Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@08:01:23 GMT

کشف یک معدن عظیم از فلزات کمیاب در ژاپن

تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۱۸۴۰۸۵

کشف یک معدن عظیم از فلزات کمیاب در ژاپن

تهران – ایرنا - محققان ژاپنی معدن عظیمی از مواد معدنی کمیاب زمین را کشف کردند که قادر است نیاز بشر به این مواد را برای چندصد سال تامین کند.

به گزارش روز دوشنبه گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری ساینس دیلی، مواد معدنی کمیاب در بسیاری از فناوری ها از باتری گوشی های هوشمند گرفته تا وسایل نقلیه الکتریکی کاربرد دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نوع مواد معدنی بر اساس تعریف حاوی یکی از 17 عنصر فلزی کمیاب هستند.
در واقع مقادیر زیادی از این مواد معدنی کمیاب در پوسته زمین وجود دارد، اما این مواد معمولا بسیار پراکنده هستند و به همین علت یافتن مقادیر قابل توجه از این مواد به شکل یک معدن قابل استخراج امری نادر است.
در حال حاضر چند منطقه محدود در زمین وجود دارد که می توان مواد معدنی کمیاب را با صرفه اقتصادی از آن ها استخراج کرد. کشور چین در طول چندین دهه گذشته بخش عمده معادن این نوع مواد معدنی را تحت کنترل داشته و عملا قیمت این مواد معدنی را به کشورهای تولیدکننده محصولات الکترونیکی از جمله ژاپن دیکته کرده است.
اما معدن جدیدی که در ژاپن کشف شده حاوی 16 میلیون تن از فلزات ارزشمند است. میزان عنصر ایتریم موجود در این معدن پاسخگوی نیاز جهان به این ماده برای 780 سال است، دیسپروزیم موجود در این معدن پاسخگوی نیاز جهان برای 730 سال، یوروپیم موجود در این معدن پاسخگوی نیاز جهان برای 620 و تربیم موجود در این معدن پاسخگوی نیاز جهان برای 420 سال است.
این معدن عظیم در نزدیکی جزیره مینامیتوری واقع در فاصله 1850 کیلومتری توکیو و در منطقه اقتصای انحصاری کشور ژاپن قرار دارد و در نتیجه ژاپن حق انحصاری بهره برداری از این معدن را در اختیار دارد.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature منتشر شده است.
علمی (6)**9259**1440

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي مواد معدني عناصر كمياب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۸۴۰۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات۶۰ هزارتن مواد معدنی از بندرخمیر

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خلیج فارس، مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان پیش‌بینی کرد: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده در حوزه صادرات مواد معدنی از جمله تعیین نرم تخلیه و بارگیری و افزایش سرعت عملیات بندری تا پایان سال جاری، عملکرد صادرات در این بندر چندمنظوره حداقل به یک میلیون تن می رسد.

حسین عباس‌نژاد گفت: در حال حاضر سه شرکت فعال بخش خصوصی در حوزه صادرات مواد معدنی در بندرخمیر فعال است که با تدابیر انجام شده از سوی بنادر استان و برای استفاده حداکثری از مجتمع بندری خمیر در ماه‌های آینده تعداد شرکت‌های فعال در حوزه عملیات بندری به۱۰ شرکت افزایش می‌یابد.

بیشتر بخوانید: جابه‌جایی بیش از ۱۲ میلیون تن انواع کالا در بنادر غرب هرمزگان

وی با بیان اینکه تمرکز بندر چندمنظوره خمیر بر صادرات غیرنفتی بویژه مواد معدنی است، افزود: پارسال بیش از۴۰۰ هزار تن انواع مواد معدنی شامل سنگ گچ، کلینگر سیمان، بنتونیت و غیره از این بندر به کشورهای امارات و عمان صادر شد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: توسعه بندر چندمنظوره خمیر نیز از طریق الحاق ۱۶۳ هکتار اراضی پشتیبانی درحال پیگیری بوده و مطالعات کار انجام شده است.

عباس نژاد افزود: طرح توسعه بندرخمیر بعد از تصویب در طرح جامع برای ساخت انبار نگهداشت کالای ملوانی، مرکز کنترل ترافیک دریایی و سایر بخش‌های مورد نیاز، امسال وارد مرحله اجرایی می‌شود.

حجم عملیات صادرات مواد معدنی در کل محدوده استان هرمزگان بالغ بر ۲۱ میلیون تن بوده که ۳.۶ میلیون تن در حوزه شهرستان خمیر است.

دیگر خبرها

  • ۷ واحد معدنی در زنجان احیا شد
  • رژلب‌ها حاوی فلزات سنگین و مواد سمی هستند
  • بالاترین میزان تولید مواد معدنی در مجتمع سرب و روی مهدی آباد
  • ذخیره کانسنگ منگنز معدن ونارچ قم به ۱۲ میلیون تُن رسید
  • صادرات۶۰ هزارتن مواد معدنی از بندرخمیر
  • ورزقان علی‌رغم تمام ظرفیت‌های معدنی همچنان محروم است
  • ◄ صادرات یک میلیون تن مواد معدنی به کشورهای حوزه خلیج فارس
  • سال گذشته ۵ پروانه بهره‌برداری معدنی در قم صادر شد
  • صادرات ۶۰ هزار تن مواد معدنی از بندرخمیر
  • صادرات بیش از ۶۰ هزار تن مواد معدنی از بندر چند منظوره خمیر