Web Analytics Made Easy - Statcounter

 مراودات اقتصادی میان کشور‌ها یکی از مولفه‌های تاثیرگذار در تعمیق تعاملات میان طرفین در نظام بین المللی به شمار می‌رود و عموما (نه همیشه) یکی از نشانه‌های عمق دوستی و مناسبات و مراودات میان دو کشور را می‌توان در ضریب و میزان تجارت اقتصادی میان آن‌ها جستجو کرد.

بصورت طبیعی، ایران نیز، همچون بسیاری از دیگر کشور‌های جهان به خرید و تهیه محصول مورد نیاز خود از دیگر کشور‌های جهان مبادرت می‌ورزد که البته همواره در خصوص نوع این اقلام و میزان واردات بی رویه که اغلب معطوف به کالا‌ها و محصولات مصرفی می‌شود انتقادات و ایراداتی جدی مطرح بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در واقع امر، نفس واردات و خرید کالا‌های خارجی امری مذموم و نکوهیده نیست و پیشرفته‌ترین کشور‌های جهان نیز به فراخور استراتژی اقتصادی تعریف شده خود و نیاز جامعه اقدام به خرید مجموعه‌ای از اقلام و محصولات متکثر از بازار کشور‌های خارجی می‌ کنند.

در این میان، به دلیل شرایط خاص اقتصادی کشور و آسیب‌های واردات بی رویه به حوزه اشتغالزایی و مراکزی تولیدی و صنعتی این مرز و بوم، همواره از سوی دلسوزان نظام و انقلاب به این امر خطیر تاکید شده که از واردات کالا‌های مشابه که امکان تولید داخلی آن وجود دارد اجتناب شود، زیرا این موضوع باعث نابودی فرصت‌های شغلی متعددی خواهد شد و طبیعتا در شرایطی که کشور تشنه فرصت‌های شغلی و افزایش هر چه بیشتر آن است چنین رویه‌ای سازنده و مثبت به شمار نمی‌رود.

با همه این اوصاف، واردات برخی  محصولات که در داخل کشور امکان تولید آن وجود ندارد و یا هزینه تمام شده آن به مراتب سنگین‌تر از واردات آن برآورد می‌شود و در برخی مواقع برای ارتقای کیفی محصولات داخلی و وا داشتن آن‌ها به تولید هر چه مطلوب‌تر (رقابتی‌تر کردن فضا)، امری  الزامی به شمار می‌رود.

به موازات این امر، واردات کالا‌های مولد که به ارتقای توان تولید کشور کمک می‌کند نه تنها مطلوب، بلکه ضرورتی اجتناب ناپذیر محسوب می‌شود و به تبع می‌باید، حتی المقدور، از واردات کالا‌های مصرفی اجتناب شود بخصوص در شرایط فعلی که دشمنان نظام و ملت، وارد جنگ اقتصادی با کشور شده اند و به تبع خروج ارز از کشور بصورت غیر ضروری باعث تحمیل خسارات بسیاری به اقتصاد خواهد شد، یقینا اجتناب و امتناع از واردات‌های این چنینی، رویکردی هوشمندانه، منطقی و عقلانی به شمار می‌رود.

با امضای برجام، (به زعم عده ای) روزنه‌های امید بسیاری در صحنه اقتصادی کشور ایجاد شد که البته پس از مدتی با خروج ترامپ از برنامه اقدام جامع مشترک، پیش بینی مقام معظم رهبری مبنی بر بدعهدی ایالات متحده به واقعیت پیوست، امری که موید شناخت دقیق و حکیمانه معظم له، نسبت به خباثت واشنگتن در قبال ایران و شرایط حاکم بر نظام بین المللی است.

در این میان و در شرایطی که ایالات متحده در یک اقدام نامتعارف و غیر حرفه‌ای از یک قرارداد بین المللی، بصورتی یک طرفه خارج شده و نهایت تلاش خود را برای محدود سازی مراودات اقتصادی ایران با جامعه بین المللی در دستور کار قرار داده، انعکاس برخی اخبار همچون واردات برخی اقلام مصرفی از دشمن قسم خورده ملت ایران، بسیار تعجب آور و تامل برانگیز به نظر می‌رسد و در واقع امر، با هیچ منطقی سازگار و قابل تفسیر نیست.

سخن از واردات ۳۲ میلیون دلار سیگار از یک شرکت آمریکایی است که البته نمونه این اخبار، پیش‌تر از این‌ها نیز در لابه لای سطور اخبار رسانه‌ها و جراید پدیدار می‌گشت و ظاهرا همچنان در بر همان پاشنه قبلی می‌چرخد.

وقتی ممنوعیت واردات فرش و پسته ایرانی به آمریکا ممنوع می‌شود

چندی پیش، دبیر کل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات از واردات ۳۲ میلیون دلار سیگار در طول دو سال گذشته به کشور خبر داد.

محمد رضا مسجدی، در گفت و گویی با رسانه‌ها با اشاره به مضرات استعمال دخانیات و مرگ ۶۰ هزار نفر در سال، (بر اثر مصرف سیگار) اظهار کرد: در شرایطی که برای تامین دارو در کشور شاهد وجود برخی مشکلات و موانع هستیم، قرار گرفتن سیگار در ردیف پنجم تخصیص ارز، غیر متطقی به نظر می‌رسد.

به واقع در شرایطی که برای تامین و واردات بسیاری از مواد اولیه مورد نیاز کارخانجات با موانع متعدد  روبرو هستیم اختصاص ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی برای واردات سیگار،  از کشوری که در عناد و دشمنی آن با مردم و کشور ایران هیچگونه شبهه و تردیدی وجود ندارد، بسیار بحث برانگیز است.

جالب اینجاست در نقطه مقابل، دولت ایالات متحده، واردات فرش و پسته ایرانی که در زمره مرغوب‌ترین و با کیفیت‌ترین محصولات ایران زمین در جهان قرار دارد را ممنوع کرده و به تبع با چنین اوصافی، انتظار می‌رود دستگاه‌های ذی ربط، با جدیت هر چه بیشتر در راستای بررسی، رسیدگی و ورود قاطعانه برای خاتمه دادن به چنین مراوداتی ورود کنند.

در اردیبهشت ماه سالجاری نیز خبری بر روی خروجی برخی خبرگزاری‌ها قرار گرفت که از ۳ برابر شدن واردات کالا‌ها و محصولات از آمریکاحکایت داشت.

پیرو خبری که در آن مقطع رسانه‌ای شد، واردات کالا‌های آمریکایی به ایران در ماه نخست سالجاری (فروردین ماه) به ۲ هزار و ۵۱۴ تن افزایش پیدا کرده بود و از حیث ارزش کالا‌ها نیز مجموع اقلام وارداتی با افزایش بیش از ۷ میلیون دلاری همراه شده بود.

آنچنان که اخبار و گزارش های منعکس شده در رسانه ها، (در بهار سالجاری) نشان می‌داد، اقلام وارداتی از ایالات متحده به محصولاتی همچون روغن‌های نفتی، فرآورده‌های دندان سازی، تخم سبزیجات برای کشت، مکمل‌های غذایی، ژلاتین، ضدعفونی کننده ها، تلمبه‌های سوخت، بذر ذرت، سیبک فرمان، پوسته یاتاقان، بلبرینگ، اجزا و قطعات وانت، تراکتور کشاورزی و حتی قزل آلا و اسپرم گاو و ... معطوف می‌شد.

دایره‌ای متنوع از کالا‌ها که حتی در صورت وجود توجیح برای واردات آنها، انتظار می‌رفت با اتخاذ تدابیر مقتضی از خرید آن‌ها از کشوری که بیشترین هزینه‌ها را در طول ۴ دهه گذشته به ایران تحمیل کرده اجتناب شود.

ارز کشور نباید به محصولات غیر ضروری تخصیص داده شود

چندی پیش، حسین سلاح ورزی، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایرانی در گفت و گویی با رسانه‌ها ضمن انتقاد نسبت به واردات کالا‌های مصرفی از ایالات متحده، اظهار کرد: هرگونه واردات کالا‌ها و محصولات لوکس و مصرفی از کشوری همچون آمریکا می‌باید به صفر تقلیل پیدا کند و در شرایطی که ارز به سختی به کشور وارد می‌شود و از دیگر سو ایالات متحده، تحریم‌های سختگیرانه جدیدی را علیه ایران وضع کرده، چنین وارداتی به هیچ عنوان جایز و منطقی نیست.

وی در ادامه می‌افزاید: سیگار، محصول ضروری نیست که به آن، ارز دولتی اختصاص داده شود و حتی در صورتی که چنین نیازی نیز احساس شود نباید مبداء تامین آن از کشوری همچون آمریکا منظور گردد.

سلاح ورزی می‌گوید: در شرایطی که برخی از کارخانجات همچون گروه ملی فولاد ایران به دلیل عدم تامین مواد اولیه مورد نیاز، در فعالیت عادی و طبیعی خود با مشکل مواجه است نباید به واردات چنین اقلامی آن هم با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی تَن داد.

دستگاه‌های نظارتی با جدیت با عوامل این مراوده اقتصادی برخورد کنند

سعید نجاتی از فعالان سابق اقتصادی در غرب استان تهران که سال‌ها در حوزه مراودات تجاری با کشور‌هایی همچون روسیه و آسیای میانه مشغول به فعالیت است، در گفت گو با  خبرنگار اقتصاد و انرژی، با اشاره به لزوم ورود دستگاه‌های نظارتی به موضوع واردات چندین میلیون دلاری سیگار از آمریکا، اظهار کرد:فارغ از اینکه واردات سیگار، آن هم در شرایط فعلی از یک کشور خارجی چه التزامی دارد نباید از این نکته غافل شد که در حال حاضر می‌توان بسیاری از اقلام مورد نیاز جامعه را با مراودات تجاری از کشور‌های دوست تامین کرد و به تبع با چنین اوصافی، مراوده تجاری و اقتصادی با کشوری همچون آمریکا که در طول ۴۰ سال گذشته هیچگونه حسن نیتی از سوی آن‌ها در قبال ایران دیده نشده آن هم در ارتباط با کالا‌های مصرفی، تعجب برانگیز به نظر می‌رسد.

وی افزود: در شرایطی که در طول سالیان گذشته، به واسطه تحریم‌های ناجوانمردانه آمریکا، مشکلات و دشواری‌های بسیاری برای مردم ایران بوجود آمده و بعضا جان مردم این مرز و بوم به دلیل محدودیت‌های دارویی پیرو تحریم‌ها، به خطر افتاده، واردات کالا از چنین کشوری در راستای مصلحت و منافع ملی کشور به نظر نمی‌رسد.

نجاتی اظهار کرد: بنده خَبر واردات سیگار از ایالات متحده را در برخی رسانه‌ها رویت کردم و انتظار می‌رود در صورت صحت این موضوع، دستگاه‌های ذی ربط با جدیت به تحقیق و بررسی انگیزه چنین مراودات غیر منطقی اقتصادی از سوی عوامل این خیط و خطا مبادرت ورزند.

این فعال سابق در عرصه اقتصادی گفت: نباید با چنین رفتار‌ها و اقداماتی زمینه شکل گیری برخی دوگانگی‌ها در اذهان و افکار عمومی ایجاد شود و لازمه پیشگیری از چنین امری، قطع کامل مناسبات تجاری با کشور آمریکا خواهد بود.

امید آن می‌رود با سرلوحه قرار دادن عقلانیت و منافع و مصالح ملی کشور، از واردات و خرید چنین اقلامی به جد اجتناب شود.  قطعا وقتی طرف مقابل ایران یکی از بزرگ‌ترین و خبیث‌ترین کشور‌های جهان است، الزام لحاظ کردن این جدیت صد چندان می‌شود.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: ایران جهان واردات جامعه انقلاب جنگ ارز اقتصاد مقام معظم رهبری ایالات متحده واشنگتن جامعه بین المللی دلار فرش سیگار مرگ دارو مشکلات دولت زمین رسانه سبزیجات کشاورزی فولاد استان تهران روسیه مردم ایران دخانیات ارز دولتی شرکت آمریکایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۶۵۶۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امضای قراردادهای اجرایی طرح فشارافزایی میدان مشترک گازی پارس جنوبی

ایسنا/بوشهر قراردادهای اجرایی طرح فشارافزایی میدان مشترک گازی پارس جنوبی به عنوان مهم‌ترین و استراتژیک‌ترین طرح وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران با سرمایه‌گذاری 20 میلیارد دلاری با هدف درآمدزایی 900 میلیارد دلاری برای کشور امضا شد.

این طرح مهم‌ترین و راهبردی‌ترین طرح وزارت نفت و کشور محسوب می‌شود که ارتباط مستقیمی با امنیت انرژی کشور دارد.

بر اساس قراردادی که  روز (یکشنبه، 26 اسفند 1402) در مرکز همایش‌های وزارت نفت با حضور جواد اوجی، وزیر نفت، محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، محمدحسین متجلی، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس و مدیران ارشد صنعت نفت کشور به امضا رسید، طرح فشارافزایی میدان مشترک پارس جنوبی با سرمایه‌گذاری 20 میلیارد دلاری اجرا خواهد شد که افزایش برداشت 90 تریلیون فوت مکعب گاز و 2 میلیارد بشکه مایعات گازی و به دنبال آن درآمدزایی 900 میلیارد دلاری را به همراه خواهد داشت.

این طرح به کارفرمایی شرکت ملی نفت ایران و با مشارکت پیمانکاران داخلی شامل شرکت‌های پتروپارس، اویک، قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء و مپنا اجرا خواهد شد. همچنین شرکت مهندسین مشاور ناوگان، مسئولیت مهندسی مفهومی، پایه مقدماتی و پیشرفته را عهده‌دار خواهد بود.

بر اساس این قرارداد پیمانکاران بررسی و صحه‌گذاری مدارک مهندسی پایه مقدماتی و پیشرفته و ارائه نظرات اصلاحی را انجام خواهند داد.

همکاری با کارفرما برای نهایی‌سازی برنامه اجرای طرح، سفارش‌گذاری اقلام دیرتحویل، تهیه استراتژی واگذاری پیمان‌های فرعی در قالب قراردادهای EPC، مذاکره و ایجاد مشارکت بین یاردهای سکوساز داخلی و بین‌المللی برای ساخت سکوهای فشارافزایی در خلیج فارس و انجام اقدامات لازم برای آغاز قراردادهای ژئوتکنیک و ژئوفیزیک از جمله شرح کار پیمانکاران این قرارداد خواهد بود.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط‌عمومی شرکت نفت و گاز پارس، این قرارداد در حالی به امضا رسید که کشور قطر نیز در بخش جنوبی این میدان مشترک در حال احداث سکوهای فشارافزایی است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تامین به موقع و درست ارز توسط بانک مرکزی
  • رئیسی: همه ظرفیت‌ها برای مقابله با قاچاق به کار گرفته شود
  • خرید نهال گردو با تخفیف ۸۰ درصدی و قیمت ۴۰ هزار تومان
  • فروش دلاری لوازم خانگی قاچاق در بازار امین حضور
  • هیچگونه کمبود کالایی در کشور نداریم
  • پشت‌پرده واردات ۶۰۰ هزار لپ‌تاپ به ایران
  • زمزمه‌های خرید دیجی کالا توسط همراه اول
  • امضای قراردادهای اجرایی طرح فشارافزایی میدان مشترک گازی پارس جنوبی
  • نحوه خرید کفش از سایت های خارجی در ایران
  • منابع قاچاق کالا و فرار سرمایه از کجا تأمین می شود؟