Web Analytics Made Easy - Statcounter

شهرکرد- ایرنا -اهتزاز پرچم یک کشور در مسابقات بین المللی و جهانی، تنها به قهرمانی یک ورزشکار محدود نمی شود بلکه از نظر ژئوپلتیک ورزشی، این مهم به توسعه غرور ملی یک ملت نیز می افزاید.

به گزارش ایرنا، قهرمانی در ورزش، علاوه بر تولید نشاط و شادابی در جامعه، نقش تئوریک در خصوص ایجاد عِرق ملی در بین جوانان و جمعیت پوپا را به همراه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این عِرق ملی گاهی به انسجام ملی نیز می انجامد چه اینکه در بازی های جام جهانی 2018روسیه یک انسجام ملی پیرامون تیم ملی فوتبال ایران شکل گرفته بود.
کارشناسان بر این عقیده اند که رابط ورزش و تولید نشاط و شادابی در جامعه یک رابطه مستحکم است و ورزش یکی از مولفه های تحکیم ملت - دولت است.
افشین زرگر، عضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی، گروه روابط بین‌الملل، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج در مقاله تحت عنوان ' ورزش و روابط بین‌الملل: جنبه‌های مفهومی و تئوریک 'در شماره 31 فصلنامه تخصصی علوم سیاسی (علمی پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی) می نویسد: «کسب، حفظ و ارتقای اعتبار بین‌المللی از جمله مؤلفه‌های اصلی منافع ملی کشورها قلمداد می‌شود».
این استاد دانشگاه معتقد است: «وقتی تیم‌های ورزشی یا قهرمانان ملی در صحنه‌های بین‌المللی حاضر می‌شوند و به رقابت با دیگر تیم‌های ورزشی و قهرمانان ملی سایر کشورها می‌پردازند، آن تیم ورزشی (مانند فوتبال، والیبال یا کشتی) به نماد ملی تبدیل می‌شود و سرنوشت آن‌ها برای همه اهمیت می‌یابد، از پیروزی آن‌ها و برافراشته شدن پرچم‌شان احساس شعف و شور می‌کنند و از شکست‌های‌شان غمگین و اندوهگین می‌شوند. براین اساس؛ پیروزی یا شکست هر چه باشد همه با هم و در کنار هم می‌خندند، احساس شادی و شعف می‌کنند و یا اندوهگین می‌شوند و یا حسرت می‌خورند. در این‌جاست که ورزش تاثیر عمیق خود را در هویت‌سازی و ملت‌سازی نشان می‌دهد، تیم‌های ورزشی‌شان یا قهرمانان‌شان که پیروز می‌شوند انگار همه آن‌ها پیروز شده‌اند و شکست هم برای همه آن‌هاست، همه آن‌ها که یک جسم و روح واحد هستند و «دیگرانی» که در مقابل تیم‌های ملی‌شان و قهرمانان‌شان می‌ایستند و ملتی «دیگر» هستند، متمایز از «ما»، ملت ما».
اما این روزها یکی از دغدغه های ورزشکاران قهرمان که سالها در میادین ورزشی حضور داشته اند، مساله استخدام است.
یکی از دغدغه های قهرمانان ورزشی آینده ای است که برای خود متصور هستند، که در این آینده نگری، شغل مناسب با رشته ورزشی آنها از اهمیت بالایی برخوردار است.
دهم مرداد ماه سال 95 اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری آیین نامه استخدام جذب قهرمانان ورزشی را به وزارت ورزش و جوانان و سازمان وقت مدیریت و برنامه ریزی ابلاغ کرد.
بر اساس این آیین نامه، قهرمانان بازی های المپیک شامل نفرات اول تا سوم و قهرمانان اول و دوم مسابقات قهرمانی جهان و نفرات اول، دوم و سوم بازی های آسیایی و مسابقات جهانی در رشته های ورزشی تحت پوشش کمیته بین المللی المپیک (IOC) حسب مورد در رشته های فردی و گروهی و مقام اول تا سوم مسابقات جام جهانی فوتبال، بسکتبال و والیبال و همچنین یکی از فرزندان قهرمانان بازی های پارالمپیک شامل نفر اول در رشته های فردی و تمامی نفرات در رشته های گروهی می توانند با رعایت شرایطی، از سوی دستگاه های اجرایی بدون برگزاری آزمون و خارج از نشر آگهی به صورت پیمانی جذب و استخدام شوند.
در متن کامل این آیین نامه آمده است؛ دستگاه های اجرایی موضوع ماده (5) قانون مدیریت خدمات کشوری می توانند مشمولین این آیین نامه را با رعایت شرایط زیر بدون برگزاری آزمون و خارج از نشر آگهی به صورت پیمانی جذب و استخدام کنند.
این شرایط شامل، وجود پست سازمانی بلاتصدی، داشتن شرایط احراز مشاغل دستگاه اجرایی ، داشتن شرایط عمومی استخدام و تأیید گزینش، تایید مقام قهرمانان ورزشی مشمولین و معرفی به دستگاه های اجرایی بر عهده وزارت ورزش و جوانان است.
در این خصوص هنوز دل تعدادی از ورزشکاران قهرمان ایران که سالهای جوانی خود را برای ورزش گذاشته اند به همین آیین نامه خوش است.
تعدادی از ورزشکاران حتی در دوره قهرمانی خود به نخستین مساله ای که فکر می کنند این است که پس از دنیای قهرمانی به چه کار مشغول شوند.
مربی تیم ملی جوانان دوومیدانی ایران در این زمینه می گوید: هنوز از سوی دستگاه های اجرایی تصمیمی برای استخدام ورزشکاران صورت نگرفته است.
داریوش صمیمی شلمزاری در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا افزود: این ورزشکاران یکی از مهمترین دل نگرانی های شان استخدام بر اساس ضوابط اجرایی طرح استخدام قهرمان ورزشی است.
وی تصریح کرد: باشگاه ها نیز پول چندانی برای حمایت از ورزشکاران نمی دهند که این ورزشکاران بخواهند آینده خود را در این زمینه تضمین کنند.
صمیمی تاکید کرد: مسوولان دستگاه های اجرایی باید حداقل فکری به حال بازیکنان المپیکی کنند چرا که این ورزشکاران قرار است برای ایران مدال بیاورند.
قهرمان پرش طول ایران نیز می گوید: استخدام ورزشکاران قهرمان باعث امیدواری آنها به آینده است و دغدغه های آنها را کاهش می دهد.
محمد ارزنده افزود: برای استخدام قهرمانان ورزش قول های زیادی داده شده است اما بسیاری از این قول ها اجرایی نشده است.
به گفته وی، وزارت ورزش و جوانان در این زمینه باید از ورزشکاران قهرمان حمایت کند و زمینه جذب این ورزشکاران را فراهم کند.
این قهرمان دوومیدانی ایران اظهار داشت: قهرمانان ورزشی سالها در میدان های مختلف برای سربلندی کشور تلاش می کنند و استخدام آنها می تواند مزد تلاش بی وقفه این ورزشکاران باشد.
ارزنده می گوید: ورزشکاران قهرمان که دارنده مدال آسیایی و جهانی هستند وقتی برای کارهای استخدامی خود مراجعه می کنند، به آنان اعلام می شود مجوزی برای این استخدام ها وجود ندارد.
به گفته وی، وقتی قرار است یک ورزشکار استخدام شود دستگاههای اجرایی باید به میدان بیایند و حداقل از ورزشکاران حمایت کنند.
قهرمان پرتاب دیسک ایران و دارنده مدال آسیایی این رشته نیز می گوید: هیچ خوش بینی برای استخدام ورزشکاران قهرمان بازی های بین المللی وجود ندارد.
محمد صمیمی در گفت وگو با ایرنا افزود: ورزشکاری که تمام جوانی خود را برای تیم ملی گذاشته است چرا نباید استخدام شود.
وی تاکید کرد: قول های استخدامی در پایتخت داده شد ولی در نهایت این قول ها عملی نشد و تنها در حد حرف باقی مانده است.
رکوردار پرتاب دیسک دانشجویان جهان اظهار داشت: برای استخدام قهرمانان ورزشی یک هفت خوان را پیش روی ورزشکاران گذاشته اند تا در نهایت از استخدام منصرف شوند.
به گفته وی، اگر قرار است یک ورزشکار در المپیک مدال بیاورد نباید این ورزشکار به حال خود رها شود و باید از تمامی جهات مورد حمایت مسوولان قرار گیرد.
محسن محمد سیفی، ملی پوش ووشو ایران و قهرمان جهان نیز در خصوص استخدام ورزشکاران بر اساس مصوبه قانون می گوید: امید است استخدام قهرمانان ورزشی ایران تنها به ادارات کل ورزش و جوانان ختم نشود و دستگاههای اجرایی دیگر نیز در استخدام ورزشکاران تلاش کنند.
از سوی دیگر، استاندار چهارمحال و بختیاری نیز بیست و هشتم تیر ماه سال 97 در آیین تجلیل از قهرمان ورزشی استان اعلام کرد: امسال سه نفر از ورزشکاران مدال‌آور به استخدام دستگاه‌های اجرایی در می‌آیند.
اقبال عباسی، در خصوص درخواست استخدام ورزشکاران استان که در مسابقات آسیایی و جهانی حائز مدال شده اند، اظهار داشت: شرایط استخدام این افراد بر اساس قانون پیگیری و اجرا خواهد شد.
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت ورزش و جوانان در خصوص نحوه استخدام ورزشکاران قهرمان نیز گفت: روند استخدام قهرمانان ورزشی براساس آیین نامه موجود در دستور کار وزارت ورزش و جوانان است.
ژاله فرامرزیان بروجنی در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا یادآور شد: این آیین نامه ایرادهایی دارد که امید است در لایحه اهداف و وظایف وزارت ورزش و جوانان، اصلاحات آن انجام و نواقص آن رفع شود.
اکنون قهرمان ورزشی چشم به مصوبه دولت برای رفع مشکل استخدام خود در دستگاه های اجرایی هستند تا بتوانند در حوزه ورزش جریان ساز استعدادی ورزشی پس از خود باشند.
به گزارش ایرنا، از چهارمحال و بختیاری ورزشکارانی مانند سجاد مرادی، محمد ارزنده ، امیر مرادی، میلاد صمیمی، عباس صمیمی و محمد صمیمی، برادران جمشیدی، بهنام یخچالی، رسول مظفری، حسنعلی ورپشتی، مریم حسینی و تعدادی از ورزشکاران دیگر در مسابقات آسیایی موفق به کسب مدال برای ایران شدند.
گزارش از : محمود رئیسی
2097**ورزشی**1597

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ورزش نهادها و سازمان چهارمحال و بختياري

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۸۷۷۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رقابت‌ ۱۰ هزار نفری ورزشکاران در جام مولای عرشیان

معاون ورزشی و تفریحی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان گفت: بیست‌وسومین دوره رقابت‌های جام مولای عرشیان و بانوی قدسیان با شرکت ۱۰ هزار ورزشکار برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، علیرضا خاکسار در اختتامیه بیست‌وسومین دوره رقابت‌های جام مولای عرشیان و بانوی قدسیان اظهار کرد: در اواخر سال گذشته و تا پایان اولین ماه سال جاری، بیست‌وسومین دوره رقابت‌های «جام مولای عرشیان و بانوی قدسیان» به همت جامعه ورزشی استان اصفهان برگزار شد.

وی با بیان اینکه در این دوره از رقابت‌ها ۲۵ رشته ویژه بانوان و ۳۰ رشته ویژه آقایان در نظر گرفته شده بود، افزود: از شانزدهم اسفند سال گذشته آغاز بیست‌وسومین دوره رقابت‌های جام مولای عرشیان و بانوی قدسیان، با دو رشته ورزشی رزمی و کشتی صورت گرفت.

معاون ورزشی و تفریحی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با اشاره به تعداد شرکت‌کنندگان بیست‌وسومین دوره رقابت‌های «جام مولای عرشیان و بانوی قدسیان» گفت: در سال گذشته با وجود ۲۷ رشته ورزشی در این رقابت‌ها، حدود ۷۵۰۰ ورزشکار در مسابقات حضور پیدا کردند، اما سال جاری و حدود ۱۰ هزار ورزشکار در ۳۰ رشته ورزشی اقدام به ثبت‌نام کرده و با یکدیگر به رقابت پرداختند.

خاکسار با اشاره به تعداد سالن‌های درگیر در برگزاری رقابت‌های «جام مولای عرشیان و بانوی قدسیان» تصریح کرد: با توجه به تقارن ماه مبارک رمضان و ایام نوروز، بیشتر ورزشگاه‌های شهرداری اصفهان در اختیار مسافران نوروزی قرار گرفته بود، اما با این حال حدود ۲۸ سالن ورزشی در برگزاری مسابقات درگیر بوده‌اند و برای برگزاری رقابت‌ها به بهترین نحو تلاش و همکاری کردند.

وی در رابطه با هدف برگزاری رقابت‌های جام مولای عرشیان و بانوی قدسیان در بیست‌وسومین سال متوالی خود، گفت: هدف از برگزاری این رویداد بزرگ ورزشی، ایجاد نشاط و ترویج فرهنگ ورزش و سلامت محور در جامعه است، از همین رو تمام دست‌اندرکاران این مسابقات تلاش بسیاری کردند تا در ایام برگزاری رقابت‌ها، به بهترین شکل پاسخگوی نیازهای ورزشی شهروندان شریف اصفهان باشند.

معاون ورزشی و تفریحی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با اشاره به سطح عدالت و نوع داوری رقابت‌های جام مولای عرشیان و بانوی قدسیان خاطرنشان کرد: در مجموع حدود ۱۵۰۰ نفر داور و عوامل اجرایی دست به دست هم دادند تا این رقابت بزرگ ورزشی که نماد پهلوانی حضرت علی (ع) در اصفهان است، در بهترین شرایط و با بهترین کیفیت در سطح خدمت‌رسانی و حفظ عدالت برگزار می‌شود.

خاکسار با اشاره به تعداد رشته‌های بخش جانبازان و معلولان و بیماران خاص رقابت‌های جام مولای عرشیان و بانوی قدسیان بیان کرد: در رقابت‌های سال جاری، مسابقات بخش جانبازان و معلولان در پنج رشته ورزشی و رقابت‌های بخش بیماران خاص در چهار رشته ورزشی برگزار شد که اتفاقی بسیار قابل توجه است.

وی افزود: صمیمانه از تمام هیئت‌های ورزشی که در برگزاری رقابت‌های جام مولای عرشیان و بانوی قدسیان با ما همکاری داشته‌اند و برای خدمت‌رسانی هرچه بهتر به شهروندان به ما یاری رساندند، تشکر و قدردانی می‌کنم.

کد خبر 745650

دیگر خبرها

  • دعوت از ٧ والیبالیست ناشنوای آذربایجان غربی به اردوی تیم ملی
  • رقابت‌ ۱۰ هزار نفری ورزشکاران در جام مولای عرشیان
  • تخصیص ۲۰ میلیارد تومان برای تجهیز هیئت‌های ورزشی بوشهر
  • روسیه: به دنبال حق رقابت در المپیک هستیم
  • بانوی قهرمان کشتی آلیش مدال خود را به موزه حرم رضوی اهدا کرد
  • رئیسی به تیم ملی کشتی فرنگی تبریک گفت
  • رئیسی قهرمانی تیم ملی کشتی فرنگی در آسیا را تبریک گفت
  • پیام تبریک رئیس جمهور به مناسبت قهرمانی تیم ملی کشتی فرنگی در آسیا
  • ساختن از پایه با مدیران کاربلد دوای ورزش خراسان رضوی است
  • مشخص شدن کمیسیون‌های فدراسیون انجمن‌های ورزشی