Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@00:49:13 GMT

اشعار مولانا؛ دیباچه ای از صلح و دوستی

تاریخ انتشار: ۸ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۱۵۳۲۳۲

اشعار مولانا؛ دیباچه ای از صلح و دوستی

تهران- ایرنا- مولانا از شاعران و ادیبان نامدار و بزرگ ایران زمین است که با خلق اشعار، غزلیات و حکایت هایی زیبا و دلنشین مرزهای جغرافیایی را درنوردید و با برخورداری از اندیشه هایی نافذ با نگارش دایره المعارف هایی ماندگار، آرمان شهر صلح و دوستی را در انظار بشر ترسیم کرد.

به گزارش گروه اطلاع رسانی ایرنا؛ همایش 2 روزه مولانا با موضوع «صلح از نظرگاه مولانا» و با همکاری سه کشور ایران، ترکیه و افغانستان در هشتم و 9 دی، در کتابخانه ملی برگزار خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این آیین از سال 1390 هر ساله به مناسبت بزرگداشت مولانا جلال‌الدین محمد بلخی به همت موسسه فرهنگی هنری سروش مولانا برپا می‌شود.

در همایش امسال مولاناشناسانی چون محمدعلی موحد، مصطفی ملکیان، امیر اکرمی، حمیدرضا توکلی و مهدی سالاری‌نسب از ایران، حجابی قرلانقیچ، عدنان قارا اسماعیل اوغلو و علی تمیزال از ترکیه، اسدالله شعور، سرو رسا رفیع‌زاده، شکوفه اکبرزاده از افغانستان و نورعلی نور اف از تاجیکستان سخنرانی خواهند کرد.

پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا به منظور بزرگداشت مقام فرهنگی و ادبی مولانا به گفت وگو با «حسینعلی قبادی» استاد زبان و ادبیات دانشگاه تربیت مدرس و رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی پرداخت.

** جهان عاری از خشونت از دیدگاه مولوی
نفی خشونت در آرمان شهر صلح، پیام محوری ادبیات تعلیمی فارسی به شمار می‌آید. بنای ادبیات عرفانی بر ژرف‌کاوی، غور و غوص آدمی در شناخت ژرفای نفس، لایه‌های روح و ماهیت خویشتن او و نیازها و چالش‌های وی استوار است. از این نظر، تاریخ ادبیات ایران، گنجینه‌هایی بسیار دارد که در مقایسه کلّی با ادبیات جهان، غنی‌تر و غالباً عمیق‌تر به نظر می‌رسد.

ادبیات فارسی قطع‌نظر از بخش‌های عرفانی که محوری‌ترین درونمایه آن تعالی روح و کمال وجود آدمی را تشکیل می دهد، سویه دیگر ادبیات فارسی یعنی وصف، حکمت و اندرزها آن نیز بیشتر حاصل تعامل و آمیزه فرهنگ‌ها، باورها، آیین‌ها، اسطوره‌ها، کهن الگوها و آموزه‌های دینی در جغرافیایی بسیار بزرگ و برجوشیده از کنش‌های طوایف گوناگون به شمار می رود که خود ظرفیت‌ها و پیام‌هایی بلند از چالش‌های مداوم انسان‌هایی متفکر، بزرگ و ادیب را با خود به تمام انسان‌ها در همه عصرها منتقل می‌کنند و پیام پرجاذبه ای برای جهانیان خواهد داشت.

از دیدگاه مولوی تا وقتی خود انسان به مقام سلم، آرامش و سکونت نرسیده باشد نمی‌تواند دستگیر دیگران باشد. چنان که توماس آکومپیس قدیس معروف مسیحی انسان‌ها را به سه دسته تقسیم می‌کند: افرادی که با خود و دیگران در صلح می‌مانند و نیز شماری که نه با خود در صلحند و نه دیگران را مجال آسایش می‌دهند و برخی دیگر که با خود در صلح‌اند و می‌کوشند تا دیگران را به آرامش رهنمون کنند. به واقع مولانا به این مقام رسیده است.

** ژرف اندیشی در مثنوی؛ حاصل روح فعال و حقیقت بین
ژرف اندیشی و اصالت تجربه زندگی در مثنوی حاصل روح فعال، حقیقت بین و شخصیتی است که این جرات را به انسان می دهد که کلام او را عمیق ترین متن عرفانی منظوم ادب فارسی به شمار آورد. در عصر مدرن نیز ده ها تن از دانشمندان و ادب دوستان جهان چون هانری کربن، نیکلسون و آنه ماری شیمل و ... تمام عمر خویش را در کند و کاو و فهم لایه‌های فنی و درک لذت شهودی و عرفانی آثار سهروردی و مولوی مصروف داشته‌اند.

دلیل عمده و نقطه مرکزی این جاذبه‌ها صلح مداری، انسان دوستی، تساهل و مدارا به شمار می رود که میوه و نتیجه نگاه اشراقی، شهودی، اسطوره‌ای و عرفانی است. اگر بنا باشد یک پیام از مجموعه سخنان روح بخش مولوی استخراج شود و به واسطه همان، مولوی؛ انسانی بی مرگ، بی‏مرز و جهانی شناخته شود، پیام صلح و دوستی اوست. مولوی، صلح را راز تمام آرامش و انسانیت می داند و اعتقاد دارد که هر فردی که ارزش صلح را درک کند به آرمانشهر انسانی خواهد رسید.

** شرط امنیت بخشیدن به دیگران؛ رسیدن به مرز آرامش و صلح
از دیدگاه مولوی، شرط امنیت بخشیدن به دیگران آن است که خود گوینده به مرز آرامش و صلح جاودان رسیده باشد. زیرا ریشه ایمان در احساس امنیت و زیستن در فضای امن حاصل از ایمان و یقین است. با توجه به قرائن موجود، مولوی خود به این مقام رسیده بود. مولوی با نگرش کیهانی و جهان بینی انسانی خود بهشت دنیای آخرت را به جنت وجود این جهان پیوند می زند و می فرماید:
من که صلحم دائماً با این پدر این جهان چون جنتستم در نظر

در یک نگاه کلان، می‏توان عوامل و دلایل ایجابی عنایت به زیست‌جهانِ مصلحانه را از دیدگاه مولوی در هفت اصل سِلم درون، زیست جهان شهودی، گفت وگومندی و مدارا‌جویی، عبور از خود و منیّت، نگاه عاشقانه به هستی و همذات پنداری با کیهان و طبیعت، درک درست اولویت زندگی و درک زیان‌های خشونت و فریب‌های خشونت طلبی طبقه‌بندی کرد.

** خودبینی؛ عامل گرایش به خشونت
او از جمله عوامل گرایش انسان به خشونت را در این می‏داند که انسان، دچار وهم ناشی از خودبینی می‌شود؛ بنابراین به اموری دل می‌بندد که شایسته تعلق نیستند. توصیه مولوی آن است که انسان به کمک قوه استدلال و عقل به مبارزه‏ آن برود تا از شادی زدگی ناشی از خشونت و قدرت طلبی رها شود و بداند که آنچه امروز اسباب شادی انسان است؛ فردا اسباب غم و فراق او خواهد و برای برهانی کردن این ادعا؛ انسان را به گذشته‏اش ارجاع می‏دهد و می‏گوید:
زانـچه گشتی شاد، بس کس شاد شد آخـر از وی جـست و همـچون بـاد شد
از تو هم بجهد، تو دل، بر وی منِه پیـش از آن کـو از تـو بجـهد، تو بـجـه

لذا در تحلیل رفتار انسان به خشونت‌مداران ظاهر‌بین هشدار می‏دهد که از تکیه بر اسباب ظاهری و عوامل بیرونی پرهیز کنند و به عمق ضمیر و نهان خویش رجوع کنند.

آدمی همواره در درون خود مبارزه 2 نیروی خیر و شر را نظاره می‏کند. از طرفی، عقل او را به ترک لذات دنیوی و پست و کوشش برای صلح و مدارا هدایت می‏کند و از جهتی دیگر نفس، او را به سمت شهوانیات و خواسته‏های زودگذر دنیا و در نتیجه خشونت گرایی بر می‏انگیزد. عارفان، صوفیه و حکما، منشأ تمام اعمال ناپسند را نفس‏اماره می‏دانند. از آنجا که نفس‏اماره جلوه‏های گوناگون دارد، برای غلبه بر آن باید جنبه‏های متغیر آن را بشناسیم. مولوی تشبیهات مختلفی برای نفس‏اماره به کار بسته است.
صد زبان و هر زبانش صد لغت زرق و دستانش، نیاید در صفت
مدّعیِ گاو نفس آمد فصیح صد هزاران حجت آرد ناصحیح
شهر را بفریبد الا شاه را ره نتاند زد شهِ آگاه را
نفس را تسبیح و مصحف در یمین خنجر و شمشیر اندر آستـین
سوی حوضت آورد بهر وضو واندر اندازد تو را در قعر او

عوامل خشونت زایی از دیدگاه مولوی شامل 10 اصل ابزار انگاری عالم، نادانی و توهم زدگی، پرهیز از خرد جمعی، فخر فروشی، حسد‌ورزی، بی‌توجهی به حقیقت عالم، افراط به خوشگذرانی و مصرف زدگی و نداشتن قناعت، شهوت پرستی، شهوت گرایی و خودخواهی فردگرایانه است.

پژوهشم**2059**9131

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي مناسبت ها فرهنگ و ادبيات ايران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۵۳۲۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تتلو؛ این‌بار مثل قبل نبود!

روزنامه هفت صبح در حاشیه دادگاه تتلو نوشته است: این بار عکس‌های دادگاه تتلو یک تفاوت اساسی با دادگاه جلسه قبل نشان می‌داد اینکه دیگر خبری از ریش نسبتا انبوه و مو‌های دوباره درآمده نبود و امیرحسین مقصودلو با سر و رویی تراشیده در برابر قاضی افشاری ظاهر شد. 

خیلی‌ها در شبکه‌های اجتماعی این بازگشت ظاهری تتلو را به قبل از دوران بازداشت به تغییر محل زندانی شدنش ربط می‌دهند و می‌گویند احتمالا او تا زمان رسیدن دادگاه اول در بازداشتگاه بوده و هنوز به امکانات بند دسترسی نداشته است، اما قبل از دادگاه تازه به بند رفته و آنجا امکان اصلاح سر و صورتش را پیدا کرده است.

نکته دیگری که در رابطه با تصاویر منتشر شده از دادگاه تتلو به چشم آمد حضور نداشتن خانواده‌اش بود. در دادگاه قبلی عکس‌هایی از مادر و خواهر تتلو در دادگاه دیده می‌شد و اتفاقا جلب توجه زیادی هم کرد، اما اینبار خبری از این عکس‌ها نبود

tags # امیر تتلو سایر اخبار آیا انسان می‌تواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • رئیس جمهور ونزوئلا : دوستی ما با ایران واقعی و راهبردی است و نه سیاسی و موقت/ آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند
  • (ویدئو) تیزر رسمی فیلم «مست عشق» منتشر شد
  • استخدام مدل زن؛ ماهی ۱۵۰ میلیون تومان!
  • تمام؛ مالکیت سرخابی‌ها توسط AFC تایید شد
  • (ویدئو) زواره اصفهان ونیز شد!
  • (ویدئو) خیابان اصلی شهر تفت یزد به زیر آب رفت!
  • (تصاویر) ماشین‌های گران‌قیمت غرق در گل‌ولای سیل دبی!
  • تتلو؛ این‌بار مثل قبل نبود!
  • (تصویر) شيرينی فرانسه رفع پلمب شد
  • (تصویر) تیپ ورزشی جدید بهنوش طباطبایی