Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-29@11:30:48 GMT

عقد اخوتی در کار نیست

تاریخ انتشار: ۹ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۱۶۵۰۳۲

عقد اخوتی در کار نیست

تهران- ایرنا- خیلی مواقع در میان سخنرانی‌ها صحبت از رضایت مردم به میان می‌آید اما وقتی به دایره عمل می‌رسد شاید این موضوع کمتر مورد توجه قرار بگیرد. واقعیت آن است که مشروعیت و مقبولیت حکومت‌ها نشات گرفته از میزان رضایتمندی مردم آن کشور است.

مهدی شیخ در سرمقاله ای در روزنامه اعتماد، نوشت: زمانی که مردم از یک حکومت ناراضی باشند یا رضایت کامل نداشته باشند آن حکومت فاقد مشروعیت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این راستا باید گفت «انتخاب» اولین رکن در ایجاد رضایتمندی است؛ به عبارت دیگر حکومت‌ها مشروعیت اولیه خود را بر اساس انتخاب مردم به دست می‌آورند. طبیعی است چنانچه در ادامه روند حکومت‌ها به تعهدات خود عمل کنند این مشروعیت پابرجا خواهد ماند و البته در این مسیر هرچه حکومت‌ها قادر باشند فاصله میان مردم و حکومت را کمتر کنند این رضایت‌مندی افزایش پیدا خواهد کرد؛ مسلما هر چه رضایت‌مندی مردم افزایش پیدا کند...

به موازات آن پشتیبانی مردمی از حکومت نیز افزایش پیدا خواهد کرد. کافی است نگاهی به حکومت‌های منطقه بیندازیم؛ خواهیم دید خلأ این مشروعیت در آنها مشاهده می‌شود و از آنجایی که این خلأ وجود دارد حکومت‌ها تلاش می‌کنند این فقدان را جبران کنند. از همین‌ رو با وارد ساختن هزینه‌های بسیار به کشور و مردم حاضر می‌شوند هزینه‌هایی را به کشورهای دیگر مانند امریکا بپردازند و نهایتا با تحقیر این کشورها روبرو می‌شوند؛ موضوعی که یکی از عواقب فقدان مشروعیت است. در کنار همه این مباحث این سوال نیز مطرح می‌شود که مسوولیت دولت‌ها در قبال مردم چیست؟ پاسخ این سوال را باید در قانون جست‌ و جو کرد. اگر حکومتی قانون را رعایت کند و منافع ملی را در چارچوب قانون‌مندی پیگیری کند حتما رضایت‌مندی مردم را نیز به همراه خواهد داشت. حال اگر در این میان دشمنان خارجی فشاری هم بیاورند آن را مردم درک می‌کنند و حکومت می‌تواند با اتکا به این حمایت فشارها را پشت سر بگذارد.

در این میان شاید بد نباشد گریزی هم به صحبت‌های سیدحسن خمینی بزنیم؛ او در سخنانی گفته بود:« زیربنای یک جامعه احساس رضایت مردم است. باید قواعد رفتار انسان‌ها و علل سقوط و ثبوت را به دست بیاوریم تا در زندگی رعایت کنیم؛ والا هیچ تضمینی وجود ندارد که ما بمانیم و دیگران بروند. اگر قواعد را رعایت نکنید، عرصه را از شما می‌گیرند.» این یک واقعیتی است که باید همواره به آن توجه داشته باشیم چرا که مردم در هیچ کشوری با هیچ دولت و حکومتی عقد اخوت نبسته‌اند. مردم حکومت‌ها و دولت‌ها را انتخاب می‌کنند چراکه تصور می‌کنند مطالبات آنها را پیگیری می‌کنند اما وقتی حکومت یا افراد پاسخگو نباشند، طبیعی است دیر یا زود آنها را کنار می‌زنند و از همین رو است که امام خمینی(ره) فرمودند پایه مشروعیت نظام مردم هستند.

*منبع: روزنامه اعتماد،1397،10،9
**گروه اطلاع رسانی**1893**9131

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي اعتماد ميزان رضايتمندي مردم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۶۵۰۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رضایت مسافران نوروزی از سفر به شیراز

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس ، محمد ثابت اقلیدی مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس گفت: تا ششم فروردین ۴ میلیون و ۵۷۳ هزار و ۸۰۵ نفر گردشگر و مسافر نوروزی از اماکن مذهبی، تاریخی، طبیعی و گردشگری فارس دیدن کردند.

شهرداری شیراز و میراث فرهنگی استان هم با ایجاد برنامه‌های شاد و مفرح در فضا‌های گردشگری از این مسافران پذیرایی می‌کنند. 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • برای تحقق شعار سال، یک جهش برنامه ریزی میان دولت و ملت ضروری است
  • رضایت‌مندی ۸۰ درصدی مسافران از خدمات اصفهان
  • حکومت حضرت علی (ع) مصداق جمهوری اسلامی است
  • فرهنگسازی و ترویج کتابخوانی میان کودکان ضروری است
  • روز دهم فروردین، روز یادآوری حماسه عظیم مردم یزد در براندازی رژیم شاهنشاهی و یوم الله ۱۲ فروردین روز حیات طیبه انقلاب اسلامی
  • آتش سوزی در بیش از یک هکتار از عرصه های منابع طبیعی راین
  • لزوم ارتقای وضعیت رشت و جلب رضایت رشتوندان
  • موفقیت قابل توجه توزیع میوه در طرح تنظیم بازار فارس
  • پاسخی به درخواست یک روزنامه در مورد کاظم صدیقی/ توصیه به «برخورد مؤمنانه» زمانی اعتباری داشت/ اکنون آن‌که توصیه می‌کند، بیشتر به چوپان دروغگو می‌ماند!
  • رضایت مسافران نوروزی از سفر به شیراز