خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته ای، مهمترین واقعه سال 2018
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۱۹۲۲۶۸
تهران - ایرنا - شبکه تلویزیونی یورونیوز روز دوشنبه با انتشار یک نظرسنجی، خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته ای سال 2015 را مهمترین واقعه سال 2018 معرفی کرد.
به گزارش ایرنا، چندی پیش شبکه تلویزیونی یورونیوز در یک نظرسنجی از مخاطبان خود خواست تا مهمترین واقعه سال 2018 را انتخاب کنند. این شبکه امروز (دوشنبه) نتیجه این نظرسنجی را منتشر کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در گزارش این شبکه خبری آمده است : سال 2018 مملو از حوادث سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و ورزشی تلخ و شیرین بود که بارزترین و مهمترین آن از نظران مخاطبان، خروج آمریکا از توافق هسته ای با ایران بوده است.
48 درصد از مخاطبان این شبکه، خروج دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از توافق هسته ای وین را در صدر اخبار سال 2018 معرفی کردند.
مخاطبان یورونیوز بعد از خروج آمریکا از برجام، قتل جمال قاشقچی را به عنوان دومین اتفاق مهم سال 2018 انتخاب کردند.
دیدار تاریخی کیم جونگ اون رهبر کره شمالی و دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، انتقال سفارت آمریکا به بیتالمقدس، افزایش قیمت ارز و کالا در بازار ایران، توافق دولت محافظهکار انگلیس و کمیسیون اروپا درباره چگونگی اجرای برگزیت، آغاز جنبش جلیقه زردها در فرانسه، خروج یونان از بحران اقتصادی پس از یک دهه، جنگ یمن و شیوع قحطی و مرگ کودکان، بحران روهینگیا در میانمار، تضعیف داعش و کشف گورهای دستهجمعی در عراق و سوریه، فرود فضاپیمای ناسا بر سطح مریخ و در نهایت قهرمانی فرانسه در جام جهانی فوتبال روسیه ، از مهمترین وقایع سال 2018 از نگاه مخاطبان شبکه تلویزیونی یورونیوز بودند.
رئیس جمهوری آمریکا اردیبهشت ماه از برجام خارج شد و بازگشت تحریم های هسته ای علیه ایران را اعلام کرد. این اقدام محکومیت جامعه جهانی از جمله هم پیمانان اروپایی واشنگتن را به دنبال داشت و طرف های دیگر این توافق برای تداوم اجرای آن وارد گفت وگو با ایران شدند.
از جمله موارد مهمی که تاکنون برای تقویت روابط تجاری تهران و اروپا مورد بررسی قرار گرفته، تشکیل یک نظام پرداختی مستقل از اقتصاد آمریکا است.
چندی پیش، «هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان در این رابطه تاکید کرد تقویت خودمختاری اروپا با ایجاد کانال های پرداخت مستقل از ایالات متحده و تاسیس نهاد مالی اروپایی و نظام سوئیفت بدون وابستگی، کاملا ناگزیر و ضروری است.
اروپام**9041**1908
منبع: ایرنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۹۲۲۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
خروج هفتهای ۵ تا ۱۵ هزار دلار سرمایه از کشور برای تبلیغات ماهوارهای/ به تبلیغات ماهوارهای وابسته شدیم
مهسا بهادری: سال گذشته فروش بالای هزار میلیارد تومانی گیشه برای سینمای دچار بحران در جذب مخاطب یک اتفاق مهم و اساسی به شمار میرفت. در میان خیل فیلمهایی که دخل و خرج خود را نمیتوانستند با هم مطابقت بدهند و اصلا بود و نبود آنها بر پرده سینما فرقی نمیکرد و حتی ساخته شدن بسیاری از آنها شکست مطلق برای سازندگان بود، گیشه بالای هزار میلیاردی (البته فقط برای چند فیلم) خوشحال کننده بود.
حتی این عدد آنچنان شوقی ایجاد کرد که به سرعت آن را به کل سینما چسباندند و مسئولان آن را جزو افتخارات دوران کاری خود میدانند و از این فروش به عنوان تحول در سینما یاد میکنند.
۲۲ مرداد سال گذشته قربان نجفی کارگردان فیلم «فصل ماهی سفید» در گفتوگو با اعتماد درباره نحوه تبلیغات فیلمها در ماهوارهها گفته بود: رسانههای خارجی فارسیزبان هفتهای ۵ هزار تا ۱۵ هزار دلار از فیلمساز میگیرند تا فیلمهایشان را در رسانهشان تبلیغ کنند.
همان زمان قربان نجفی توضیح داده بود متاسفانه یکی از همین فیلمهای روی پرده مبلغ گزافی حدود ۲۵۰ هزار دلار به این ماهوارهها داده و تمام تبلیغات را برای فیلمش گرفته و البته همین دوستان سینماگر ما قیمت را بالا بردهاند تا دست کسی به تبلیغات آنجا هم نرسد.
بر اساس شنیدههای موثق ما، سال گذشته از سینمای ایران رقم بیش از صد میلیارد تومان به شبکه ماهوارهای جم تبلیغ داده شده و پخشکنندهها چنین رقم بالایی را برای تبلیغ فیلمشان هزینه کردهان و تقریبا رقمی معادل یکونیم میلیون دلار ارز از کشور خارج شده است.حالا این پرسش به وجود میآید که با توجه به این پرداخت بالا به ماهوارهها، آیا سود اصلی از اکران فیلمهای کمدی را سینمای ایران برده یا ماهوارهها؟
به همین بهانه به گفتوگو با امیرحسین علمالهدی، منتقد سینما پرداختیم که در ادامه میخوانید.
چرا سازندگان آثار سینمایی سراغ تبلیغات ماهوارهای میروند؟
اگر موضوع این است که چرا سازندگان فیلمهای سینمایی برای تبلیغات خود به ماهواره رجوع میکنند باید گفت که آنها متوجه شدهاند که ضریب نفوذ شبکه های ماهواره ای بیشتر از تلویزیون است البته این ماجرا درباره تنها ۴۰ درصد از سینمای ایران صدق میکند و روی ۶۰ درصد باقی فیلمها تاثیر چندانی ندارد؛ چون برخی از فیلمها هم تبلیغات ماهوارهای انجام دادند اما نتیجهای نداشته است؛ نکته اساسی که باید به آن توجه کنیم این است که شبکههای ماهوارهای توانستهاند ضریب نفوذشان در ایران و در میان سینما دوستان افزایش دهند.
نکته بعدی این است که بر اساس اعداد و ارقام تبلغات در تلویزیون برای سازندگان صرف مالی ندارند و ترجیح میدهند همان هززینه یا کمتر انجام دهند و تبلغاتش فیلمشان را در شبکهای انجام دهند که ضریب نفوذ بیشتری دارد.تا قبل از ریاست آقای جبلی و جلیلی بر صداوسیما، تلویزیون بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ تیزر تبلیغاتی را به فیلمهای سینمایی اختصاص میداد، یعنی به نوعی به کالاهای فرهنگی سوبسید میدادند؛ اما زمانی که این دوستان روی کار آمدند این معادله برعکس شد و اعلام کردند ما بین ۱۰ تا ۱۵ تیزر تبلیغاتی را به فیلمها اختصاص میدهیم و اگر سازندگان تبلیغات بیشتری میخواهند باید هزینه پرداخت کنند. در حال حاضر هم عدد دقیقی از میزان پول دریافتی تلویزیون بابت پخش تیزرها در تلویزیون ندارم اما آخرین رقمی که در ذهنم هست این استدلال را به من میدهد که تبلیغ فیلم در ماهواره بسیار به صرفهتر از تلویزوین است. ضمن اینکه دریافت این رقم هنگفت آن هم در زمانی که تلویزیون بخش عمدهای از مخاطبانش را از دست داده، هیچ توجیهی ندارد. دلیل این افت مخاطب هم مشخص است، تلویزیون ایران تنها جایی است که تحت نظارت دولت است.
امیرحسین علمالهدیبحث هدر رفت سرمایه و خروج هفتهای ۵ تا ۱۵ هزار دلار سرمایه از کشور چه میشود؟
میگویید هدر رفت سرمایه اما من این موضوع را اصلا قبول ندارم، چون همین ماجرا سبب فروش هزار میلیارد تومانی سینما شد. اصلا این موارد را رها کنید، من با پول خودم یک کالایی را تولید کردم و حالا میخواهم این را به دست مصرف کننده برسانم و برای این کار دو راه مقابلم قرار گرفته است، یک رسانه داخلی که ضریب نفوذ ندارد و دو رسانه خارجی که ضریب نفوذ دارد. انتخاب بین این دو گزینه کاملا بدیهی است، اگر واقعا دوست دارند که سینمای ایران به سمت پخش تیزر تبلغاتی در تلویزیون داخلی حرکت کنند، باید مرجعیت را برگردانند هر زمان این اتفاق رخ دهد قطعا بچههای سینما هم از این ماجرا حمایت میکنند.
با این توضیحات، سینمای ما تا چه اندازه به شبکههای ماهوارهای وابسته است؟ در واقع بدون این نوع از تبلیغات سینمای ما فلج است؟
بله، اما ما استثناهایی هم داشتهایم، شما «بچهزرنگ» را ببینید بدون تبلیغات خارجی فروش خیلی خوبی را برای خودشان ثبت کردند. اما با تمام این شرایط تجربه ثابت کرده قشری که ماهواره تماشا میکند، قشر نوجوان به بالا است، به همین دلیل مخاطبان هدف سینمای ما همان مخاطبان ماهواره هستند. حالا شما میگویید فلج شدیم؟ بله شدیم، چون چاره دیگری نداریم، یعنی آلترناتیوی نداریم، حتی همین شبکههای مجازی هم نهایتا ۴۰ درصد میتواند در جذب مخاطب تاثیرگذار باشد و همچنان صفحه نمایش تلویزیون مخاطبان بیشتری دارد.
نداشتن بازار بینالمللی در ایجاد این وضع تاثیرگذار است؟
بله، تا حدودی عدم حضور ما در بازارهای بینالمللی هم در این ماجرا تاثیرگذار است. اصلا اگر ما بازار بینالمللی داشتیم و تبلیغات ماهوارهای انجام میدادیم هیچ ایرادی نداشت، اصلا این اتفاق در همه جای دنیا رخ میدهد، اما اینکه تبلیغاتی که به ماهواره میدهیم برای جذب مخاطب داخلی است مشکل دارد.
با توجه به این ماجرا اینکه مدیران سینمایی این فروش را به نام خودشان ثبت کردند و آن را یک دستآورد بزرگ در سینما قلمداد کردند، صرفا ماحصل عملکرد مدیران نیست، درست است؟
اصولا هرجا بخواهیم وارد کارکردهای یک سینما بشویم، از کل به جز میرسیم، ما سال گذشته ۲۸ و نیم میلیون مخاطب داشتهایم و در سال ۱۳۹۷ هم ما ۲۸ و نیم میلیون مخاطب داشتهایم، البته با ضریب صندلی بیشتر نسبت به پنج سال گذشته که این یعنی رشد، اما این مهم است که ما چگونه به این وضعیت رسیدیم و چه تغییرهایی داشتیم. ما ۱۰۰ میلیارد تومان پول دادیم تا هزار میلیارد تومان فروش داشته باشیم و این رقم حاصل فروش ده فیلم است و باقی فیلمها عمدتا کارکرد اقتصادی نداشتند. حالا پیرو همین ماجرا هم نمیتوانیم بگوییم این ماجرا حاصل ضعف مدیران سینمایی است بلکه باید بگوییم حاصل از دست رفتن کارکردهای تلویزیون است.
کما اینکه مدیران فرهنگی برای اینکه سینما به فروش خوبی برسد، چشمانشان را روی هم گذاشتند تا تبلیغات ماهوارهای انجام شود و به نظرم این یک نکته بسیار مثبت است.
۲۴۵۲۴۵
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1897562