Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-18@18:55:50 GMT

کتابی از عالِم اهل سنت درباره مهدویت

تاریخ انتشار: ۸ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۱۵۹۳۷۶

کتابی از عالِم اهل سنت درباره مهدویت

مترجم و محقق این اثر علاوه بر ترجمه احادیث، به توضیح و تببین بعضی از عبارت‌ها و کلمات نیز پرداخته است. و هرجا که احادیث روایت شده در منابع حدیثی شیعه وجوده داشته، نشانی آن‌ها را ارائه کرده است.

به گزارش مشرق، برای آنهایی که سیوطی را نمی‌شناسند باید گفت این دانشمند مصری قرن نهم اینقدر کتاب نوشته و معروف است که به او لقب «ابن کتب» داده‌اند یعنی فرزند کتاب‌ها.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این دانشمند سنی مذهب بیش از پانصد جلد کتاب قلم زده که البته خیلی از آن‌ها به دست ما نرسیده است.

بیشتر بخوانیم:

طلبه‌ها از سیاره دیگری می‌آیند! نگاهی داستانی به خلق‌وخوی یک مرجع تقلید سرک کشیدن نویسندگان به محافل سری

کتاب‌های او بیشتر در موضوعات حدیث و علوم قرآنی است و تفسیر معروف درالمنثور به قلم اوست. سیوطی در خیلی از زمینه‌های دیگر از جمله طب، تفسیر، تاریخ و ادبیات هم قلم‌فرسایی کرده و نمی‌شود تعصب او را در مذهبش نادیده گرفت. با این تعصب مذهبی سیوطی اتفاق جالب توجه این است که وی کتابی درباره‌ی امام زمان (عج) تدوین کرده است. این کتاب شامل احادیثی است که سیوطی از منابع اهل تسنن گردآوردی کرده است. «ألعُرْفُ الوَرْدی فی أخْبار المَهْدی» گردآوری دویست و بیست و پنج حدیث است که از طریق علمای اهل سنت درباره‌ی امام زمان (عج) روایت شده است. این کتاب پیش از این به فارسی ترجمه نشده بود.

علمای اهل سنت در کتاب‌های حدیثی خود به فتنه‌ها و اخبار آخرالزمان پرداخته‌اند و از سخنان پیامبر آنچه درباره امام زمان و موعود آخرالزمان و ویژگی‌های او و پدرانش و اوضاع و احوال روزگار پسین بیان شده را ذکر کرده‌اند و سیوطی از دل همین احادیث عرف الوردی فی اخبار مهدی را تدوین کرده است. سیوطی با ذکر منابع، احادیث را در موضوعات امام مهدی، ظهور ایشان و احوال آخرالزمان آورده است و به خوبی نشان داده که اندیشه مهدویت از نقاط مشترک اعتقادی شیعیان و اهل تسنن است.

دکتر محمود مطهری‌نیا مترجم و محقق این اثر علاوه بر ترجمه احادیث، به توضیح و تببین بعضی از عبارت‌ها و کلمات نیز پرداخته است. و هرجا که احادیث روایت شده در منابع حدیثی شیعه وجوده داشته، نشانی آن‌ها را ارائه کرده است. تعارضات جدی روایت‌های این کتاب با روایت‌های شیعه نیز از چشمان مطهری‌نیا دور نمانده و آن موارد را نیز توضیح داده است.

ویژگی مهم این اثر مقدمه‌های مفصل و محققانه‌ای است که به آن اضافه شده‌اند. این مقدمه‌ها به جز گذری بر زندگی سیوطی عبارت‌اند از:

- مقاله موعود از نگاه اهل سنت، در ۵۰ صفحه، نوشته شیخ عبدالمحسن العباد از علمای اهل سنت. اهمیت این مقاله در تائیدیه‌ای است که عبدالعزیزبن باز، مفتی مشهور سلفی و سعودی بر آن زده و به عنوان یک سند، کار را برای خناسانی دشوار کرده که می‌خواهند آموزه‌ی مهدویت را جعل شیعه معرفی کنند؛

- مقاله «مقایسه تصویر مهدویت و نشانه‌های ظهور در روایات شیعه و اهل سنت» و مقاله «نگاهی گذرا به مقوله رجعت» نوشته مترجم اثر.

- ضمیمه‌ای نیز با عنوان «حوادث و مقاطع از ظهور تا قیامت بر اساس روایات شیعی» در انتهای کتاب آورده است که به غنای کتاب افزوده است.

همه‌ی این ضمائم بر غنای کتاب افزوده‌اند و آن را کتابی مفیدتر و کاربردی‌تری برای علاقمندان و پژوهشگران حوزه مهدویت ساخته است.

کتاب جمکران «العرف الوردی» را با زیرعنوان «شکوه مهدویت در روایات اهل سنت»، در قطع وزیری و جلد گالینگور در ۳۰۱ صفحه و با قیمت ۳۰ هزار تومان عرضه کرده است.

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار سکه و ارز اعتراضات فرانسه بودجه 98 پیامبر سعودی سلفی شیعه شیعیان کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۵۹۳۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

جلد هفتم مجموعه کتاب «طعم شیرین خدا» با عنوان «ذکر است کسی که اهل شکر است» به قلم محسن عبّاسی ولدی و از سوی انتشارات آیین فطرت منتشر شده، که در تلاش است با آیات قرآن و روایت اهل بیت (ع) به معرفی خدا و مخاطبان می‌پردازد.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم: «یکی از راه‌های شکر عملی قناعته. آدم قانع وظیفه‌ش رو انجام می‌ده و تلاشش رو می‌کنه؛ امّا نسبت به چیزی که خدا بهش می‌ده، نه تنها اعتراضی نداره، راضی هم هست. امیر المومنین علی (ع) فرمودن: شاکرترینِ مردم، قانع‌ترین آنان است. قناعت نقطه مقابل حرصه. برا همینم امام (ع) در ادامه حدیث فرمودن: و ناسپاس‌ترینِ آنان، حریص‌ترینشان است.

فصل اول کتاب «طعم شیرین خدا» با عنوان مگه می‌شه بدون تشکّر از مخلوق شکر خالق رو به جا آورد؟ فصل دوم با عنوان چه طوری باید از مخلوق تشکّر کرد؟ فصل سوم درباره می‌شه آدم ذکر خدا بشه؟ فصل چهارم با عنوان تاحالا به امانت بودن نعمتا فکر کردیم؟ فصل پنجم با عنوان چه رابطه‌ای بین شکر و قناعت هست؟ فصل ششم با عنوان تو مسائل معنوی هم باید قانع بود؟ فصل هفتم با عنوان دنبال خدا بریم یا دنبال بهشت؟ فصل هشتم با عنوان چرا نباید به نتیجه عبادت کاری داشت؟ و فصل نهم با عنوان عادت کردن به عبادت خوبه یا بد؟ هست.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ادبیات

دیگر خبرها

  • اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»
  • پویش «زندگی با آیه‌ها» طرح جدیدی برای فهم قرآن
  • میرکیانی ماجرای دشت مرموز را کامل کرد
  • کتاب آبی آتشین منتشر شد
  • واکاوی شرایط زمانه ما و عملیات وعده صادق در رادیو فرهنگ
  • «فلسفه عشق» نقد و بررسی می‌شود
  • کتابی که با آن تنها گریه کردم
  • نشست مهدویت در مدرسه علمیه خواهران نقده
  • ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی آینده به تعویق افتاد
  • چرا در ایران از مارکز استقبال شد؟