Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-18@10:26:00 GMT

اجاره دادن پیاده روها به دستفروشان

تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۱۷۹۴۶۴

اجاره دادن پیاده روها به دستفروشان

ارومیه - ایرنا - امروزه دستفروشی و سد معبر که به لحاظ قانونی عملی مجرمانه به شمار می رود، در سایه بی توجهی برخی از مسوولان در ارومیه به عرف تبدیل شده است و زمزمه هایی از اجاره پیاده روها در برخی از خیابان این شهر از جمله عطایی به گوش می رسد.

به گزارش ایرنا دستفروشی در پیاده روهای ارومیه در برخی از موارد عابران را به تردد از خیابان ها وادار کرده و مشکلات ترافیکی و گاه و بیگاه حوادث رانندگی را تشدید کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اگرچه سد معبر در ارومیه را نباید تنها در بساط دستفروشان و تصرف پیاده روها توسط مغازه داران خلاصه کرد؛ تیرهای برق، کانکس های شهرداری، کافو مخابرات و پارک خودروها، انبار کردن آهن آلات ... نیز بخش قابل توجهی از سد معبر در پیاده روهای این شهر به شمار می رود.
بر اساس توجیه برخی از افراد، برچیدن این سد از طریق برخوردهای قهری ممکن نیست و این امر مهم نیازمند مشارکت همگانی و از جمله دستگاه های اجرایی است اما دستفروشی روز به روز و به ویژه در شرایط اقتصادی کنونی رو به گسترش است.
یکی از مغازه داران خیابان عطایی ارومیه که به پارچه فروشی مشغول است، بیان کرد: در امر اجاره پیاده روها دست واسطه ها در میان است و عوامل مقابله با سد معبر نیز با این واسطه همکاری می کنند.
وی که خواست نامش فاش نشود، ادامه داد: فروشندگان به گونه ای در پیاده رو بساط کرده اند که عابران پیاده مجبور هستند برای رفت و آمد از خیابان عبور کنند؛ به خاطر این شلوغی برخی از اهالی هیچ وقت برای خرید وسایل و ملزومات زندگی به خیابان عطایی مراجعه نمی کنیم.
به گفته صاحب یک لباس فروشی در خیابان عطایی، برخی از مغازه داران هم نسبت به اجاره دادن پیاده روها اقدام می کنند و با این کار محل رفت و آمد عمومی تبدیل به یک بازارچه خیابانی می شود.
وی با اشاره به اینکه چندین بار به مراجع مربوطه مراجعه کرده و پاسخ قانع کننده ای دریافت نکرده است، بیان کرد: وقتی دستفروشی با چندین تن میوه یا چندین بسته محصول فروشی در پیاده رو بساط خود را پهن می کند، یعنی این محل را به صورت روزانه اجاره کرده است.
وی اضافه کرد: با گسترش دست فروشی، خرید و فروش مغازه داران هم تحت تاثیر قرار گرفته است و مشتریان هم به خاطر شلوغی به خیابان عطایی کمتر مراجعه می کنند.
یکی از مغازه داران خیابان عطایی هم با اشاره به اینکه تجاوز از حریم مغازه به بیرون به علت گسترش روزافزون دستفروشی است، گفت: دستفروشی در پیاده روها ما را نیز به استفاده از این محل برای عرضه کالا واداشته است.
یک مغازه دار دیگر گفت: هیچ مغازه داری حق ندارد بیش از نیم متر به جلو مغازه تجاوز کند؛ برخی فروشندگان بی توجه با برخورد شدید ماموران روبرو می شوند اما پس از مدتی دوباره کار خود را تکرار می کنند.
یکی از دستفروشانی که در خیابان عطایی مشغول فروش میوه بود، گفت: اجاره پیاده رو به این صورت است که مغازه دار جلوی مغازه خود را به صورت روزانه به اشخاص خاصی اجاره می دهد و ماموران سد معبر نیز با این افراد کاری ندارند.
وی ادامه داد: ماموران سد معبر با افرادی که پارتی قوی دارند، سختگیری نمی کنند و این سخت گیری فقط برای کسانی است که رابطه قوی نداشته باشند.
یکی دیگر از دستفروشانی که در این راسته مشغول فروش کیف زنانه و لوازم آشپزخانه بود، با اظهار بی اطلاعی از اجاره پیاده روها، گفت: ما هیچ اطلاعی از اجاره پیاده روها نداریم و فقط در این محل به صورت دوره ای مشغول کسب درآمد هستیم.
به گفته یک عابر پیاده در خیابان عطایی ارومیه، اجاره پیاده روها /به نوعی همان سد معبر/ در مرحله اول منظر و بافت شهری را زشت جلوه می دهد و جذابیت های بازار تاریخی ارومیه را از بین می برد و پس از آن مانعی برای تردد به شمار می رود.
یکی دیگر از عابران پیاده در حال عبور از پیاده رو نیز افزود: نبود اشتغال مناسب موجب گسترش بساط دستفروشان شده اما همه سدمعبر را نمی توان در دستفروشی خلاصه کرد زیرا برخی مغازه دارها به محل رفت و آمد عابران پیاده تجاوز می کنند.
یک بانوی ارومیه ای با اشاره به اینکه در پیاده روها جایی برای تردد با کالسکه کودک باقی نمانده است، ادامه داد: استرس و ترس از برخورد با وسایل نقلیه پیامد دست فروشی در پیاده روهاست و مسوولان باید با این پدیده مقابله کنند.
رییس شورای اسلامی شهر ارومیه با تاکید بر اینکه معابر عمومی جزو حقوق شهروندان است، گفت: اجاره دادن مقابل مغازه ها به دست فروشان غیرقانونی بوده و برای جلوگیری از این حرکت غیرقانونی مکاتبه شده است.
محمدرضا علیزاده امام زاده ادامه داد: پیاده رو متعلق به مردم است و افراد سودجو تحت هر عنوانی نمی توانند حق مردم را در این رابطه ضایع کنند.
به گزارش ایرنا، بساط دستفروشی در پیاده روهای ارومیه روز و شب نمی شناسد و فضای زیر پل های روگذر داخل شهر نیز به محلی برای پهن بساط دستفروشان در شباهنگام تبدیل شده است.
سامانه ارتباطی 137 و پیامکی 1000441137 برای دریافت انتقادها و مشکلات شهروندان ارومیه ای فعال است و ماموران شهرداری در صورت دریافت شکایت در اسرع وقت به آن رسیدگی می کنند.
9918/3072

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي سدمعبر آذربايجان غربي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۷۹۴۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خیابان نوبهار پیاده‌راه میشود

شهردار کرمانشاه گفت : بنابر پیشنهاد ارائه شده به شورای ترافیک شهر کرمانشاه ، حد فاصل سی متری اول و دوم ( نوبهار ) به عنوان پیاده راه پیشنهاد شد که مقرر شد مطالعات مرتبط در خصوص بحث هدایت ترافیک , توقف خودروها و مسائل فرهنگی و اجتماعی انجام شود.

نادر نوروزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا از کرمانشاه اظهار کرد: در تمام شهرهای دنیا و بسیاری از شهرهای کشور خودمان و خصوصاً کلان شهرها مناطقی تحت عنوان پیاده راه یا مرکزی تحت عنوان تجمع شهری یا به اصطلاح شهرسازی، پلازای شهری در نظر گرفته شده است که محل تردد و خرید و فعالیت‌هایی است که مردم در سطح شهر نیاز دارند که تاکنون در شهر کرمانشاه پیاده راه احداث نشده است.

وی گفت: در نشست امروز شورای ترافیک شهر کرمانشاه موضوع ایجاد پیاده راه پیشنهاد و مورد بررسی واقع شد.

شهردار کرمانشاه گفت: بنابر پیشنهاد ارائه شده به شورای ترافیک شهر کرمانشاه، حد فاصل سی متری اول و دوم (نوبهار) به عنوان پیاده راه پیشنهاد شد که مقرر شد مطالعات مرتبط در خصوص بحث هدایت ترافیک, توقف خودروها و مسائل فرهنگی و اجتماعی انجام شود.

وی گفت: پس از انجام مطالعات دقیق سپس پیاده راه به صورت آزمایشی اجرا شود که امیدواریم مورد استقبال همشهریان قرار بگیرد.

نوروزی گفت: اگر این طرح پیاده راه با موفقیت انجام شود یک نقطه قابل استفاده برای همشهریان در حوزه خرید، فعالیت‌های فرهنگی و تجاری در شهر کرمانشاه خواهد شد که فکر می‌کنم مورد استقبال همشهریان قرار خواهد گرفت.

کد خبر 745285

دیگر خبرها

  • زیرسازی منشعبات خیابان گلشن منطقه دو ارومیه
  • اجرای عملیات زیرسازی در منشعبات خیابان حکیم نظامی منطقه دو
  • معابر پرتردد کرمانشاه ساماندهی می‌شود
  • اعمال قانون روزانه ۱۴۰۰ وسیله نقلیه در پیاده‌روها
  • روزانه ۱۴۰۰ وسیله نقلیه در پیاده‌روها اعمال قانون شده است
  • خیابان نوبهار پیاده‌راه می‌شود
  • خیابان نوبهار پیاده‌راه میشود
  • تشکری هاشمی: پلیس راهور از ورود موتور به پیاده رو ممانعت جدی کند | موانع فلزی در پیاده روها بازدارنده نیستند
  • یکه‌تازی صاحبان مجتمع‌های تجاری در بازار اجاره‌بها
  • حذف مزاحمان از پیاده روهای شهر | ۲۰۰ کیلومتر از پیادروهای پایتخت مناسب سازی شدند