Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه جامعه خبرگزاری تقریب، نشست بررسی «موج جدید فتنه 98» با وحید یامین پور و نماینده مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی در مدرسه عالی شهید مطهری برگزار شد.

در این مراسم، وحید یامین پور عضو جبهه فرهنگی انقلاب و رئیس پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی با اشاره به فتنه 88 گفت: مهم‌ترین مفهومی که ما با آن در این ایام سر و کار داریم مفهوم مشروعیت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی در رابطه با این موضوع به عنوان یکی از مهم ترین مفاهیم حوزه سیاست تصریح کرد: یکی از رایج‌ترین دعواهای سیاسی و تبلیغاتی بین نظام‌ها مساله عدم مشروعیت است در حالی که نظام جمهوری اسلامی به واسطه دینی بودن نظام، پشتوانه مستحکم تری نسبت به سایر نظام ها دارد. 

یامین‌پور افزود: مفهوم مشروعیت جزو مفاهیم اعتباری است که یک نظام نزد شهروندانش دارد و در واقع‌ حقی است که شهروندان به یک حاکمیت سیاسی برای اعمال قدرت و حاکمیت می‌دهند؛ همیشه این سوال وجود دارد که نظام جمهوری اسلامی از ابتدا تا کنون که در آستانه ی چهلمین سالگرد است، آیا مشروعیتش کاهش داشته یا افزایش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه مهم ترین شاخصه ارزیابی میزان مشروعیت رفراندوم اصل نظام جمهوری اسلامی است، اظهار داشت: رای به جمهوری اسلامی در سال 1358 انجام شد و 98 درصد مردم به آن آری گفتند.

یامین‌ پور با اشاره به این موضوع که میزان شرکت در یک انتخابات بیشتر نشان دهنده مشروعیت سیاسی یک نظام است، گفت:   یکی از پرتکرار‌ترین مفاهیمی که در سر مقاله‌های روزنامه‌های دوره اصلاحات مورد توجه قرار گرفته بود، مفهوم تغییر فاز نظام جمهوری اسلامی ایران بود.

رئیس پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی خاطرنشان کرد: آقای حجاریان و جریان نزدیک به وی موکدا بر ای موضوع پا فشاری می‌کردند که نظام جمهوری اسلامی از مرحله رهبری کاریزماتیک و سنتی به مرحله حقانیت رهبری بوروکراتیک وارد شده است.

وی با اشاره به مبانی «کتاب برنامه چهارم توسعه» گفت: این کتاب جزو کتاب‌هایی است که به صورت شفاف بن مایه های فکری اصلاح طلبان و افق  دید آنها را نسبت به آینده جمهوری اسلامی تبیین می‌کند؛ در واقع در این کتاب ایران را به عنوان یکی از اقمار آمریکا معرفی کرده و رسما لیبرالیسم را به عنوان یکی از نظریه‌های پایه نظام جمهوری اسلامی معرفی می‌کنند. 

یامین پور ضمن اشاره به متنی که حجاریان بعد از فتنه 88 منتشر کرد، افزود: این یک توبه نامه در تاریخ نظام جمهوری اسلامی ایران است، چراکه حجاریان در این مقاله اذعان کرده است که اصلاح طلبان سالها تلاش کردند تمام تحولات نظام جمهوری اسلامی را  براساس نظریه های وبر تبیین کنند. 

رئیس پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی تصریح کرد: طبق این تفکر دوران ولایت فقیه و آرمان‌های اسلامی و اسلامیت نظام تمام شده بود اما دیدیم که حماسه 9 دی این معادله را تغییر داد. 

یامین پور با اشاره به این موضوع که در آن زمان بیانیه حجاریان و متن آن چنان که باید مورد توجه قرار نگرفت و در واقع از سوی اصلاح طلبان انکار شد، گفت: برخی معتقدند انقلاب اسلامی بعد از 40 سال در حوزه مشروعیت سیاسی اشکالاتی دارد در حالی که مشروعیت سیاسی را باید در سه سطح بررسی کرد. 

رئیس پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی لایه اول را رضایتمندی شهروندان از اقدامات نظام جمهوری اسلامی دانست و تاکید کرد: لایه دوم راهبردی و مبتنی بر سیاست های کلان نظام جمهوری اسلامی است از این رو وقتی ایران تصمیم گرفت که از دولت بشار اسد در سوریه دفاع کند، نیروهای خودمان را وارد این موضوع کردیم. 

وی با بیان اینکه لایه دوم در سطح کلان مذاکرات و تصمیمات نظام جمهوری اسلامی است، ادامه داد: لایه سوم در سطح مبانی است؛ یعنی سطحی است که نظام بر آن استوار شده است و در این زمینه می توان به اسلامیت نظام و اصل ولایت فقیه اشاره کرد؛ لذا در هر کدام از این سه لایه ممکن است شهروندان نارضایتی‌هایی داشته باشند. 

یامین پور با اشاره وجود تورم و گرانی و نا به سامانی نرخ ارز توضیح داد: در 40 سال گذشته مشابه این شرایط ناکارآمد اقتصادی وجود نداشته است، البته دوره تورم در نیمه دهه 70 یا زمان جنگ بوده است ولی به هرحال این شرایط امروز دشوار است.

 رئیس پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی گفت: ساده زیستی، سبک زندگی شهدا، رهنمودهای امام راحل و سبک زندگی مسئولان همچون شهید رجایی در ابتدای انقلاب اسلامی سنجه‌هایی هستند که مردم با وجود آنها عملکرد حال حاضر مسئولان را می‌سنجند.

وی در پایان با اشاره به موضوع نماینده سراوان گفت: این موضوع در عین حال که نا امید کننده بود، در ارتباط با واکنش مردم نسبت به مسئولان نوید بخش بوده است چراکه مردم با نشان دادن این واکنش‌ها به مسئولان خاطر نشان کردند که مسئول خدمت به مردم هستند و از این رو به سنجه ساده زیستی تاکید دارند. 

انتهای پیام/









 

منبع: تقریب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۸۸۰۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیین اهتزار پرچم جمهوری اسلامی ایران درپایتخت مقاومت

  به گزارش خبر گزاری صداوسیما مرکز کرمان آيين اهتزاز پرچم جمهوری اسلامی ایران در مدرسه شاهد کرمان برگزار شد و حاضران ضمن برافراشتن پرچم مقدس جمهوری اسلامی با سر دادن شعارهایی بار دیگر با آرمان‌های امام راحل و انقلاب اسلامی تجدید بیعت کردند.
معاون هماهنگ کننده سازمان بسیج مستضعفین در این مراسم  گفت: امام خمینی (ره) انقلاب اسلامی را بدون مردم و جدا از مردم نمیدانست و به همین  علت همه پرسی( رفراندوم) برگزار شد و نظرشان برای تشکیل جمهوری اسلامی ایران گرفته شد. 

 سردار معروفی دوازدهم فروردین  راه نقطه عطف و بزرگترین جشن و شادی  دانست که برای همیشه در تاریخ ثبت شد ه و مایه افتخار است . 

معاون هماهنگ کننده سازمان بسیج مستضعفین تصریح کرد: :اوج بزرگی انقلاب اسلامی اکنون است که بزرگی و عظمت شهید بزرگوار حاج قاسم سلیمانی بیشتر مشاهده می‌شودکه تفکرش در جبهه مقاومت اکنون ریشه دوانده و عمیق شده است. 

وی همچنین تلاش برای رفع مشکلات مردم،تلاش برای پیشروندگی کارها و عملیاتی کردن کارهای جامعه  را از ویژگیهای انقلابی بودن برشمرد و تاکید کرد: مسئول انقلابی برای پیشرفت کار مردم کمر همت می‌بندد و تلاش می‌کند که کاری برزمین نماند و تابع رهنمودها و دستورات امام خویش است . 

 شعارهای «ای رهبر آزاده آماده‌ایم آماده»، «ما اهل کوفه نیستیم علی تنها بماند»، «مگر امت بمیرد علی تنها بماند»، «خامنه‌ای خمینی دیگر است ولایتش ولایت حیدر است»، «رهبر اگر فرمان دهد جان را فدایش می‌کنم»، «مرگ بر ضد ولایت فقیه»، «مرگ بر اسرائیل»، «مرگ بر انگلیس»، «اسرائیل اسرائیل، کودک‌کش و جلاد است»، «فلسطین فلسطین، عامل اتحاد است»، «رهایی فلسطین همیشه در فکر ماست نابودی اسرائیل زیبایی ذکر ماست»، «جنایت منطقه زیر سر آمریکاست کشتار و قتل و غارت ماهیت آمریکاست»، «مرگ بر آمریکا»، «مثلث شوم ابلیس، آمریکا و اسرائیل و انگلیس»، «نماد شیطان لعین آمریکاست محور هر جنایتی آمریکاست» و... از جمله شعارهایی بود که در این مراسم سر داده شد.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • جهش تولید با اتحاد و مشارکت اقتصادی رخ می‌دهد
  • ۱۲ فروردین تکمیل کننده نهضت و انقلاب امام‌ خمینی راحل می باشد
  • آیین اهتزار پرچم جمهوری اسلامی ایران درپایتخت مقاومت
  • برخی مسئولان اسلامی فکر می‌کنند اما قارونی عمل می‌کنند
  • هوشیار باشیم توطئه انشقاق بین مردم و نظام عملیاتی نشود
  • ثبت نام ۱۹۰ داوطلب انتخابات مجلس مازندران در سایت شورای ائتلاف
  • آیت‌الله فاضل لنکرانی: نباید اجازه دهیم از بسیج یک وجهه ترسناک برای مردم درست کنند/ مسئولان و مدیران نظام اسلامی باید در طهارت نفس و در پاک‌دستی برای بقیه الگو باشند/ مراقبت از پاک‌دستی فقط با نظارت فیزیکی بسیج ادارات حاصل نمی‌شود؛ کارهای فرهنگی لازم است
  • جهش تولید با مشارکت مردم نویدبخش گشایش در امور است
  • رهبر انقلاب: جمهوری اسلامی ایران در حمایت از فلسطین و غزه تردید نخواهد کرد
  • مردمی کردن اقتصاد باید با جدیت دنبال شود