Web Analytics Made Easy - Statcounter

"مرینال سن" کارگردان نامدار هندی و برنده جایزه ملی بهترین فیلم سال ۱۹۶۹ در ۹۵ سالگی درگذشت.

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، «مرینال سن» کارگردان نامدار هندی هم دوره «ساتیا جیت‌رای» و برنده جایزه ملی «بهترین فیلم» برای «شوالیه بهووان» در ۹۵ سالگی درگذشت.

این کارگردان شهیر هندی فیلم‌های ماندگاری چون «زیر آسمان آبی»(۱۹۵۹) و «بیشی شراوانا»(۱۹۶۰) را خلق کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مرینال سن هم دوره کارگردانانی همچون «ساتیا جت‌رای» و «ریت‌ویک گاتاک» بود که این مثلث از ایالت شرقی بنگال در جهانی شدن سینمای هند تاثیر بسزایی داشتند. طی دوران پرتنش سیاسی دهه ۶۰ و اوایل دهه هفتاد بنگال، سن و ساتیا جیت‌رای سه‌گانه کلکته را ساختند که سه‌گانه سن شامل «مصاحبه»، «کلکته ۷۱» و «پیاده نظام» می‌شد و سه‌گانه ساتیا جیت‌رای نیز با رویکرد انسان‌محور شامل «مخالف»، «شرکت محدود» و «میانجی» می‌شد.

سن در سال ۱۹۸۱ برای خلق فیلم «در جستجوی تنهایی» موفق به دریافت ۳ جایزه از جشنواره برلین شد. او پیش‌تر در سال ۱۹۷۵ جایزه جشنواره برلین را برای فیلم «گروه کُر» و در سال ۱۹۷۹ برای فیلم «پاراسورما» بدست آورد. فیلم «خارجی» از او برنده «جایزه هیات داوران جشنواره کن در سال ۱۹۸۶ شد.

آخرین ساخته این کارگردان هندی در سال ۲۰۰۲ با عنوان «امار بهووان» جایزه بهترین کارگردانی را در فستیوال قاهره و بهترین هنرپیشه نقش اصلی زن را برای «ناندیتا داس» به ارمغان آورد.

رئیس‌جمهور هندوستان در توئیتی پیام تسلیت خود را برای درگذشت این کارگردان شهیر چنین نوشت: «خبر درگذشت این کارگردان شهیر مرینال سن باعث غم و اندوهمان شد. از «شوالیه بهووان» تا «سه‌گانه کلکته» نفوذ وی و تاثیرگذاری او بر واقعیات اجتماعی او را به عنوان یکی از بزرگان عصر ما بدل کرد. درگذشت او فقدانی برای بنگال، هندوستان و دنیای سینما خواهد بود.»

منبع: فارس

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: کارگردان هندی هند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۷۲۹۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار علی دایی با خواننده معروف لس‌ آنجلاسی در یک مهمانی! + عکس

علی دایی اسطوره فوتبال ایران با شهرام شب‌پره دیدار کرد.

طرفداری | تصویر جدیدی از علی دایی منتشر شده است.

علی دایی اسطوره فوتبال ایران برای تعطیلات عید در آمریکا حضور داشت و در این بین، با شهرام شب‌پره دیدار کرد و عکسی به یادگار با هم گرفتند.

 

از دست ندهید ????????????????????????

چرا اونانا به دستکش‌هایش وازلین می‌زند؟ (زیرنویس فارسی) بهترین تصمیم درباره ستاره آزارگر چیست؟ ادعای داغ؛ دی بروین در هتل مادرید مسموم شد! کنایه تارتار به استقلالی‌ها: خودتان نمی‌برید، به من ایراد می‌گیرید

دیگر خبرها

  • یاماها، یک اسطوره ژاپنی
  • به یاد اسطوره شماره ۷ فوتبال مازندران
  • چهره جالب بهروز شعیبی وقتی که یک طلبه بود!
  • سید عباس صالحی: آوار پیاپی اسطوره‌های رژیم غاصب را به نظاره نشسته‌ایم
  • (عکس) تصاویر شوکه کننده از ستاره مشهور سینما
  • یک کودک بادیگارد ۳ میلیون دلاری مسی را دور زد +فیلم
  • عکس| دیدار علی دایی و شهرام شب‌پره در آمریکا
  • اشتباه استخراج هنر مدرن از «مدرن غرب» در ایران
  • همه آماده جشن قهرمانی: اسطوره لورکوزن شوید!
  • دیدار علی دایی با خواننده معروف لس‌ آنجلاسی در یک مهمانی! + عکس