Web Analytics Made Easy - Statcounter

امروزه با افزایش تقاضای انرژی در نتیجه صنعتی شدن کشورها و رشد جمعیت، مصرف منابع نفت و گاز شدت یافته است. از سوی دیگر، روزبه‌روز از تعداد میادین نفت و گازی که به دست بشر کشف می‌شوند، کاسته می‌شود و در کنار آن، روش‌های متداول و سنتی تولید ذخایر، دیگر مانند گذشته پاسخگوی کامل این نیازها نیست. از این‌رو، لزوم استفاده از فناوری‌های جدید در صنایع بالادستی و پایین دستی نفت و گاز احساس می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش «انرژی امروز» ایران نیز با توجه به کاربردهای روزافزون فناوری نانو در صنایع نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی به دنبال استفاده از این فناوری در صنایع ذکر شده است.

بر همین اساس، ستاد ویژه توسعه فن آوری نانو، وابسته به «معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری» اقدام به انتشار مجموعه گزارش‌های صنعتی فن آوری نانو کرده است.

 

لازم به ذکر است که یکی از مواردی که در صنایع پایین دستی نفت و گاز با ورود فناوری نانو پیشرفت چشم‌گیری کرده است کاتالیست‌ها می‌باشد.

کاتالیست‌ها در اکثر صنایع شیمیایی و در تمام پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها به‌عنوان یک ماده‌ی حیاتی برای سرعت بخشیدن به واکنش‌های شیمیایی استفاده می‌شود. پیشرفت‌های صنعت کاتالیست بیشتر مربوط به بهینه کردن کارایی آن‌هاست تا اینکه یک کاتالیست با خواص و عملکرد بهتر کشف نماییم.

با ورود فناوری نانو به این صنعت و تولید نانوکاتالیست‌ها تحولی عظیم در کارایی آن‌ها بوجود آمده است. سطح فعال و گزینش‌پذیری بالا در نانوکاتالیست‌ها موجب افزایش تولید و کاهش انرژی مصرفی می‌شود.

شرکت‌های داخلی متعددی وجود دارند که توانایی تولید انواع نانوکاتالیست‌ها را برای انواع واکنش‌های پالایشگاهی و پتروشیمی دارا می‌باشند.

ستاد ویژه‌ توسعه فناوری نانو با هدف برطرف نمودن نیازها و حل مشکلات صنایع با تکیه بر توان داخل، سعی می نماید تا از طریق حمایت‌های مالی و معنوی خود مسیر رسوخ و انتقال فناوری­های مبتنی بر فناوری نانو را در صنایع مختلف از جمله صنعت نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی هرچه بیشتر تسهیل نماید.

یکی از مجموعه گزارش های تهیه شده توسط ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، «کاربرد نانو کاتالیست ها در صنایع نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی» توسط سه تن از محققان این ستاد به نام های «سید آرین مرتضوی»، «محمدرضا بسکابادی» و «علی طالبیان» است.

 

به پیوست متن کامل این گزارش صنعتی را ملاحظه می­فرمائید.

nwfile_181231_108602_62854.pdf

منبع: انرژی امروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۸۰۳۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی کاربرد فناوری‌های نوین درجلوگیری از آسیب‌های طبیعی به بنا‌های تاریخی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما سرپرست میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان گفت: نشست بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین با بررسی بنای آرامگاه شیخ علاءالدوله سمنانی به‌عنوان نمونه مطالعه در استان سمنان برگزار شد.
سروش هاشمی گفت: از مهم‌ترین دستاوردهای این نشست ، ارائه طرح مرمت مبنی بر استانداردهای جهانی بود.
در این نشست، گروه پژوهشگران موسسه بین‌المللی ایسکاراسا به دستاورد خود در زمینه‌های مطالعات سازه، مصالح، خاک، پایش از طریق آزمودن ارتعاشی و فروشست زمین پرداختند.
بررسی موضوع فرونشست زمین و پیامدهای آن از موضوعات مهمی بود که در این نشست بررسی شد.
پروفسور گرون آرون؛ استاد دانشگاه صنعتی بیلدیز ترکیه، نیلکون اوگون؛ مدیرعامل شرکت مشاور مرمت کشور ترکیه از سخنرانان بین‌المللی ، فاطمه داوری؛ مدیرکل حفظ و احیای بناها بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی، مهرداد حجازی؛ استاد تمام دانشگاه اصفهان و محمود هاشمی؛ دانشیار دانشگاه اصفهان سخنرانان این نشست بودند.

دیگر خبرها

  • سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین برگزار شد
  • بررسی کاربرد فناوری‌های نوین درجلوگیری از آسیب‌های طبیعی به بنا‌های تاریخی
  • رونمایی از موتور ۶ سیلندر خورجینی با کاربرد در صنعت خودروسازی
  • بسترسازی برای مشارکت بخش خصوصی در ایجاد پایگاه‌های بزرگ‌داده
  • برنامه دولت برای ارتقای رتبه ایران در کاربرد هوش مصنوعی
  • جزئیات برنامه های دولت برای ارتقای رتبه ایران در کاربرد هوش مصنوعی 
  • جزئیات برنامه های دولت برای ارتقای رتبه ایران در کاربرد هوش مصنوعی
  • آغاز رصد و پالایش صنایع پرخطر کرمان
  • راه‌اندازی واحد احیا فولاد بافت با نانوکاتالیست‌‌های ایرانی
  • راه‌اندازی واحد احیاء فولاد بافت کرمان با نانوکاتالیست‌های پیشرفته ایرانی