌دهد کلید حل مشکلات به دست تولیدکنندگان، فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران است.

معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور اضافه کرد: تولید وقتی سرعت و جهش می‌گیرد که گره از پای تولید باز شود و این امر با پشتیبانی و برنامه‌ریزی درست شکل می‌گیرد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • پافشاری بانک مرکزی بر اجرای سیاست‌های غلط/ صندوق تثبیت ارزی با دلار ۳ نرخی کارایی ندارد
  • ماهانه حداکثر ۲۳۰ هزارتن مرغ مورد نیاز کشور است
  • رئیس سازمان غذا و دارو اعلام کرد: میزان ذخایر سرم و تولید واکسن روتاویروس
  • واکنش بانک مرکزی به چاپ ایران چک ۵۰۰ هزار تومانی/ مدیرعامل اسبق بانک صادرات: ارز باید تک نرخی شود/ معاون رئیس جمهور: تلاش دولت این است که شاهد کاهش بیشتر در نرخ تورم باشیم
  • رئیس برنامه و بودجه کشور: رشد تولید باید به جهش تبدیل شود
  • کهنه سربازان دفاع مقدس: ۱۶۰۰ میلیارد دلار غرامت جنگ را از عراق طلب داریم
  • سقوط بیش از یک درصدی بهای نفت در بازار جهانی
  • مشکل ارز اتوبوس های جدید را پشت گمرک گذاشت
  • کهنه سربازان دفاع مقدس: 1600 میلیارد دلار غرامت جنگ را از عراق طلب داریم
  • دولت به جای مداخله قیمتی در بازار ارز مداخله مقداری کند