رسانه ملی به اندازهی خوانندهها به نوازندهها هم بها دهد
تاریخ انتشار: ۹ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۱۷۲۳۱۵
امین غفاری ـ نوازنده ویلن ـ گفت: در رسیتال پیشرو برنامهریزی کردم تا بگویم در موسیقی کلاسیک دست به ساز هستم. در شناسنامه هر هنرمند یکسری قطعات هستند که به او اعتبار میدهد. همه نوازندههای کلاسیک دنیا نیز ژانرهای دیگر موسیقی را نواختهاند.
به گزارش ایسنا، این نوازنده درباره اجرای پیشروی خود که قرار است در روزهای ١٠ و ١١ دی ماه ساعت ۲۰:۳۰ در تالار رودکی برگزار شود، بیان کرد: قطعاتی از باخ، اوژان ایزایی، سزار فرانک و .
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او با بیان اینکه برای هر چیزی در دنیا سمبل و نمونه وجود دارد، افزود: من سعی کردم در موسیقی کلاسیک برای خودم یک شناسنامه داشته باشم. هنرمندی که برای خودش شناسنامه بسازد، هیچ ایرادی ندارد که به ژانرهای دیگر هم وارد شود. همچنین هیچ وقت سعی نکردم در فضای مجازی ویدئویی از اجرایم منتشر کنم که بگویم بهترم. برای آنکه برای خودم بیشتر رزومه و شناسنامه بسازم نیاز دارم تا قطعات دیگر را هم اجرا کنم.
غفاری اعلام کرد: کنسرت بعدی در تاریخ ٥ بهمن ماه در شهر اصفهان خواهد بود و قطعات اجرایی در اجرای این شهر موسیقی فیلم و موسیقی کلاسیک هستند.
این نوازنده اضافه کرد: در جشنواره فجر امسال هم با همراهی ارکستر سمفونیک تهران، کنسرت ویلن شاهین فرهت را اجرا خواهیم کرد و به همراه ارکستر سازهای ملی ایران به رهبری علی اکبر قربانی به عنوان نوازنده سولو حضور دارم. همچنین چند اجرا در اروپا نیز در چارت کاری خود دارم که اطلاعات بیشتر آن اطلاع رسانی خواهد شد.
او همچنین ابراز امیدواری کرد: برنامههای بسیار مفصلی برای آینده و حتی در بخش بین الملل دارم. سال آینده با یک ارکستر خوب در برج میلاد برنامه دارم و امیدوارم بتوانم موسیقی بیکلام را بین مخاطبان عام و تودهی مردم فراگیرتر کنم.
غفاری در بخش دیگری از صحبتهایش گفت: امیدوارم رسانه ملی به موسیقی بیکلام بیشتر پرداخته و گستردگی مخاطبان برای این ژانر از موسیقی بیشتر شود و این رسانه همان اندازه که به خوانندهها بها میدهد به نوازندههای اینسترومنتال (سولیستها) نیز توجه نشان دهد تا موسیقی بیکلام فراگیر شود.
این هنرمند در بخش دیگری از صحبتهایش، بیان کرد: بسیاری برای موسیقی هریپاتر یا گیم آف ترونز به سالنهایی که من در آن اجرا داشتم، آمدند و بعد از آن موسیقی کلاسیک را اجرا کردم که بسیار هم خوششان آمد و با آن ارتباط برقرار کردند. به عقیده من این موضوع اهمیت بیشتری دارد که مخاطبان در یک کنسرت با موسیقی کلاسیک هم آشنا شوند و من امیدوارم که بتوانم این کار را بیشتر ادامه دهم.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: امین غفاری كنسرت موسيقي
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۷۲۳۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تصاویر دیده نشده از محمدرضا شجریان/ عکس
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمدرضا شجریان، خواننده محبوب و استاد آواز موسیقی اصیل ایران در سال ۱۳۱۹ در شهر مشهد در خانوادهای مذهبی متولد شد. پدرش قاری قرآن بود و صوت قرآن را از ۸ سالگی به محمدرضا که صدای خوشی داشت نیز آموخت.
به گزارش ایلنا، شجریان با اولین معلم موسیقی خود در سال ۱۳۳۶ زمانی آشنا شد که برای تحصیل به دانشسرای مقدماتی مشهد وارد شد. وی دو سال بعد علاوه بر تلاوت قرآن، برای رادیو خراسان آوازهای بدون موسیقی را نیز اجرا کرد.
شجریان که پس از دریافت دیپلم از دانشسرای عالی، به استخدام آموزش و پرورش درآمده بود از سال ۴۶ پس از چند سال تدریس در دبستانهای مشهد به تهران منتقل شد. وی در تهران نزد اسماعیل مهرتاش درس آواز آموخت و همزمان خوشنویسی و نوازندگی سنتور را نیز پی گرفت.
اولین اجرا و ضبط صدای شجریان در پاییز سال ۴۶ در غالب برنامه «برگ سبز شماره ۲۱۶» از رادیو ایران پخش شد. اما او به دلیل اینکه پدرش میخواست نام «شجریانها» با قرائت قرآن شناخته شود، در برنامههای رادیویی خود را با نام «سیاوش بیدکانی» معرفی کرد. تا اینکه در سال ۱۳۵۰ پدرش به خوانندگی آواز توسط وی رضایت داد و شجریان با نام خود در رادیو و تلویزیون حاضر شد. او در سال ۱۳۵۰ با فرامرز پایور آشنا شد و آموزش سنتور و ردیف آوازی «صبا» را نزد وی آغاز کرد.
شجریان همزمان با هوشنگ ابتهاج، شاعر پرآوازه متخلص به «سایه» آشنا شده و به واسطه وی همکاری با برنامه «گلها» در رادیو را آغاز کرد. محمدرضا شجریان در این مدت در رادیو با بزرگان موسیقی نظیر احمد عبادی، حسن کسایی، جلیل شهناز، فرهنگ شریف و فرامرز پایور قطعات بسیاری را اجرا کرد.
شجریان آموزش سبک آوازی «طاهرزاده» را از سال ۱۳۵۱ نزد «نور علی خان برومند» آغاز کرد و در سال ۱۳۵۲ نیز با عبدالله دوامی آشنا شد و ردیف آوازی وی را آموخت. او در همان سال در کنار هنرمندان بی نظیر موسیقی سنتی ایران نظیر محمدرضا لطفی، حسین علیزاده، جلال ذوالفنون و ناصر فرهنگفر به عضویت مرکز حفظ و اشاعه موسیقی به سرپرستی داریوش صفوت پیوست.
سال ۱۳۵۴ شجریان به همراه محمرضا لطفی و ناصر فرهنگفر در «جشن هنر شیراز» کنسرت «راست پنجگاه» را اجرا کردند. محمدرضا شجریان که پیش از انقلاب سال ۵۷ رادیو ملی را مانند بسیاری دیگر از هم دورههای خود ترک کرد. وی به همراه محمدرضا لطفی و حمایت هوشنگ ابتهاج که او هم پس از رویداد تلخ میدان ژاله از کار در رادیو دست کشیده بود، کانون «چاووش» را بنیان گذاشت.
شجریان با کانون چاووش که اکثر اعضای آن از گروه شیدا و عارف بودند آثار بسیاری را خواند که تعداد زیادی از آنها محتوای انقلابی و ملی داشتند. «شب نورد» یا (برادر نوجوونه) از چاووش ۲ و «سپیده یا ایرانای سرای امید» و «ایرانی به سر کن خواب مستی» از چاووش۶، «همراه شو عزیز» و «ایران خورشیدی تابان دارد» از چاووش، از جمله این آثار هستند.
۲۴۵۲۴۵
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899158